Η Morningstar DBRS θεωρεί ότι αυτό το πολιτικό περιβάλλον και η αυξημένη κυβερνητική αστάθεια περιορίζουν την αποτελεσματικότητα της δημοσιονομικής πολιτικής.
Η DBRS Ratings GmbH (Morningstar DBRS) υποβάθμισε τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της Δημοκρατίας της Γαλλίας (France) σε AA από AA (high) και άλλαξε την προοπτική σε Σταθερή από Αρνητική.
Την ίδια στιγμή, η Morningstar DBRS επιβεβαίωσε τη βραχυπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα έκδοσης σε ξένο και εγχώριο νόμισμα στο R-1 (high) με Σταθερή προοπτική.
Κύριοι παράγοντες
Η υποβάθμιση αντανακλά την εκτίμηση της Morningstar DBRS ότι η πορεία της δημοσιονομικής προσαρμογής της Γαλλίας θα είναι πιο σταδιακή από ό,τι είχε προβλεφθεί στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο (MTFSP) που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 2024.
Αυτό οφείλεται κυρίως στις προκλήσεις που απορρέουν από την αυξανόμενη εσωτερική πολιτική κατακερματισμό και τη μείωση συναίνεσης τα τελευταία χρόνια, που οδήγησαν σε μια διχασμένη Εθνοσυνέλευση μετά τις πρόωρες βουλευτικές εκλογές του Ιουλίου 2024.
Η Morningstar DBRS θεωρεί ότι αυτό το πολιτικό περιβάλλον και η αυξημένη κυβερνητική αστάθεια περιορίζουν την αποτελεσματικότητα της δημοσιονομικής πολιτικής.
Σε αυτό το πλαίσιο, η DBRS βλέπει υψηλούς κινδύνους υλοποίησης σχετικά με την ικανότητα της Γαλλίας να επιτύχει τους στόχους της τα επόμενα χρόνια.
Η Γαλλία κατέγραψε το μεγαλύτερο δημοσιονομικό έλλειμμα στην Ευρωζώνη το 2024 και είναι πιθανό να συμβεί το ίδιο το 2025.
Η προσαρμογή που απαιτείται στον προϋπολογισμό του 2026, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του MTFSP για έλλειμμα 4,6% του ΑΕΠ, είναι σημαντική.
Ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ της Γαλλίας αναμένεται να παραμείνει υψηλός για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αντίθετα με τις προβλέψεις του MTFSP για κορύφωση στο 116,5% το 2027 και πτωτική πορεία από το 2028.
Στην Ετήσια Έκθεση Προόδου του Απριλίου 2025, η κορύφωση του 2027 αναθεωρήθηκε προς τα πάνω, στο 118,1%.
Το ΔΝΤ (IMF) προβλέπει ακόμη υψηλότερα επίπεδα χρέους σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, σε σενάριο χωρίς αλλαγή πολιτικής, το οποίο το ίδιο χαρακτηρίζει «συντηρητικό».
Υψηλότερο χρέος σημαίνει και υψηλότερο κόστος εξυπηρέτησης. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, το κόστος τόκων θα αυξηθεί σε 2,6% του ΑΕΠ το 2027 από 1,3% το 2020, σε σύγκριση με 2,0% στην Ευρωζώνη το 2027 (από 1,4% το 2020). Η απόφαση αξιολόγησης αντικατοπτρίζει την επιδείνωση στο πεδίο του «Χρέους και Ρευστότητας».
Προοπτική
Παρά τις προκλήσεις, η Σταθερή προοπτική αντικατοπτρίζει την εκτίμηση ότι οι κίνδυνοι είναι ισορροπημένοι. Η τρέχουσα αξιολόγηση στηρίζεται σε σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως: μια πλούσια και διαφοροποιημένη οικονομία, ισχυροί θεσμοί, αποτελεσματική διαχείριση χρέους, σχετικά περιορισμένοι εξωτερικοί και χρηματοοικονομικοί κίνδυνοι.
Η Γαλλία παραμένει βασικό μέλος της Ευρωζώνης και η ισχυρότερη στρατιωτική δύναμη της Ε.Ε.
Παράγοντες αναβάθμισης & υποβάθμισης
Αναβάθμιση: εάν η κυβέρνηση βελτιώσει διαρθρωτικά τη δημοσιονομική της θέση και μειώσει διατηρήσιμα τον λόγο χρέους/ΑΕΠ.
Υποβάθμιση: εάν δεν αντιμετωπιστούν οι διαρθρωτικές ανισορροπίες και το χρέος κινηθεί διαρκώς προς το 125% του ΑΕΠ, ιδίως εάν συνδυαστεί με αυξημένο κόστος εξυπηρέτησης.
Αιτιολόγηση αξιολόγησης
Καθυστερήσεις στη Δημοσιονομική Προσαρμογή: Η προσαρμογή έχει καθυστερήσει επανειλημμένα.
Το 2023, το έλλειμμα ανήλθε σε 5,4% του ΑΕΠ (υψηλότερο από την πρόβλεψη 4,9%), λόγω χαμηλότερων εσόδων και δαπανών για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.
Το 2024, το έλλειμμα έφτασε το 5,8%, το υψηλότερο στην Ευρωζώνη.
Η κυβέρνηση αναμένει να πετύχει τον στόχο του 5,4% το 2025, αλλά και πάλι θα είναι το μεγαλύτερο στην Ευρωζώνη.
Για το 2026, το MTFSP προβλέπει έλλειμμα 4,6% και σταδιακή μείωση κάτω από 3% το 2029.
Ωστόσο, η DBRS θεωρεί ότι η πορεία θα είναι πιο αργή, λόγω πολιτικού κατακερματισμού.
Στις 15 Ιουλίου 2025, ο Πρωθυπουργός Bayrou παρουσίασε σχέδιο εξοικονομήσεων 43,8 δισ. ευρώ για το 2026.
Η κυβέρνησή του έπεσε στις 8 Σεπτεμβρίου 2025, αυξάνοντας τις πιθανότητες λιγότερο φιλόδοξου σχεδίου.
Ο νέος Πρωθυπουργός Lecornu ενδέχεται να χρειαστεί παραχωρήσεις για να περάσει τους προϋπολογισμούς.
Πολιτική αστάθεια: Η Γαλλία έχει ισχυρούς θεσμούς και δείκτες διακυβέρνησης.
Ο Macron επανεκλέχθηκε το 2022 απέναντι στη Marine Le Pen, με μικρότερη διαφορά από το 2017.
Η κυβέρνησή του πέρασε μεταρρύθμιση συνταξιοδότησης το 2023, αλλά οι εκλογές του 2024 έδειξαν αυξανόμενο κατακερματισμό.
Η Εθνοσυνέλευση είναι πλέον διαιρεμένη σε τρία μπλοκ, αυξάνοντας την αστάθεια. Η κυβέρνηση Barnier έπεσε με πρόταση δυσπιστίας τον Δεκέμβριο του 2024 (η πρώτη από το 1962). Η κυβέρνηση Bayrou καθυστέρησε την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2025, πριν πέσει και αυτή τον Σεπτέμβριο 2025. Ο Lecornu ανέλαβε Πρωθυπουργός.
Οι επόμενες προεδρικές εκλογές είναι το 2027. Από τα μέσα του 2025, ο Πρόεδρος ανέκτησε το δικαίωμα διάλυσης της Εθνοσυνέλευσης.
Υψηλό Χρέος – Αύξηση Κόστους Εξυπηρέτησης: Το χρέος της Γαλλίας αυξήθηκε από 98,2% του ΑΕΠ το 2019 σε 114,9% το 2020 λόγω της πανδημίας.
Παρά την ανάκαμψη, το 2023 ήταν στο 109,8% και το 2024 στο 113,0%. Η Έκθεση Προόδου προβλέπει κορύφωση στο 118% το 2027.
Το υψηλό χρέος εκθέτει τη Γαλλία σε κινδύνους επιτοκίων. Το ΔΝΤ προβλέπει κόστος τόκων 2,6% του ΑΕΠ το 2027, από 1,3% το 2020.
Ωστόσο, η Γαλλία επωφελείται από ισχυρή και ευέλικτη διαχείριση χρέους. Η μέση διάρκεια του διαπραγματεύσιμου χρέους ήταν 8,5 έτη στο τέλος Ιουλίου 2025, περιορίζοντας την άμεση επιβάρυνση από υψηλότερα επιτόκια.
Ανθεκτικότητα της Οικονομίας: Η Γαλλία έχει μεγάλη και διαφοροποιημένη οικονομία.
Παρά τις πιέσεις από το παγκόσμιο εμπόριο, τον πληθωρισμό και τη γερμανική ύφεση, το ΑΕΠ αυξήθηκε 1,6% το 2023 και 1,1% το 2024, πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.
Η ανεργία στο β΄ τρίμηνο 2025 ήταν στο 7,5%.
Η κυβέρνηση προβλέπει ανάπτυξη 0,7% το 2025 και 1,3% ετησίως την περίοδο 2026-2029.
Η κατανάλωση θα στηριχθεί από χαμηλότερο πληθωρισμό (0,8% τον Αύγουστο 2025 έναντι 2,1% στην Ευρωζώνη) και μείωση του υψηλού ποσοστού αποταμίευσης (18,9% στο β΄ τρίμηνο 2025, από 14% την περίοδο 2014-2019).
Αν και η Γαλλία έχει μικρότερη άμεση έκθεση στους αμερικανικούς δασμούς από άλλες οικονομίες της Ευρωζώνης, ενδέχεται να επηρεαστεί έμμεσα λόγω διασυνδέσεων με τους ευρωπαίους εταίρους της.
www.bankingnews.gr
Την ίδια στιγμή, η Morningstar DBRS επιβεβαίωσε τη βραχυπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα έκδοσης σε ξένο και εγχώριο νόμισμα στο R-1 (high) με Σταθερή προοπτική.
Κύριοι παράγοντες
Η υποβάθμιση αντανακλά την εκτίμηση της Morningstar DBRS ότι η πορεία της δημοσιονομικής προσαρμογής της Γαλλίας θα είναι πιο σταδιακή από ό,τι είχε προβλεφθεί στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο (MTFSP) που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 2024.
Αυτό οφείλεται κυρίως στις προκλήσεις που απορρέουν από την αυξανόμενη εσωτερική πολιτική κατακερματισμό και τη μείωση συναίνεσης τα τελευταία χρόνια, που οδήγησαν σε μια διχασμένη Εθνοσυνέλευση μετά τις πρόωρες βουλευτικές εκλογές του Ιουλίου 2024.
Η Morningstar DBRS θεωρεί ότι αυτό το πολιτικό περιβάλλον και η αυξημένη κυβερνητική αστάθεια περιορίζουν την αποτελεσματικότητα της δημοσιονομικής πολιτικής.
Σε αυτό το πλαίσιο, η DBRS βλέπει υψηλούς κινδύνους υλοποίησης σχετικά με την ικανότητα της Γαλλίας να επιτύχει τους στόχους της τα επόμενα χρόνια.
Η Γαλλία κατέγραψε το μεγαλύτερο δημοσιονομικό έλλειμμα στην Ευρωζώνη το 2024 και είναι πιθανό να συμβεί το ίδιο το 2025.
Η προσαρμογή που απαιτείται στον προϋπολογισμό του 2026, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του MTFSP για έλλειμμα 4,6% του ΑΕΠ, είναι σημαντική.
Ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ της Γαλλίας αναμένεται να παραμείνει υψηλός για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αντίθετα με τις προβλέψεις του MTFSP για κορύφωση στο 116,5% το 2027 και πτωτική πορεία από το 2028.
Στην Ετήσια Έκθεση Προόδου του Απριλίου 2025, η κορύφωση του 2027 αναθεωρήθηκε προς τα πάνω, στο 118,1%.
Το ΔΝΤ (IMF) προβλέπει ακόμη υψηλότερα επίπεδα χρέους σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, σε σενάριο χωρίς αλλαγή πολιτικής, το οποίο το ίδιο χαρακτηρίζει «συντηρητικό».
Υψηλότερο χρέος σημαίνει και υψηλότερο κόστος εξυπηρέτησης. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, το κόστος τόκων θα αυξηθεί σε 2,6% του ΑΕΠ το 2027 από 1,3% το 2020, σε σύγκριση με 2,0% στην Ευρωζώνη το 2027 (από 1,4% το 2020). Η απόφαση αξιολόγησης αντικατοπτρίζει την επιδείνωση στο πεδίο του «Χρέους και Ρευστότητας».
Προοπτική
Παρά τις προκλήσεις, η Σταθερή προοπτική αντικατοπτρίζει την εκτίμηση ότι οι κίνδυνοι είναι ισορροπημένοι. Η τρέχουσα αξιολόγηση στηρίζεται σε σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως: μια πλούσια και διαφοροποιημένη οικονομία, ισχυροί θεσμοί, αποτελεσματική διαχείριση χρέους, σχετικά περιορισμένοι εξωτερικοί και χρηματοοικονομικοί κίνδυνοι.
Η Γαλλία παραμένει βασικό μέλος της Ευρωζώνης και η ισχυρότερη στρατιωτική δύναμη της Ε.Ε.
Παράγοντες αναβάθμισης & υποβάθμισης
Αναβάθμιση: εάν η κυβέρνηση βελτιώσει διαρθρωτικά τη δημοσιονομική της θέση και μειώσει διατηρήσιμα τον λόγο χρέους/ΑΕΠ.
Υποβάθμιση: εάν δεν αντιμετωπιστούν οι διαρθρωτικές ανισορροπίες και το χρέος κινηθεί διαρκώς προς το 125% του ΑΕΠ, ιδίως εάν συνδυαστεί με αυξημένο κόστος εξυπηρέτησης.
Αιτιολόγηση αξιολόγησης
Καθυστερήσεις στη Δημοσιονομική Προσαρμογή: Η προσαρμογή έχει καθυστερήσει επανειλημμένα.
Το 2023, το έλλειμμα ανήλθε σε 5,4% του ΑΕΠ (υψηλότερο από την πρόβλεψη 4,9%), λόγω χαμηλότερων εσόδων και δαπανών για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.
Το 2024, το έλλειμμα έφτασε το 5,8%, το υψηλότερο στην Ευρωζώνη.
Η κυβέρνηση αναμένει να πετύχει τον στόχο του 5,4% το 2025, αλλά και πάλι θα είναι το μεγαλύτερο στην Ευρωζώνη.
Για το 2026, το MTFSP προβλέπει έλλειμμα 4,6% και σταδιακή μείωση κάτω από 3% το 2029.
Ωστόσο, η DBRS θεωρεί ότι η πορεία θα είναι πιο αργή, λόγω πολιτικού κατακερματισμού.
Στις 15 Ιουλίου 2025, ο Πρωθυπουργός Bayrou παρουσίασε σχέδιο εξοικονομήσεων 43,8 δισ. ευρώ για το 2026.
Η κυβέρνησή του έπεσε στις 8 Σεπτεμβρίου 2025, αυξάνοντας τις πιθανότητες λιγότερο φιλόδοξου σχεδίου.
Ο νέος Πρωθυπουργός Lecornu ενδέχεται να χρειαστεί παραχωρήσεις για να περάσει τους προϋπολογισμούς.
Πολιτική αστάθεια: Η Γαλλία έχει ισχυρούς θεσμούς και δείκτες διακυβέρνησης.
Ο Macron επανεκλέχθηκε το 2022 απέναντι στη Marine Le Pen, με μικρότερη διαφορά από το 2017.
Η κυβέρνησή του πέρασε μεταρρύθμιση συνταξιοδότησης το 2023, αλλά οι εκλογές του 2024 έδειξαν αυξανόμενο κατακερματισμό.
Η Εθνοσυνέλευση είναι πλέον διαιρεμένη σε τρία μπλοκ, αυξάνοντας την αστάθεια. Η κυβέρνηση Barnier έπεσε με πρόταση δυσπιστίας τον Δεκέμβριο του 2024 (η πρώτη από το 1962). Η κυβέρνηση Bayrou καθυστέρησε την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2025, πριν πέσει και αυτή τον Σεπτέμβριο 2025. Ο Lecornu ανέλαβε Πρωθυπουργός.
Οι επόμενες προεδρικές εκλογές είναι το 2027. Από τα μέσα του 2025, ο Πρόεδρος ανέκτησε το δικαίωμα διάλυσης της Εθνοσυνέλευσης.
Υψηλό Χρέος – Αύξηση Κόστους Εξυπηρέτησης: Το χρέος της Γαλλίας αυξήθηκε από 98,2% του ΑΕΠ το 2019 σε 114,9% το 2020 λόγω της πανδημίας.
Παρά την ανάκαμψη, το 2023 ήταν στο 109,8% και το 2024 στο 113,0%. Η Έκθεση Προόδου προβλέπει κορύφωση στο 118% το 2027.
Το υψηλό χρέος εκθέτει τη Γαλλία σε κινδύνους επιτοκίων. Το ΔΝΤ προβλέπει κόστος τόκων 2,6% του ΑΕΠ το 2027, από 1,3% το 2020.
Ωστόσο, η Γαλλία επωφελείται από ισχυρή και ευέλικτη διαχείριση χρέους. Η μέση διάρκεια του διαπραγματεύσιμου χρέους ήταν 8,5 έτη στο τέλος Ιουλίου 2025, περιορίζοντας την άμεση επιβάρυνση από υψηλότερα επιτόκια.
Ανθεκτικότητα της Οικονομίας: Η Γαλλία έχει μεγάλη και διαφοροποιημένη οικονομία.
Παρά τις πιέσεις από το παγκόσμιο εμπόριο, τον πληθωρισμό και τη γερμανική ύφεση, το ΑΕΠ αυξήθηκε 1,6% το 2023 και 1,1% το 2024, πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.
Η ανεργία στο β΄ τρίμηνο 2025 ήταν στο 7,5%.
Η κυβέρνηση προβλέπει ανάπτυξη 0,7% το 2025 και 1,3% ετησίως την περίοδο 2026-2029.
Η κατανάλωση θα στηριχθεί από χαμηλότερο πληθωρισμό (0,8% τον Αύγουστο 2025 έναντι 2,1% στην Ευρωζώνη) και μείωση του υψηλού ποσοστού αποταμίευσης (18,9% στο β΄ τρίμηνο 2025, από 14% την περίοδο 2014-2019).
Αν και η Γαλλία έχει μικρότερη άμεση έκθεση στους αμερικανικούς δασμούς από άλλες οικονομίες της Ευρωζώνης, ενδέχεται να επηρεαστεί έμμεσα λόγω διασυνδέσεων με τους ευρωπαίους εταίρους της.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών