Χωρίς την τεχνητή ώθηση από τις κρατικές δαπάνες—που πλέον αντιστοιχούν στο ήμισυ του ΑΕΠ — ο ιδιωτικός τομέας αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 4%–5% φέτος, σύμφωνα με έρευνα του Γερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου (DIHK)
Η ασύμμετρη εμπορική συμφωνία μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ θα επιδεινώσει περαιτέρω την οικονομική ύφεση στη Γερμανία.
Ωστόσο, ούτε οι πολιτικοί ούτε οι επιχειρηματικοί ηγέτες δείχνουν διάθεση να προβούν στις σαρωτικές αλλαγές πολιτικής που απαιτούνται για την αντιστροφή της πορείας.
Τα οικονομικά στοιχεία της Γερμανίας δεν αφήνουν περιθώρια αυταπατών.
Μετά από συρρίκνωση κατά 0,9% το 2023 και άλλη μία κατά 0,5% πέρυσι, η πτώση θα συνεχιστεί και φέτος.
Η ατμομηχανή έχει διαλυθεί
Ακριβώς οι τομείς που στήριξαν την ευημερία της Γερμανίας για δεκαετίες—αυτοκινητοβιομηχανία, κατασκευές, μηχανολογικός εξοπλισμός—δέχονται τη μεγαλύτερη πίεση
Χωρίς την τεχνητή ώθηση από τις κρατικές δαπάνες—που πλέον αντιστοιχούν στο ήμισυ του ΑΕΠ — η ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 4%–5% φέτος.
Από το 2018, η συνολική παραγωγικότητα βρίσκεται σε συνεχή πτώση.
Αυτό αποτελεί και κοινωνικό πρόβλημα: η Γερμανία εισάγει εκατοντάδες χιλιάδες μετανάστες στα κοινωνικά προνοιακά συστήματα, ενώ η οικονομία θα έπρεπε να βρίσκεται σε άνθηση μόνο και μόνο για να διατηρηθεί το σημερινό κατά κεφαλήν επίπεδο ευημερίας - ισχει ακριβώς το αντίθετο.
Μια νέα έρευνα του Γερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου (DIHK) επιβεβαιώνει αυτό που ήταν ήδη προφανές: η εμπορική συμφωνία ΕΕ–ΗΠΑ θα πλήξει ιδιαίτερα την εξαγωγική οικονομία της Γερμανίας.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 58% των εταιρειών αναμένουν πρόσθετα βάρη, ποσοστό που ανεβαίνει στο 74% για επιχειρήσεις με άμεσες συναλλαγές με τις ΗΠΑ. Μόνο το 5% αναμένει οποιοδήποτε όφελος.

Το πικρό χάπι το δασμού 15%
«Αυτή η συμφωνία μπορεί να ήταν πολιτικά αναγκαία, αλλά για πολλές γερμανικές εταιρείες είναι ένα ‘‘πικρό χάπι’’», δήλωσε η CEO του DIHK, Helena Melnikov. «Υψηλότεροι δασμοί, περισσότερη γραφειοκρατία, πτώση της ανταγωνιστικότητας»—αυτό είναι το τίμημα της διπλωματικής εκεχειρίας μεταξύ Ουάσιγκτον και Βρυξελλών.
Από την Πέμπτη 14 Αυγούστου, γενικός δασμός 15% εφαρμόζεται στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, πλήττοντας ιδιαίτερα τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και μηχανημάτων. Το 89% των εταιρειών με δραστηριότητα στις ΗΠΑ αναφέρουν άμεσα μειονεκτήματα, το 72% φοβάται περαιτέρω αυξήσεις δασμών, το 80% ανησυχεί για την πολιτική αυθαιρεσία στο διατλαντικό εμπόριο και πάνω από τους μισούς σχεδιάζουν να μειώσουν τις δραστηριότητές τους στις ΗΠΑ.
Η επιχειρηματική δραστηριότητα ήταν ήδη αδύναμη
Στην έρευνα του Μαΐου σε πάνω από 21.000 επιχειρήσεις, μόνο το 23% ανέφερε θετικές προσδοκίες—πτώση 5 μονάδων—ενώ το 30% ανέμενε επιδείνωση.
Στη βιομηχανία, μία στις τρεις προβλέπει λιγότερες παραγγελίες.
Μόνο το 19% σχεδιάζει αύξηση επενδύσεων, ενώ περίπου το ένα τρίτο προγραμματίζει περικοπές.
Υψηλές τιμές ενέργειας, ελλείψεις εργατικού δυναμικού και πολιτική αβεβαιότητα θεωρούνται οι βασικοί ανασταλτικοί παράγοντες.
Το DIHK προβλέπει ύφεση 0,3% για το 2025, αλλά αν αφαιρεθούν οι κρατικές δαπάνες, η πραγματική πτώση πλησιάζει το 4–5%.
Οι καθημερινές έρευνες μεταδίδουν το ίδιο μήνυμα: η Γερμανία αποβιομηχανοποιείται, χάνοντας εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στον πυρήνα της οικονομίας της.
Τα ελλείμματα κοινωνικής ασφάλισης που ήδη εμφανίζονται είναι μόνο η αρχή.
Ωστόσο, τόσο η πολιτική τάξη όσο και ο επιχειρηματικός κόσμος αρνούνται να κάνουν μια ειλικρινή διάγνωση.

Η Πράσινη Συμφωνία παραμένει ιερή
Το ενεργειακό κόστος για τη γερμανική βιομηχανία είναι έως και τριπλάσιο από αυτό των αμερικανικών ανταγωνιστών και διπλάσιο από των γαλλικών—ωθώντας τους ενεργοβόρους κλάδους εκτός χώρας.
Κανείς δεν τολμά να αμφισβητήσει ανοιχτά την κλιματική ατζέντα των Βρυξελλών.
Μια σπάνια εξαίρεση σημειώθηκε τον Ιούνιο, όταν ομάδα εκπροσώπων συμβουλίων εργαζομένων έστειλε ανοιχτή επιστολή στον Καγκελάριο, κατονομάζοντας την Πράσινη Συμφωνία ως βασική αιτία της παρακμής στην άλλοτε κραταιά μεταποίηση.
Αλλά οι περισσότεροι CEOs αποφεύγουν το θέμα.
Ο CEO της Mercedes-Benz, Ola Källenius, επικαλείται «ασθενή ζήτηση, υψηλό κόστος παραγωγής και αβεβαιότητα λόγω των δασμών των ΗΠΑ» για τη μείωση των περιθωρίων κέρδους—αγνοώντας τον ρόλο της Πράσινης Συμφωνίας.
Ο CEO της VW, Oliver Blume, ζητά χαμηλότερες τιμές ενέργειας και φορολογικά κίνητρα για τα ηλεκτρικά οχήματα—ουσιαστικά περισσότερες επιδοτήσεις για να διατηρηθεί η πράσινη μετάβαση.
Η επιχειρηματική ηγεσία είναι πλέον ιδεολογικά δεμένη με την Πράσινη Συμφωνία.
Η ενεργειακή μετάβαση έχει καταστρέψει τη βιομηχανική βάση της Γερμανίας: κλάδοι όπως οι κατασκευές και η αυτοκινητοβιομηχανία έχουν τεθεί σε τροχιά παρακμής.

Μια διχασμένη οικονομία - Η καταστροφή για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Εκδηλώσεις όπως το «Made for Germany» coffee chat μεταξύ 61 CEOs και του Καγκελαρίου είναι συμβολικές μιας κορπορατιστικής νοοτροπίας που επικρατεί στη χώρα.
Οι μεγάλες εταιρείες μπορούν να προσαρμόσουν τις δραστηριότητές τους ή να μεταφέρουν την παραγωγή για να αποφύγουν τη ρύθμιση, αλλά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις—το Mittelstand—συνθλίβονται.
Το γραφειοκρατικό βάρος της Πράσινης Συμφωνίας τελικά καθαρίζει το πεδίο για τις μεγάλες εταιρείες, εξαλείφοντας τους μικρότερους ανταγωνιστές.
Το Mittelstand δεν έχει πολιτική στήριξη και πολλές επιχειρήσεις παλεύουν καθημερινά για επιβίωση—συχνά καταλήγοντας σε χρεοκοπία.
Στο α’ εξάμηνο του 2025, οι πτωχεύσεις αυξήθηκαν κατά 9,4% σε ετήσια βάση, φθάνοντας τις 11.900 επιχειρήσεις.
Δεν υπάρχει ακόμη κανένα σημάδι αλλαγής πολιτικής για το κλίμα. Η γερμανική επιχειρηματική ελίτ απέτυχε να αναλάβει την πρωτοβουλία για να πιέσει για πολιτική αλλαγή. Η Γερμανία οδεύει προς ένα «θερμό φθινόπωρο»—οικονομικά και κοινωνικά.
www.bankingnews.gr
Ωστόσο, ούτε οι πολιτικοί ούτε οι επιχειρηματικοί ηγέτες δείχνουν διάθεση να προβούν στις σαρωτικές αλλαγές πολιτικής που απαιτούνται για την αντιστροφή της πορείας.
Τα οικονομικά στοιχεία της Γερμανίας δεν αφήνουν περιθώρια αυταπατών.
Μετά από συρρίκνωση κατά 0,9% το 2023 και άλλη μία κατά 0,5% πέρυσι, η πτώση θα συνεχιστεί και φέτος.
Η ατμομηχανή έχει διαλυθεί
Ακριβώς οι τομείς που στήριξαν την ευημερία της Γερμανίας για δεκαετίες—αυτοκινητοβιομηχανία, κατασκευές, μηχανολογικός εξοπλισμός—δέχονται τη μεγαλύτερη πίεση
Χωρίς την τεχνητή ώθηση από τις κρατικές δαπάνες—που πλέον αντιστοιχούν στο ήμισυ του ΑΕΠ — η ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 4%–5% φέτος.
Από το 2018, η συνολική παραγωγικότητα βρίσκεται σε συνεχή πτώση.
Αυτό αποτελεί και κοινωνικό πρόβλημα: η Γερμανία εισάγει εκατοντάδες χιλιάδες μετανάστες στα κοινωνικά προνοιακά συστήματα, ενώ η οικονομία θα έπρεπε να βρίσκεται σε άνθηση μόνο και μόνο για να διατηρηθεί το σημερινό κατά κεφαλήν επίπεδο ευημερίας - ισχει ακριβώς το αντίθετο.
Μια νέα έρευνα του Γερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου (DIHK) επιβεβαιώνει αυτό που ήταν ήδη προφανές: η εμπορική συμφωνία ΕΕ–ΗΠΑ θα πλήξει ιδιαίτερα την εξαγωγική οικονομία της Γερμανίας.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 58% των εταιρειών αναμένουν πρόσθετα βάρη, ποσοστό που ανεβαίνει στο 74% για επιχειρήσεις με άμεσες συναλλαγές με τις ΗΠΑ. Μόνο το 5% αναμένει οποιοδήποτε όφελος.

Το πικρό χάπι το δασμού 15%
«Αυτή η συμφωνία μπορεί να ήταν πολιτικά αναγκαία, αλλά για πολλές γερμανικές εταιρείες είναι ένα ‘‘πικρό χάπι’’», δήλωσε η CEO του DIHK, Helena Melnikov. «Υψηλότεροι δασμοί, περισσότερη γραφειοκρατία, πτώση της ανταγωνιστικότητας»—αυτό είναι το τίμημα της διπλωματικής εκεχειρίας μεταξύ Ουάσιγκτον και Βρυξελλών.
Από την Πέμπτη 14 Αυγούστου, γενικός δασμός 15% εφαρμόζεται στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, πλήττοντας ιδιαίτερα τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και μηχανημάτων. Το 89% των εταιρειών με δραστηριότητα στις ΗΠΑ αναφέρουν άμεσα μειονεκτήματα, το 72% φοβάται περαιτέρω αυξήσεις δασμών, το 80% ανησυχεί για την πολιτική αυθαιρεσία στο διατλαντικό εμπόριο και πάνω από τους μισούς σχεδιάζουν να μειώσουν τις δραστηριότητές τους στις ΗΠΑ.
Η επιχειρηματική δραστηριότητα ήταν ήδη αδύναμη
Στην έρευνα του Μαΐου σε πάνω από 21.000 επιχειρήσεις, μόνο το 23% ανέφερε θετικές προσδοκίες—πτώση 5 μονάδων—ενώ το 30% ανέμενε επιδείνωση.
Στη βιομηχανία, μία στις τρεις προβλέπει λιγότερες παραγγελίες.
Μόνο το 19% σχεδιάζει αύξηση επενδύσεων, ενώ περίπου το ένα τρίτο προγραμματίζει περικοπές.
Υψηλές τιμές ενέργειας, ελλείψεις εργατικού δυναμικού και πολιτική αβεβαιότητα θεωρούνται οι βασικοί ανασταλτικοί παράγοντες.
Το DIHK προβλέπει ύφεση 0,3% για το 2025, αλλά αν αφαιρεθούν οι κρατικές δαπάνες, η πραγματική πτώση πλησιάζει το 4–5%.
Οι καθημερινές έρευνες μεταδίδουν το ίδιο μήνυμα: η Γερμανία αποβιομηχανοποιείται, χάνοντας εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στον πυρήνα της οικονομίας της.
Τα ελλείμματα κοινωνικής ασφάλισης που ήδη εμφανίζονται είναι μόνο η αρχή.
Ωστόσο, τόσο η πολιτική τάξη όσο και ο επιχειρηματικός κόσμος αρνούνται να κάνουν μια ειλικρινή διάγνωση.

Η Πράσινη Συμφωνία παραμένει ιερή
Το ενεργειακό κόστος για τη γερμανική βιομηχανία είναι έως και τριπλάσιο από αυτό των αμερικανικών ανταγωνιστών και διπλάσιο από των γαλλικών—ωθώντας τους ενεργοβόρους κλάδους εκτός χώρας.
Κανείς δεν τολμά να αμφισβητήσει ανοιχτά την κλιματική ατζέντα των Βρυξελλών.
Μια σπάνια εξαίρεση σημειώθηκε τον Ιούνιο, όταν ομάδα εκπροσώπων συμβουλίων εργαζομένων έστειλε ανοιχτή επιστολή στον Καγκελάριο, κατονομάζοντας την Πράσινη Συμφωνία ως βασική αιτία της παρακμής στην άλλοτε κραταιά μεταποίηση.
Αλλά οι περισσότεροι CEOs αποφεύγουν το θέμα.
Ο CEO της Mercedes-Benz, Ola Källenius, επικαλείται «ασθενή ζήτηση, υψηλό κόστος παραγωγής και αβεβαιότητα λόγω των δασμών των ΗΠΑ» για τη μείωση των περιθωρίων κέρδους—αγνοώντας τον ρόλο της Πράσινης Συμφωνίας.
Ο CEO της VW, Oliver Blume, ζητά χαμηλότερες τιμές ενέργειας και φορολογικά κίνητρα για τα ηλεκτρικά οχήματα—ουσιαστικά περισσότερες επιδοτήσεις για να διατηρηθεί η πράσινη μετάβαση.
Η επιχειρηματική ηγεσία είναι πλέον ιδεολογικά δεμένη με την Πράσινη Συμφωνία.
Η ενεργειακή μετάβαση έχει καταστρέψει τη βιομηχανική βάση της Γερμανίας: κλάδοι όπως οι κατασκευές και η αυτοκινητοβιομηχανία έχουν τεθεί σε τροχιά παρακμής.

Μια διχασμένη οικονομία - Η καταστροφή για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Εκδηλώσεις όπως το «Made for Germany» coffee chat μεταξύ 61 CEOs και του Καγκελαρίου είναι συμβολικές μιας κορπορατιστικής νοοτροπίας που επικρατεί στη χώρα.
Οι μεγάλες εταιρείες μπορούν να προσαρμόσουν τις δραστηριότητές τους ή να μεταφέρουν την παραγωγή για να αποφύγουν τη ρύθμιση, αλλά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις—το Mittelstand—συνθλίβονται.
Το γραφειοκρατικό βάρος της Πράσινης Συμφωνίας τελικά καθαρίζει το πεδίο για τις μεγάλες εταιρείες, εξαλείφοντας τους μικρότερους ανταγωνιστές.
Το Mittelstand δεν έχει πολιτική στήριξη και πολλές επιχειρήσεις παλεύουν καθημερινά για επιβίωση—συχνά καταλήγοντας σε χρεοκοπία.
Στο α’ εξάμηνο του 2025, οι πτωχεύσεις αυξήθηκαν κατά 9,4% σε ετήσια βάση, φθάνοντας τις 11.900 επιχειρήσεις.
Δεν υπάρχει ακόμη κανένα σημάδι αλλαγής πολιτικής για το κλίμα. Η γερμανική επιχειρηματική ελίτ απέτυχε να αναλάβει την πρωτοβουλία για να πιέσει για πολιτική αλλαγή. Η Γερμανία οδεύει προς ένα «θερμό φθινόπωρο»—οικονομικά και κοινωνικά.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών