Η νέα νομοθεσία είναι credit negative (πιστωτικά αρνητική) για τους μετόχους και τους ανασφάλιστους καταθέτες των ελληνικών τραπεζών
Πιθανό χαρακτηρίζει ο οίκος αξιολόγησης Moody’s το bail in στις ελληνικές τράπεζες, μετά την ψήφιση της κοινοτικής οδηγίας BBRD για το bail in των τραπεζών.
Σε ανάλυση Credit outlook 48 σελίδων με ημερομηνία 27 Ιουλίου 2015 και τίτλο στην υποκατηγορία για την Ελλάδα «Greece's Bank Resolution Legislation Is Credit Negative for Unsecured Creditors ( η νομοθεσία για την εκκαθάριση των ελληνικών τραπεζών είναι Credit Negative για τους ανασφάλιστους καταθέτες), ο αμερικανικός οίκος αξιολόγησης αναφέρει ότι η νέα νομοθεσία είναι credit negative (πιστωτικά αρνητική) για τους μετόχους και τους ανασφάλιστους καταθέτες των ελληνικών τραπεζών.
Ο νέος νόμος για την εξυγίανση των τραπεζών BRRD είναι πιστωτικά αρνητικός για τους κατόχους ομολόγων και τους ανασφάλιστους καταθέτες (πάνω από 100.000 ευρώ), διότι περιορίζει τους μηχανισμούς ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Ο νέος νόμος θα εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου του 2016
Οι ελληνικές τράπεζες που μπορεί να επηρεαστούν περιλαμβάνουν μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας:
Εθνική Τράπεζα της Ελλάδα που βαθμολογείται με Caa3 / caa3 με πιθανή υποβάθμιση, την Τράπεζα Πειραιώς με βαθμολογία Caa3 με πιθανή υποβάθμιση downgrade, Eurobank με βαθμολογία Caa3 με πιθανή νέα υποβάθμιση και Alpha Bank με βαθμολογία caa3 με πιθανή υποβάθμιση καθώς και η Attica bank με βαθμολογία caa3 με πιθανή υποβάθμιση.
Παρά το γεγονός ότι ο νέος νόμος καθιερώνει εγγυήσεις για τους μη εξασφαλισμένους πιστωτές από το 2016 κατά την άποψή μας, αυτό το χρονοδιάγραμμα θα μπορούσε να αποτελέσει βάση για την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης εντός του 2015.
Κατά μέσο όρο οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας των ελληνικών τραπεζών διαμορφωνόταν στα 12,8% το Μάρτιο του 2015, αλλά το κεφάλαιο των τραπεζών μπορεί να υποστεί μεγάλες ζημίες λόγω της ανάγκης νέων προβλέψεων για μη εξυπηρετούμενα δάνεια, τα οποία είναι πιθανό να αυξηθούν πάνω από 40% επί των συνολικών δανείων (209 δισεκ) για το 2015-2016 σε σχέση με το 35% περίπου στο τέλος του 2014.
Επίσης επειδή πάνω από το ήμισυ του κεφαλαίου των ελληνικών τραπεζών είναι προς το παρόν υπό τη μορφή των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν περιορισμένη ικανότητα απορρόφησης ζημιών.
(Επεξήγηση bankingnews - Σε σύνολο 25 δισεκ. σε κεφάλαιο τα 14 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογία DTA)
Η ψήφιση του νέου νόμου από την ελληνική κυβέρνηση ήταν απαραίτητο να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις για τρίτο πακέτο στήριξης από το
Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας ύψους 86 δισεκ. ευρώ.
Αν και ο έλληνας υπουργός Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος δήλωσε στο κοινοβούλιο ότι 25 δισεκ ευρώ του πακέτου στήριξης από τον ESM προορίζοντται για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών πριν από το τέλος του 2015 ωστόσο οι κίνδυνοι για τους ανασφάλιστους καταθέτες είναι μεγάλοι όπως επίσης και για τους ομολογιούχους μειωμένης εξασφάλισης.
Σε μια συνέντευξη με την γαλλική εφημερίδα Le Monde την Παρασκευή 24 Ιουλίου του 2015, ο Christian Noyer, της Banque de France και μέλος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας υποστήριξε επίσης την άμεση ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, ώστε να μην υποστούν ζημίες οι ανασφάλιστοι καταθέτες.
Το νέο πλαίσιο αντικαθιστά τους μηχανισμούς που ισχύουν από το 2011.
Το νέο πλαίσιο επιτρέπει στην Τράπεζα της Ελλάδα ως εθνική εποπτική αρχή να αναλάβει δράση για την πρόληψη συστημικών κρίσεων, τη διασφάλιση της εμπιστοσύνης του κοινού στο τραπεζικό σύστημα και την προώθηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας.
Όπως προβλέπεται στην οδηγία BRRD, υπάρχουν τέσσερα εργαλεία ανάλυσης που μπορούν να εφαρμοστούν μεμονωμένα ή σε συνδυασμό: Πώληση μιας τράπεζας, δημιουργία μιας καλής τράπεζας (πιστωτικό ίδρυμα γέφυρα), δημιουργία μιας κακής τράπεζας (περιουσιακό εργαλείο διαχωρισμού) και bail in.
Το πρώτο από τα τρία εργαλεία μπορούν να εφαρμοστούν αμέσως, ενώ η τελευταία παράμετρος δηλαδή το bai in τίθεται σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2016.
Η ελληνική νομοθεσία αντικατοπτρίζει πιστά την οδηγία BRRD με βάση τις πρακτικές σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), αλλά αποκλίνει στα θέματα αξιολόγησης της φερεγγυότητας.
Π.χ. οι κρατικές καταθέσεις υπόκεινται σε καθεστώς διάσωσης έναντι άλλων καταθετών π.χ. αυτών που διαθέτουν πάνω από 100.000 ευρώ.
www.bankingnews.gr
Σε ανάλυση Credit outlook 48 σελίδων με ημερομηνία 27 Ιουλίου 2015 και τίτλο στην υποκατηγορία για την Ελλάδα «Greece's Bank Resolution Legislation Is Credit Negative for Unsecured Creditors ( η νομοθεσία για την εκκαθάριση των ελληνικών τραπεζών είναι Credit Negative για τους ανασφάλιστους καταθέτες), ο αμερικανικός οίκος αξιολόγησης αναφέρει ότι η νέα νομοθεσία είναι credit negative (πιστωτικά αρνητική) για τους μετόχους και τους ανασφάλιστους καταθέτες των ελληνικών τραπεζών.
Ο νέος νόμος για την εξυγίανση των τραπεζών BRRD είναι πιστωτικά αρνητικός για τους κατόχους ομολόγων και τους ανασφάλιστους καταθέτες (πάνω από 100.000 ευρώ), διότι περιορίζει τους μηχανισμούς ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Ο νέος νόμος θα εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου του 2016
Οι ελληνικές τράπεζες που μπορεί να επηρεαστούν περιλαμβάνουν μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας:
Εθνική Τράπεζα της Ελλάδα που βαθμολογείται με Caa3 / caa3 με πιθανή υποβάθμιση, την Τράπεζα Πειραιώς με βαθμολογία Caa3 με πιθανή υποβάθμιση downgrade, Eurobank με βαθμολογία Caa3 με πιθανή νέα υποβάθμιση και Alpha Bank με βαθμολογία caa3 με πιθανή υποβάθμιση καθώς και η Attica bank με βαθμολογία caa3 με πιθανή υποβάθμιση.
Παρά το γεγονός ότι ο νέος νόμος καθιερώνει εγγυήσεις για τους μη εξασφαλισμένους πιστωτές από το 2016 κατά την άποψή μας, αυτό το χρονοδιάγραμμα θα μπορούσε να αποτελέσει βάση για την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης εντός του 2015.
Κατά μέσο όρο οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας των ελληνικών τραπεζών διαμορφωνόταν στα 12,8% το Μάρτιο του 2015, αλλά το κεφάλαιο των τραπεζών μπορεί να υποστεί μεγάλες ζημίες λόγω της ανάγκης νέων προβλέψεων για μη εξυπηρετούμενα δάνεια, τα οποία είναι πιθανό να αυξηθούν πάνω από 40% επί των συνολικών δανείων (209 δισεκ) για το 2015-2016 σε σχέση με το 35% περίπου στο τέλος του 2014.
Επίσης επειδή πάνω από το ήμισυ του κεφαλαίου των ελληνικών τραπεζών είναι προς το παρόν υπό τη μορφή των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν περιορισμένη ικανότητα απορρόφησης ζημιών.
(Επεξήγηση bankingnews - Σε σύνολο 25 δισεκ. σε κεφάλαιο τα 14 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογία DTA)
Η ψήφιση του νέου νόμου από την ελληνική κυβέρνηση ήταν απαραίτητο να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις για τρίτο πακέτο στήριξης από το
Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας ύψους 86 δισεκ. ευρώ.
Αν και ο έλληνας υπουργός Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος δήλωσε στο κοινοβούλιο ότι 25 δισεκ ευρώ του πακέτου στήριξης από τον ESM προορίζοντται για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών πριν από το τέλος του 2015 ωστόσο οι κίνδυνοι για τους ανασφάλιστους καταθέτες είναι μεγάλοι όπως επίσης και για τους ομολογιούχους μειωμένης εξασφάλισης.
Σε μια συνέντευξη με την γαλλική εφημερίδα Le Monde την Παρασκευή 24 Ιουλίου του 2015, ο Christian Noyer, της Banque de France και μέλος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας υποστήριξε επίσης την άμεση ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, ώστε να μην υποστούν ζημίες οι ανασφάλιστοι καταθέτες.
Το νέο πλαίσιο αντικαθιστά τους μηχανισμούς που ισχύουν από το 2011.
Το νέο πλαίσιο επιτρέπει στην Τράπεζα της Ελλάδα ως εθνική εποπτική αρχή να αναλάβει δράση για την πρόληψη συστημικών κρίσεων, τη διασφάλιση της εμπιστοσύνης του κοινού στο τραπεζικό σύστημα και την προώθηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας.
Όπως προβλέπεται στην οδηγία BRRD, υπάρχουν τέσσερα εργαλεία ανάλυσης που μπορούν να εφαρμοστούν μεμονωμένα ή σε συνδυασμό: Πώληση μιας τράπεζας, δημιουργία μιας καλής τράπεζας (πιστωτικό ίδρυμα γέφυρα), δημιουργία μιας κακής τράπεζας (περιουσιακό εργαλείο διαχωρισμού) και bail in.
Το πρώτο από τα τρία εργαλεία μπορούν να εφαρμοστούν αμέσως, ενώ η τελευταία παράμετρος δηλαδή το bai in τίθεται σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2016.
Η ελληνική νομοθεσία αντικατοπτρίζει πιστά την οδηγία BRRD με βάση τις πρακτικές σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), αλλά αποκλίνει στα θέματα αξιολόγησης της φερεγγυότητας.
Π.χ. οι κρατικές καταθέσεις υπόκεινται σε καθεστώς διάσωσης έναντι άλλων καταθετών π.χ. αυτών που διαθέτουν πάνω από 100.000 ευρώ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών