Εξαίρεση αποτέλεσε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ο οποίος σημείωσε βελτίωση
Στην πτώση του δείκτη οικονομικού κλίματος τον Ιανουάριο με εξαίρεση την άνοδο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, αναφέρεται στην ανάλυσή της «7 Ημέρες Οικονομία» η Eurobank.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τον μήνα Ιανουάριο (2015), ο συγκεντρωτικός δείκτης οικονομικού κλίματος και οι επί μέρους δείκτες εμπιστοσύνης, δηλαδή στη βιομηχανία, στις υπηρεσίες, στο λιανικό εμπόριο και στις κατασκευές, παρουσίασαν πτώση σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2014.
Εξαίρεση αποτέλεσε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ο οποίος σημείωσε βελτίωση.
“Πραγματοποιώντας μια άσκηση περιγραφικής στατιστικής για την περίπτωση της ελληνικής οικονομίας παρατηρούμε τα εξής:
Kατά μέσο όρο, 3 μήνες πριν από εκλογικές αναμετρήσεις παρατηρείται αύξηση του καταναλωτικού δείκτη εμπιστοσύνης κατά 0,6 μονάδες δείκτη, 2 μήνες πριν τον εκλογικό μήνα η αύξηση συνεχίζεται και μεγεθύνεται στη 1 μονάδα και 1 μήνα πριν τις εκλογές η μηνιαία αύξηση προσεγγίζει τις 2,2 μονάδες”, αναφέρουν οι αναλυτές.
Αντίθετο πρόσημο φαίνεται να ακολουθεί η μηνιαία μεταβολή του καταναλωτικού δείκτη εμπιστοσύνης μετά την διεξαγωγή εκλογικών αναμετρήσεων.
Κατά μέσο όρο, τον 2ο μήνα μετά τις εκλογές παρατηρείται πτώση κατά -2,4 μονάδες και τον 4ο μήνα μετά τις εκλογές η μηνιαία πτώση είναι της τάξης των -4,0 μονάδων.
Το έτος 2014 σηματοδοτεί την σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας.
Η επιστροφή του πραγματικού ΑΕΠ, μέσα στα επόμενα 5 – 8 χρόνια, στο επίπεδο που είχε το 2007, απαιτεί την επίτευξη ενός μέσου ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης της τάξης του 3,5% - 5,5%.
Όταν συγκρίνουμε τη χρονολογική σειρά του ελληνικού πραγματικού ΑΕΠ με τη διαχρονική τάση του 2%, παρατηρούμε πως η ελληνική οικονομία πολύ δύσκολα θα προσεγγίσει το μονοπάτι που θα μπορούσε να έχει ακολουθήσει εάν δεν συνέβαινε η παρούσα ύφεση.
Ακόμα και στο πολύ αισιόδοξο σενάριο για ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης 5,5% (2015-2025) η απόκλιση θα είναι της τάξης του 9,32%.
Η ΕΚΤ ανακοίνωσε ένα διευρυμένο πρόγραμμα αγοράς περιουσιακών στοιχείων με στόχο την εκπλήρωση της αποστολής της για διατήρηση της σταθερότητας των τιμών.
Οι αγορές ελληνικών κρατικών ομολόγων δύναται να ξεκινήσουν τον Ιούλιο 2015, εφόσον έχει υπάρξει σχετική συμφωνία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τον μήνα Ιανουάριο (2015), ο συγκεντρωτικός δείκτης οικονομικού κλίματος και οι επί μέρους δείκτες εμπιστοσύνης, ήτοι στη βιομηχανία, στις υπηρεσίες, στο λιανικό εμπόριο και στις κατασκευές, παρουσίασαν πτώση σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2014. Εξαίρεση αποτέλεσε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ο οποίος σημείωσε βελτίωση.
Για τον μήνα Ιανουάριο ο συγκεντρωτικός δείκτης οικονομικού κλίματος τον οποίο δημοσιεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μειώθηκε κατά 3,8 μονάδες (από 99,1 σε 95,3) σε σχέση με τον Δεκέμβριο (2014). Αξίζει να αναφέρουμε πως αυτός είναι ο δεύτερος συνεχόμενος μήνας στον οποίο καταγράφεται αρνητική μεταβολή για τον συγκεκριμένο δείκτη.
Για τον μήνα Δεκέμβριο η αντίστοιχη μεταβολή ήταν της τάξης των -3,7 μονάδων (από 102,8 σε 99,1).
Οι πολιτικές εξελίξεις των τελευταίων δύο μηνών, η επονομαζόμενη «πολιτική αβεβαιότητα», συνέτειναν σε σημαντικό βαθμό προς αυτή την κατεύθυνση.
Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται και στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού. Για το 12μηνο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2014, καταγράφηκε υστέρηση εσόδων έναντι στόχου κατά -3,914 δις ευρώ (51,367 σε σχέση με 55,280 δις ευρώ).
Η συγκεκριμένη υστέρηση αποτυπώνεται ξεκάθαρα στη μεταβλητή του πρωτογενούς πλεονάσματος η οποία παρουσίασε απόκλιση έναντι του επίσημου στόχου κατά -3,067 δις ευρώ (1,872 σε σχέση με 4,939 δις ευρώ).
Αναφορικά με την πορεία των επί μέρους δεικτών εμπιστοσύνης όλοι παρουσίασαν πτωτική πορεία σε μηνιαία βάση εκτός του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Στον κλάδο της βιομηχανίας καταγράφηκε πτώση κατά -4,9 μονάδες δείκτη (από -3,0 σε -7,9), στις υπηρεσίες κατά -6,3 μονάδες (από 15,3 σε 9,0), στο λιανικό εμπόριο κατά -5,6 μονάδες (από 4,7 σε -1,0) και στις κατασκευές κατά -13,2 μονάδες (από -16,6 σε -29,8).
Εκτός από τον δείκτη εμπιστοσύνης στις κατασκευές και του καταναλωτή, οι προαναφερθέντες δείκτες είχαν παρόμοια πτωτική πορεία και τον Δεκέμβριο του 2014.
Πως μπορούμε να ερμηνεύσουμε την αύξηση που παρατηρήθηκε στον δείκτη εμπιστοσύνης του καταναλωτή (+4,6 μονάδες δείκτη, από -53,9 μονάδες στις -49,3);
Εκτιμούμε πως η συγκεκριμένη θετική μεταβολή συνδέεται με την διεξαγωγή των εκλογών της 25ης Ιανουαρίου 2015.
Που εδράζεται το συγκεκριμένο επιχείρημα;
Η οικονομολογική επιστημονική κοινότητα έχει αποδείξει ότι κατά την διάρκεια του χρονικού διαστήματος πριν και μετά την διεξαγωγή εκλογών, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης παρουσιάζει αυξητική και πτωτική πορεία αντίστοιχα.
Το γεγονός αυτό μπορεί να ερμηνευτεί τόσο από ψυχολογικούς παράγοντες, για παράδειγμα προοπτική αλλαγής προς κάτι καλύτερο (σε όρους κοινωνικούς και οικονομικούς) ή συνέχιση της θετικής πορείας του παρελθόντος (σε όρους ευημερίας), όσο και από το φαινόμενο του πολιτικού κύκλου. Για παράδειγμα, οι ασκούντες την οικονομική πολιτική έχοντας ως προτεραιότητα στις προτιμήσεις τους την επανεκλογή τους, λίγο πριν τις εκλογές αποφασίζουν να αυξήσουν μισθούς και συντάξεις ή να μειώσουν την φορολογία (έμμεση ή άμεση).
Σε μεγάλο βαθμό τέτοιου είδους πολιτικές αυξάνουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη (ιδίως όταν τα νοικοκυριά έχουν μυωπικές προσδοκίες). Στη συνέχεια, στην περίπτωση που ο κυβερνητικός περιορισμός (έσοδα = δαπάνες) απαιτεί την κάλυψη των προαναφερθέντων δαπανών με την δημιουργία επιπλέον εσόδων, οι ασκούντες την οικονομική πολιτική (η κυβέρνηση) μπορεί να αναγκαστούν να λάβουν εισπρακτικά μέτρα τα οποία θα έχουν ως συνέπεια τη μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Στη διεθνή βιβλιογραφία το προαναφερθέν παράδειγμα ονομάζεται πολιτικός κύκλος καιροσκοπικού χαρακτήρα.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τον μήνα Ιανουάριο (2015), ο συγκεντρωτικός δείκτης οικονομικού κλίματος και οι επί μέρους δείκτες εμπιστοσύνης, δηλαδή στη βιομηχανία, στις υπηρεσίες, στο λιανικό εμπόριο και στις κατασκευές, παρουσίασαν πτώση σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2014.
Εξαίρεση αποτέλεσε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ο οποίος σημείωσε βελτίωση.
“Πραγματοποιώντας μια άσκηση περιγραφικής στατιστικής για την περίπτωση της ελληνικής οικονομίας παρατηρούμε τα εξής:
Kατά μέσο όρο, 3 μήνες πριν από εκλογικές αναμετρήσεις παρατηρείται αύξηση του καταναλωτικού δείκτη εμπιστοσύνης κατά 0,6 μονάδες δείκτη, 2 μήνες πριν τον εκλογικό μήνα η αύξηση συνεχίζεται και μεγεθύνεται στη 1 μονάδα και 1 μήνα πριν τις εκλογές η μηνιαία αύξηση προσεγγίζει τις 2,2 μονάδες”, αναφέρουν οι αναλυτές.
Αντίθετο πρόσημο φαίνεται να ακολουθεί η μηνιαία μεταβολή του καταναλωτικού δείκτη εμπιστοσύνης μετά την διεξαγωγή εκλογικών αναμετρήσεων.
Κατά μέσο όρο, τον 2ο μήνα μετά τις εκλογές παρατηρείται πτώση κατά -2,4 μονάδες και τον 4ο μήνα μετά τις εκλογές η μηνιαία πτώση είναι της τάξης των -4,0 μονάδων.
Το έτος 2014 σηματοδοτεί την σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας.
Η επιστροφή του πραγματικού ΑΕΠ, μέσα στα επόμενα 5 – 8 χρόνια, στο επίπεδο που είχε το 2007, απαιτεί την επίτευξη ενός μέσου ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης της τάξης του 3,5% - 5,5%.
Όταν συγκρίνουμε τη χρονολογική σειρά του ελληνικού πραγματικού ΑΕΠ με τη διαχρονική τάση του 2%, παρατηρούμε πως η ελληνική οικονομία πολύ δύσκολα θα προσεγγίσει το μονοπάτι που θα μπορούσε να έχει ακολουθήσει εάν δεν συνέβαινε η παρούσα ύφεση.
Ακόμα και στο πολύ αισιόδοξο σενάριο για ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης 5,5% (2015-2025) η απόκλιση θα είναι της τάξης του 9,32%.
Η ΕΚΤ ανακοίνωσε ένα διευρυμένο πρόγραμμα αγοράς περιουσιακών στοιχείων με στόχο την εκπλήρωση της αποστολής της για διατήρηση της σταθερότητας των τιμών.
Οι αγορές ελληνικών κρατικών ομολόγων δύναται να ξεκινήσουν τον Ιούλιο 2015, εφόσον έχει υπάρξει σχετική συμφωνία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τον μήνα Ιανουάριο (2015), ο συγκεντρωτικός δείκτης οικονομικού κλίματος και οι επί μέρους δείκτες εμπιστοσύνης, ήτοι στη βιομηχανία, στις υπηρεσίες, στο λιανικό εμπόριο και στις κατασκευές, παρουσίασαν πτώση σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2014. Εξαίρεση αποτέλεσε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ο οποίος σημείωσε βελτίωση.
Για τον μήνα Ιανουάριο ο συγκεντρωτικός δείκτης οικονομικού κλίματος τον οποίο δημοσιεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μειώθηκε κατά 3,8 μονάδες (από 99,1 σε 95,3) σε σχέση με τον Δεκέμβριο (2014). Αξίζει να αναφέρουμε πως αυτός είναι ο δεύτερος συνεχόμενος μήνας στον οποίο καταγράφεται αρνητική μεταβολή για τον συγκεκριμένο δείκτη.
Για τον μήνα Δεκέμβριο η αντίστοιχη μεταβολή ήταν της τάξης των -3,7 μονάδων (από 102,8 σε 99,1).
Οι πολιτικές εξελίξεις των τελευταίων δύο μηνών, η επονομαζόμενη «πολιτική αβεβαιότητα», συνέτειναν σε σημαντικό βαθμό προς αυτή την κατεύθυνση.
Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται και στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού. Για το 12μηνο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2014, καταγράφηκε υστέρηση εσόδων έναντι στόχου κατά -3,914 δις ευρώ (51,367 σε σχέση με 55,280 δις ευρώ).
Η συγκεκριμένη υστέρηση αποτυπώνεται ξεκάθαρα στη μεταβλητή του πρωτογενούς πλεονάσματος η οποία παρουσίασε απόκλιση έναντι του επίσημου στόχου κατά -3,067 δις ευρώ (1,872 σε σχέση με 4,939 δις ευρώ).
Αναφορικά με την πορεία των επί μέρους δεικτών εμπιστοσύνης όλοι παρουσίασαν πτωτική πορεία σε μηνιαία βάση εκτός του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Στον κλάδο της βιομηχανίας καταγράφηκε πτώση κατά -4,9 μονάδες δείκτη (από -3,0 σε -7,9), στις υπηρεσίες κατά -6,3 μονάδες (από 15,3 σε 9,0), στο λιανικό εμπόριο κατά -5,6 μονάδες (από 4,7 σε -1,0) και στις κατασκευές κατά -13,2 μονάδες (από -16,6 σε -29,8).
Εκτός από τον δείκτη εμπιστοσύνης στις κατασκευές και του καταναλωτή, οι προαναφερθέντες δείκτες είχαν παρόμοια πτωτική πορεία και τον Δεκέμβριο του 2014.
Πως μπορούμε να ερμηνεύσουμε την αύξηση που παρατηρήθηκε στον δείκτη εμπιστοσύνης του καταναλωτή (+4,6 μονάδες δείκτη, από -53,9 μονάδες στις -49,3);
Εκτιμούμε πως η συγκεκριμένη θετική μεταβολή συνδέεται με την διεξαγωγή των εκλογών της 25ης Ιανουαρίου 2015.
Που εδράζεται το συγκεκριμένο επιχείρημα;
Η οικονομολογική επιστημονική κοινότητα έχει αποδείξει ότι κατά την διάρκεια του χρονικού διαστήματος πριν και μετά την διεξαγωγή εκλογών, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης παρουσιάζει αυξητική και πτωτική πορεία αντίστοιχα.
Το γεγονός αυτό μπορεί να ερμηνευτεί τόσο από ψυχολογικούς παράγοντες, για παράδειγμα προοπτική αλλαγής προς κάτι καλύτερο (σε όρους κοινωνικούς και οικονομικούς) ή συνέχιση της θετικής πορείας του παρελθόντος (σε όρους ευημερίας), όσο και από το φαινόμενο του πολιτικού κύκλου. Για παράδειγμα, οι ασκούντες την οικονομική πολιτική έχοντας ως προτεραιότητα στις προτιμήσεις τους την επανεκλογή τους, λίγο πριν τις εκλογές αποφασίζουν να αυξήσουν μισθούς και συντάξεις ή να μειώσουν την φορολογία (έμμεση ή άμεση).
Σε μεγάλο βαθμό τέτοιου είδους πολιτικές αυξάνουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη (ιδίως όταν τα νοικοκυριά έχουν μυωπικές προσδοκίες). Στη συνέχεια, στην περίπτωση που ο κυβερνητικός περιορισμός (έσοδα = δαπάνες) απαιτεί την κάλυψη των προαναφερθέντων δαπανών με την δημιουργία επιπλέον εσόδων, οι ασκούντες την οικονομική πολιτική (η κυβέρνηση) μπορεί να αναγκαστούν να λάβουν εισπρακτικά μέτρα τα οποία θα έχουν ως συνέπεια τη μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Στη διεθνή βιβλιογραφία το προαναφερθέν παράδειγμα ονομάζεται πολιτικός κύκλος καιροσκοπικού χαρακτήρα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών