Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Financial Times: Η νίκη ΣΥΡΙΖΑ ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο ευρωπαϊκής αστάθειας

Financial Times: Η νίκη ΣΥΡΙΖΑ ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο ευρωπαϊκής αστάθειας
Είναι δύσκολο να προβλέψουμε αν η Ευρώπη ή αν ο ΣΥΡΙΖΑ θα κάνει πίσω στις απαιτήσεις τους
Ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε μια σημαντική νίκη, αλλά ένα νέο κεφάλαιο ευρωπαϊκής αστάθειας μόλις τώρα αρχίζει.
Αυτό αναφέρει ο George Magnus στη στήλη του στους Financial Times, σε μία προσπάθεια να κάνει μια πρώτη αποτίμηση του εκλογικού αποτελέσματος στην Ελλάδα.
Ο George Magnus, ο οποίος έχει διατελέσει στο παρελθόν Διευθύνων Σύμβουλος της UBS, αναφέρει ότι πριν από τρία χρόνια, ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν μόλις ένα αναγνωρίσιμο σύγχρονο πολιτικό κόμμα.
Σήμερα είναι η νέα κυβέρνηση της Ελλάδα.
Για την υλοποίηση του φιλόδοξου προγράμματος οικονομικής πολιτικής, το κόμμα πιστεύει ότι η Ελλάδα πρέπει να επαναδιαπραγματευτεί τη ρύθμιση των οφειλών και των όρων με τους πιστωτές της.
Έχει υποσχεθεί να σταματήσει αυτό που ο Αλέξης Τσίπρας αποκάλεσε τις πολιτικές "δημοσιονομικού εικονικού πνιγμού" που έχουν μετατρέψει την Ελλάδα σε αποικία χρέους και δημιούργησε εκτεταμένη φτώχεια και ανεργία.
Υπόσχεται επίσης ότι με την κυβέρνηση του θα υπάρξει η πρώτη σοβαρή σύγκρουση με τους πιστωτές της Ελλάδος
Αλλά με ποιες συνέπειες;
Η νέα κυβέρνηση δεν έχει πολύ χρόνο.
Οι διαπραγματεύσεις θα πρέπει να αρχίσουν γρήγορα για τα εκκρεμή θέματα του χρέουςκαι την αποπληρωμή των ομολόγων που λήγουν μέχρι την 1η Μαρτίου, και πάλι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
Αλλά αυτά είναι περισσότερο διαδικαστικά παρά ουσία.
Το κρίσιμο ζήτημα στις επικείμενες διαπραγματεύσεις είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έρχεται σε αντίθεση με τους προκατόχους του.
Μάλιστα έχει καταγράψει τη βασική αντίθεσή του προς τις προϋποθέσεις που έχουν γίνει δεκτές μέχρι τώρα.
Είναι πιθανό ότι κάποιου είδους συμβιβασμός θα μπορούσε να υπάρξει για τους όρους του χρέους στην Ελλάδα, το οποίο ανέρχεται στα 317 δισ. ευρώ, ή 175% του ΑΕΠ.
Περίπου το 80% του χρέους οφείλεται στην τρόικα, και έχει ήδη επιμηκυνθεί η μέση διάρκεια του για περισσότερο από 16 χρόνια, με ένα αποτελεσματικό επιτόκιο του 2,4%.
Παρ 'όλα αυτά, το βάρος του χρέους σε μια αποπληθωριστική οικονομία βραδείας ανάπτυξης παραμένει βαρύ.
Ορισμένοι πιστωτές έχουν ήδη αποκλείσει τη ζήτηση για διαγραφή μεγάλου μέρους του χρέους.
Αλλά θα μπορούσε να διερευνηθεί αυτό, καθώς και άλλες δυνατότητες, όπως μια ρήτρα που θα συνδέσει την εξυπηρέτηση του χρέους προς τα πραγματικά ποσοστά οικονομικής ανάπτυξης.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο σημείιο τριβής είναι οι παραχωρήσεις που θα πρέπει να γίνουν από τον ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την λιτότητα και τις προϋποθέσεις των συμφωνιών.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κηρύξει ήδη ότι μια πολιτική κατά της ανθρωπιστικής κρίσης αποτελεί προτεραιότητα, και στη συνέχεια προτίθεται να ενεργήσει για την αποκατάσταση της οικονομικής ανάπτυξης, την αύξηση των θέσεων απασχόλησης, του κατώτατου μισθού και των συντάξεων, καθώς και τη βελτίωση της είσπραξης των φόρων και φορολογικών οφειλών.
Το Βερολίνο και οι Βρυξέλλες είναι πιθανό να επιμένουν ότι η Ελλάδα θα πρέπει να παραμείνει πιστή σε ότι έχει ήδη συμφωνηθεί, ίσως με μικρές αλλαγές.
Η κορυφαία ανησυχία είναι να αποφευχθεί το είδος των παραχωρήσεων σε όρους χρέους και συνθήκες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αιτήματα για παρόμοια μεταχείριση από αλλού, συμπεριλαμβανομένης και της Ισπανίας.
Ωστόσο, το πλεονέκτημα το έχει η πολιτική που θέλει να ακολουθήσει ο ΣΥΡΙΖΑ, καθώς θα πρέπει να δοθεί ώθηση στην οικονομία.
Η Ελλάδα μπορεί να πλησιάζει ακριβώς ένα τέτοιο σημείο.
Το έλλειμμα του προϋπολογισμού της έχει σχεδόν εξαλειφθεί, ενώ το πρωτογενές ισοζύγιο, δηλαδή εξαιρουμένων των πληρωμών για τόκους, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, θα είναι μεταξύ 3% και 5% του ΑΕΠ το 2015.
Η Ελλάδα έχει επίσης ένα εξωτερικό πλεόνασμα της τάξεως του 1% του ΑΕΠ, σε σύγκριση με έλλειμμα πάνω από 14% το 2008-09.
Είναι δύσκολο να προβλέψουμε ποιος θα κάνει πίσω.
Συνέχιση της επικίνδυνης αβεβαιότητας προκύπτει από την κατάσταση των ελληνικών τραπεζών, οι οποίες αντιμετώπισαν εκροές καταθέσεων πριν από τις εκλογές, και οι οποίες εξακολουθούν να εξαρτώνται από τα σχεδόν 50 δισ. ευρώ της ρευστότητας έκτακτης ανάγκης από την Τράπεζα της Ελλάδας.
Εάν η Ελλάδα επιμείνει στις απαιτήσεις της, η έγκριση του ELA από την ΕΚΤ μπορεί να ανακληθεί προκαλώντας μια νέα τραπεζική και οικονομική κρίση.
Επίσης, η ΕΚΤ θα μπορούσε να μην εγκρίνει τα δάνεια, όπου η ελληνική κυβέρνηση είναι εγγυητής, αν προσπαθήσει να ακυρώσει τις συνθήκες.
Αυτό θα μπορούσε να φέρει την ελληνική κυβέρνηση σε κατάρρευση, να οδηγήσει στην επιβολή ελέγχων κεφαλαίου και σε ακραίες περιπτώσεις.
Ωστόσο, η ΕΚΤ, η οποία θα ξεκινήσει το δικό της πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, δύσκολα θα επιτρέψει να υπάρξει ένα τέτοιο αποτέλεσμα.
Το περισσότερο που μπορούμε να πούμε είναι ότι εάν οι πιστωτές της Ελλάδας υποκύψουν, αυτό θα έχει σημαντική επίδραση για το υπόλοιπο της ευρωζώνης, οδηγώντας σε οικονομική ανακούφιση τη Νότια Ευρώπη.
Αν η Ελλάδα υποκύψει, αφήνοντας το πρόγραμμα οικονομικής ανανέωσης του ανεφάρμοστο, τότε θα ενταθεί η δυσπιστία μεταξύ Βορρά και Νότου, εντείνοντας τις επικίνδυνες πολιτικές συνέπειες.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε μια σημαντική νίκη, αλλά ένα νέο κεφάλαιο της ευρωπαϊκής αστάθειας μόλις τώρα αρχίζει, καταλήγει ο Magnus.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης