Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

ΟΟΣΑ: Διευρύνθηκαν οι ευκαιρίες και αυξήθηκαν οι ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα της εκπαίδευσης στην Ε.Ε

tags :
ΟΟΣΑ: Διευρύνθηκαν οι ευκαιρίες και αυξήθηκαν οι ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα της εκπαίδευσης στην Ε.Ε
Η τρέχουσα κατάσταση και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα, είναι το θέμα της ετήσιας έκθεσης, του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, «Education at a Glance 2014».
Στην έκθεση εξετάζονται και παρουσιάζονται μεταξύ άλλων τα εκπαιδευτικά συστήματα 21 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποτελεί, σύμφωνα με την Ανδρούλλα Βασιλείου, ευρωπαία επίτροπος εκπαίδευσης, πολιτισμού, πολυγλωσσίας και νεολαίας, «σημαντική πηγή γνώσης και τεκμηρίων για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής».
Τα κύρια στοιχεία που ανέδειξε η έκθεση για την εκπαίδευση στην ΕΕ, είναι πρωτίστως η διεύρυνση των εκπαιδευτικών ευκαιριών και το κοινωνικό και ατομικό όφελος των εκπαιδευτικών ευκαιριών που παρέχονται.

Ειδικότερα, τα ευρήματα έδειξαν ότι το ποσοστό των ενηλίκων πολιτών της ΕΕ με πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αυξάνεται σταθερά τις τελευταίες δεκαετίες, έως 29%, μια αύξηση ωστόσο, που φέρνει την ΕΕ κάτω από τον μέσο όρο, 33%, του ΟΟΣΑ.
Επιπλέον, αν και το ποσοστό των μαθητών της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένει αμετάβλητο, εντούτοις μειώνεται το ποσοστό των πολιτών που δεν έχουν ολοκληρώσει την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με τον στόχο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» να είναι επιτεύξιμος.
Να σημειωθεί πως η «Ευρώπη 2020» έχει ορίσει ως ικανοποιητικό στόχο  το 40 % των νέων να ολοκληρώνουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση και λιγότερο από το 10 % να εγκαταλείπουν τη σχολική φοίτηση πριν ολοκληρώσουν την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με ορίζοντα το 2020.
Ενδιαφέρον είναι το στοιχείο πως παρά την ισχύουσα δυσμενή οικονομική κατάσταση, τα πτυχία συνεχίζουν να αποτελούν ισχυρό όπλο στην αγορά εργασίας, με τους ενηλίκους κατόχους τίτλου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να απολαμβάνουν μισθούς 45% κατά μέσο όρο μεγαλύτερους από τους μη κατόχους.
Για την εξεύρεση εργασίας ολοένα και σημαντικότερο ρόλο παίζουν οι διαπροσωπικές ικανότητες, όπως η επικοινωνία και η δυνατότητα λειτουργίας στα πλαίσια ομάδων.
Επιπλέον, η κατοχή εν λόγω τίτλου δίνει περισσότερες ευκαιρίες αποκατάστασης, ενώ μεγάλα είναι τα οφέλη και για την κοινωνία, καθώς κατά μέσο όρο η καθαρή δημόσια απόδοση ενός ατόμου με τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ισοδύναμη με δύο έως τρεις φορές το ποσό που επενδύθηκε από το κράτος προνοίας.
Να επισημανθεί, ωστόσο, ότι δεν διευκρινίζεται αν η απασχόληση των πτυχιούχων είναι σε συναφές αντικείμενο με αυτό του τίτλου σπουδών τους.

Η ανισότητα στα πλαίσια της ΕΕ είναι υπαρκτή και στον τομέα της παιδείας, καθώς υφίστανται σημαντικές διαφορές μεταξύ των επιπέδων δεξιοτήτων των ανθρώπων με όμοια προσόντα, για παράδειγμα, ένας Φιλανδός απόφοιτος της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει παρόμοιες, καμιά φορά και υψηλότερες, δεξιότητες γραμματισμού με έναν απόφοιτο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ισπανίας.
Το 37% των καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της ΕΕ είναι τουλάχιστον 50 ετών, ενώ μεμονωμένα αγγίζει το 45% (Αυστρία) ή και το 60% (Ιταλία), στοιχείο που αποδεικνύει την αναγκαιότητα ύπαρξης στρατηγικού σχεδιασμού για τη συνεχή βελτίωση της υπάρχουσας κατάρτισης των εκπαιδευτικών και την εξέλιξη των δεξιοτήτων τους.
Τέλος, να επισημανθεί ότι σύμφωνα με τα πορίσματα της έρευνας, αυξημένο είναι το ποσοστό των ιδιωτικών επενδύσεων στον εν λόγω τομέα, από 14% το 2000 σε 21% το 2012, κυρίως λόγω των διδάκτρων που αυξήθηκαν ή θεσπίστηκαν πρόσφατα σε ορισμένες χώρες, ωστόσο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα στα πλαίσια ΟΟΣΑ (31%), ενώ υπάρχει χάσμα μεταξύ των χωρών με την ιδιωτική δαπάνη στο Ηνωμένο Βασίλειο να αγγίζει το 65%, ενώ στη Δανία μόνο το 6%.

Μετά την ανακοίνωση των πορισμάτων, που πραγματοποιήθηκε σήμερα, η Α. Βασιλείου δήλωσε πως «Η παρούσα έκθεση αποτελεί σημαντική πηγή γνώσης και τεκμηρίων για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Συμβάλλει στην αύξηση της κατανόησής μας για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Επίσης, δείχνει ότι εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ στο επίπεδο των δεξιοτήτων τόσο στους πρόσφατα αποφοίτους όσο και στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Η έκθεση συνάδει με την πολιτική της Επιτροπής: η βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και η αναβάθμιση των επιπέδων δεξιοτήτων αποτελούν έξυπνες επενδύσεις και έναν ισχυρό τρόπο για την καταπολέμηση των ανισοτήτων στις κοινωνίες μας».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης