Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

Νέο αμερικανικό άδειασμα για τον EastMed – Οι ΗΠΑ ενημέρωσαν το Ισραήλ ότι δεν υποστηρίζουν τον υποθαλάσσιο αγωγό

Νέο αμερικανικό άδειασμα για τον EastMed – Οι ΗΠΑ ενημέρωσαν το Ισραήλ ότι δεν υποστηρίζουν τον υποθαλάσσιο αγωγό
Η αμερικανική πρεσβεία στο Ισραήλ ενημέρωσε την κυβέρνηση ότι δεν υποστηρίζει τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed
Σχετικά Άρθρα

Νέο σοβαρό άδειασμα, που ουσιαστικά βάζει ταφόπλακα στα σχέδια για τον EastMed τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου, προήλθε εκ νέου από τους αμερικανούς…
Μάλιστα η κυβέρνηση Biden ενημέρωσε το Ισραήλ ότι δεν υποστηρίζει την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου, εξέλιξη που έρχεται να δικαιώσει πλήρως τις τουρκικές θέσεις…
Αποτελεί σημαντική αρνητική εξέλιξη για το Ισραήλ, την Ελλάδα και την Κύπρο.
Με βάση το Reuters και την Jerusalem Post, οι ΗΠΑ δεν υποστηρίζουν πλέον τον προτεινόμενο αγωγό φυσικού αερίου EastMed από το Ισραήλ στην Ευρώπη.
Η κυβέρνηση Biden ενημέρωσε το Ισραήλ, την Ελλάδα και την Κύπρο τις τελευταίες εβδομάδες.
Αξιωματούχοι του Στέιτ Ντιπάρτμεντ μετέφεραν τη νέα θέση στο υπουργείο Εξωτερικών, επιβεβαίωσε την Τρίτη διπλωματική πηγή στην Ιερουσαλήμ.
Το υπουργείο Εξωτερικών αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα.

«Η αμερικανική πλευρά εξέφρασε στην ελληνική πλευρά επιφυλάξεις ως προς το σκεπτικό του αγωγού EastMed, και έθεσε ζητήματα οικονομικής βιωσιμότητάς του και περιβαλλοντικά θέματα», δήλωσε στο Reuters μια ελληνική κυβερνητική πηγή.
«Η ελληνική πλευρά τόνισε ότι αυτό το έργο έχει κηρυχθεί «ειδικό έργο» από την Ευρωπαϊκή Ένωση και οποιαδήποτε απόφαση για τη βιωσιμότητά του λογικά θα έχει οικονομικό αντίκτυπο», είπε ο αξιωματούχος.

Ο αγωγός EastMed, που προορίζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα ισραηλινά ύδατα στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας και Κύπρου, ανακοινώθηκε το 2016 και έχουν υπογραφεί αρκετές συμφωνίες μεταξύ των τριών χωρών για το θέμα.
Τα τρία κράτη στόχευαν να ολοκληρώσουν το έργο των 6 δισ. ευρώ έως το 2025, αλλά δεν έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για αυτό.
Η πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ιερουσαλήμ δήλωσε ότι οι Αμερικανοί «παραμένουν προσηλωμένοι στην ενεργειακή ασφάλεια και συνδεσιμότητα της Ανατολικής Μεσογείου».

Μεταξύ των προτάσεων που υποστηρίζουν οι ΗΠΑ είναι η διασύνδεση EuroAsia που συνδέει τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ευρώπης, «επιτρέποντας μελλοντικές εξαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προς όφελος των εθνών της περιοχής».

Η διασύνδεση «όχι μόνο θα συνέδεε ζωτικής σημασίας αγορές ενέργειας, αλλά θα βοηθήσει επίσης στην προετοιμασία της περιοχής για τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια», ανέφερε η πρεσβεία.
Η Πρεσβεία των ΗΠΑ είπε επίσης ότι αυτή είναι «μια στιγμή που η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης είναι – περισσότερο από ποτέ – ζήτημα εθνικής ασφάλειας» και ως εκ τούτου, οι ΗΠΑ «δεσμεύονται να εμβαθύνουν τις περιφερειακές μας σχέσεις και να προωθήσουν τεχνολογίες καθαρής ενέργειας».

Η Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ελλάδα έκανε παρόμοια δήλωση την περασμένη εβδομάδα, λέγοντας ότι η Ουάσινγκτον εξακολουθεί να υποστηρίζει τον μηχανισμό 3+1 των συναντήσεων μεταξύ Ισραήλ, Ελλάδας, Κύπρου και ΗΠΑ.
Οι αξιώσεις για το φυσικό αέριο στην Ανατολική Μεσόγειο αποτελούν σημείο διαμάχης με την Τουρκία τα τελευταία χρόνια, με την Άγκυρα να λέει ότι θα πρέπει να είναι μέρος του έργου EastMed.

Ο Τούρκος Πρόεδρος Erdogan βρήκε την ευκαιρία που οι ΗΠΑ αποσύρουν την υποστήριξή τους να υποστηρίξει: «Εάν το ισραηλινό αέριο μεταφερόταν στην Ευρώπη, αυτό θα μπορούσε να γίνει μόνο μέσω της Τουρκίας.
Υπάρχει ελπίδα προς το παρόν;
Μπορούμε να καθίσουμε και να μιλήσουμε για τις συνθήκες».
Σημείωσε επίσης τις πρόσφατες τηλεφωνικές του συνομιλίες με τον πρωθυπουργό Naftali Bennett και τον πρόεδρο Isaac Herzog και είπε ότι η σχέση με το Ισραήλ έχει βελτιωθεί.

Το τουρκικό κρατικό κανάλι TRT μετέδωσε την περασμένη εβδομάδα ένα ντοκιμαντέρ κατά του αγωγού EastMed με τίτλο The Pipe Dream, το οποίο περιλαμβάνει πλάνα του Ανώτερου Συμβούλου του State Department για την Ενεργειακή Ασφάλεια, Amos Hochstein, να συζητά το θέμα πριν διοριστεί στην τρέχουσα θέση του.
Ο Amos Hochstein είπε ότι θα ένιωθε «εξαιρετικά άβολα που οι ΗΠΑ υποστηρίζουν αυτό το έργο» λόγω των περιβαλλοντικών του επιπτώσεων.
«Γιατί να κατασκευάσουμε έναν αγωγό ορυκτών καυσίμων μεταξύ του EastMed και της Ευρώπης, όταν ολόκληρη η πολιτική μας είναι να υποστηρίξουμε τη νέα τεχνολογία... και τις νέες επενδύσεις για να κάνουμε πράσινο και να καθαρίσουμε;»

«Μέχρι να κατασκευαστεί αυτός ο αγωγός, θα έχουμε δαπανήσει δισεκατομμύρια χρήματα των φορολογουμένων σε κάτι που είναι ξεπερασμένο – όχι μόνο απαρχαιωμένο αλλά και ενάντια στο συλλογικό μας συμφέρον μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης».

Ο Hochstein είπε ότι το έργο δεν ήταν οικονομικά εφικτό.
Θα κόστιζε περισσότερα από 6 δισ. ευρώ, είπε, προσθέτοντας ότι τα διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα δεν δεσμεύονται πλέον να επενδύουν σε ορυκτά καύσιμα.
Το σχέδιο του αγωγού «καθοδηγήθηκε πλήρως από την πολιτική», αλλά «οι συμφωνίες πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων θα πρέπει να καθοδηγούνται από την εμπορική πλευρά», είπε ο Hochstein.

«Αυτή η ιδέα προέκυψε το 2016, αλλά δεν έχει γίνει καμία κίνηση εκτός από την υπογραφή κάποιων συμβολαίων, μνημονίων κατανόησης και την πολιτική πίεση...

Κάποιοι υπουργοί στην περιοχή μιλούν ότι η ΕΕ υποστηρίζει το σχέδιο συμφώνησαν για μια μελέτη σκοπιμότητας για το έργο. Αυτή είναι μια μεγάλη διαφορά».
«Αυτό υποστηρίζουν οι πολιτικοί, αλλά δεν υπάρχει τίποτα», είπε ο Hochstein.
«Αυτό το έργο μάλλον δεν θα συμβεί γιατί είναι πολύ περίπλοκο, πολύ ακριβό και πολύ αργά στο μέτωπο της ιστορίας».

Ο Γκάμπριελ Μίτσελ, διευθυντής εξωτερικών σχέσεων για το Ινστιτούτο Μίτβιμ για την Περιφερειακή Εξωτερική Πολιτική, είπε ότι η σχέση του Ισραήλ με την Ελλάδα και την Κύπρο, η οποία έχει θερμανθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, δεν εξαρτάται από τον αγωγό EastMed.
«Η συνεργασία μεταξύ των μερών έχει επεκταθεί πέρα από το στενό πλαίσιο ενός έργου υποθαλάσσιου αγωγού, ενσωματώνοντας πολλαπλούς τομείς και διυπουργική συνεργασία».
Όσον αφορά το μέλλον του Ισραήλ στις εξαγωγές φυσικού αερίου, ο EastMed δεν ήταν ποτέ η μόνη του επιλογή, είπε ο Μίτσελ.
«Η ιστορία του αγωγού EastMed θα πρέπει να χρησιμεύσει ως υπενθύμιση ότι αυτά τα έργα απαιτούν υψηλό επίπεδο εμπορικής, τεχνικής και πολιτικής σκοπιμότητας».
«Καθώς πόρτα που κλείνει δυνητικά, άλλες θα μπορούσαν να ανοίξουν άλλες που παρουσιάζουν ένα διαφορετικό αλλά όχι λιγότερο σημαντικό σύνολο εμπορικών και γεωπολιτικών ευκαιριών».
«Τα ζητήματα σκοπιμότητας του αγωγού EastMed ήταν καλά τεκμηριωμένα, αλλά τελικά, μπορεί να είναι άλλες ενεργειακές πρωτοβουλίες – όπως η διασύνδεση EuroAsia – που θα γίνουν το εμβληματικό έργο της τριμερούς σχέσης», είπε ο Μίτσελ.

To παρασκήνιο

Η αντίθεση των ΗΠΑ στον αγωγό οφείλεται φαινομενικά σε περιβαλλοντικά ζητήματα.
Γεγονός είναι ότι το Ισραήλ δεν έκανε ποτέ επενδύσεις σε αυτήν την ιδέα του αγωγού.
Παρ' όλες τις συζητήσεις, δεν έχει αρχίσει να κατασκευάζει απολύτως τίποτα.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την Τουρκία, τη Ρωσία και άλλες χώρες που τείνουν να κατασκευάζουν αγωγούς όταν το υποστηρίζουν.
Η Ρωσία κατασκεύασε τον NordStream και με την Τουρκία, κατασκεύασε τον TurkStream.
Αυτό συμβαίνει επειδή τα ρωσικά, τα τουρκικά και άλλα καθεστώτα βάζουν τις πολιτικές τους πρώτα και δεν ενδιαφέρονται για περιβαλλοντικά ζητήματα.
Δεν χρειάζονται επίσης την υποστήριξη των ΗΠΑ.
Τέλος, τους αρέσουν τα μεγάλα έργα που αποφέρουν κέρδη, αντί να μιλάνε και να περιμένουν.
Γι' αυτό η Ευρώπη δεν κατασκευάζει αγωγούς, αλλά άλλες χώρες τείνουν να κατασκευάζουν.
Αυτό δεν είναι το πρώτο έργο του αγωγού που συζητήθηκε και κατέληξε σε φιάσκο.
Ένα άλλο έργο για τη λειτουργία ενός αγωγού από το Εϊλάτ για τη μεταφορά πετρελαίου του Κόλπου στην Ευρώπη σταμάτησε τον Νοέμβριο από το Υπουργείο Προστασίας του Περιβάλλοντος.
Υποτίθεται ότι ήταν μια 10ετής συμφωνία που θα έφερνε μαζί τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ισραήλ σε αυτό το έργο από το Εϊλάτ στην Ασκελόν.


Η προφανής απόφαση να σταματήσουν και οι δύο αγωγοί έχει σημαντικές επιπτώσεις.
Ενώ η συμφωνία για τον αγωγό EastMed δεν είναι απαραιτήτως εκτός συζήτησης, η έλλειψη υποστήριξης των ΗΠΑ έχει ξεκάθαρα αρνητικό αντίκτυπο.
Επιπλέον, το γεγονός ότι από το 2020 δεν έχει γίνει τίποτα πραγματικά για να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου σημαίνει ότι οι εμπλεκόμενες χώρες πιθανότατα δεν το πήραν στα σοβαρά.
Η αλλαγή κυβέρνησης του Ισραήλ μπορεί να συνδέεται με αυτό το ζήτημα.
Τον Δεκέμβριο του 2021, το εβραϊκό κράτος αποφάσισε να σταματήσει την αναζήτησή του για φυσικό αέριο στα ανοικτά των ακτών και να επικεντρωθεί στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι χώρες όπως η Τουρκία, η Κίνα, η Ρωσία, το Ιράν και άλλες θα αναζητούν φυσικό αέριο και θα κατασκευάζουν αγωγούς, ενώ το Ισραήλ θα επικεντρωθεί στον περιβαλλοντισμό.
Αυτό ταιριάζει καλά για το Ισραήλ και τη Δύση, αλλά δεν είναι σαφές εάν η Ιερουσαλήμ θα συμμετάσχει ποτέ ή θα επωφεληθεί από μεγάλα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Το θέμα με τους αγωγούς είναι ότι τείνουν να συνδέουν τις χώρες σε κοινούς στόχους.
Οι αγωγοί οδηγούν σε συμμαχίες και οι χώρες που τους διαχειρίζονται παίρνουν ισχύ από αυτούς.
Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο η Ρωσία χρησιμοποιεί τις προμήθειες φυσικού αερίου στην Ευρώπη για να αξιοποιήσει τα συμφέροντά της σε μέρη όπως η Γερμανία.
Η οικονομική ισχύς έχει σημασία και οι χώρες που την έχουν μπορούν να ανοίξουν πόρτες σε μέρη όπως η Ευρώπη.
Το Ισραήλ δεν του λείπει ο πλούτος και η επιτυχία, έχει τα διαπιστευτήριά του για το «Start-Up Nation» και τις επιτυχίες του στην υψηλή τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά ο κόσμος απαιτεί κάποια οικονομική διαφοροποίηση.
Οι αγωγοί από το Εϊλάτ προς την Ελλάδα θα μπορούσαν να έφεραν επανάσταση στο νότιο Ισραήλ και θα συνέβαλαν στην εδραίωσης μιας συμφωνίας μεταξύ του Ισραήλ, του Κόλπου και της Ελλάδας, καθώς και στην ενίσχυση των δεσμών με την Ιορδανία, την Αίγυπτο και τη Γαλλία.
Το αδιέξοδο στα σχέδια του Ισραήλ για αγωγούς αποτελεί πλήγμα.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης