Άμυνα – Διπλωματία

Δένδιας: Οι ΗΠΑ δεν έλαβαν υπόψη τους την Τουρκία - Επέλεξαν στρατόπεδο στην Αλεξανδρούπολη και ναύσταθμο στη Σούδα

Δένδιας: Οι ΗΠΑ δεν έλαβαν υπόψη τους την Τουρκία - Επέλεξαν στρατόπεδο στην Αλεξανδρούπολη και ναύσταθμο στη Σούδα
Αν η τουρκική αντίδραση ήταν τόσο σημαντική αμερικανοί δεν θα είχαν επιλέξει στρατόπεδο στην Αλεξανδρούπολη ούτε τον ναύσταθμο στη Σούδα, τονίζει ο κ. Δένδιας
Η συμφωνία με τις Ηνωμένες Πολιτείες θωρακίζει περαιτέρω την Ελλάδα από πιθανές απειλές υποστηρίζει ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας σε συνέντευξή του στην Καθημερινή της Κυριακής.
Ο κύριος Δένδιας σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι αν η τουρκική αντίδραση ήταν τόσο σημαντική, οι ΗΠΑ δεν θα είχαν επιλέξει στρατόπεδο στην Αλεξανδρούπολη ούτε τον ναύσταθμο στην Σούδα. Επίσης περιγράφει ως σημαντική επιτυχία για τη χώρα το γεγονός ότι στην επιστολή Blinken συμπεριελήφθει αναφορά στον σεβασμό των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας με βάση το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας.

Κοινή η αντίληψη της πραγματικότητας με τις Ηνωμένες Πολιτείες

Τις λεπτομέρειες και το παρασκήνιο από την υπογραφή της νέας συμφωνίας αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας ανάμεσα σε Ελλάδα και ΗΠΑ αποκαλύπτει στην πρώτη συνέντευξη μετά την επιστροφή του από την Ουάσινγκτον ο υπουργός εξωτερικών Νίκος Δένδιας οι αναφορές σε κυριαρχικά δικαιώματα λέει ο κύριος Δένδιας δείχνουν κοινή αντίληψη της πραγματικότητας με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αποκαλύπτει ότι η Σκύρος μπήκε στο τραπέζι των συζητήσεων από την Ουάσινγκτον, σημειώνοντας παράλληλα, ότι υπάρχει πλέον σαφές ενδεχόμενο χρήσης νησιών τα επόμενα χρόνια.
Η αμερικανική πλευρά ήρθε στη διαπραγμάτευση με μία αρχική πρόταση η οποία περιελάμβανε και άλλες τοποθεσίες μαζί με την Σκύρο.

Η νέα Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA) Ελλάδας - ΗΠΑ

Η συμφωνία αυτή αναβαθμίζει την σχέση με τις ΗΠΑ σε ένα νέο επίπεδο, ένα επίπεδο στο οποίο δεν είχαν βρεθεί ποτέ στο παρελθόν.
Οι σχέσεις αυτές είχαν περάσει από διάφορες φάσεις μέχρι τη δεκαετία του '90, όταν και υπογράφηκε η συμφωνία αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας.
Οι σχέσεις αυτές δεν έχουν απλώς διευρυνθεί, έχουν βελτιωθεί κατά τρόπο εντυπωσιακό χωρίς προηγούμενο και έχουν πλέον αποκτήσει στρατηγικό χαρακτήρα.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επένδυσε στην προσπάθεια αυτή.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι και οι δύο τροποποιήσεις της συμφωνίας έγιναν από την παρούσα κυβέρνηση.
Ούτε είναι προϊόν συμπτώσεων ότι δύο από τους συνολικά τρεις γύρους του στρατηγικού διαλόγου έλαβαν χώρα την τελευταία διετία.
Μάλιστα θα είχε πραγματοποιήθηκε άλλος εάν δεν είχε παρεμβληθεί υπάρχει η πανδημία.

Η πολυετής διάρκεια και ανανέωση

Η πενταετής ανανέωση έχει θετικό πολιτικό και αμυντικό αντίκτυπο για την Ελλάδα.
Πρώτον, οι ΗΠΑ τη στιγμή που έχουν το βλέμμα στραμμένο στην Ασία και αποχωρούν από το Αφγανιστάν και το Ιράκ δεσμεύονται να σταθμεύουν και να αναπτύσσουν δυνάμεις τους στο ελληνικό έδαφος για τουλάχιστον την επόμενη πενταετία και πιθανότητα για πολύ μακρύτερο χρονικό διάστημα η παρουσία αυτή θωρακίζει περαιτέρω τη χώρα από εξωτερικές απειλές.
Αν μία χώρα σχεδιάζει το απονενοημένο διάβημα, να μας επιτεθεί, θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη της ότι σταθμεύουν αμερικανικά στρατεύματα στη χώρα μας.
Να σας υπενθυμίσω ότι μία από τις μεγαλύτερες στρατιωτικές ασκήσεις των ΗΠΑ στην Ευρώπη φέτος, έλαβε χώρα στην Θράκη τον περασμένο Μάιο.
Να σας υπενθυμίσω επίσης ότι άλλες ευρωπαϊκές αλλά και ασιατικές χώρες είναι διατεθειμένες να πληρώσουν προκειμένου να σταθμεύσουν αμερικανικές δυνάμεις στο έδαφος τους.
Δεύτερον, η πενταετία σημαίνει ότι δεσμεύεται τόσο η παρούσα αμερικανική κυβέρνηση όσο και η επόμενη ανεξαρτήτως της προσέγγισης που αυτή θα έχει στην εξωτερική πολιτική άρα παρέχει ένα πλαίσιο σταθερότητας τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για μας.
Τρίτον, προκειμένου να πραγματοποιηθεί μια επένδυση και να αποδώσει ο επενδυτής επιθυμεί να υπάρχει προοπτική σε βάθος χρόνου.
Η πενταετής αρχική διάρκεια θα επιτρέψει την δέσμευση των σχετικών κονδυλίων την έγκριση τους από το κογκρέσο για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων στις επιλεγμένες τοποθεσίες κάτι που βέβαια δεν επέτρεπε η αίτηση ανανέωση.
Οι εγκαταστάσεις αυτές θα χρησιμοποιούνται και από τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις άρα οι επενδύσεις που θα γίνουν ωφελούν κατάβαση στην ελληνική πλευρά.

Για την άρνηση στάθμευσης στη Σκύρο

Αρχικά υπήρχε πιο θετική στάση.
Στις διαπραγματεύσεις όμως τίποτα δεν έχει συμφωνηθεί εάν δεν συμφωνήσουν όλα.
Η αμερικανική πλευρά ήρθε στη διαπραγμάτευση με μία αρχική πρόταση η οποία περιελάμβανε και άλλες τοποθεσίες μαζί και την Σκύρο.
Η ελληνική πλευρά δεν υπέβαλε πρόταση για την Σκύρο.
Δεν είναι πρωτοφανές σε μία διαπραγμάτευση μία πλευρά να ζητάει κάτι και μετά να το αποσύρει, και δεν θα μπω σε θεωρίες συνωμοσίας, όπως ότι οι «Αμερικάνοι φοβήθηκαν την αντίδραση της Τουρκίας».
Αν η τουρκική αντίδραση ήταν τόσο σημαντική, δεν θα είχαν επιλέξει στρατόπεδο στην Αλεξανδρούπολη λίγα χιλιόμετρα από τον Έβρο ούτε τον ναύσταθμο στη Σούδα σε ένα νησί στην καρδιά της ανατολικής Μεσογείου.
Η συμφωνία επιτρέπει την επιλογή και άλλων τοποθεσιών στο μέλλον.
Άρα η παρούσα επιλογή δεν είναι κατ' ανάγκην τελική.
Εξάλλου η επιστολή του Αμερικανού ομολόγου μου αναφέρεται ρητά στο ενδεχόμενο οι αμερικανικές δυνάμεις να χρησιμοποιούν ελληνικά νησιά για εκπαίδευση οι επιχειρήσεις.

Για το ταξίδι στην Ουάσινγκτον

Το βασικό συμπέρασμα από τις επαφές μου ήταν ότι η πρώτη προτεραιότητα της αμερικανικής εξωτερικής πολιτικής σήμερα είναι η περιοχή του Ινδό-Ειρηνικού και έπεται η μέση Ανατολή.
Στην σειρά ενδιαφέροντος η Ευρώπη ακολουθεί.
Στο πλαίσιο αυτό είναι εξαιρετικά θετικό για τα εθνικά μας συμφέροντα ότι Ηνωμένες Πολιτείες αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία στην χώρα μας.
Βλέπουν την Ελλάδα ως μία χώρα που μπορεί να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στην περιοχή των δυτικών Βαλκανίων και στην ένταξή τους στην ευρωπαΐκή ένωση.
Επίσης μας αντιμετωπίζουν ως γέφυρα μεταξύ της μέσης Ανατολής και του Κόλπου, με την Ευρώπη ιδιαίτερα άριστες σχέσεις που έχουμε ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια με το Ισραήλ και τις σημαντικότερες αραβικές χώρες παίζουν καθοριστικό ρόλο.
Και βεβαίως για τους λόγους αυτούς στην επιστολή του Αμερικανού ΥΠΕΞ, υπάρχει αναφορά στην προστασία της κυρίαρχες και της εδαφικής ακεραιότητας.
Γίνεται ειδική μνεία για πρώτη φορά στην ανάγκη σεβασμού των κυριαρχικών μας δει Δικαιωμάτων στη βάση του δικαίου του διεθνούς δικαίου της θάλασσας, το οποίο αναγνωρίζεται ως εθιμικό δίκαιο και δεσμεύει όλα τα κράτη η αναφορά αυτή αποτελεί σημαντική επιτυχία για τη χώρα μας.
Αποδεικνύει ότι οι δύο χώρες έχουν κοινή ανάγνωση της πραγματικότητας.

Υπάρχει μεταστροφή στην στάση της Ουάσιγκτον έναντι της Άγκυρας;

Το κογκρέσο και ιδιαίτερα η επιτροπή εξωτερικών σχέσεων της Γερουσίας υπό την προεδρία του γερουσιαστή Μενέντεζ έχει πάρει σαφή θέση όσον αφορά την Τουρκία και ιδιαίτερα την διολίσθηση της προς μια αντιδημοκρατική και αντιδυτική κατεύθυνση, η οποία δε συμβαδίζει με την βούληση μεγάλου μέρους της τουρκικής κοινωνίας.
Να υπενθυμίσω το νόμο για την Ανατολική Μεσόγειο του 2019, καθώς και το νομοσχέδιο για την αμυντική και Διακοινοβουλευτική Συνεργασία Ελλάδας - ΗΠΑ το οποίο, σημειωτέον αφορά ως επί το πλείστον τη χώρα μας.
Το νομοσχέδιο αυτό περιλαμβάνει σημαντικές διατάξεις, όπως μεταξύ άλλων τηΝ ενίσχυση της διμερούς αμυντικής συνεργασίας, τη δυνατότητα πώλησης των F-35 στην Ελλάδα, αλλά και την ενίσχυση της συνεργασίας 3 + 1 Ελλάδα Κύπρος Ισραήλ και ΗΠΑ.
Συγκρατώ επίσης τα ιδιαίτερα εγκωμιαστικά σχόλια του Αμερικανού ομόλογου μου ο οποίος αναφέρθηκε στον ηγετικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή.
Από την άλλη πλευρά υπάρχουν υπηρεσιακά στελέχη της «Administration» που διακατέχονται ακόμα από μια περισσότερο συντηρητική προσέγγιση η οποία έχει ως πρωταρχικό στόχο να μην απολεστεί η Τουρκία, για τη Δύση, έχοντας στο νου την μετά - Erdogan εποχή.
Η προσέγγιση αυτή είναι μάλλον ξεπερασμένη.
Η Τουρκία αγοράζει μη NATOϊκά όπλα τελευταίας τεχνολογίας, κατασκευάζει μη δυτικό πυρηνικό αντιδραστήρα και έχει βρει ένα modus vivedi με μη συμμαχικές δυνάμεις στην Συρία και την Λιβύη.
Η σημερινή Τουρκία δεν έχει καμία σχέση με τη χώρα που ήταν πριν από δύο δεκαετίες και ακόμα περισσότερο με τη χώρα που εντάχθηκε στο ΝΑΤΟ το 1952.
Αυτό μένει να το αφομοιώσει η γραφειοκρατία στην Ουάσινγκτον και στο ΝΑΤΟ.
Και βεβαίως μαζί με φίλους και συμμάχους μας καταβάλουμε τις προσπάθειες προς την κατεύθυνση αυτή.

Σύγκριση Επιστολής Blinken και Ελληνογαλλικής Αμυντικής ΅Συμφωνίας.
Δεν συγκρίνεις μήλα με αχλαδιά.
Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε δύο πολύ σημαντικά διπλωματικά και αμυντικά όπλα.
Βεβαίως η επιστολή του Αμερικανού ΥΠΕΞ  Blinken είναι μία μονομερής αμερικανική πολιτική δέσμευση, ενώ η ελληνογαλλική συμφωνία είναι ένα νομικά δεσμευτικό κείμενο.
Αλλά το κείμενο που περιλαμβάνεται στην επιστολή του αμερικανού ΥΠΕΞ υπάρχει στο κείμενο της αναθεωρημένης Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας που είναι και αυτό νομικά δεσμευτικό κείμενο.
Πρέπει να λάβουμε υπόψη όλες τις παραμέτρους:
Οι ΗΠΑ δεν έχουν συνάψει καμιά διμερή συμφωνία αμοιβαίας συνδρομής με ευρωπαϊκή χώρα.
Οι μόνες σχετικές συμφωνίες που έχουν συνάψει είναι με την Ιαπωνία και την Κορέα αμφότερες τις αρχές δεκαετίας του '50 και να προσθέσω η αμερικανική δέσμευση προς την Ελλάδα μπορεί να θεωρηθεί βάσιμα ότι είναι ισχυρότερη από τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν οι ΗΠΑ προς την Αυστραλία την ίδια εποχή.
Η μόνη σχετική δέσμευση που έχουν αναλάβει οι ΗΠΑ στην Ευρώπη είναι το Άρθρο 5 του ΝΑΤΟ και αυτό έγινε το μακρινό 1949.
Εντούτοις ακόμα και η δέσμευση αυτή δεν περιέχει έναν αυτοματισμό όπως για παράδειγμα το αρθρο 42,7 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Γαλλία έχει υπογράψει ανάλογη ρήτρα μόνο με μία άλλη ευρωπαϊκή χώρα, τη Γερμανία, και αυτό το 2019.
Υπό μία έννοια έστω και με διαφορετικό τρόπο η μία συμφωνία συμπληρώνει την άλλη στην κατεύθυνση της εμπέδωσης της ασφάλειας και της σταθερότητας της χώρας μας καθώς και της ευρύτερης περιοχής.
Και βεβαίως αμφότερες οι συμφωνίες δεν στρέφονται κατά οιουδήποτε τρίτου πόσο μάλλον της Τουρκίας
Εκτός αν η Τουρκία προσλαμβάνει τον εαυτό της ως επιτιθέμενο.

Η ομαλοποίηση την σχέση της με Αίγυπτο, Ισραήλ και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα

Η Τουρκία με την επεκτατική νέο-οθωμανική και ισλαμο - κεντρική πολιτική της έχει καταφέρει να αποξενωθεί από το σύνολο των κρατών της άμεσης γειτονίας της.
Αυτό είναι πραγματικό επίτευγμα που πρέπει να διδάσκεται.
Πως μπορεί μια χώρα να καταστρέψει μέσα σε λίγα χρόνια της σχέσης που έχτισε επί δεκαετίες.
Παρά τις όποιες κινήσεις της το μήνυμα που λαμβάνουμε από όλες κατεύθυνσης είναι σαφές.
Όσο η Τουρκία δεν αλλάξει συμπεριφορά, δηλαδή,
να πάψει να είναι ο ταραχοποιός της Μεσογείου,
να απειλεί με πόλεμο,
να κατέχει παράνομα ξανά εδάφη,
να στέλνει στρατό και μισθοφόρους σε χώρες της περιοχής, και,
να αποτελεί καταφύγιο και σύμμαχο ακραίων ισλαμιστικών κινημάτων και οργανώσεων, όπως οι μουσουλμάνοι αδελφοί και η Χαμάς,
Τα περιθώρια βελτίωσης των σχέσεων με τις χώρες που αναφέρατε είναι περιορισμένα.
Αλλά να προσθέσω κάτι σημαντικό.
Η Ελλάδα δεν επιθυμεί να περικυκλώσει να αποκλείσει την Τουρκία από περιφερειακά σχήματα συνεργασίας η Ελλάδα θεωρεί ότι η συμμετοχή στα σχήματα αυτά είναι προς το συμφέρον της τουρκικής κοινωνίας και θα προσβλέπουμε σε μία τέτοια προοπτική, βεβαίως εφόσον οι τούρκοι εκπληρώσει τους όρους και τις προϋποθέσεις συμμετοχής στα σχήματα αυτά.
Έχουμε πει επανειλημμένως ότι εφόσον η Τουρκία σεβαστεί το διεθνές δίκιο σταματήσει να απειλεί με πόλεμο και να παραβιάζει βασικές διατάξεις του χάρτη του ΟΗΕ, τότε σύνδεσε μαζί της θα είναι ευπρόσδεκτη.
Τόσο διμερώς όσο και σε περιφερειακό πλαίσιο.
 
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης