Τελευταία Νέα
Στον Παλμό της Επικαιρότητας

Τα «ναι» του ΣτΕ– Όταν εγκρίθηκαν περικοπές αποδοχών, συντάξεων, επιδομάτων και δώρων

tags :
Τα «ναι» του ΣτΕ– Όταν εγκρίθηκαν περικοπές αποδοχών, συντάξεων, επιδομάτων και δώρων

Είναι δεδομένο πως η πλειοψηφία των Ελλήνων πανηγυρίζει για την απόφαση του ΣτΕ να κρίνει αντισυνταγματικό τον νόμο Παππά.

Δεν υπάρχουν (ευτυχώς) πολλοί που θα ήθελαν να δουν τα κανάλια να κλείνουν και τόσους δεκάδες εργαζόμενους να μένουν χωρίς δουλειά.

Της Ευγενίας Κουντούρη

Όπως βέβαια η πλειοψηφία θα ήθελε να δει το ΣτΕ να έχει «μπλοκάρει» αντίστοιχα και διάφορα άλλα θέματα για τα οποία κρίθηκε να αποφασίσει τα τελευταία χρόνια. Μνημόνια, περικοπές μισθών, το PSI, το κλείσιμο της ΕΡΤ. Αυτά είναι μερικά από τα θέματα στα οποία οι ανώτατοι δικαστές, οι οποίοι μπορούν να βγάλουν απόφαση με βάση και τα κοινωνικά κριτήρια, κλήθηκαν να αποφασίσουν και στα οποία έδωσαν την συγκατάθεση τους.

Ας δούμε αναλυτικά λοιπόν που είπε «ναι» το ΣτΕ τα τελευταία χρόνια.

Μνημόνιο Ι

Το 2012 κρίθηκε να αποφασίσει για την συνταγματικότητα του 1ου μνημονίου

Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, απέρριψε τις προσφυγές του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, της ΑΔΕΔΥ, συνταξιούχων και άλλων φορέων που στρέφονταν κατά του πρώτου Μνημονίου.

Οι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν σχεδόν κατά πλειοψηφία ότι το μνημόνιο (Ν. 3845/2010) δεν χρειαζόταν να ψηφιστεί από τη Βουλή με πλειοψηφία των 3/5, καθώς δεν αποτελεί διεθνή σύμβαση. Σύμφωνα με τους δικαστές, το μνημόνιο δεν αποτελεί διεθνή σύμβαση κατά το άρθρο 28 του Συντάγματος, έτσι ώστε να χρειάζεται να ψηφιστεί από τη Βουλή με την αυξημένη πλειοψηφία των 180 βουλευτών.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, παρά το γεγονός ότι το κείμενό του Μνημονίου έχει καταρτιστεί στην αγγλική γλώσσα, «δεν έχει τον χαρακτήρα Διεθνούς Συνθήκης μεταξύ των κρατών-μελών της Ευρωζώνης και της Ελλάδας, ούτε πολύ περισσότερο μεταξύ της τελευταίας (Ελλάδος) και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, το οποίο δεν έχει υπογράψει το Μνημόνιο».

Η πλήρης Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου αποφάνθηκε παράλληλα ότι με το Μνημόνιο δεν αναγνωρίζονται εξουσίες σε όργανα διεθνών οργανισμών, οι οποίες περιορίζουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την άσκηση της εθνικής κυριαρχίας, ενώ ταυτόχρονα η Κυβέρνηση διατηρεί την κατ’ άρθρο 82 του Συντάγματος εξουσία της για τη χάραξη της γενικής πολιτικής της χώρας. Η ένταξη μας στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, επισημαίνουν οι 55 δικαστές, δεν περιορίζει την άσκηση της εθνικής μας κυριαρχίας.

Παράλληλα, όπως τόνισαν, συνάδουν με το Σύνταγμα και το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), όσο και με τις διεθνείς συμβάσεις τα περιοριστικά μέτρα που επιβάλλει το Μνημόνιο, όπως οι περικοπές αποδοχών, συντάξεων, επιδομάτων, επιδομάτων θερινών διακοπών, δώρων εορτών (Χριστουγέννων και Πάσχα) κ.λπ.

Μνημόνιο ΙΙ

Το ίδιο φυσικά συνέβη και στο 2ο μνημόνιο, τον Ιούνιο του 2014 όταν το μόνο αντισυνταγματικό σκέλος έκρινε πως ήταν αυτό που αφορούσε την διαιτησία.

Με καθυστέρηση 1,5 και πλέον έτους (19 μήνες για την ακρίβεια) η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας δημοσίευσε λοιπόν τότε την αρκετά «σκληρή» για τους εργαζομένους  απόφαση με την οποία έκρινε αντισυνταγματικό το Μνημόνιο ΙΙ (νόμος 4046/2012) μόνο κατά το σκέλος εκείνο με το οποίο καταργείται η μονομερής προσφυγή στη διαιτησία.

Όλα τα άλλα μέτρα που προβλέφθηκαν σε βάρος των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα  από το Μνημόνιο ΙΙ, όπως είναι η μείωση των αποδοχών των εργαζομένων κατά 22% και κατά 32% για τους νέους κάτω των 25 ετών, η κατάργηση του επιδόματος γάμου, η κατάργηση της υπογραφής των εθνικών γενικών  συλλογικών συμβάσεων εργασίας (κατώτερες αποδοχές) μετά από διαπραγματεύσεις εργοδοτών και εργαζομένων (ΣΕΒ-ΓΕΣΕΕ), η λεγόμενη «μετενέργεια», κ.λπ., κρίθηκαν από την Ολομέλεια του ΣτΕ συνταγματικά.

Οι δικαστές απέρριψαν ως αβάσιμους για «λόγους υπέρτερου  κοινωνικού συμφέροντος» όλους τους ισχυρισμούς της Γ.Σ.Ε.Ε., της Ο.Τ.Ο.Ε.,  των άλλων Οργανώσεων, κ.λπ. που είχαν προσφύγει στο ΣτΕ.
Με μία απόφαση 60 σελίδων (2307/2014) αποφάνθηκε ότι είναι αντισυνταγματική (αντίθετη στο άρθρο 22 παράγραφος 2 του Συντάγματος) η κατάργηση της μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία (νόμοι 1876/1990 και 3899/2010)  για την επίλυση εργασιακών θεμάτων (αύξηση αποδοχών, επιδόματα, άδειες, αργίες, κ.λπ.). Όλα τα υπόλοιπα πέρασαν κανονικά.

Το κούρεμα του PSI

Συνταγματικό, νόμιμο και σύμφωνο με το πρώτο πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) έκρινε με δυο αποφάσεις της  η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, το «κούρεμα» (PSI) των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου που έγινε για «λόγους δημοσίου συμφέροντος» τον Μάρτιο του 2013.

Συγκεκριμένα η Ολομέλεια του ΣΤΕ με τις υπ. αριθμόν  1116 και 1117/2014 απέρριψε κατά πλειοψηφία (π31 υπέρ και 7 ή 8 κατά, ανάλογα με το νομικό ζήτημα που τέθηκε προς ψηφοφορία) όλους τους ισχυρισμούς των περίπου επτά χιλιάδων ομολογιούχων (φυσικών προσώπων, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων, ΕΔΟΕΑΠ, φαρμακευτικών εταιρειών, ΤΕΙ Καβάλας, κ.λπ.). Οι ομολογιούχοι υποστήριζαν ότι με το PSI είχαν απώλεια κεφαλαίου 53,5%.

Μάλιστα, σύμφωνα με τις δικαστικές αποφάσεις, οι ομολογιούχοι υποχρεώθηκαν να πληρώσουν δικαστικά έξοδα τα οποία ανέρχονται στα 1.380 ευρώ.

Το Ελληνικό και οι δημόσιες υπηρεσίες

Η αποκρατικοποίηση οκτώ δημοσίων φορέων, προχώρησε μετά την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) να απορρίψει τις προσφυγές των σωματείων και των εργαζομένων σε αυτούς.

Ειδικότερα, το ΣτΕ απέρριψε τις προσφυγές των Σωματείων και εργαζομένων πολιτών στον ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΟΔΙΕ, ΟΠΑΠ, ΔΕΠΑ, Ελληνικά Πετρέλαια, «Ελληνικό – Εταιρεία διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων Ελληνικού Αεροδρομίου Α.Ε.» και «Εγνατία Οδός ΑΕ».

Οι σύμβουλοι Επικρατείας κατά πλειοψηφία απέρριψαν ως απαράδεκτους όλους τους ισχυρισμούς των επίμαχων φορέων, καθώς έκριναν ότι οι συνδικαλιστικοί φορείς (Σύλλογοι, κ.λπ.) δεν έχουν έννομο συμφέρον να προσφύγουν στο ΣτΕ.

Παράλληλα η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενέκρινε με τέσσερις αποφάσεις της, την μεταβίβαση του 30% των εγκαταστάσεων του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, της μαρίνας Ελληνικού και του Αγίου Κοσμά Αττικής στο ΤΑΙΠΕΔ.

Πιο συγκεκριμένα, η Ολομέλεια του ΣτΕ απέρριψε ομόφωνα τις αιτήσεις των δήμων Ελληνικού-Αργυρούπολης και Αλίμου, δέκα κατοίκων του Ελληνικού, καθώς και της Ιεράς Μητρόπολης Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βάρης και Βουλιαγμένης, οι οποίοι στρεφόντουσαν κατά της συγκεκριμένης μεταβίβασης στο ΤΑΙΠΕΔ.

Με αποφάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, μεταβιβάστηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ για 99 χρόνια και κατά ποσοστό 30%, 5.249.873 τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.) του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, 426,011 τ.μ. του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Νεότητας του Αγίου Κοσμά, 529.792 τ.μ. του πρώην Ολυμπιακού Κέντρου Ιστιοπλοΐας και έκταση 4.850 τ.μ. στην χερσόνησο του Αγίου Κοσμά (εξοχικό κέντρο Ακρωτήρι έκτασης 670 τ.μ., στεγασμένοι χώροι 160 τ.μ., κ.ά.).

Τα 14 Αεροδρόμια

Μόλις πριν από δύο ημέρες η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε σειρά προσφυγών που είχαν κατατεθεί κατά της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport/Slentel.

Το ΣτΕ δεν έκανε δεκτές τις αιτήσεις ακύρωσης της παραχώρησης των αεροδρομίων που είχαν καταθέσει ξεχωριστά αυτοδιοικητικοί και άλλοι φορείς. Ειδικότερα, οι δύο εκ των προσφυγών είχαν κατατεθεί από την Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ). Αλλες δύο είχαν κατατεθεί από τον δήμο και άλλους φορείς των Χανίων και ακόμα δύο απο φορείς της Κέρκυρας αλλά και την εκεί περιφέρεια.

Το μαύρο στην ΕΡΤ

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας  με  πλειοψηφία 15 υπέρ και 10 είχε κρίνει  συνταγματικό, νόμιμο και μη αντίθετο στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) το «μαύρο» που έπεσε στην ΕΡΤ τον Ιούνιο του 2013, ενώ παράλληλα οι σύμβουλοι Επικρατείας αποφάνθηκαν ότι απολύσεις των 2.915 εργαζομένων στην ΕΡΤ δεν υπάγονταν στο νόμο για τις ομαδικές απολύσεις. Από τους δικαστές απορρίφθηκαν τότε όλοι οι ισχυρισμοί της ΠΟΣΠΕΡΤ ως αβάσιμοι.     http://www.koolnews.gr/

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης