Τελευταία Νέα
Προϊοντικά

LNG: «Καύσιμο» για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στη ναυτιλία

tags :
LNG: «Καύσιμο» για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στη ναυτιλία
Η «πράσινη» ναυτιλία, οι υποδομές για το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο στο επίκεντρο του συνεδρίου «ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Η «πράσινη» ναυτιλία, οι υποδομές για το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG), το θεσμικό πλαίσιο, οι επενδύσεις, καθώς η ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας LNG - CNG στα νησιά και την ηπειρωτική χώρα, είναι τα τα κύρια θέματα της δεύτερης ημέρας του συνεδρίου «ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» που πραγματοποιείται στο ξενοδοχείο Divani Caravel, από την επενδυτική πρωτοβουλία Α-Energy Investments.
Στις εισαγωγικές τοποθετήσεις, ο Υποναύαρχος του Λιμενικού Σώματος, εκπρόσωπος του Υπουργείου Ναυτιλίας, κ. Δημήτρης Μπαρκάτσας, διεμήνυσε ότι η Ελλάδα στηρίζει τη χρήση του LNG στις θαλάσσιες μεταφορές ως εναλλακτικού καυσίμου και υπογράμμισε ότι υφίσταται επείγουσα ανάγκη για τη βελτίωση των υποδομών των λιμανιών.
Στόχος είναι ως το τέλος του 2025 να υπάρχουν κατάλληλες λιμενικές υποδομές για την ανάπτυξη του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ), ώστε τα ελληνικά λιμάνια να είναι βασικοί κόμβοι στην ανατολική Μεσόγειο και πύλες εισόδου στην ΕΕ. Απαραίτητη προϋπόθεση, είπε, είναι και η εξσφάλιση χρηματοδότησης από τα ευρωπαϊκά κονδύλια

Ο κ. Δημήτρης Σπυριδάκης, Μέλος του ΔΣ της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, εξέφρασε την προσδοκία ότι θα υπάρχει συνεργασία με όλους τους φορείς ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της ανάπτυξης των υποδομών για τα εναλλακτικά καύσιμα.
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγούν Ναυτιλίας, κ. Μιχάλης Σακέλλης, αφού αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει την τελευταία πενταετία η ελληνική ακτοπλοΐα, είπε ότι το ΥΦΑ αποτελεί μία λύση για το θέμα του λειτουργικού κόστους και σαφώς για την προστασία του περιβάλλοντος.
Σήμερα λειτουργούν στις γραμμές της Ελλάδας και της Αδριατικής 56 συμβατικά πλοία, Όπως είπε ο κ. Σακέλλης, στα 26 εξ αυτών, που είναι άνω των 25 ετών, δεν υπάρχει δυνατότητα μετατροπής για την καύση LNG, ενώ στα 30 εξ αυτών, με ηλικία χαμηλότερη των 25 ετών, ελάχιστα δέχονται μετατροπές, οπότε μόνη λύση είναι το diesel oil.
Ο κ. Σακέλλης τόνισε ότι πρέπει να δημιουργηθεί δίκτυο ανεφοδιασμού LNG στη χώρα μας και να υπάρχει χρηματοδότηση ώστε να καλυφθεί το αυξημένο κόστος της ναυπήγησης νέων πλοίων.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Νήσων από την Περιφέρεια Αττικής, κ. Παναγιώτης Χατζηπέρος, επισήμανε ότι η ανάπτυξη της αγοράς LNG αποτελεί μία διέξοδο και για τον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο. Χρειάζεται, τόνισε, το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο, οι απαραίτητες υποδομές και η αποδαιμονοποίηση του ΥΦΑ στην κοινή γνώμη.
«Πράσινη» Ναυτιλία, LNG και Ανταγωνιστικότητα
Θέμα του πρώτου πάνελ του Συνεδρίου ήταν το «Πράσινη Ναυτιλία, LNG και Ανταγωνιστικότητα».
Αρχικά, τον λόγο έλαβε ο Διευθυντής Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΠΑ κ. Γιώργος Πολυχρονίου. Ο κ. Πολυχρονίου, υπογράμμισε ότι οι δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς μικρής κλίμακας Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (small scale LNG) στην Ελλάδα είναι μεγάλες και προσέθεσε ότι γι' αυτό το λόγο η ΔΕΠΑ το έχει εντάξει στο επιχειρησιακό της σχέδιο για χρήσεις άμεσα εφαρμόσιμες, στην τροφοδοσία περιοχών εκτός δικτύου, όπως είναι τα νησιά και η Δυτική Ελλάδα.

Όπως επισήμανε, η τάση που υπάρχει πλέον διεθνώς είναι η χρήση του ΥΦΑ σε μικρή κλίμακα. Αυτή η μορφή εφοδιαστικής αλυσίδας, επισήμανε, είναι απαραίτητη για τη ναυτιλία. Αγορές-κλειδιά για το small scale LNG εκτός από τη ναυτιλία, είναι οι οδικές μεταφορές, καθώς και συμβατικές χρήσεις όπως η θέρμανση, η ηλεκτροπαραγωγή κ.τλ. σε περιοχές μακριά από το υφιστάμενο δίκτυο.

Η ΔΕΠΑ, τόνισε ο κ. Πολυχρονίου, ενδιαφέρεται πολύ για την ανάπτυξη της αγοράς LNG και προσέθεσε ότι προϋποθέσεις γι' αυτό αποτελούν η ικανοποίηση των εύλογων επιθυμιών στην προσφορά και τη ζήτηση. Από την πλευρά της προσφοράς χρειάζεται η ασφάλεια εφοδιασμού και ο καλός σχεδιασμός της εφοδιαστικής αλυσίδας που θα ικανοποιήσει αρκετές συμβατικές χρήσεις, ώστε να εξασφαλισθεί η ανταγωνιστικότητα της τελικής τιμής.

Χρειάζονται ακόμα, σημείωσε, κατάλληλα εργαλεία χρηματοδότησης για ναυπήγηση νέων πλοίων ή τη μετασκευή υφιστάμενων. Οι συνέργειες, τόνισε, είναι η μοναδική λύση για να υπάρξει ανταγωνιστική τροφοδοσία, χαμηλότερο κόστος εφοδιασμού και ανταγωνιστική τιμή.
Αναφορικά, τέλος, με τις διαφορές LNG - CNG, είπε ότι το συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) είναι πιο οικονομικό στις συμβατικές χρήσεις για αποστάσεις μικρότερες των 150 χιλιομέτρων από τα σημεία ανεφοδισμού και το LNG είναι περισσότερο κατάλληλο για μεγάλες αποστάσεις και για βαριά οχήματα (φορτηγά κ.ά.).
Στη συνέχεια, μίλησε ο κ. Γιώργος Τεριακίδης, Προϊστάμενος Εξυπηρέτησης του Περιφερειακού Γραφείου Ανατολικής Μεσογείου, Μαύρης και Κασπίας Θάλλασας του Νηογνώμονα DNV-GL. Ο κ. Τεριακίδης αναφέρθηκε κατ'αρχάς στην κοινοτική οδηγία, σύμφωνα με την οποία η περιεκτικτότητα των καυσίμων της ναυτιλίας σε θείο πρέπει ως το 2020 να είναι έως 0,5%.
Παγκοσμίως, σήμερα υπάρχουν 70 πλοία με κύριο καύσιμο το ΥΦΑ, ενώ υπό παραγγελία ή κατασκευή είναι 79, εκ των οποίων τα 52 για ευρωπαϊκές εταιρείες και τα περισσότερα από τα υπόλοιπα για αμερικανικές.
Ο κ. Τεριακίδης σημείωσε, τέλος, ότι η ανάπτυξη της χρήσης LNG στη ναυτιλία θα είναι σταδιακή, καθώς, όπως είπε χαρακτηριστικά, χρειάζεται υπομονή.
Μετά το πρώτο πάνελ, ακολούθησαν δύο παρουσιάσεις:
Ο Επιστημονικός Συνεργάτης του προγράμματος Archipelago-LNG, κ. Κωνσταντίνος Σφετσιώρης, αναφέρθηκε εκτενώς στο πρόγραμμα, λέγοντας ότι εστιάζει στην περιοχή του Νότιου Αιγαίου και εξετάζει το τεχνικό και οικονομικό πλαίσιο για τη χρήση του LNG στη ναυτιλία. Συνολικά, αξιολογούνται εννέα λιμάνια.
Από την πλευρά, ο Συνεργάτης της Διεύθυνσης Στρατηγικής της ΔΕΠΑ, κ. Γιώργος Αλεξανδρής, μίλησε για την εξέλιξη και προοπτική του προγράμματος Poseidon-Med II. Πρόκειται για ένα πολυετές πρόγραμμα (στο οποίο «συγχωνεύονται» το Poseidon Med I και το Archipelago), για το οποίο η διαδικασία υπογραφής της σχετικής σύμβασης εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί ως τα τέλη του έτους.
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν τρεις χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρος) και αφορά σε έξι λιμάνι (Πειραιάς, Ηράκλειο, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Βενετία και Λεμεσός). Στο επίκεντρο του προγράμματος είναι η τροφοδοσία και η κατανάλωση LNG. Ο πιθανότερος τρόπος τροφοδοσίας με LNG εκτιμάται ότι θα πιθανότατα από πλοίο σε πλοίο, ενώ οι σχετικές εγκαταστάσεις είναι πιο πιθανό τελικώς να κατασκευασθούν στα λιμάνια που υπάρχει μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων (όπως είναι για παράδειγμα ο Πειραιάς και το Ηράκλειο).

Το συνέδριο «ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» οργανώνεται με τη συνεργασία της Eυρωπαϊκής Επιτροπής (Αντιπροσωπεία στην Ελλάδα και DG Εnergy), τη συμμετοχή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των συναρμόδιων υπουργείων, δημόσιων φορέων, του ιδιωτικού τομέα, της Αυτοδιοίκησης και της αγοράς (επιχειρηματικοί-βιομηχανικοί, ναυτιλιακοί φορείς κλπ). Επιστημονικός εταίρος του συνεδρίου είναι το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Αrchipelago LNG.

www.bankingnews.gr 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης