γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Τα 20 με 25 δισεκ. ευρώ σε σύνολο 50 δισεκ. της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών θα ενταχθούν αναδρομικά στον ESM στον μόνιμο μηχανισμό στήριξης του 2014.
Αυτό πρακτικά τι σημαίνει για τις τράπεζες και την οικονομία;
Για τις τράπεζες, δεν θα έχει κανένα αντίκτυπο, ούτως ή άλλως δεν αλλάζουν τα δεδομένα των κεφαλαίων που οφείλει κάθε τράπεζα.
Αυτό πρακτικά τι σημαίνει για τις τράπεζες και την οικονομία;
Για τις τράπεζες, δεν θα έχει κανένα αντίκτυπο, ούτως ή άλλως δεν αλλάζουν τα δεδομένα των κεφαλαίων που οφείλει κάθε τράπεζα.
Αυτό που όμως μπορεί να αλλάξει είναι η αυστηροποίηση της διαδικασίας επιστροφής των κεφαλαίων.
Το ΤΧΣ θα υπάγεται στον ESM κατά τον ποσό των κεφαλαίων ωστόσο δεν αποκλείεται να τεθούν αυστηρότητες ρήτρες επιστροφής των κεφαλαίων που κατέβαλλαν οι ευρωπαίοι φορολογούμενοι προς την Ελλάδα.
Άρα για τις τράπεζες το αυξημένο ενδεχόμενο ένταξης με αναδρομικότητα μέρους των κεφαλαίων, ανακεφαλαιοποίησης στον ESM δεν θα έχει θετικό αντίκτυπο.
Αντιθέτως θα έχει μάλλον αρνητικό αντίκτυπο λόγω της αναμενόμενης αυστηροποίησης της διαδικασίας.
Θα τηρηθεί η ελληνική νομοθεσία και ο νόμος ανακεφαλαιοποιήσεων ίσως όμως και να αυστηροποιηθεί.
Για το ελληνικό κράτος θα έχει προφανώς άμεσο όφελος τα 20 με 25 δισεκ. ευρώ που αποτελούν μέρος των 2 δανείων που έχει λάβει το ελληνικό κράτος θα μειωθούν αναλογικά από το δημόσιο χρέος.
Τα 20 με 25 δισεκ. δεν θα χρειαστεί να επιστραφούν στα ευρωπαϊκά κράτη από την Ελλάδα αλλά θα είναι έργο και βάρος του ESM.
Ως εκ τούτου το ελληνικό χρέος θα μειωθεί άμεσα κατά 20 με 25 δισεκ. ευρώ.
Τα 20 με 25 δισεκ. ευρώ αν τελικώς, περάσουν στον ESM (πολλές ευρωπαϊκές πηγές θεωρούν ότι θα συμβεί, ενώ εξετάστηκε και σε επίπεδο σχεδίων) θα αντιστοιχούν σε haircut 10% περίπου στο σύνολο των οφειλομένων της Ελλάδος προς την Τρόικα.
Ωστόσο η μείωση του χρέους μόνο κατά 10% δεν αλλάζει το προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Το ελληνικό χρέος στα 310 δισεκ. ευρώ παραμένει με αντικειμενικά κριτήρια μη βιώσιμο.
Είναι ενδεικτικό, τουλάχιστον με βάση τις εκτιμήσεις ξένων οίκων ότι εάν δεν υπάρξει ένα νέο πακέτο μέτρων, το ελληνικό χρέος θα υποχωρήσει στο 140% του ΑΕΠ το 2020, στο 130% του ΑΕΠ το 2022 και στο 110% του ΑΕΠ το 2030 από 170% του ΑΕΠ που εκτιμάται ότι είναι σήμερα.
Άρα πέραν από την μερική και αναδρομική μεταφορά κεφαλαίων από το ΤΧΣ στον ESM απαιτείται ουσιαστικά haircut 30% με 35% στο χρέος.
Το 30-35% που θα εξεταστεί μετά τις Γερμανικές εκλογές του Σεπτεμβρίου θα αντιστοιχεί σε 64 δισεκ. ευρώ υπό την αίρεση ότι θα έχει προηγηθεί και μεταφορά των 25 δισεκ. της ανακεφαλαιοποίησης στον ESM.
Άρα 64 δισεκ. ευρώ από το haircut όφελος και 25 δισεκ. από την μεταφορά κεφαλαίων στον ESM συνολικό όφελος 89 δισεκ. ευρώ.
Τα 89 δισεκ. ευρώ θα αντιστοιχούν στο 81% του πρώτου δανείου.
Οι μειώσεις των επιτοκίων ή οι παρατάσεις πλέον 2-3 ετών στην αποπληρωμή ή πάγωμα δόσεων στα δάνεια του EFSF θα βοηθούσαν μεν αλλά δεν θα επίλυαν το ζήτημα της βιωσιμότητας τους χρέους.
Η Ελλάδα χρειάζεται με αντικειμενικά κριτήρια νέο haircut και όσοι δεν το βλέπουν θα οδηγηθούν εκ των πραγμάτων σε αδιέξοδο.
Τα 310 δισεκ. ευρώ ελληνικού χρέους, δεν είναι διαχειρίσιμα.
Είναι δυστυχώς η ωμή πραγματικότητα.
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Το ΤΧΣ θα υπάγεται στον ESM κατά τον ποσό των κεφαλαίων ωστόσο δεν αποκλείεται να τεθούν αυστηρότητες ρήτρες επιστροφής των κεφαλαίων που κατέβαλλαν οι ευρωπαίοι φορολογούμενοι προς την Ελλάδα.
Άρα για τις τράπεζες το αυξημένο ενδεχόμενο ένταξης με αναδρομικότητα μέρους των κεφαλαίων, ανακεφαλαιοποίησης στον ESM δεν θα έχει θετικό αντίκτυπο.
Αντιθέτως θα έχει μάλλον αρνητικό αντίκτυπο λόγω της αναμενόμενης αυστηροποίησης της διαδικασίας.
Θα τηρηθεί η ελληνική νομοθεσία και ο νόμος ανακεφαλαιοποιήσεων ίσως όμως και να αυστηροποιηθεί.
Για το ελληνικό κράτος θα έχει προφανώς άμεσο όφελος τα 20 με 25 δισεκ. ευρώ που αποτελούν μέρος των 2 δανείων που έχει λάβει το ελληνικό κράτος θα μειωθούν αναλογικά από το δημόσιο χρέος.
Τα 20 με 25 δισεκ. δεν θα χρειαστεί να επιστραφούν στα ευρωπαϊκά κράτη από την Ελλάδα αλλά θα είναι έργο και βάρος του ESM.
Ως εκ τούτου το ελληνικό χρέος θα μειωθεί άμεσα κατά 20 με 25 δισεκ. ευρώ.
Τα 20 με 25 δισεκ. ευρώ αν τελικώς, περάσουν στον ESM (πολλές ευρωπαϊκές πηγές θεωρούν ότι θα συμβεί, ενώ εξετάστηκε και σε επίπεδο σχεδίων) θα αντιστοιχούν σε haircut 10% περίπου στο σύνολο των οφειλομένων της Ελλάδος προς την Τρόικα.
Ωστόσο η μείωση του χρέους μόνο κατά 10% δεν αλλάζει το προφίλ βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Το ελληνικό χρέος στα 310 δισεκ. ευρώ παραμένει με αντικειμενικά κριτήρια μη βιώσιμο.
Είναι ενδεικτικό, τουλάχιστον με βάση τις εκτιμήσεις ξένων οίκων ότι εάν δεν υπάρξει ένα νέο πακέτο μέτρων, το ελληνικό χρέος θα υποχωρήσει στο 140% του ΑΕΠ το 2020, στο 130% του ΑΕΠ το 2022 και στο 110% του ΑΕΠ το 2030 από 170% του ΑΕΠ που εκτιμάται ότι είναι σήμερα.
Άρα πέραν από την μερική και αναδρομική μεταφορά κεφαλαίων από το ΤΧΣ στον ESM απαιτείται ουσιαστικά haircut 30% με 35% στο χρέος.
Το 30-35% που θα εξεταστεί μετά τις Γερμανικές εκλογές του Σεπτεμβρίου θα αντιστοιχεί σε 64 δισεκ. ευρώ υπό την αίρεση ότι θα έχει προηγηθεί και μεταφορά των 25 δισεκ. της ανακεφαλαιοποίησης στον ESM.
Άρα 64 δισεκ. ευρώ από το haircut όφελος και 25 δισεκ. από την μεταφορά κεφαλαίων στον ESM συνολικό όφελος 89 δισεκ. ευρώ.
Τα 89 δισεκ. ευρώ θα αντιστοιχούν στο 81% του πρώτου δανείου.
Οι μειώσεις των επιτοκίων ή οι παρατάσεις πλέον 2-3 ετών στην αποπληρωμή ή πάγωμα δόσεων στα δάνεια του EFSF θα βοηθούσαν μεν αλλά δεν θα επίλυαν το ζήτημα της βιωσιμότητας τους χρέους.
Η Ελλάδα χρειάζεται με αντικειμενικά κριτήρια νέο haircut και όσοι δεν το βλέπουν θα οδηγηθούν εκ των πραγμάτων σε αδιέξοδο.
Τα 310 δισεκ. ευρώ ελληνικού χρέους, δεν είναι διαχειρίσιμα.
Είναι δυστυχώς η ωμή πραγματικότητα.
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών