γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
(upd)Κρίσιμη συνάντηση θα πραγματοποιηθεί – ίσως και σήμερα – με επίκεντρο την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών λίγα εικοσιτετράωρα πριν τις επίσημες ανακοινώσεις αποτελεσμάτων χρήσης 2011 όπου θα καταγραφούν ιστορικών διαστάσεων ζημίες.
Στην συνάντηση αυτή που θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι της Τρόικα, της Κυβέρνησης, του ΤΧΣ και της ΤτΕ ευελπιστούν κυρίως οι τραπεζίτες ότι θα αποσαφηνιστεί το τοπίο όσον αφορά τα κίνητρα που θα δοθούν προς τους παλαιούς μετόχους ώστε να συμμετάσχουν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Αύριο Πέμπτη θα υπάρξει και συνάντηση μεταξύ του πρωθυπουργού, Λ. Παπαδήμουν και του διοικητή της ΤτΕ, Γ. Προβόπουλου.
Όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές αγνοούσαν έως αργά χθες το βράδυ το ακριβές χρονοδιάγραμμα των ανακοινώσεων.
Μάλιστα δήλωναν ότι «δεν έχει υπάρξει συμφωνία σε βασικά σημεία των κινήτρων που θα πρέπει να δοθούν και ως εκ τούτου δεν είναι σαφές αν θα υπάρξουν ανακοινώσεις έως τις 20 Απριλίου. Ίσως υπάρξουν ίσως και όχι δεν είναι βέβαιο. Αναμένουμε υπουργικό συμβούλιο και με βάση αυτό ίσως υπάρξουν ανακοινώσεις»
Στις 20 Απριλίου το σύνολο των ελληνικών τραπεζών θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα χρήσης 2011 όπου θα καταγραφούν ιστορικών διαστάσεων ζημίες ύψους 35 με 40 δις ευρώ.
Έως τις 20 Απριλίου θα αναμενόταν από την κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών να ανακοινώσει όλο το πλέγμα του σχεδίου ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών.
Από την μια οι τράπεζες θα βρεθούν με μηδενικά με αρνητικά ίδια κεφάλαια και χαμηλούς δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας πολύ κάτω από τα όρια που προσδιορίζει η ΤτΕ την Παρασκευή 20 Απριλίου και από την άλλη το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να παρουσιάσει το πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών ώστε να περάσει ένα σαφές μήνυμα στην αγορά ότι όχι μόνο απλά υπάρχει πρόταση αλλά είναι εναρμονισμένη με τους κανόνες τη αγοράς.
Μια τέτοια εξέλιξη θεωρείται φυσιολογική και αναγκαία ώστε να καταδειχθεί ότι τράπεζες και κράτος έχουν συμφωνήσει πλήρως το πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης.
Τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι ίσως να μην εξελιχθούν τα πράγματα ακριβώς έτσι ενώ ορισμένοι τραπεζίτες δεν αποκλείουν και νέα χρονική μετάθεση.
Μάλιστα τραπεζίτης αναφέρει δεν θα απέκλεια ακόμη και ανακοινώσεις μετά τις εκλογές.
Η πλειοψηφία ωστόσο των τραπεζιτών υποστηρίζει ότι το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει έως τις 20 Απριλίου να προβεί σε κάποια ανακοίνωση να αναφέρει τουλάχιστον ότι εκταμιεύθηκαν τα 25 δις ευρώ που θα διαθέσει σε μορφή ομολόγων η Τρόικα.
Τα μόνα επίσημα και γνωστά στοιχεία είναι ότι
Α) Το ΤΧΣ θα μπορεί να παράσχει βεβαίωση στις τράπεζες και να δεσμεύεται ότι θα καλύψει τις αυξήσεις κεφαλαίου.
Η βεβαίωση αυτή αποτελεί ρόλο εγγυητή αναδόχου άρα το ΤΧΣ θα είναι ο άτυπος εγγυητής ανάδοχος ωστόσο αυτό ήταν απόλυτα αναμενόμενο.
Β)Παραμένει ανοικτό το ενδεχόμενο εκκαθάρισης τραπεζών.
Γ)Το ΤΧΣ θα μπορεί να χορηγεί εγγυήσεις προς τις τράπεζες.
Τα μέτρα κατάργησης απαγόρευσης μεταβίβασης μετοχών και εξαίρεσης του ΤΧΣ να υποβάλει δημόσιες προτάσεις επίσης θεωρούνται αυτονόητες διαδικασίες.
Το βασικό στρατηγικό σχέδιο της Τρόικα είναι να αποφευχθεί η κρατικοποίηση των ελληνικών τραπεζών αλλά οι βασικοί μέτοχοι πρέπει να συμμετάσχουν ενεργά στην ανακεφαλαιοποίηση καθώς δεν θα υπάρξουν χαριστικές διατάξεις για τους μεγαλομετόχους.
Με βάση ασφαλείς πληροφορίες μέχρι σήμερα οι εμπλεκόμενες πλευρές τα έχουν βρει στο ζήτημα του αναβαλλόμενου φόρου το οποίο αναμένεται να ωφελήσει κατά 3,5 με 4,5 δις ευρώ τις τράπεζες .
Δεν έχει υπάρξει συμφωνία για τα warrants ή put options καθώς οι τραπεζίτες ζητούν 5 (αρχικά ζητούσαν 7) αλλά δεν φαίνεται πιθανό να ξεπεράσουν τα 3 ή 4 warrants.
Ωστόσο το ζήτημα των warrants μάλλον είναι δευτερευούσης σημασίας.
Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι αν χρειαστούν τελικά 28 με 35 δις ευρώ νέα κεφάλαια και δοθούν 5 warrants και καλυφθεί και η ελάχιστη συμμετοχή αυτό σημαίνει ότι τώρα θα επενδύσουν 3 δις ευρώ και στο μέλλον θα πρέπει να βρουν επιπλέον 15 δις ευρώ για να ενεργοποιήσουν τα warrants ενώ είναι ασαφές που θα καταλήξει το υπόλοιπο 40% των κεφαλαίων που θα κατέχει το ΤΧΣ είτε μέσω μετοχών είτε μέσω άλλου μηχανισμού.
Παράλληλα δεν έχει υπάρξει συμφωνία για τα CoCos τα οποία θα χρησιμοποιούνται ως εργαλεία κεφαλαιακής ενίσχυσης αλλά οι τραπεζίτες ζητούν να αντιστοιχούν στο 30% και φαίνεται ότι δεν θα αντιστοιχούν πάνω από 10% ή 15%.
Το μείζον ζήτημα του τρόπου εμφάνισης και ανακεφαλαιοποίησης των αποτιμητικών ζημιών δηλαδή των ζημιών που προέρχονται από την Blackrock και τις ζημίες από τα νέα ομόλογα φαίνεται να επιλύεται ως προς το σκέλος του διαχωρισμού και όχι ως προς το σκέλος των τελικών επιλογών, της τελικής λύσης.
Δηλαδή έχουν συμφωνήσει οι ζημίες από το PSI+ να ανακεφαλαιοποιηθούν με διαφορετικό τρόπο από τις ζημίες που προκύπτουν από τα νέα ομόλογα και την Blackrock.
Το ΤΧΣ και η Τρόικα επεξεργάζονται ένα σχέδιο μυστικό….αλλά τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τίποτε δεν είναι βέβαιο.
Η απόφαση που λήφθηκε από το υπουργικό συμβούλιο το ελληνικό κράτος να εγγυηθεί τα νέα ομόλογα και όχι το EFSF μάλλον είναι φιάσκο.
Είναι απορίας άξιο πως το ελληνικό κράτος που επέβαλλε haircut στα ομόλογα θα εγγυηθεί για τα νέα ομόλογα όταν η παγκόσμια επενδυτική κοινότητα εκτιμά ότι θα υπάρξει και νέο haircut.
Θεωρητικά οι τράπεζες θα μπορέσουν να αποτιμήσουν στο 100 και όχι στις 20 μονάδες βάσης που διαπραγματεύονται τώρα τα νέα ομόλογα αλλά γεγονός είναι ότι η διαδικασία αυτή θα είναι έωλη και μόνιμα αμφισβητήσιμη.
Όταν οι πάντες πιστεύουν ότι θα υπάρξει και νέο haircut έχει καμία αξία η εγγύηση του κράτους που θα υλοποιήσει το haircut;
Τα κομβικής σημασίας ζητήματα
Στο τραπέζι των περίπλοκων διαπραγματεύσεων για τις τράπεζες βρίσκονται τα εξής βασικά θέματα.
1)Τρόπος αποτίμησης των αποτιμητικών ζημιών
Οι αποτιμητικές ζημίες δηλαδή αυτές που προέρχονται από την Blackrock ύψους 7- 8 δις και από τα νέα ομόλογα λόγω της κατάρρευσης των τιμών των ομολόγων ζημίες ύψους 9 δις να μην ανακεφαλαιοποιηθούν με κοινές μετοχές αλλά με άλλες μορφές άντλησης κεφαλαίων.
Οι εγγυήσεις που δίδονται από το κράτος στις τράπεζες στα νέα ομόλογα αγγλικού δικαίου είναι αξιόπιστες; Τα ερωτηματικά είναι πολλά.
2)Οι τραπεζίτες έχουν ζητήσει η επιβάρυνση στα κεφάλαια από τις ζημίες λόγω PSI+ και Blackrock να είναι σε μετά φόρων βάση, να εφαρμοστεί ο αναβαλλόμενος φόρος. Αν αυτό συμβεί θα ωφεληθούν οι τράπεζες περίπου 3,5 με 4,5 δις ευρώ, δηλαδή περαιτέρω κεφαλαιακή ελάφρυνση. Για το ζήτημα αυτό φαίνεται ότι έχει υπάρξει συμφωνία.
Ωστόσο αναβαλλόμενος φόρος αν ισχύσει για τις τράπεζες, τους θεσμικούς θα πρέπει να ισχύσει και για τα φυσικά πρόσωπα Δεν θα είναι άδικο να μην ισχύσει και για τα φυσικά πρόσωπα αλλά και για τους ξένους;
3)Τα warrants ή put options να μην είναι 3 ή 4 που φέρεται να προτείνουν ορισμένοι αλλά σίγουρα 5 πέραν του 10% της ελάχιστης συμμετοχής. Το ποσοστό των ιδιωτών δυνητικά να φθάνει το 60%. Τα warrants ωστόσο μάλλον θα είναι 3 κατά το πιθανότερο ή 4 κατά το καλύτερο σενάριο.
4)Τα Cocos να μην είναι 10% ή 15% αλλά 30% στο σύνολο της ανακεφαλαιοποίησης. Τα CoCos θα αντιστοιχούν σε 2,5 δις ευρώ άρα θα φθάσουν το 10% με 15% της ανακεφαλαιοποίησης
5)Το ΤΧΣ να λειτουργεί ως εγγυητής ανάδοχος των αυξήσεων κεφαλαίου και παράλληλα να χορηγεί εγγυήσεις στις τράπεζες.
Το μέτρο αυτό επιτεύχθηκε καθώς αποφασίστηκε από το υπουργικό συμβούλιο. Ωστόσο η απόφαση αυτή ήταν αναμενόμενη.
6)Να δίδεται η δυνατότητα και στις τράπεζες μετά την ολοκλήρωση των ανακεφαλαιοποιήσεων να συμμετάσχουν στην φάση της επανάκτησης του ελέγχου των μετοχών, να μπορεί δηλαδή κάθε τράπεζα να επαναγοράζει μετοχές της.
Το μέτρο αυτό θα περάσει.
7)Να υπάρχει σαφής προσανατολισμός του κράτους υπερ της διατήρησης των ιδιωτικών τραπεζών. Από την Τρόικα ναι μεν συμφωνούν αλλά και οι απόψεις τους δεν είναι ξεκάθαρες σε ορισμένα ζητήματα….
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Αύριο Πέμπτη θα υπάρξει και συνάντηση μεταξύ του πρωθυπουργού, Λ. Παπαδήμουν και του διοικητή της ΤτΕ, Γ. Προβόπουλου.
Όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές αγνοούσαν έως αργά χθες το βράδυ το ακριβές χρονοδιάγραμμα των ανακοινώσεων.
Μάλιστα δήλωναν ότι «δεν έχει υπάρξει συμφωνία σε βασικά σημεία των κινήτρων που θα πρέπει να δοθούν και ως εκ τούτου δεν είναι σαφές αν θα υπάρξουν ανακοινώσεις έως τις 20 Απριλίου. Ίσως υπάρξουν ίσως και όχι δεν είναι βέβαιο. Αναμένουμε υπουργικό συμβούλιο και με βάση αυτό ίσως υπάρξουν ανακοινώσεις»
Στις 20 Απριλίου το σύνολο των ελληνικών τραπεζών θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα χρήσης 2011 όπου θα καταγραφούν ιστορικών διαστάσεων ζημίες ύψους 35 με 40 δις ευρώ.
Έως τις 20 Απριλίου θα αναμενόταν από την κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών να ανακοινώσει όλο το πλέγμα του σχεδίου ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών.
Από την μια οι τράπεζες θα βρεθούν με μηδενικά με αρνητικά ίδια κεφάλαια και χαμηλούς δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας πολύ κάτω από τα όρια που προσδιορίζει η ΤτΕ την Παρασκευή 20 Απριλίου και από την άλλη το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να παρουσιάσει το πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών ώστε να περάσει ένα σαφές μήνυμα στην αγορά ότι όχι μόνο απλά υπάρχει πρόταση αλλά είναι εναρμονισμένη με τους κανόνες τη αγοράς.
Μια τέτοια εξέλιξη θεωρείται φυσιολογική και αναγκαία ώστε να καταδειχθεί ότι τράπεζες και κράτος έχουν συμφωνήσει πλήρως το πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης.
Τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι ίσως να μην εξελιχθούν τα πράγματα ακριβώς έτσι ενώ ορισμένοι τραπεζίτες δεν αποκλείουν και νέα χρονική μετάθεση.
Μάλιστα τραπεζίτης αναφέρει δεν θα απέκλεια ακόμη και ανακοινώσεις μετά τις εκλογές.
Η πλειοψηφία ωστόσο των τραπεζιτών υποστηρίζει ότι το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει έως τις 20 Απριλίου να προβεί σε κάποια ανακοίνωση να αναφέρει τουλάχιστον ότι εκταμιεύθηκαν τα 25 δις ευρώ που θα διαθέσει σε μορφή ομολόγων η Τρόικα.
Τα μόνα επίσημα και γνωστά στοιχεία είναι ότι
Α) Το ΤΧΣ θα μπορεί να παράσχει βεβαίωση στις τράπεζες και να δεσμεύεται ότι θα καλύψει τις αυξήσεις κεφαλαίου.
Η βεβαίωση αυτή αποτελεί ρόλο εγγυητή αναδόχου άρα το ΤΧΣ θα είναι ο άτυπος εγγυητής ανάδοχος ωστόσο αυτό ήταν απόλυτα αναμενόμενο.
Β)Παραμένει ανοικτό το ενδεχόμενο εκκαθάρισης τραπεζών.
Γ)Το ΤΧΣ θα μπορεί να χορηγεί εγγυήσεις προς τις τράπεζες.
Τα μέτρα κατάργησης απαγόρευσης μεταβίβασης μετοχών και εξαίρεσης του ΤΧΣ να υποβάλει δημόσιες προτάσεις επίσης θεωρούνται αυτονόητες διαδικασίες.
Το βασικό στρατηγικό σχέδιο της Τρόικα είναι να αποφευχθεί η κρατικοποίηση των ελληνικών τραπεζών αλλά οι βασικοί μέτοχοι πρέπει να συμμετάσχουν ενεργά στην ανακεφαλαιοποίηση καθώς δεν θα υπάρξουν χαριστικές διατάξεις για τους μεγαλομετόχους.
Με βάση ασφαλείς πληροφορίες μέχρι σήμερα οι εμπλεκόμενες πλευρές τα έχουν βρει στο ζήτημα του αναβαλλόμενου φόρου το οποίο αναμένεται να ωφελήσει κατά 3,5 με 4,5 δις ευρώ τις τράπεζες .
Δεν έχει υπάρξει συμφωνία για τα warrants ή put options καθώς οι τραπεζίτες ζητούν 5 (αρχικά ζητούσαν 7) αλλά δεν φαίνεται πιθανό να ξεπεράσουν τα 3 ή 4 warrants.
Ωστόσο το ζήτημα των warrants μάλλον είναι δευτερευούσης σημασίας.
Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι αν χρειαστούν τελικά 28 με 35 δις ευρώ νέα κεφάλαια και δοθούν 5 warrants και καλυφθεί και η ελάχιστη συμμετοχή αυτό σημαίνει ότι τώρα θα επενδύσουν 3 δις ευρώ και στο μέλλον θα πρέπει να βρουν επιπλέον 15 δις ευρώ για να ενεργοποιήσουν τα warrants ενώ είναι ασαφές που θα καταλήξει το υπόλοιπο 40% των κεφαλαίων που θα κατέχει το ΤΧΣ είτε μέσω μετοχών είτε μέσω άλλου μηχανισμού.
Παράλληλα δεν έχει υπάρξει συμφωνία για τα CoCos τα οποία θα χρησιμοποιούνται ως εργαλεία κεφαλαιακής ενίσχυσης αλλά οι τραπεζίτες ζητούν να αντιστοιχούν στο 30% και φαίνεται ότι δεν θα αντιστοιχούν πάνω από 10% ή 15%.
Το μείζον ζήτημα του τρόπου εμφάνισης και ανακεφαλαιοποίησης των αποτιμητικών ζημιών δηλαδή των ζημιών που προέρχονται από την Blackrock και τις ζημίες από τα νέα ομόλογα φαίνεται να επιλύεται ως προς το σκέλος του διαχωρισμού και όχι ως προς το σκέλος των τελικών επιλογών, της τελικής λύσης.
Δηλαδή έχουν συμφωνήσει οι ζημίες από το PSI+ να ανακεφαλαιοποιηθούν με διαφορετικό τρόπο από τις ζημίες που προκύπτουν από τα νέα ομόλογα και την Blackrock.
Το ΤΧΣ και η Τρόικα επεξεργάζονται ένα σχέδιο μυστικό….αλλά τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τίποτε δεν είναι βέβαιο.
Η απόφαση που λήφθηκε από το υπουργικό συμβούλιο το ελληνικό κράτος να εγγυηθεί τα νέα ομόλογα και όχι το EFSF μάλλον είναι φιάσκο.
Είναι απορίας άξιο πως το ελληνικό κράτος που επέβαλλε haircut στα ομόλογα θα εγγυηθεί για τα νέα ομόλογα όταν η παγκόσμια επενδυτική κοινότητα εκτιμά ότι θα υπάρξει και νέο haircut.
Θεωρητικά οι τράπεζες θα μπορέσουν να αποτιμήσουν στο 100 και όχι στις 20 μονάδες βάσης που διαπραγματεύονται τώρα τα νέα ομόλογα αλλά γεγονός είναι ότι η διαδικασία αυτή θα είναι έωλη και μόνιμα αμφισβητήσιμη.
Όταν οι πάντες πιστεύουν ότι θα υπάρξει και νέο haircut έχει καμία αξία η εγγύηση του κράτους που θα υλοποιήσει το haircut;
Τα κομβικής σημασίας ζητήματα
Στο τραπέζι των περίπλοκων διαπραγματεύσεων για τις τράπεζες βρίσκονται τα εξής βασικά θέματα.
1)Τρόπος αποτίμησης των αποτιμητικών ζημιών
Οι αποτιμητικές ζημίες δηλαδή αυτές που προέρχονται από την Blackrock ύψους 7- 8 δις και από τα νέα ομόλογα λόγω της κατάρρευσης των τιμών των ομολόγων ζημίες ύψους 9 δις να μην ανακεφαλαιοποιηθούν με κοινές μετοχές αλλά με άλλες μορφές άντλησης κεφαλαίων.
Οι εγγυήσεις που δίδονται από το κράτος στις τράπεζες στα νέα ομόλογα αγγλικού δικαίου είναι αξιόπιστες; Τα ερωτηματικά είναι πολλά.
2)Οι τραπεζίτες έχουν ζητήσει η επιβάρυνση στα κεφάλαια από τις ζημίες λόγω PSI+ και Blackrock να είναι σε μετά φόρων βάση, να εφαρμοστεί ο αναβαλλόμενος φόρος. Αν αυτό συμβεί θα ωφεληθούν οι τράπεζες περίπου 3,5 με 4,5 δις ευρώ, δηλαδή περαιτέρω κεφαλαιακή ελάφρυνση. Για το ζήτημα αυτό φαίνεται ότι έχει υπάρξει συμφωνία.
Ωστόσο αναβαλλόμενος φόρος αν ισχύσει για τις τράπεζες, τους θεσμικούς θα πρέπει να ισχύσει και για τα φυσικά πρόσωπα Δεν θα είναι άδικο να μην ισχύσει και για τα φυσικά πρόσωπα αλλά και για τους ξένους;
3)Τα warrants ή put options να μην είναι 3 ή 4 που φέρεται να προτείνουν ορισμένοι αλλά σίγουρα 5 πέραν του 10% της ελάχιστης συμμετοχής. Το ποσοστό των ιδιωτών δυνητικά να φθάνει το 60%. Τα warrants ωστόσο μάλλον θα είναι 3 κατά το πιθανότερο ή 4 κατά το καλύτερο σενάριο.
4)Τα Cocos να μην είναι 10% ή 15% αλλά 30% στο σύνολο της ανακεφαλαιοποίησης. Τα CoCos θα αντιστοιχούν σε 2,5 δις ευρώ άρα θα φθάσουν το 10% με 15% της ανακεφαλαιοποίησης
5)Το ΤΧΣ να λειτουργεί ως εγγυητής ανάδοχος των αυξήσεων κεφαλαίου και παράλληλα να χορηγεί εγγυήσεις στις τράπεζες.
Το μέτρο αυτό επιτεύχθηκε καθώς αποφασίστηκε από το υπουργικό συμβούλιο. Ωστόσο η απόφαση αυτή ήταν αναμενόμενη.
6)Να δίδεται η δυνατότητα και στις τράπεζες μετά την ολοκλήρωση των ανακεφαλαιοποιήσεων να συμμετάσχουν στην φάση της επανάκτησης του ελέγχου των μετοχών, να μπορεί δηλαδή κάθε τράπεζα να επαναγοράζει μετοχές της.
Το μέτρο αυτό θα περάσει.
7)Να υπάρχει σαφής προσανατολισμός του κράτους υπερ της διατήρησης των ιδιωτικών τραπεζών. Από την Τρόικα ναι μεν συμφωνούν αλλά και οι απόψεις τους δεν είναι ξεκάθαρες σε ορισμένα ζητήματα….
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών