γράφει : ΜΑΡΙΝΑ ΦΟΥΝΤΑ
(upd2)Αυξημένης κρισιμότητας χαρακτηρίζονται τα επόμενα 24ωρα για την Ελλάδα και την επίλυση της ελληνικής κρίσης, γεγονός που αποδεικνύεται εμπράκτως από τη διεξαγωγή όχι μίας, αλλά δύο Συνόδων των Ευρωπαίων ηγετών, με διαφορά μάλιστα μόλις 72 ωρών.
Οι τελευταίες πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι στη Σύνοδο Κορυφής της 23ης Οκτωβρίου αναμένεται να ληφθούν οριστικές αποφάσεις μόνο για μια από τις τρεις παραμέτρους που περιλαμβάνει το συνολικό σχέδιο αντιμετώπισης της ευρωπαϊκής κρίσης χρέους. Η παράμετρος αυτή είναι η ανακεφαλαιοποίηση των ευρωπαϊκών τραπεζών, αφού Ελλάδα και EFSF - οι άλλες δύο παράμετροι στις οποίες και εγείρονται σημαντικές διαφωνίες - παίρνουν αναβολή για την έκτακτη Σύνοδο των ηγετών της Ευρωζώνης την ερχόμενη Τετάρτη 26 Οκτωβρίου.
Στον πυρετό αυτών των διαβουλεύσεων θα πρέπει να περιληφθεί τόσο και το σημερινό Eurogroup, όσο και η νέα έκτακτη συνάντηση Mερκελ - Σαρκοζί το Σάββατο στις Βρυξέλλες, λίγες ώρες μετά το τετ α τετ στη Φρανκφούρτη.
Ηaircut έως 50% στο ελληνικό χρέος
Οι τελευταίες πλην πυρετώδεις διαβουλεύσεις οδηγούν προς την κατεύθυνση μιας «γενναίας παρέμβασης» στο δεδομένο χρέος της Ελλάδας, το ύψος της οποίας – με βάση τις τελευταίες «διαρροές» στελεχών της ΕΕ που ΔΕΝ διαψεύστηκαν – δεν αποκλείεται να φτάσει ακόμα και το 50%, ενώ ενδέχεται να περιλαμβάνεται σε αυτό και εμπλοκή του EFSF.
Συγκεκριμένα, το κυρίαρχο (;) σενάριο αυτή τη στιγμή κάνει λόγο για ένα «κούρεμα» της τάξης του 50% στην αξία των ελληνικών ομολόγων, συνδυασμένο με μια δέσμη μέτρων στήριξης των τραπεζών αλλά και των κρατών του Νότου που ταλανίζονται από την κρίση.
Η στήριξη αυτή εμπεριέχει τη συνέχιση των εξαγορών ομολόγων από την ΕΚΤ, κάτι πάντως που τελεί υπό αίρεση αν πιστέψουμε και την τελευταία «έκρηξη» του Ζαν Κλοντ Τρισέ που δήλωσε ότι η Ευρωτράπεζα έχει φτάσει στα όριά της ως «δανειστής της τελευταίας στιγμής».
Στο τραπέζι συνολικά έχουν τεθεί 5 επιλογές - σενάρια για το σχέδιο ανταλλαγής των ελληνικών ομολόγων, με ή χωρίς την παροχή εγγυήσεων (collateral).
Την ίδια στιγμή το σχέδιο λύσης για την Ελλάδα δεν αποκλείεται να περιλαμβάνει και σκληρές παραμέτρους για την εθνική κυριαρχία μιας χώρας μέλους της ΕΕ, όπως ένα «μόνιμα εγκατεστημένο κλιμάκιο της τρόικας στην Ελλάδα με αρμοδιότητα την παρακολούθηση του χρέους». Οι μέχρι τώρα προτάσεις θέλουν στην Ελλάδα – όπως και σε κάθε άλλη χώρα στο μέλλον παρουσιάσει ανάλογα με της Ελλάδας δημοσιονομικά προβλήματα – να εγκατασταθεί μια ομάδα ειδικών, ένα task force της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με διευρυμένες εξουσίες που ουσιαστικά θα ασκεί εποπτεία επί του ελληνικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων αλλά και της ευρύτερης λειτουργίας του Δημοσίου.
EFSF
Ειδικότερα, για το σχέδιο που αφορά τον EFSF, σύμφωνα με το σχέδιο που συζητείται ο μηχανισμός δεν μπορεί να καλύπτει πάνω από το 50% της έκδοσης ομολόγων από τα κράτη μέλη της ευρωζώνης, ενώ όλες σχεδόν οι αλλαγές στον μηχανισμό θα πρέπει να μοιάζουν ακριβώς σύμφωνα με το πλάνο που καθορίστηκε στις 21 Ιουλίου.
Οι αγορές κρατικών ομολόγων στην πρωτογενή αγορά θα απαιτούν προηγουμένως την έγκριση των υπουργών Οικονομικών. Το σχέδιο περιγράφει επίσης την διαδικασία διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων του EFSF μετά τις αγορές ομολόγων αναφέροντας ότι το EFSF θα μπορεί να προχωρά σε πωλήσεις ομολόγων στις δευτερογενείς αγορές, αν και αυτό δεν θεωρείται ιδιαίτερα ελκυστικό καθώς θα οδηγήσει σε άνοδο τις αποδόσεις. Θα μπορεί επίσης να διακρατεί έως τη λήξη τους τα ομόλογα ή να τα να πουλά πίσω στην χώρα-εκδότη.
Στην ουσία, στο νέο του ρόλο, το EFSF θα αντικαταστήσει την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σε ότι αφορά τις παρεμβάσεις στις αγορές των κρατικών ομολόγων, αλλά το πεδίο εφαρμογής του Ταμείου θα είναι πιο περιορισμένο. Για την πρωτογενή αγορά, οι αγορές του EFSF θα περιορίζονται σε χώρες που έχουν ήδη ενταχθεί σε προγράμματα στήριξης ή λαμβάνουν προληπτική χρηματοδότηση και θα μπορούν να φτάσουν μέχρι το 50% του συνόλου της δημοπρασίας.
Για τις αγορές χρέους στις αγορές θα απαιτείται προηγουμένως αίτηση και έγκριση από την Επιτροπής Εργασίας του Eurogroup (EWG) και το Δ.Σ. του EFSF. Αυτό σημαίνει ότι οι διαδικασίες θα ολοκληρώνονται άμεσα από τους γραφειοκράτες της Ε.Ε. παρακάμπτοντας τις πολύπλοκες πολιτικές διαπραγματεύσεις.
Παράλληλα, ο EFSF θα παρεμβαίνει στην πρωτογενή αγορά μόνο εάν κριθεί αυτό απαραίτητο, ενώ η παρέμβαση θα θεωρείται ως μέρος επείγοντος δανείου ή προληπτικής παρέμβασης για την αποκατάστασης των πιστωτικών γραμμών. Τα ομόλογα που θα έχει στην κατοχή του ο EFSF θα μπορούν να μεταπωληθούν στο κράτος που τα εξέδωσε ή να χρησιμοποιηθούν ως repos σε εμπορικές τράπεζες για την ενίσχυση της ρευστότητας τους.
Συνδυασμός EFSF και ESM με συνολική δύναμη πυρός 940 δισ. ευρώ
Τελευταία στιγμή στο τραπέζι των συζητήσεων οι Ευρωπαίοι φέρεται να ρίχνουν και το ενδεχόμενο συνδυασμού των δύο μηχανισμών στήριξης, του προσωρινού (EFSF) και του μόνιμου (ESM), με συνολικά κεφάλαια 940 δισ. ευρώ (1,3 τρις δολ).
Κατά τις πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις για τον συνδυασμό των δύο μηχανισμών έχουν ενταθεί στη διάρκεια της τελευταίας εβδομάδας, καθώς η διαδικασία μόχλευσης του EFSF προσκρούει στην αντίθεση της ΕΚΤ και έχει προκαλέσει χάσμα ανάμεσα σε Γερμανία και Γαλλία.
Υπενθυμίζεται ότι ο EFSF διαθέτει συνολικά κεφάλαια ύψους 440 δισ. ευρώ, από τα οποία έχουν ήδη δαπανηθεί ή δεσμευθεί 160 δισ. ευρώ, ενώ ο ESM που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στα μέσα του 2013, αντικαθιστώντας τον EFSF, θα έχει κεφάλαια 500 δισ. ευρώ.
Nα σημειωθεί ότι οι διαπραγματεύσεις που διεξάγονται έχουν στόχο η εφαρμογή του ESM να επιταχυνθεί κατά ένα χρόνο, ήτοι στα μέσα του 2012.
O ρόλος της Γαλλίας
Σύμφωνα όμως με τους αναλυτές, η λύση μπορεί και να δοθεί, έστω και την τελευταία στιγμή, ώστε να σταματήσουν οι πιέσεις προς τη Γαλλία. Μετά τις τράπεζες BNP Paribas, Sosiete Generale, Credit Agricole, στο στόχαστρο των Οίκων Αξιολόγησης μπήκε για τα καλά και το «outlook» της Γαλλίας. Η απειλή της Μoody’s ότι η πιστοληπτική ικανότητα της χώρας τελεί υπό επιτήρηση και μπορεί να υποβαθμιστεί μέσα στους επόμενους τρεις μήνες εάν δεν σημειωθεί πρόοδος στις κρίσιμες δημοσιονομικές και οικονομικές μεταρρυθμίσεις που έχουν αποφασισθεί, δείχνει το μεγάλο πρόβλημα της Γαλλίας. Από τα 900 δισ. που ήταν το 2007 το γαλλικό χρέος, σήμερα ξεπερνά το 1700 δισ. (πάνω από το 85% του γαλλικού ΑΕΠ και μόνο το ένα τρίτο αυτού προήλθε από την κρίση!), ενώ τα χρέη των γαλλικών τραπεζών ανέρχονται στο 409% του γαλλικού ΑΕΠ (των ελληνικών είναι λίγο περισσότερο από το 200% του ΑΕΠ).
www.bankingnews.gr
Στον πυρετό αυτών των διαβουλεύσεων θα πρέπει να περιληφθεί τόσο και το σημερινό Eurogroup, όσο και η νέα έκτακτη συνάντηση Mερκελ - Σαρκοζί το Σάββατο στις Βρυξέλλες, λίγες ώρες μετά το τετ α τετ στη Φρανκφούρτη.
Ηaircut έως 50% στο ελληνικό χρέος
Οι τελευταίες πλην πυρετώδεις διαβουλεύσεις οδηγούν προς την κατεύθυνση μιας «γενναίας παρέμβασης» στο δεδομένο χρέος της Ελλάδας, το ύψος της οποίας – με βάση τις τελευταίες «διαρροές» στελεχών της ΕΕ που ΔΕΝ διαψεύστηκαν – δεν αποκλείεται να φτάσει ακόμα και το 50%, ενώ ενδέχεται να περιλαμβάνεται σε αυτό και εμπλοκή του EFSF.
Συγκεκριμένα, το κυρίαρχο (;) σενάριο αυτή τη στιγμή κάνει λόγο για ένα «κούρεμα» της τάξης του 50% στην αξία των ελληνικών ομολόγων, συνδυασμένο με μια δέσμη μέτρων στήριξης των τραπεζών αλλά και των κρατών του Νότου που ταλανίζονται από την κρίση.
Η στήριξη αυτή εμπεριέχει τη συνέχιση των εξαγορών ομολόγων από την ΕΚΤ, κάτι πάντως που τελεί υπό αίρεση αν πιστέψουμε και την τελευταία «έκρηξη» του Ζαν Κλοντ Τρισέ που δήλωσε ότι η Ευρωτράπεζα έχει φτάσει στα όριά της ως «δανειστής της τελευταίας στιγμής».
Στο τραπέζι συνολικά έχουν τεθεί 5 επιλογές - σενάρια για το σχέδιο ανταλλαγής των ελληνικών ομολόγων, με ή χωρίς την παροχή εγγυήσεων (collateral).
Την ίδια στιγμή το σχέδιο λύσης για την Ελλάδα δεν αποκλείεται να περιλαμβάνει και σκληρές παραμέτρους για την εθνική κυριαρχία μιας χώρας μέλους της ΕΕ, όπως ένα «μόνιμα εγκατεστημένο κλιμάκιο της τρόικας στην Ελλάδα με αρμοδιότητα την παρακολούθηση του χρέους». Οι μέχρι τώρα προτάσεις θέλουν στην Ελλάδα – όπως και σε κάθε άλλη χώρα στο μέλλον παρουσιάσει ανάλογα με της Ελλάδας δημοσιονομικά προβλήματα – να εγκατασταθεί μια ομάδα ειδικών, ένα task force της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με διευρυμένες εξουσίες που ουσιαστικά θα ασκεί εποπτεία επί του ελληνικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων αλλά και της ευρύτερης λειτουργίας του Δημοσίου.
EFSF
Ειδικότερα, για το σχέδιο που αφορά τον EFSF, σύμφωνα με το σχέδιο που συζητείται ο μηχανισμός δεν μπορεί να καλύπτει πάνω από το 50% της έκδοσης ομολόγων από τα κράτη μέλη της ευρωζώνης, ενώ όλες σχεδόν οι αλλαγές στον μηχανισμό θα πρέπει να μοιάζουν ακριβώς σύμφωνα με το πλάνο που καθορίστηκε στις 21 Ιουλίου.
Οι αγορές κρατικών ομολόγων στην πρωτογενή αγορά θα απαιτούν προηγουμένως την έγκριση των υπουργών Οικονομικών. Το σχέδιο περιγράφει επίσης την διαδικασία διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων του EFSF μετά τις αγορές ομολόγων αναφέροντας ότι το EFSF θα μπορεί να προχωρά σε πωλήσεις ομολόγων στις δευτερογενείς αγορές, αν και αυτό δεν θεωρείται ιδιαίτερα ελκυστικό καθώς θα οδηγήσει σε άνοδο τις αποδόσεις. Θα μπορεί επίσης να διακρατεί έως τη λήξη τους τα ομόλογα ή να τα να πουλά πίσω στην χώρα-εκδότη.
Στην ουσία, στο νέο του ρόλο, το EFSF θα αντικαταστήσει την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σε ότι αφορά τις παρεμβάσεις στις αγορές των κρατικών ομολόγων, αλλά το πεδίο εφαρμογής του Ταμείου θα είναι πιο περιορισμένο. Για την πρωτογενή αγορά, οι αγορές του EFSF θα περιορίζονται σε χώρες που έχουν ήδη ενταχθεί σε προγράμματα στήριξης ή λαμβάνουν προληπτική χρηματοδότηση και θα μπορούν να φτάσουν μέχρι το 50% του συνόλου της δημοπρασίας.
Για τις αγορές χρέους στις αγορές θα απαιτείται προηγουμένως αίτηση και έγκριση από την Επιτροπής Εργασίας του Eurogroup (EWG) και το Δ.Σ. του EFSF. Αυτό σημαίνει ότι οι διαδικασίες θα ολοκληρώνονται άμεσα από τους γραφειοκράτες της Ε.Ε. παρακάμπτοντας τις πολύπλοκες πολιτικές διαπραγματεύσεις.
Παράλληλα, ο EFSF θα παρεμβαίνει στην πρωτογενή αγορά μόνο εάν κριθεί αυτό απαραίτητο, ενώ η παρέμβαση θα θεωρείται ως μέρος επείγοντος δανείου ή προληπτικής παρέμβασης για την αποκατάστασης των πιστωτικών γραμμών. Τα ομόλογα που θα έχει στην κατοχή του ο EFSF θα μπορούν να μεταπωληθούν στο κράτος που τα εξέδωσε ή να χρησιμοποιηθούν ως repos σε εμπορικές τράπεζες για την ενίσχυση της ρευστότητας τους.
Συνδυασμός EFSF και ESM με συνολική δύναμη πυρός 940 δισ. ευρώ
Τελευταία στιγμή στο τραπέζι των συζητήσεων οι Ευρωπαίοι φέρεται να ρίχνουν και το ενδεχόμενο συνδυασμού των δύο μηχανισμών στήριξης, του προσωρινού (EFSF) και του μόνιμου (ESM), με συνολικά κεφάλαια 940 δισ. ευρώ (1,3 τρις δολ).
Κατά τις πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις για τον συνδυασμό των δύο μηχανισμών έχουν ενταθεί στη διάρκεια της τελευταίας εβδομάδας, καθώς η διαδικασία μόχλευσης του EFSF προσκρούει στην αντίθεση της ΕΚΤ και έχει προκαλέσει χάσμα ανάμεσα σε Γερμανία και Γαλλία.
Υπενθυμίζεται ότι ο EFSF διαθέτει συνολικά κεφάλαια ύψους 440 δισ. ευρώ, από τα οποία έχουν ήδη δαπανηθεί ή δεσμευθεί 160 δισ. ευρώ, ενώ ο ESM που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στα μέσα του 2013, αντικαθιστώντας τον EFSF, θα έχει κεφάλαια 500 δισ. ευρώ.
Nα σημειωθεί ότι οι διαπραγματεύσεις που διεξάγονται έχουν στόχο η εφαρμογή του ESM να επιταχυνθεί κατά ένα χρόνο, ήτοι στα μέσα του 2012.
O ρόλος της Γαλλίας
Σύμφωνα όμως με τους αναλυτές, η λύση μπορεί και να δοθεί, έστω και την τελευταία στιγμή, ώστε να σταματήσουν οι πιέσεις προς τη Γαλλία. Μετά τις τράπεζες BNP Paribas, Sosiete Generale, Credit Agricole, στο στόχαστρο των Οίκων Αξιολόγησης μπήκε για τα καλά και το «outlook» της Γαλλίας. Η απειλή της Μoody’s ότι η πιστοληπτική ικανότητα της χώρας τελεί υπό επιτήρηση και μπορεί να υποβαθμιστεί μέσα στους επόμενους τρεις μήνες εάν δεν σημειωθεί πρόοδος στις κρίσιμες δημοσιονομικές και οικονομικές μεταρρυθμίσεις που έχουν αποφασισθεί, δείχνει το μεγάλο πρόβλημα της Γαλλίας. Από τα 900 δισ. που ήταν το 2007 το γαλλικό χρέος, σήμερα ξεπερνά το 1700 δισ. (πάνω από το 85% του γαλλικού ΑΕΠ και μόνο το ένα τρίτο αυτού προήλθε από την κρίση!), ενώ τα χρέη των γαλλικών τραπεζών ανέρχονται στο 409% του γαλλικού ΑΕΠ (των ελληνικών είναι λίγο περισσότερο από το 200% του ΑΕΠ).
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών