Όλοι οι νέοι θεσμοί τύπου Μηχανισμός Εκκαθάρισης Τραπεζών και Μηχανισμός Ενιαίας Εποπτείας, έχουν αξία αλλά γεννώνται ερωτήματα για τα όρια του ρόλου τους
Τελικώς τι ισχύει όσον αφορά την διασφάλιση των καταθετών στην περίπτωση χρεοκοπίας μιας τράπεζας;
Θα ισχύει το όριο των 100 χιλιάδων ευρώ ανά καταθέτη και ανά τράπεζα όπως αποφάσισε το Ecofin σήμερα 18 Φεβρουαρίου;
Θα ισχύει η ντιρεκτίβα 4119 που δεν εμπλέκει τους καταθέτες όταν χρεοκοπήσει μια τράπεζα;
Είναι γεγονός ότι η Ευρώπη με μεγάλη σχετικά καθυστέρηση δημιουργεί μηχανισμούς προστασίας σε περίπτωση χρεοκοπίας τραπεζών όπως ο Μηχανισμός Εκκαθάρισης Τραπεζών.
Αυτοί οι μηχανισμοί είναι αναγκαίοι για λόγους εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς.
Όμως αυτό που χρειάζεται το ευρωπαϊκό banking είναι η ισχυροποίηση των εποπτικών μηχανισμών ώστε να αποτρέπεται ο κίνδυνος χρεοκοπίας.
Βέβαια γεννώνται δύο ερωτήματα
1)Άπαξ και η ΕΚΤ θα εποπτεύει 130 ομίλους τραπεζών ή συνολικά 2000 τράπεζες ποιος θα είναι ο ρόλος των εθνικών κεντρικών τραπεζών;
2)Οι καταθέσεις είναι 100% εξασφαλισμένες ή μόνο στο όριο των 100 χιλ ευρώ ανά τράπεζα και καταθέτη;
Είναι προφανές ότι π.χ. στην Ελλάδα η ΤτΕ θα χάσει σημαντικές εξουσίες, όπως και κάθε εθνική κεντρική τράπεζα.
Η ΤτΕ θα χάσει τον έλεγχο των 4 συστημικών τραπεζών και θα ελέγχει την Attica bank, την Geniki και τις συνεταιριστικές.
Για τις 4 συστημικές θα έχει μόνο επικουρικό ρόλο.
Όσον αφορά τις καταθέσεις προφανώς το όριο των 100 χιλ ευρώ ήταν επιβεβλημένο να επικαιροποιηθεί εξέλιξη θετική αλλά είναι επίσης γεγονός ότι η ντιρεκτίβα 4119 είναι ακόμη πιο ευέλικτη καθώς δεν εμπλέκει τους καταθέτες στην αναδιάρθρωση μιας τράπεζας.
Τι αναφέρεται στις επίμαχες παραγράφους 40, 41, 42, 43 της ντιρεκτίβας 4119
40. Η κρατική στήριξη μπορεί να δημιουργήσει ηθικό κίνδυνο (moral hazard) και να υπονομεύσει την πειθαρχία της αγοράς.
Για τη μείωση του ηθικού κινδύνου, οι ενισχύσεις πρέπει να χορηγούνται μόνο υπό όρους που συνεπάγονται την κατάλληλη κατανομή των βαρών από τους υπάρχοντες επενδυτές.
41. Επαρκής κατανομή των βαρών συνεπάγεται συνήθως, μετά την απορρόφηση των απωλειών από ίδια κεφάλαια, συνεισφορές από κατόχους υβριδικών τίτλων και κατόχους τίτλων μειωμένης εξασφάλισης
Οι κάτοχοι υβριδικών τίτλων και χρέους μειωμένης εξασφάλισης πρέπει να συμβάλουν στη μείωση του κεφαλαιακού ελλείμματος στο μέγιστο βαθμό.
Οι εισφορές αυτές μπορεί να λάβουν τη μορφή είτε μετατροπής των τίτλων σε κοινές μετοχές Κατηγορίας 1 (Common Equity Tier 1) είτε διαγραφής.
Σε κάθε περίπτωση, οι εκροές μετρητών από τον δικαιούχο προς τους κατόχους των τίτλων αυτών πρέπει να αποτραπεί στο βαθμό που είναι νομικά εφικτό.
42 . Η Επιτροπή δεν απαιτεί συνεισφορά από κατόχους ανώτερου χρέους (ιδίως από ασφαλισμένες καταθέσεις, ανασφάλιστες καταθέσεις, ομόλογα και όλα τα είδη senior debt) ως υποχρεωτικό επιμερισμό βαρών βάσει των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις.
43. Σε περίπτωση που το κεφαλαιακό έλλειμμα παραμένει πάνω από το ελάχιστο εποπτικό όριο της ΕΕ σε αναλογία ιδίων κεφαλαίων, η τράπεζα θα πρέπει κανονικά να είναι σε θέση να αποκαταστήσει την κεφαλαιακή θέση από μόνη της, ιδίως μέσω μέτρων αύξησης κεφαλαίου, όπως ορίζεται στο σημείο 35.
Εάν δεν υπάρχουν άλλες δυνατότητες, μαζί με κάθε άλλη εποπτική δράση, όπως μέτρα έγκαιρης παρέμβασης ή άλλες διορθωτικές ενέργειες για να ξεπεραστεί το έλλειμμα, το χρέος μειωμένης εξασφάλισης πρέπει να μετατραπεί σε μετοχές, κατ 'αρχήν, πριν ενεργοποιηθεί η κρατική ενίσχυση.
www.bankingnews.gr
Θα ισχύει το όριο των 100 χιλιάδων ευρώ ανά καταθέτη και ανά τράπεζα όπως αποφάσισε το Ecofin σήμερα 18 Φεβρουαρίου;
Θα ισχύει η ντιρεκτίβα 4119 που δεν εμπλέκει τους καταθέτες όταν χρεοκοπήσει μια τράπεζα;
Είναι γεγονός ότι η Ευρώπη με μεγάλη σχετικά καθυστέρηση δημιουργεί μηχανισμούς προστασίας σε περίπτωση χρεοκοπίας τραπεζών όπως ο Μηχανισμός Εκκαθάρισης Τραπεζών.
Αυτοί οι μηχανισμοί είναι αναγκαίοι για λόγους εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς.
Όμως αυτό που χρειάζεται το ευρωπαϊκό banking είναι η ισχυροποίηση των εποπτικών μηχανισμών ώστε να αποτρέπεται ο κίνδυνος χρεοκοπίας.
Βέβαια γεννώνται δύο ερωτήματα
1)Άπαξ και η ΕΚΤ θα εποπτεύει 130 ομίλους τραπεζών ή συνολικά 2000 τράπεζες ποιος θα είναι ο ρόλος των εθνικών κεντρικών τραπεζών;
2)Οι καταθέσεις είναι 100% εξασφαλισμένες ή μόνο στο όριο των 100 χιλ ευρώ ανά τράπεζα και καταθέτη;
Είναι προφανές ότι π.χ. στην Ελλάδα η ΤτΕ θα χάσει σημαντικές εξουσίες, όπως και κάθε εθνική κεντρική τράπεζα.
Η ΤτΕ θα χάσει τον έλεγχο των 4 συστημικών τραπεζών και θα ελέγχει την Attica bank, την Geniki και τις συνεταιριστικές.
Για τις 4 συστημικές θα έχει μόνο επικουρικό ρόλο.
Όσον αφορά τις καταθέσεις προφανώς το όριο των 100 χιλ ευρώ ήταν επιβεβλημένο να επικαιροποιηθεί εξέλιξη θετική αλλά είναι επίσης γεγονός ότι η ντιρεκτίβα 4119 είναι ακόμη πιο ευέλικτη καθώς δεν εμπλέκει τους καταθέτες στην αναδιάρθρωση μιας τράπεζας.
Τι αναφέρεται στις επίμαχες παραγράφους 40, 41, 42, 43 της ντιρεκτίβας 4119
40. Η κρατική στήριξη μπορεί να δημιουργήσει ηθικό κίνδυνο (moral hazard) και να υπονομεύσει την πειθαρχία της αγοράς.
Για τη μείωση του ηθικού κινδύνου, οι ενισχύσεις πρέπει να χορηγούνται μόνο υπό όρους που συνεπάγονται την κατάλληλη κατανομή των βαρών από τους υπάρχοντες επενδυτές.
41. Επαρκής κατανομή των βαρών συνεπάγεται συνήθως, μετά την απορρόφηση των απωλειών από ίδια κεφάλαια, συνεισφορές από κατόχους υβριδικών τίτλων και κατόχους τίτλων μειωμένης εξασφάλισης
Οι κάτοχοι υβριδικών τίτλων και χρέους μειωμένης εξασφάλισης πρέπει να συμβάλουν στη μείωση του κεφαλαιακού ελλείμματος στο μέγιστο βαθμό.
Οι εισφορές αυτές μπορεί να λάβουν τη μορφή είτε μετατροπής των τίτλων σε κοινές μετοχές Κατηγορίας 1 (Common Equity Tier 1) είτε διαγραφής.
Σε κάθε περίπτωση, οι εκροές μετρητών από τον δικαιούχο προς τους κατόχους των τίτλων αυτών πρέπει να αποτραπεί στο βαθμό που είναι νομικά εφικτό.
42 . Η Επιτροπή δεν απαιτεί συνεισφορά από κατόχους ανώτερου χρέους (ιδίως από ασφαλισμένες καταθέσεις, ανασφάλιστες καταθέσεις, ομόλογα και όλα τα είδη senior debt) ως υποχρεωτικό επιμερισμό βαρών βάσει των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις.
43. Σε περίπτωση που το κεφαλαιακό έλλειμμα παραμένει πάνω από το ελάχιστο εποπτικό όριο της ΕΕ σε αναλογία ιδίων κεφαλαίων, η τράπεζα θα πρέπει κανονικά να είναι σε θέση να αποκαταστήσει την κεφαλαιακή θέση από μόνη της, ιδίως μέσω μέτρων αύξησης κεφαλαίου, όπως ορίζεται στο σημείο 35.
Εάν δεν υπάρχουν άλλες δυνατότητες, μαζί με κάθε άλλη εποπτική δράση, όπως μέτρα έγκαιρης παρέμβασης ή άλλες διορθωτικές ενέργειες για να ξεπεραστεί το έλλειμμα, το χρέος μειωμένης εξασφάλισης πρέπει να μετατραπεί σε μετοχές, κατ 'αρχήν, πριν ενεργοποιηθεί η κρατική ενίσχυση.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών