Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Καταστρέφονται ο ιδιώτης μέτοχος και τα warrants αλλά διασώζεται ο καταθέτης αν υπάρξει bail in σε ελληνική τράπεζα

tags :
Καταστρέφονται ο ιδιώτης μέτοχος και τα warrants αλλά διασώζεται ο καταθέτης αν υπάρξει bail in σε ελληνική τράπεζα
Όποια τράπεζα κάνει χρήση εκ νέου των κεφαλαίων του ΤΧΣ, ο ιδιώτης μέτοχος θα πρέπει να γνωρίζει ότι επωμιστεί όλη την ζημία
Αν ενεργοποιηθεί η ντιρεκτίβα  4119 για bail in σε ελληνική τράπεζα καταστρέφεται ο ιδιώτης μέτοχος, o κάτοχος των warrants  και διασώζεται ο καταθέτης ανεξαρτήτως αν κατέχει πάνω ή κάτω από 100 χιλιάδες ευρώ.
Το bankingnews.gr έχει αποκαλύψει με μεγάλη λεπτομέρεια τις παραδοχές και τους όρους της ντιρεκτίβα 4119 της Commission που αναφέρεται στην εμπλοκή των ιδιωτών στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Στην Ελλάδα υπάρχουν 3 κατηγοριών τράπεζες
1)Η κατηγορία των εν δυνάμει ιδιωτικών που κάλυψαν το 10% της ελάχιστης συμμετοχής οι ιδιώτες μέτοχοι
2)Η κατηγορία της κρατικής τράπεζας δηλαδή η Eurobank που περιήλθε στο κράτος άπαξ και οι ιδιώτες δεν συμμετείχαν στην αύξηση κεφαλαίου
3)Η κατηγορία των ισχυρών κεφαλαιακά τραπεζών και των αδύναμων.
Οι ισχυρές κεφαλαιακά είναι η Alpha και η Πειραιώς και οι αδύναμες η Εθνική και η Eurobank.
Αν με τον προσδιορισμό των κεφαλαιακών αναγκών capital plans όπως θα καθοριστούν από τα stress tests και την Blackrock προκύψουν κεφαλαιακές ανάγκες στις τράπεζες θα αποτιμηθεί αν είναι απορροφήσιμες ζημίες ή χρειάζονται νέα πρόσθετα κεφάλαια.
Για να εξηγήσουμε την λειτουργία του bail in όπως καθορίζεται στην ντιρεκτίβα 4119 ας υποθέσουμε ότι μια τράπεζα χρειάζεται πρόσθετα ιδιωτικά κεφάλαια.
Η διοίκηση προσφεύγει στους μετόχους οι οποίοι λόγω του dilution και της πολύ χαμηλότερης τιμής αρνούνται να συμμετάσχουν σε μια νέα αύξηση κεφαλαίου.
Στο παρελθόν μετά από μια τέτοια αποτυχία θα καλείτο το ΤΧΣ στην Ελλάδα να ανακεφαλαιοποιήσει την τράπεζα κρατικοποιώντας την.
Όμως με την ντιρεκτίβα 4119 της ΕΕ για το bail in και εφόσον ενεργοποιηθεί καθώς απαιτείται η έγκριση της Τρόικα τι θα συμβεί;
Πρωτίστως για πρώτη φορά διασφαλίζονται οι καταθέσεις εξασφαλισμένες και μη εξασφαλισμένες δηλαδή κάτω και πάνω από 100.000 ευρώ.
Άρα αποκλείεται haircut στις καταθέσεις αν μια τράπεζα αποτύχει να ανακεφαλαιοποιηθεί.
Το κυπριακό μοντέλο αποκλείεται με βάση την ντιρεκτίβα 4119.
Ποιοι θα πληρώσουν την ζημία;
Οι ιδιώτες μέτοχοι και οι ομολογιούχοι π.χ. υβριδικών τίτλων.
Ας υποθέσουμε ότι μια τράπεζα κάλυψαν οι ιδιώτες  το 10% της προηγούμενης αύξησης κεφαλαίου.
Η τράπεζα αυτή χρειάζεται νέα κεφάλαια και οι ιδιώτες μέτοχοι δεν δείξουν ενδιαφέρον.
Τότε αυτομάτως ενεργοποιείται μια διαδικασία κατά την οποία όλες οι μετοχές των ιδιωτών ακυρώνονται ουσιαστικά δηλαδή οι ιδιώτες χάνουν όλα τα λεφτά τους, όλες τους τις επενδύσεις τόσο στην μετοχή όσο και στα warrants.
Οι ιδιώτες μέτοχοι επωμίζονται την ζημία ή το ύψος της νέας κεφαλαιακής απαίτησης.
Εν συνεχεία έρχεται το ΤΧΣ και σε τιμή προφανώς πολύ χαμηλότερη από την προηγούμενη αύξηση κεφαλαίου επενδύει εκ νέου κεφάλαια στην τράπεζα η οποία θα είναι 100% κρατικοποιημένη.
Στην Eurobank π.χ. που έχει κρατικοποιηθεί οι ιδιώτες κατέχουν το 5%.
Στην μελλοντική τράπεζα που κρατικοποιηθεί οι ιδιώτες θα έχουν μηδενική συμμετοχή και μετοχές θα έχει μόνο το ΤΧΣ.

Τι αναφέρεται στις επίμαχες παραγράφους 40, 41, 42, 43 της ντιρεκτίβας 4119

40. Η κρατική στήριξη  μπορεί να δημιουργήσει ηθικό κίνδυνο (moral hazard) και να υπονομεύσει την πειθαρχία της αγοράς.
Για τη μείωση του ηθικού κινδύνου, οι ενισχύσεις πρέπει να χορηγούνται μόνο υπό όρους που συνεπάγονται την κατάλληλη κατανομή των βαρών από τους υπάρχοντες επενδυτές.
41. Επαρκής κατανομή των βαρών συνεπάγεται συνήθως, μετά την απορρόφηση των απωλειών από ίδια κεφάλαια, συνεισφορές από κατόχους υβριδικών τίτλων και κατόχους τίτλων μειωμένης εξασφάλισης
Οι κάτοχοι υβριδικών τίτλων και χρέους μειωμένης εξασφάλισης πρέπει να συμβάλουν στη μείωση του κεφαλαιακού ελλείμματος στο μέγιστο βαθμό.
Οι εισφορές αυτές μπορεί να λάβουν τη μορφή είτε μετατροπής των τίτλων σε κοινές μετοχές Κατηγορίας 1 (Common Equity Tier 1) είτε διαγραφής.
Σε κάθε περίπτωση, οι εκροές μετρητών από τον δικαιούχο προς τους κατόχους των τίτλων αυτών πρέπει να αποτραπεί στο βαθμό που είναι νομικά εφικτό.
42 . Η Επιτροπή δεν απαιτεί συνεισφορά από κατόχους ανώτερου χρέους (ιδίως από ασφαλισμένες καταθέσεις, ανασφάλιστες καταθέσεις, ομόλογα και όλα τα είδη senior debt) ως υποχρεωτικό επιμερισμό βαρών βάσει των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις.
43. Σε περίπτωση που το κεφαλαιακό έλλειμμα παραμένει πάνω από το ελάχιστο εποπτικό όριο της ΕΕ σε αναλογία ιδίων κεφαλαίων, η τράπεζα θα πρέπει κανονικά να είναι σε θέση να αποκαταστήσει την κεφαλαιακή θέση από μόνη της, ιδίως μέσω μέτρων αύξησης κεφαλαίου, όπως ορίζεται στο σημείο 35.
Εάν δεν υπάρχουν άλλες δυνατότητες, μαζί με κάθε άλλη εποπτική δράση, όπως μέτρα έγκαιρης παρέμβασης ή άλλες διορθωτικές ενέργειες για να ξεπεραστεί το έλλειμμα, το χρέος μειωμένης εξασφάλισης πρέπει να μετατραπεί σε μετοχές, κατ 'αρχήν, πριν ενεργοποιηθεί η κρατική ενίσχυση.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης