γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Η χρηματιστηριακή τιμή μείον discount 30-40% θα είναι η βάση προσδιορισμού των τιμών των αμκ
Το 2014 θα εκδηλωθεί το πρώτο μεγάλο κύμα ιδιωτικοποίησης των ελληνικών τραπεζών.
Το θέμα είναι με ποια διαδικασία θα υλοποιηθεί ο στόχος αυτός άπαξ και αλλάζει ο νόμος για την ανακεφαλαιοποίηση;
Η πρώτη πράξη θα εκτυλιχτεί τον Φεβρουάριο του 2014 όπου η Eurobank θα ιδιωτικοποιηθεί συγκεντρώνοντας 2 με 2,5 δισεκ. ευρώ.
Σε αυτή την περίπτωση το ποσοστό του ΤΧΣ από 95% θα υποχωρήσει στο 50% με 55% και οι ιδιώτες θα κατέχουν το 50%.
Η εξέλιξη αυτή θα αλλάξει τα δεδομένα στο ελληνικό banking, δεν θα ανακτήσει κεφάλαια το ΤΧΣ αλλά μέσω της διαδικασίας βελτίωσης των κεφαλαίων της Eurobank θα αναβαθμιστεί και το επενδεδυμένο κεφάλαιο του ΤΧΣ.
Η ιδιωτικοποίηση της Eurobank αποτελεί το βασικό σενάριο με τις πιθανότητες επιτυχίας να είναι συντριπτικές.
Όμως η ιδιωτικοποίηση της κρατικοποιημένης Eurobank είναι μια διαδικασία διαφορετική από τις υπόλοιπες τράπεζες οι οποίες δεσμεύονται μέσω των warrants.
Ποια θα είναι τα μοντέλα ιδιωτικοποίησης;
Μοντέλο πρώτο
Διατήρηση του υφιστάμενου καθεστώτος των 6μηνιαίων περιόδων εξάσκησης των warrants.
Η διαδικασία αυτή που συνολικά μπορεί να φθάσει έως τις 9 εξαμηνιαίες περιόδους έχει το ρίσκο ότι όσο πλησιάζει η περίοδος εξάσκησης θα ασκούνται πιέσεις σε warrants και μετοχές και αυτή η διαδικασία θα επαναλαμβάνεται έως ότου λήξουν τα warrants δηλαδή σε 4 χρόνια από τώρα.
Η λύση των warrants δεν είναι η πρακτική λύση ιδιωτικοποίησης καθώς ποτέ δεν πρόκειται να επενδυθούν 25 δισεκ. στο ελληνικό banking για να αποκτήσουν οι ιδιώτες το 100% των μετοχών των τραπεζών.
Μοντέλο δεύτερο
Το ΤΧΣ να υποβάλλει δημόσιες προτάσεις στους κατόχους των warrants με premium π.χ. 30% επί των τιμών που διαπραγματεύονταν τότε και εν συνεχεία να ακυρώσει τα warrants και ακολούθως να μπορεί να υλοποιεί placement ώστε με ταχύτερες διαδικασίες να ιδιωτικοποιηθούν οι τράπεζες.
Αυτό το μοντέλο λύση που είχε αποκαλύψει με εκτενέστερα ρεπορτάζ το bankingnews αρχές Νοεμβρίου έχει ένα πλεονέκτημα την ταχύτητας με την οποία μπορεί να κινηθεί το ΤΧΣ αλλά εμφανίζει το μειονέκτημα της εξάρτησης από τις επιθυμίες των εκάστοτε κατόχων των warrants.
Στρατηγικά η λύση των δημοσίων προτάσεων είναι πολύ καλύτερη από την λύση της εξάσκησης των warrants.
Με βάση τους σχεδιασμούς η λύση αυτή απαιτεί κεφάλαια από το ΤΧΣ ώστε να υποβάλλει δημόσιες προτάσεις με σημερινές τιμές περίπου 2,3 δισεκ. ευρώ.
Το ποσό αυτό το ΤΧΣ έχει την δυνατότητα να το καταβάλλει στους μετόχους – κατόχους warrants και έτσι να πάρει πάνω του την διαδικασία ιδιωτικοποίησης των τραπεζών μη περιμένοντας πότε και αν θα αποφασίσουν οι κάτοχοι των warrants να ασκήσουν τα δικαιώματα τους.
Μοντέλο τρίτο
Ο νόμος για την ανακεφαλαιοποίηση αλλάζει και μεταξύ των παραμέτρων που θα προταθούν θα είναι ο καθορισμός των αμκ να υλοποιείται με βάση την χρηματιστηριακή τιμή, ενώ στο νέο νόμο θα περιλαμβάνεται και ο όρος των δημοσίων προτάσεων από το ΤΧΣ προς τους κατόχους των warrants.
Το ΤΧΣ πρέπει να αποκτήσει χρονική ευελιξία και να υλοποιεί placement όποτε θέλει ώστε να ανακτήσει γρηγορότερα τα κεφάλαια που έχει επενδύσει στις τράπεζες.
Θα παρουσιάσουμε προσεχώς ένα σχέδιο με βάση το οποίο το ΤΧΣ μέσα στο 2014 επιδιώκει να ανακτήσει περίπου 3 με 4 δισεκ. ευρώ μέσω της διαδικασίας placement θα πουλάει μετοχές τραπεζών και θα ενισχύει το κεφαλαιακό απόθεμα το οποίο θα μειωθεί με τις δημόσιες προτάσεις αλλά θα αυξηθεί από τις ανακτήσεις κεφαλαίων μέσω placement.
Μια λύση που έχει εξεταστεί αλλά δεν υπάρχουν ενδείξεις για το αν μπορεί να προχωρήσει είναι να συντμηθεί ο χρόνος ζωής των warrants αντί δηλαδή 9 εξαμηνίες σε 4 εξαμηνίες δηλαδή έως το 2015 να έχουν λήξει ώστε να υποχρεώσουν τους ιδιώτες μετόχους να προχωρήσουν ταχύτερα στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης.
Δεν αποκλείεται η πρόταση αυτή που έχει λογική να προχωρήσει γρηγορότερα και να υιοθετηθεί τελικώς.
Το συμπέρασμα
Η Eurobank ανοίγει την διαδικασία ιδιωτικοποίησης μέσω της αμκ των 2 με 2,5 δισεκ. ευρώ και το ποσοστό των ιδιωτών θα εκτιναχθεί από 5% σε 45% με 50%.
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της Alpha θα είναι αντικειμενικά ευκολότερη καθώς απομένουν μόνο 4 +1 δηλαδή 5 δισεκ μαζί με τις προνομιούχες μετοχές.
Το 2014 ακόμη 1 δισεκ. θα μπορούσαν να επενδύσουν οι ιδιώτες επενδυτές.
Η Εθνική αποτελεί πρόβλημα καθώς εκ των πραγμάτων το ΤΧΣ θα υποστεί κεφαλαιακή ζημία μετά βεβαιότητας.
Ήδη η τράπεζα με 5 δισεκ. κεφάλαια αποτιμάται στα 9,22 δισεκ. ευρώ ενώ το ΤΧΣ και το δημόσιο έχουν επενδύσει 10,2 δισεκ. ευρώ μαζί με τις προνομιούχες μετοχές.
Για να πάρει πίσω και τα 10,2 δισεκ. η κεφαλαιοποίηση της Εθνικής πρέπει να ξεπεράσει τα 22 δισεκ. εξέλιξη που δεν θα συμβεί καθώς δεν συνάδει με την πραγματική της αξία.
Δεν αναφερόμαστε με όρους λογιστικούς P/BV αλλά όρους πρακτικούς και συγκριτικούς με την Ευρώπη.
Η Πειραιώς έχοντας θετική καθαρή θέση προσθέτει αξία στα κεφάλαια του ΤΧΣ και ως εκ τούτου έχει μεγάλες πιθανότητες να επιστρέψει μεγάλο μέρος των επενδεδυμένων κεφαλαίων.
Όμως το πρόβλημα εδράζεται στο γεγονός ότι για να αποπληρώσουν οι μέτοχοι και τα 8,2 δισεκ. που επένδυσε το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει η αποτίμηση της τράπεζας να ξεπεράσει τα 16 με 17 δισεκ. ευρώ.
Για να δικαιολογηθεί αποτίμηση 17 δισεκ. ευρώ σημαίνει ότι η τράπεζα πρέπει να επιτυγχάνει καθαρό κέρδος 1,2 δισεκ. ευρώ ετησίως μετά από προβλέψεις και φόρους και ταυτόχρονα να έχει αναστραφεί πλήρως η παραγωγή νέων ζημιογόνων δανείων.
www.bankingnews.gr
Το θέμα είναι με ποια διαδικασία θα υλοποιηθεί ο στόχος αυτός άπαξ και αλλάζει ο νόμος για την ανακεφαλαιοποίηση;
Η πρώτη πράξη θα εκτυλιχτεί τον Φεβρουάριο του 2014 όπου η Eurobank θα ιδιωτικοποιηθεί συγκεντρώνοντας 2 με 2,5 δισεκ. ευρώ.
Σε αυτή την περίπτωση το ποσοστό του ΤΧΣ από 95% θα υποχωρήσει στο 50% με 55% και οι ιδιώτες θα κατέχουν το 50%.
Η εξέλιξη αυτή θα αλλάξει τα δεδομένα στο ελληνικό banking, δεν θα ανακτήσει κεφάλαια το ΤΧΣ αλλά μέσω της διαδικασίας βελτίωσης των κεφαλαίων της Eurobank θα αναβαθμιστεί και το επενδεδυμένο κεφάλαιο του ΤΧΣ.
Η ιδιωτικοποίηση της Eurobank αποτελεί το βασικό σενάριο με τις πιθανότητες επιτυχίας να είναι συντριπτικές.
Όμως η ιδιωτικοποίηση της κρατικοποιημένης Eurobank είναι μια διαδικασία διαφορετική από τις υπόλοιπες τράπεζες οι οποίες δεσμεύονται μέσω των warrants.
Ποια θα είναι τα μοντέλα ιδιωτικοποίησης;
Μοντέλο πρώτο
Διατήρηση του υφιστάμενου καθεστώτος των 6μηνιαίων περιόδων εξάσκησης των warrants.
Η διαδικασία αυτή που συνολικά μπορεί να φθάσει έως τις 9 εξαμηνιαίες περιόδους έχει το ρίσκο ότι όσο πλησιάζει η περίοδος εξάσκησης θα ασκούνται πιέσεις σε warrants και μετοχές και αυτή η διαδικασία θα επαναλαμβάνεται έως ότου λήξουν τα warrants δηλαδή σε 4 χρόνια από τώρα.
Η λύση των warrants δεν είναι η πρακτική λύση ιδιωτικοποίησης καθώς ποτέ δεν πρόκειται να επενδυθούν 25 δισεκ. στο ελληνικό banking για να αποκτήσουν οι ιδιώτες το 100% των μετοχών των τραπεζών.
Μοντέλο δεύτερο
Το ΤΧΣ να υποβάλλει δημόσιες προτάσεις στους κατόχους των warrants με premium π.χ. 30% επί των τιμών που διαπραγματεύονταν τότε και εν συνεχεία να ακυρώσει τα warrants και ακολούθως να μπορεί να υλοποιεί placement ώστε με ταχύτερες διαδικασίες να ιδιωτικοποιηθούν οι τράπεζες.
Αυτό το μοντέλο λύση που είχε αποκαλύψει με εκτενέστερα ρεπορτάζ το bankingnews αρχές Νοεμβρίου έχει ένα πλεονέκτημα την ταχύτητας με την οποία μπορεί να κινηθεί το ΤΧΣ αλλά εμφανίζει το μειονέκτημα της εξάρτησης από τις επιθυμίες των εκάστοτε κατόχων των warrants.
Στρατηγικά η λύση των δημοσίων προτάσεων είναι πολύ καλύτερη από την λύση της εξάσκησης των warrants.
Με βάση τους σχεδιασμούς η λύση αυτή απαιτεί κεφάλαια από το ΤΧΣ ώστε να υποβάλλει δημόσιες προτάσεις με σημερινές τιμές περίπου 2,3 δισεκ. ευρώ.
Το ποσό αυτό το ΤΧΣ έχει την δυνατότητα να το καταβάλλει στους μετόχους – κατόχους warrants και έτσι να πάρει πάνω του την διαδικασία ιδιωτικοποίησης των τραπεζών μη περιμένοντας πότε και αν θα αποφασίσουν οι κάτοχοι των warrants να ασκήσουν τα δικαιώματα τους.
Μοντέλο τρίτο
Ο νόμος για την ανακεφαλαιοποίηση αλλάζει και μεταξύ των παραμέτρων που θα προταθούν θα είναι ο καθορισμός των αμκ να υλοποιείται με βάση την χρηματιστηριακή τιμή, ενώ στο νέο νόμο θα περιλαμβάνεται και ο όρος των δημοσίων προτάσεων από το ΤΧΣ προς τους κατόχους των warrants.
Το ΤΧΣ πρέπει να αποκτήσει χρονική ευελιξία και να υλοποιεί placement όποτε θέλει ώστε να ανακτήσει γρηγορότερα τα κεφάλαια που έχει επενδύσει στις τράπεζες.
Θα παρουσιάσουμε προσεχώς ένα σχέδιο με βάση το οποίο το ΤΧΣ μέσα στο 2014 επιδιώκει να ανακτήσει περίπου 3 με 4 δισεκ. ευρώ μέσω της διαδικασίας placement θα πουλάει μετοχές τραπεζών και θα ενισχύει το κεφαλαιακό απόθεμα το οποίο θα μειωθεί με τις δημόσιες προτάσεις αλλά θα αυξηθεί από τις ανακτήσεις κεφαλαίων μέσω placement.
Μια λύση που έχει εξεταστεί αλλά δεν υπάρχουν ενδείξεις για το αν μπορεί να προχωρήσει είναι να συντμηθεί ο χρόνος ζωής των warrants αντί δηλαδή 9 εξαμηνίες σε 4 εξαμηνίες δηλαδή έως το 2015 να έχουν λήξει ώστε να υποχρεώσουν τους ιδιώτες μετόχους να προχωρήσουν ταχύτερα στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης.
Δεν αποκλείεται η πρόταση αυτή που έχει λογική να προχωρήσει γρηγορότερα και να υιοθετηθεί τελικώς.
Το συμπέρασμα
Η Eurobank ανοίγει την διαδικασία ιδιωτικοποίησης μέσω της αμκ των 2 με 2,5 δισεκ. ευρώ και το ποσοστό των ιδιωτών θα εκτιναχθεί από 5% σε 45% με 50%.
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της Alpha θα είναι αντικειμενικά ευκολότερη καθώς απομένουν μόνο 4 +1 δηλαδή 5 δισεκ μαζί με τις προνομιούχες μετοχές.
Το 2014 ακόμη 1 δισεκ. θα μπορούσαν να επενδύσουν οι ιδιώτες επενδυτές.
Η Εθνική αποτελεί πρόβλημα καθώς εκ των πραγμάτων το ΤΧΣ θα υποστεί κεφαλαιακή ζημία μετά βεβαιότητας.
Ήδη η τράπεζα με 5 δισεκ. κεφάλαια αποτιμάται στα 9,22 δισεκ. ευρώ ενώ το ΤΧΣ και το δημόσιο έχουν επενδύσει 10,2 δισεκ. ευρώ μαζί με τις προνομιούχες μετοχές.
Για να πάρει πίσω και τα 10,2 δισεκ. η κεφαλαιοποίηση της Εθνικής πρέπει να ξεπεράσει τα 22 δισεκ. εξέλιξη που δεν θα συμβεί καθώς δεν συνάδει με την πραγματική της αξία.
Δεν αναφερόμαστε με όρους λογιστικούς P/BV αλλά όρους πρακτικούς και συγκριτικούς με την Ευρώπη.
Η Πειραιώς έχοντας θετική καθαρή θέση προσθέτει αξία στα κεφάλαια του ΤΧΣ και ως εκ τούτου έχει μεγάλες πιθανότητες να επιστρέψει μεγάλο μέρος των επενδεδυμένων κεφαλαίων.
Όμως το πρόβλημα εδράζεται στο γεγονός ότι για να αποπληρώσουν οι μέτοχοι και τα 8,2 δισεκ. που επένδυσε το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει η αποτίμηση της τράπεζας να ξεπεράσει τα 16 με 17 δισεκ. ευρώ.
Για να δικαιολογηθεί αποτίμηση 17 δισεκ. ευρώ σημαίνει ότι η τράπεζα πρέπει να επιτυγχάνει καθαρό κέρδος 1,2 δισεκ. ευρώ ετησίως μετά από προβλέψεις και φόρους και ταυτόχρονα να έχει αναστραφεί πλήρως η παραγωγή νέων ζημιογόνων δανείων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών