Οι τράπεζες να μπορούν να αντικαθιστούν ακόμη και τις διοικήσεις επιχειρήσεων
Μετά το ατυχές PSI+ οι τράπεζες καλούνται να επιλύσουν ένα κεφαλαιώδες πρόβλημα που είναι τα προβληματικά δάνεια.
Οι τράπεζες βγήκαν ζημιωμένες από το PSI+ υπέστησαν τεράστια κεφαλαιακή ζημία ενώ δεν αποκλείεται ορισμένες εκ των τραπεζών να χρειαστούν και στο μέλλον πρόσθετες κεφαλαιακές ενισχύσεις.
Ήδη σχεδιάζονται από την Eurobank αμκ έως 2 δισεκ. και η Εθνική θα πωλήσει περιουσιακά στοιχεία.
Η δομή του προβλήματος των NPLs περιλαμβάνει 70 δισεκ. προβληματικά δάνεια και 60 δισεκ. ρυθμισμένων δανείων κυρίως επιχειρηματικά εκ των οποίων για πολλά εξ αυτών υπάρχουν βάσιμες αμφιβολίες για την βιωσιμότητα των ρυθμίσεων που έχουν υπάρξει.
Βασικός μοχλός και παρανομαστής για την λύση του προβλήματος των NPLs είναι η αναβάθμιση της ικανότητας των τραπεζών να χειριστούν προβληματικά δάνεια και να συστήσουν τις κατάλληλες μονάδες χειρισμού εμπλοκών και αναδιαρθρώσεων δανείων που ακόμη δεν είναι ακόμη στο αναμενόμενο επίπεδο.
Δεν είναι τυχαίο ότι μια από τις βασικότερες κατευθυντήριες γραμμές της ΤτΕ είναι να τεθούν σε άμεση λειτουργία οι μονάδες καθυστερήσεων με υψηλά standard λειτουργίας από τις ελληνικές τράπεζες.
Τι πρέπει να γίνει στα επιχειρηματικά προβληματικά δάνεια
Θα πρέπει να αφήσουμε κατά μέρους τις παθητικές ρυθμίσεις των δανείων που δεν είναι τίποτε άλλο από αναβολή στην λύση του προβλήματος.
Πλέον υπάρχουν μόνο 4 συστημικές τράπεζες στον κλάδο και με βασικό μέτοχο το ΤΧΣ άρα μπορούν να βρεθούν λύσεις βιώσιμες και κοινές.
Αν δεν βρεθούν αυτές οι λύσεις το εγχείρημα θα αποτύχει.
Τι πρέπει να πράξουν οι τράπεζες;
Να αναλάβουν ενεργητική δράση, ώστε οι επιχειρήσεις να επανέλθουν στην κερδοφορία.
Να υπάρξει επανεκκίνηση των ζημιογόνων επιχειρήσεων.
Συγκεκριμένα
Α)Η προβληματική επιχείρηση θεωρείται ότι βρίσκεται σε καθεστώς εν δυνάμει οιωνοί εκκαθάρισης.
Σε αυτή την περίπτωση οι τράπεζες να απαιτήσουν μείωση κόστους, κατάργηση ζημιογόνων δραστηριοτήτων και αντικατάσταση του management εάν τούτο δεν είναι επαρκές.
Αν το πρόβλημα είναι η ανεπάρκεια του management θα πρέπει η τράπεζα να μπορεί να αντικαθιστά τις διοικήσεις.
Β)Σε επίπεδο κλάδου αν η επιχείρηση δεν καθίσταται βιώσιμη τότε θα πρέπει να αναζητηθούν σχήματα συγχωνεύσεων μεταξύ των επιχειρήσεων ώστε να καταστούν βιώσιμες οι προβληματικές εταιρίες.
Οι τράπεζες από την μεριά τους θα χρειαστεί να βοηθήσουν στην διαδικασία μετοχοποίησης του χρέους των εταιριών θα πρέπει να έχουν καθοριστικό ρόλο στα τεκταινόμενα των επιχειρήσεων
Τα retail προβληματικά στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια
Άποψη μου είναι ότι άμεσα πρέπει να απελευθερωθούν οι πλειστηριασμοί ακινήτων.
Κατά το δυνατό συντομότερα θα πρέπει να απελευθερωθούν οι πλειστηριασμοί ακινήτων υπό μια όμως απαραίτητη προϋπόθεση.
Δυστυχώς το ζήτημα των πλειστηριασμών αποτελεί αντικείμενο λαϊκισμού ή αποδεικνύει την έλλειψη πείρας των πολιτικών ιθυνόντων σε θέματα λειτουργίας των αγορών.
Αναβάλλοντας π.χ. τους πλειστηριασμούς για 6 μήνες τι θα αλλάξει;
Πολλοί θεωρούν ότι αυτές οι καθυστερήσεις γίνονται σκόπιμα για να περάσουν οι ευρωεκλογές του Μαΐου του 2014 αλλά δεν θέλω να πιστέψω ότι κάτι τέτοιο είναι αληθές.
Οι καθυστερήσεις συσσωρεύουν προβλήματα και ορθώς το έχει επισημάνει η Τρόικα.
Υπάρχουν 5 λόγοι για τους οποίους θα πρέπει άμεσα να απελευθερωθούν οι πλειστηριασμοί
1)Όλοι στηρίζουμε την έννοια της ανάπτυξης.
Μια από τις κύριες ατμομηχανές της ανάπτυξης είναι η οικοδομή.
Η οικοδομή ταυτίζεται με την ανάγκη χρηματοδότησης.
Δεν υπάρχει περίπτωση σώφρων τραπεζίτης να δώσει ενυπόθηκο δάνειο όταν ξέρει ότι δεν θα μπορεί να αξιοποιήσει το ενέχυρο του δανείου του σε μια δύσκολη στιγμή.
Οι υποθήκες είναι διασφαλιστικό στοιχείο των τραπεζών και κάθε τράπεζα πρέπει να μπορεί να δρα ελεύθερη.
2)Ανάπτυξη σημαίνει επενδύσεις.
Κανένας σώφρων επενδυτής δεν θα επενδύσει στην οικοδομή αν πιστέψει ότι οι τιμές των ακινήτων δεν αντικατοπτρίζουν την υγιή προσφορά και ζήτηση.
Είναι σαν να προτρέπουμε τους επενδυτές να αγοράσουν μετοχές και το χρηματιστήριο να είναι κλειστό.
3)Η απαγόρευση των πλειστηριασμών πλήττει κεφαλαιακά τις τράπεζες γιατί τους αποκλείει την δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων μέσω του securitization.
Δεν είναι δυνατό να πουλήσουν δάνεια σε επενδυτές και ο επενδυτής να γνωρίζει ότι οι τιμές των ακινήτων δεν αντικατοπτρίζουν πραγματικές αξίες ή οι εξασφαλίσεις δεν έχουν αξία.
4)Υπάρχει τεράστιος ηθικός κίνδυνος moral hazard για τις επιχειρήσεις να μην καλύπτουν τις υποχρεώσεις τους.
Τραπεζίτες εκμυστηρεύονται ότι στον κλάδο των επαγγελματιών και μικρών επιχειρήσεων το ποσοστό των ασυνεπών των σκόπιμα ασυνεπών δανειοληπτών φθάνει το 60%.
Αυτό είναι απαράδεκτο για τον έντιμο έλληνα φορολογούμενο.
5)Δημιουργείται ένας εμφανής τρόπος υπερφορολόγησης καθώς διατηρούνται οι αντικειμενικές αξίες και άρα η φορολογία σε άδικα υψηλά επίπεδα.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την απελευθέρωση των πλειστηριασμών είναι η προστασία των αδυνάτων.
Είναι θετικό ότι κυβέρνηση και Τρόικα συναινούν σε κάτι τέτοιο και η κυβέρνηση επίσης το εξετάζει θετικά.
Χρειάζεται να υπάρχει ένα δίχτυ προστασίας για τις αδύναμες οικονομικές τάξεις.
Υπάρχει και μια ακόμη καλύτερη λύση.
Δεν μπορεί υπό την μορφή αστυνομικού διατάγματος οι τράπεζες να ασκούν κοινωνική πολιτική.
Το κράτος ασκεί κοινωνική πολιτική και όχι οι τράπεζες.
Θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα κοινωνικό fund (πχ τύπου εργατικής Εστίας) το οποίο θα χρηματοδοτεί τους τόκους των δανείων προς τις τράπεζες των αντικειμενικά οικονομικά αδύναμων για 3 έως 5 χρόνια (περίοδος που λογικά αναμένεται να επέλθει η ισορροπία στην αγορά)
Τα δάνεια θα είναι εξυπηρετούμενα γιατί θα πληρώνονται οι τόκοι
Οι τράπεζες δεν θα χρειάζεται να προβαίνουν σε πλειστηριασμούς.
Μεταξύ της απαγόρευσης των πλειστηριασμών και του κοινωνικού fund για 3 έως 5 χρόνια στην πρώτη περίπτωση μετά από ένα χρόνο λόγω Βασιλείας ΙΙ η τράπεζα είναι υποχρεωμένη να διενεργεί υποχρεωτικά πρόβλεψη άρα ζημία άρα σημαίνει πρόσθετη ανάγκη νέων κεφαλαίων ενώ με την λύση του κοινωνικού fund το δημόσιο χρέος θα επιβαρυνθεί με το 20% της αξίας του δανείου αλλά σίγουρα όχι με το 100% της ζημίας που θα υποστεί η τράπεζα άπαξ και δεν θα μπορεί να ασκεί τις υποθήκες που διαθέτει. Για τη σύσταση του κοινωνικού fund θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μικρό ποσοστό των πόρων του ΤΧΣ, που ούτως ή άλλως θα επωμίζετο τις όποιες ζημίες από την απαγόρευση των πλειστηριασμών.
Καταναλωτικά δάνεια
Θα πρέπει οι τράπεζες να κάνουν εξατομικευμένες ρυθμίσεις μειώσεις επιτοκίων και επιμηκύνσεις….
Άρθρο
του Χαράλαμπου Κύρκου πρώην αντιπρόεδρου του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, Γενικού Διευθυντή της Eurobank στο risk management και συνεργάτης της Grant Thornton στο www.bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Οι τράπεζες βγήκαν ζημιωμένες από το PSI+ υπέστησαν τεράστια κεφαλαιακή ζημία ενώ δεν αποκλείεται ορισμένες εκ των τραπεζών να χρειαστούν και στο μέλλον πρόσθετες κεφαλαιακές ενισχύσεις.
Ήδη σχεδιάζονται από την Eurobank αμκ έως 2 δισεκ. και η Εθνική θα πωλήσει περιουσιακά στοιχεία.
Η δομή του προβλήματος των NPLs περιλαμβάνει 70 δισεκ. προβληματικά δάνεια και 60 δισεκ. ρυθμισμένων δανείων κυρίως επιχειρηματικά εκ των οποίων για πολλά εξ αυτών υπάρχουν βάσιμες αμφιβολίες για την βιωσιμότητα των ρυθμίσεων που έχουν υπάρξει.
Βασικός μοχλός και παρανομαστής για την λύση του προβλήματος των NPLs είναι η αναβάθμιση της ικανότητας των τραπεζών να χειριστούν προβληματικά δάνεια και να συστήσουν τις κατάλληλες μονάδες χειρισμού εμπλοκών και αναδιαρθρώσεων δανείων που ακόμη δεν είναι ακόμη στο αναμενόμενο επίπεδο.
Δεν είναι τυχαίο ότι μια από τις βασικότερες κατευθυντήριες γραμμές της ΤτΕ είναι να τεθούν σε άμεση λειτουργία οι μονάδες καθυστερήσεων με υψηλά standard λειτουργίας από τις ελληνικές τράπεζες.
Τι πρέπει να γίνει στα επιχειρηματικά προβληματικά δάνεια
Θα πρέπει να αφήσουμε κατά μέρους τις παθητικές ρυθμίσεις των δανείων που δεν είναι τίποτε άλλο από αναβολή στην λύση του προβλήματος.
Πλέον υπάρχουν μόνο 4 συστημικές τράπεζες στον κλάδο και με βασικό μέτοχο το ΤΧΣ άρα μπορούν να βρεθούν λύσεις βιώσιμες και κοινές.
Αν δεν βρεθούν αυτές οι λύσεις το εγχείρημα θα αποτύχει.
Τι πρέπει να πράξουν οι τράπεζες;
Να αναλάβουν ενεργητική δράση, ώστε οι επιχειρήσεις να επανέλθουν στην κερδοφορία.
Να υπάρξει επανεκκίνηση των ζημιογόνων επιχειρήσεων.
Συγκεκριμένα
Α)Η προβληματική επιχείρηση θεωρείται ότι βρίσκεται σε καθεστώς εν δυνάμει οιωνοί εκκαθάρισης.
Σε αυτή την περίπτωση οι τράπεζες να απαιτήσουν μείωση κόστους, κατάργηση ζημιογόνων δραστηριοτήτων και αντικατάσταση του management εάν τούτο δεν είναι επαρκές.
Αν το πρόβλημα είναι η ανεπάρκεια του management θα πρέπει η τράπεζα να μπορεί να αντικαθιστά τις διοικήσεις.
Β)Σε επίπεδο κλάδου αν η επιχείρηση δεν καθίσταται βιώσιμη τότε θα πρέπει να αναζητηθούν σχήματα συγχωνεύσεων μεταξύ των επιχειρήσεων ώστε να καταστούν βιώσιμες οι προβληματικές εταιρίες.
Οι τράπεζες από την μεριά τους θα χρειαστεί να βοηθήσουν στην διαδικασία μετοχοποίησης του χρέους των εταιριών θα πρέπει να έχουν καθοριστικό ρόλο στα τεκταινόμενα των επιχειρήσεων
Τα retail προβληματικά στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια
Άποψη μου είναι ότι άμεσα πρέπει να απελευθερωθούν οι πλειστηριασμοί ακινήτων.
Κατά το δυνατό συντομότερα θα πρέπει να απελευθερωθούν οι πλειστηριασμοί ακινήτων υπό μια όμως απαραίτητη προϋπόθεση.
Δυστυχώς το ζήτημα των πλειστηριασμών αποτελεί αντικείμενο λαϊκισμού ή αποδεικνύει την έλλειψη πείρας των πολιτικών ιθυνόντων σε θέματα λειτουργίας των αγορών.
Αναβάλλοντας π.χ. τους πλειστηριασμούς για 6 μήνες τι θα αλλάξει;
Πολλοί θεωρούν ότι αυτές οι καθυστερήσεις γίνονται σκόπιμα για να περάσουν οι ευρωεκλογές του Μαΐου του 2014 αλλά δεν θέλω να πιστέψω ότι κάτι τέτοιο είναι αληθές.
Οι καθυστερήσεις συσσωρεύουν προβλήματα και ορθώς το έχει επισημάνει η Τρόικα.
Υπάρχουν 5 λόγοι για τους οποίους θα πρέπει άμεσα να απελευθερωθούν οι πλειστηριασμοί
1)Όλοι στηρίζουμε την έννοια της ανάπτυξης.
Μια από τις κύριες ατμομηχανές της ανάπτυξης είναι η οικοδομή.
Η οικοδομή ταυτίζεται με την ανάγκη χρηματοδότησης.
Δεν υπάρχει περίπτωση σώφρων τραπεζίτης να δώσει ενυπόθηκο δάνειο όταν ξέρει ότι δεν θα μπορεί να αξιοποιήσει το ενέχυρο του δανείου του σε μια δύσκολη στιγμή.
Οι υποθήκες είναι διασφαλιστικό στοιχείο των τραπεζών και κάθε τράπεζα πρέπει να μπορεί να δρα ελεύθερη.
2)Ανάπτυξη σημαίνει επενδύσεις.
Κανένας σώφρων επενδυτής δεν θα επενδύσει στην οικοδομή αν πιστέψει ότι οι τιμές των ακινήτων δεν αντικατοπτρίζουν την υγιή προσφορά και ζήτηση.
Είναι σαν να προτρέπουμε τους επενδυτές να αγοράσουν μετοχές και το χρηματιστήριο να είναι κλειστό.
3)Η απαγόρευση των πλειστηριασμών πλήττει κεφαλαιακά τις τράπεζες γιατί τους αποκλείει την δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων μέσω του securitization.
Δεν είναι δυνατό να πουλήσουν δάνεια σε επενδυτές και ο επενδυτής να γνωρίζει ότι οι τιμές των ακινήτων δεν αντικατοπτρίζουν πραγματικές αξίες ή οι εξασφαλίσεις δεν έχουν αξία.
4)Υπάρχει τεράστιος ηθικός κίνδυνος moral hazard για τις επιχειρήσεις να μην καλύπτουν τις υποχρεώσεις τους.
Τραπεζίτες εκμυστηρεύονται ότι στον κλάδο των επαγγελματιών και μικρών επιχειρήσεων το ποσοστό των ασυνεπών των σκόπιμα ασυνεπών δανειοληπτών φθάνει το 60%.
Αυτό είναι απαράδεκτο για τον έντιμο έλληνα φορολογούμενο.
5)Δημιουργείται ένας εμφανής τρόπος υπερφορολόγησης καθώς διατηρούνται οι αντικειμενικές αξίες και άρα η φορολογία σε άδικα υψηλά επίπεδα.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την απελευθέρωση των πλειστηριασμών είναι η προστασία των αδυνάτων.
Είναι θετικό ότι κυβέρνηση και Τρόικα συναινούν σε κάτι τέτοιο και η κυβέρνηση επίσης το εξετάζει θετικά.
Χρειάζεται να υπάρχει ένα δίχτυ προστασίας για τις αδύναμες οικονομικές τάξεις.
Υπάρχει και μια ακόμη καλύτερη λύση.
Δεν μπορεί υπό την μορφή αστυνομικού διατάγματος οι τράπεζες να ασκούν κοινωνική πολιτική.
Το κράτος ασκεί κοινωνική πολιτική και όχι οι τράπεζες.
Θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα κοινωνικό fund (πχ τύπου εργατικής Εστίας) το οποίο θα χρηματοδοτεί τους τόκους των δανείων προς τις τράπεζες των αντικειμενικά οικονομικά αδύναμων για 3 έως 5 χρόνια (περίοδος που λογικά αναμένεται να επέλθει η ισορροπία στην αγορά)
Τα δάνεια θα είναι εξυπηρετούμενα γιατί θα πληρώνονται οι τόκοι
Οι τράπεζες δεν θα χρειάζεται να προβαίνουν σε πλειστηριασμούς.
Μεταξύ της απαγόρευσης των πλειστηριασμών και του κοινωνικού fund για 3 έως 5 χρόνια στην πρώτη περίπτωση μετά από ένα χρόνο λόγω Βασιλείας ΙΙ η τράπεζα είναι υποχρεωμένη να διενεργεί υποχρεωτικά πρόβλεψη άρα ζημία άρα σημαίνει πρόσθετη ανάγκη νέων κεφαλαίων ενώ με την λύση του κοινωνικού fund το δημόσιο χρέος θα επιβαρυνθεί με το 20% της αξίας του δανείου αλλά σίγουρα όχι με το 100% της ζημίας που θα υποστεί η τράπεζα άπαξ και δεν θα μπορεί να ασκεί τις υποθήκες που διαθέτει. Για τη σύσταση του κοινωνικού fund θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μικρό ποσοστό των πόρων του ΤΧΣ, που ούτως ή άλλως θα επωμίζετο τις όποιες ζημίες από την απαγόρευση των πλειστηριασμών.
Καταναλωτικά δάνεια
Θα πρέπει οι τράπεζες να κάνουν εξατομικευμένες ρυθμίσεις μειώσεις επιτοκίων και επιμηκύνσεις….
Άρθρο
του Χαράλαμπου Κύρκου πρώην αντιπρόεδρου του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, Γενικού Διευθυντή της Eurobank στο risk management και συνεργάτης της Grant Thornton στο www.bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών