Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Τουριστικές επιχειρήσεις: Επιφυλάξεις για την προοπτική επέκτασης της σεζόν, λόγω ενεργειακού κόστους και έλλειψης προσωπικού

Τουριστικές επιχειρήσεις: Επιφυλάξεις για την προοπτική επέκτασης της σεζόν, λόγω ενεργειακού κόστους και έλλειψης προσωπικού
Σε φάση υλοποίησης και αναζήτησης κινήτρων το σχέδιο για «σεζόν διαρκείας» που επεξεργάζεται το υπουργείο Τουρισμού
Με επιφυλακτικότητα συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν άνθρωποι του τουρισμού και της εστίασης την προοπτική να κρατήσουν ανοιχτές τις εποχικές επιχειρήσεις τους και τον χειμώνα, σε δημοφιλείς προορισμούς κυρίως νησιωτικούς (Ρόδος, Κρήτη, Κως, Κέρκυρα κ.α.) όπου οι κλιματικές συνθήκες θα μπορούσαν να ευνοήσουν την επιμήκυνση της σεζόν, ως «ασπίδα» στις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης μέσα στον «βαρύ» χειμώνα που βρίσκεται προ των πυλών της Ευρώπης.
Σε προορισμούς δηλαδή που έχουν καταξιωθεί διεθνώς στο μοντέλο «Ήλιος και Θάλασσα» επειδή διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές φιλοξενίας και εστίασης, απολαμβάνουν υψηλή ζήτηση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και θεωρητικά, θα μπορούσαν να υποδεχθούν επισκέπτες τον χειμώνα 2022 – 2023 και συγκεκριμένα από τον Νοέμβριο έως και τον Φεβρουάριο, προς όφελός τους, αλλά και προς όφελος της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας και να τροφοδοτήσουν το τουριστικό καλάθι του χειμώνα με εισπράξεις.
Αν και βλέπουν με καλό μάτι το ενδεχόμενο, μετά την σχετική πρόσκληση που απηύθυνε προ ημερών ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας μέσω ξενοδοχειακών ενώσεων και επιμελητηρίων, άνθρωποι που εμπλέκονται στην ευρύτερη τουριστική αλυσίδα προβάλλουν συγκεκριμένες αντιστάσεις που επιβαρύνονται από το δύσκολο και ασταθές περιβάλλον που προκαλεί η ενεργειακή κρίση στο επιχειρείν. Για να πετύχει το εγχείρημα που τους βρίσκει κατ' αρχήν σύμφωνους, ζητούν απαραίτητες εγγυήσεις, διότι και το λειτουργικό τους κόστος έχει υπέρογκα αυξηθεί, αλλά και η έλλειψη προσωπικού που αναδείχθηκε μέσα στην πανδημία (ο παράγοντας «εποχικότητα» έπαιξε το ρόλο του) τους αποθαρρύνει, στη λογική του ρίσκου. «Σκοπός είναι να αποφέρει κέρδος και όχι ζημίες στις επιχειρήσεις που θα ενταχθούν, το χειμερινό πρόγραμμα που σχεδιάζεται για τη φιλοξενία συνταξιούχων από τη Βόρεια και την Κεντρική Ευρώπη» υποστηρίζει ξενοδόχος της Κρήτης, ο οποίος εκτιμά ότι μόνο τα καταλύματα πόλης θα μπορούσαν να παραμείνουν ανοιχτά και όχι τα resorts.

Σεζόν 7,5 μηνών στη Σαντορίνη ήδη από φέτος

Στη Σαντορίνη από την άλλη, η αυλαία της θερινής τουριστικής περιόδου που άνοιξε τον περασμένο Απρίλιο, προγραμματίζεται να "πέσει" περί τα μέσα Νοεμβρίου.
«Είμαστε ίσως ο μοναδικός προορισμός που φέτος, θα έχουμε 7,5 μήνες σεζόν.
Παρακολουθούμε με μεγάλο ενδιαφέρον τη συζήτηση που γίνεται περί επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου διότι μας ενδιαφέρει.
Όμως, επιμήκυνση χωρίς να έχει την αρωγή – στήριξη του κράτους για να διευκολυνθούν οι εποχικές επιχειρήσεις δεν μπορεί να υπάρξει, διότι ο κλάδος μας δεν μπορεί να αναλάβει «ρίσκο» χωρίς να γνωρίζει τι κρατήσεις θα έρθουν», δηλώνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων κ. Αντώνης Ηλιόπουλος και προτείνει μεταξύ άλλων:
• Επιδότηση του ενεργειακού κόστους θέρμανσης
• Κατάργηση για το χειμώνα (Δεκέμβριος – Μάρτιος) του φόρου διαμονής
• Μείωση του ΦΠΑ για 4 μήνες
• Ελεύθερη πρόσβαση σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους
• Κίνητρα για μείωση τελών στα αεροδρόμια και κίνητρα για να παραμείνει ανοιχτή η εστίαση
• Συντονισμένες κινήσεις διαφήμισης με t.o.΄s για τη χειμερινή περίοδο
• Μεγαλύτερη επιδότηση ρεύματος για τις επιχειρήσεις
• Κατάργηση δημοτικών τελών για την off season χρονική περίοδο

«Η Σαντορίνη πρέπει να ρίξει το βάρος στην αύξηση των πτήσεων από τις ΗΠΑ, διότι η οικονομία της χώρας αυτής σημειώνει άνθιση, σε αντίθεση με την Ευρώπη όπου η πιθανή ύφεση λόγω ενεργειακής κρίσης θα επηρεάσει την αγοραστική δύναμη του εν δυνάμει ταξιδιωτικού κοινού. Όταν ακούς για «δελτίο» στα καύσιμα, είναι εύκολο να αντιληφθείς ότι επέκταση της τουριστικής περιόδου στη Σαντορίνη δεν μπορεί να γίνει άμεσα, ιδιαίτερα όσο απουσιάζει η ασιατική αγορά που ήταν κυρίαρχη αυτούς τους μήνες. Πρέπει να αυξήσουμε το μερίδιο της αμερικανικής αγοράς για να αντισταθμίσουμε τις απώλειες από άλλες αγορές και να τονώσουμε τα έσοδα. Ένας Αμερικανός ξοδεύει στον προορισμό όσο δύο Έλληνες και τρεις Κινέζοι μαζί», σημειώνει ο κ. Ηλιόπουλος και προσθέτει: «Κρατάμε «μικρό» καλάθι, διότι η πληρότητα στα κρουαζιερόπλοια δεν ήταν αυτή που θα θέλαμε. Αν και φέτος οι συνολικές επιδόσεις μας θα υπερβούν τις αντίστοιχες του 2019, υπάρχει και το ενεργειακό μας που μας έχει «γονατίσει». Το κόστος λειτουργίας έχει ανέβει υπέρογκα για όλες τις επιχειρήσεις και «ροκανίζει» σημαντικά τα περιθώρια κέρδους που δεν έχουν την ίδια δυναμική με τους αυξημένους τζίρους».

Διατηρεί τη δυναμική του ο Σεπτέμβριος

Η πρωτοβουλία επέκτασης της τουριστικής περιόδου πέρασε σε φάση υλοποίησης στο Βερολίνο όπου ο κ. Κικίλιας είχε επαφές με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες και tour operators που εξετάζουν να επεκτείνουν τα προγράμματά τους στην Ελλάδα, ενώ δεν αποκλείεται να ανακοινωθούν κίνητρα για την επιτυχία του εγχειρήματος ακόμα και στην 86η ΔΕΘ.
Την ίδια στιγμή, ο προγραμματισμός των αεροπορικών θέσεων σε διεθνείς πτήσεις κρατιέται σε υψηλά επίπεδα ολόκληρο τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με το Recovery Tracker του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), αφού την εβδομάδα από τις 5 έως τις 11 Σεπτεμβρίου έχουν προγραμματιστεί 840.713 χιλιάδες θέσεις σε εισερχόμενες πτήσεις, την εβδομάδα από τις 12 έως τις 18 Σεπτεμβρίου άλλες 818.647 θέσεις και την εβδομάδα 19 έως 25 Σεπτεμβρίου, επιπλέον 784.060.
Όσον αφορά τις αγορές με την υψηλότερη κινητικότητα, προηγείται το Ηνωμένο Βασίλειο και ακολουθεί η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Ολλανδία, η Ελβετία, η Πολωνία, η Αυστρία και το Ισραήλ. Οι προορισμοί με τις περισσότερες προγραμματισμένες εισερχόμενες θέσεις είναι η Αθήνα, το Ηράκλειο, η Ρόδος, η Κέρκυρα, η Θεσσαλονίκη, η Κως, τα Χανιά, η Σαντορίνη, η Ζάκυνθος και η Μύκονος.
Οι άνθρωποι του τουρισμού προσβλέπουν ιδιαίτερα στη δυναμική του Σεπτεμβρίου ώστε να αποδειχθεί καλύτερος από τον αντίστοιχο Σεπτέμβριο του 2019, αρκεί οι υψηλές θερμοκρασίες να διατηρηθούν σε όλους τους προορισμούς, ελπίζοντας ότι οι last minute κρατήσεις, όπως και οι προσφορές που έχουν ξεκινήσει τουριστικά γραφεία, ξενοδοχεία και αεροπορικές εταιρείες θα ενεργοποιήσουν περισσότερο τις αγορές του εξωτερικού.
Η θετική πορεία του τουρισμού εξάλλου κατά τους πρώτους φθινοπωρινούς μήνες (υπάρχουν περιοχές που η πληρότητα πλησιάζει το 75% τον Οκτώβριο) γεμίζει παράλληλα και τη φαρέτρα της διαπραγμάτευσης επιχειρήσεων με tour operators για τα συμβόλαια 2023 για νέους όρους και καλύτερες τιμές, σε μια προσπάθεια να καλυφθεί μέρος της πρόσθετης επιβάρυνσης (άγνωστο το τελικό πόσο) της ενεργειακής κρίσης και του πληθωρισμού που «φουσκώνει» υπέρογκα το λογαριασμό στα λειτουργικά τους κόστη.

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης