Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Το διπλό «στοίχημα» του ελληνικού τουρισμού για έσοδα 27 δισ. ευρώ έως το 2030

Το διπλό «στοίχημα» του ελληνικού τουρισμού για έσοδα 27 δισ. ευρώ έως το 2030

Μεγάλες προκλήσεις η επέκταση πέρα από το τετράμηνο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου και η διάχυση του προϊόντος σε όλη τη χώρα

Σχετικά Άρθρα

Αλλαγή του τουριστικού μοντέλου και βιώσιμη ανάπτυξη είναι οι δύο πυλώνες που θα διατηρήσουν στο προσκήνιο ως όχημα, το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας που είναι ο τουρισμός, ώστε το αποτύπωμά του στη ελληνική κοινωνία και οικονομία να είναι ακόμα πιο ισχυρό.
Χαρακτηριστικά είναι τα όσα τα ειπώθηκαν από τον Διοικητή της ΤτΕ κ. Γιάννη Στουρνάρα στο 7ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο οποίος τόνισε ότι ο τουρισμός λειτουργεί σαν «λοκομοτίβα», αφού για κάθε 100 μονάδες παραγωγής έλκει 22 μονάδες από τη βιομηχανία, 75 από υπόλοιπες υπηρεσίες και 3 από τον αγροτικό τομέα.
Συνεπώς δεν υφίσταται θέμα «μονοκαλλιέργειας» εξαιτίας της μεγάλης άμεσης και έμμεσης συμβολής του τομέα στην ελληνική οικονομία, με την άμεση συμβολή του στο ΑΕΠ και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα να αντιστοιχεί ήδη στο 10%.
O στόχος για έσοδα ύψους 27 δισ. ευρώ έως το 2030 με βάση τη μελέτη που έχει εκπονήσει το ΙΝΣΕΤΕ, φαντάζει ρεαλιστικός με τις προκλήσεις ωστόσο για τον ελληνικό τουρισμό να «είναι μπροστά» σύμφωνα με τον υπουργό Τουρισμού κ. Βασίλη Κικίλια και να πηγαίνουν χέρι με χέρι αρχικά με την «αδήριτη ανάγκη να παλέψουμε για τη σεζόν 2022» πόρτα – πόρτα στις αγορές που ενδιαφέρουν την Ελλάδα, ώστε να διασφαλιστούν οι φετινές τουριστικές ροές.
Η αύξηση των τουριστικών μεγεθών ωστόσο όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Ρέτσος περνά μέσα από τη διαδικασία βιώσιμης ανάπτυξης, τη διάχυση του προϊόντος πέρα από τις 5 περιφέρειες της χώρας που συγκεντρώνουν το 80% του τουριστικού εισοδήματος και τη χρονική επέκταση της σεζόν πέρα από το τετράμηνο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου.

Υποδομές και δεξιότητες

Αίτημα της τουριστικής αγοράς που αναδείχθηκε ακόμα περισσότερο μέσα στην υγειονομική κρίση, είναι ο εμπλουτισμός του μοντέλου «ήλιος και θάλασσα» με εμπειρίες και νέες τάσεις και με καταλυτική την εμπλοκή του ανθρώπινου παράγοντα στις τοπικές κοινωνίες.
Άλλωστε, το ζήτημα της απασχόλησης είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τον κλάδο, ενώ όπως ανέφερε ο επικεφαλής του ΣΕΤΕ, από τις 250 χιλιάδες θέσεις πέρυσι, έλειπε το 1/4 με την απόκτηση δεξιοτήτων να αποτελεί άλλη μια μεγάλη πρόκληση του επόμενου διαστήματος.
Από την άλλη, προβλήματα που είχαν αρχίσει να εντοπίζονται από το 2019 και είχαν να κάνουν με τη διαχείριση προορισμών σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους εξαιτίας υπερσυγκέντρωσης, ξαναφέρνουν στην επικαιρότητα την ανάγκη επενδύσεων σε λιμάνια, αεροδρόμια, δίκτυα κοινής ωφέλειας κλπ, αλλά και τη ρύθμιση της βραχυχρόνιας μίσθωσης που δρα σύμφωνα με τους παράγοντας της αγοράς, ανεξέλεγκτα.
«Οι πολιτικές που μπορείς να εφαρμόσεις είναι πάρα πολλές.
Για εμάς η φέρουσα ικανότητα είναι κάτι δυναμικό.
Από κει και πέρα υπάρχει μια σειρά δράσεων, όπως είναι οι τρόποι προώθησης ή ενδεχομένως κάποια φορολογία ή τέλος για να αποφύγεις υπερσυγκεντρώσεις σε σημεία μεγάλου ενδιαφέροντος, είτε είναι λιμάνια για παράδειγμα, είτε αρχαιολογικοί χώροι.
Υπάρχουν δυνατότητες ρύθμισης της κυκλοφορίας στους χώρους αυτούς και δυνατότητες περιορισμών σε ό,τι έχει να κάνει με την προσφορά καταλυμάτων στο κομμάτι της βραχυχρόνιας μίσθωσης αν θέλεις να δημιουργήσεις προϋποθέσεις ώστε να μην εξελιχθεί το φαινόμενο. Πιστεύω ότι είμαστε σε καλό δρόμο για να το αποτρέψουμε», επεσήμανε μεταξύ άλλων ο κ. Ρέτσος, προσθέτοντας πως ο δημόσιος διάλογος είναι το «κλειδί» για να μετουσιωθούν τα σχέδια δράσης σε επιτυχημένες πολιτικές.

Αβεβαιότητα για το 2022 λόγω πληθωρισμού

Αν και κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι ο στόχος του να πλησιάσει η Ελλάδα τα έσοδα του 2019 δεν έχει χαθεί οριστικά, ωστόσο οι περισσότερες απόψεις συγκλίνουν στο ότι η μείωση της αγοραστικής δύναμη του μέσου εν δυνάμει επισκέπτη από τις χώρες προέλευσης, πιθανόν να λειτουργήσει ως «ανάχωμα» στην τουριστική ανάκαμψη του 2022, εξαιτίας της ακρίβειας και του πληθωρισμού και όχι τόσο λόγω ανησυχίας για τις εχθροπραξίες στην Ουκρανία.
Εξάλλου, αυτό το αίσθημα ανασφάλειας «βλέπει» τόσο η έκθεση της ΤτΕ για το 2022 που εκτιμά ωστόσο, ότι ο ελληνικός τουρισμός θα συνεχίσει να βελτιώνει ακόμα περισσότερο τις επιδόσεις του και να στοχεύει στα έσοδα του 2019, αλλά και αρκετοί από τους ανθρώπους της αγοράς που θεωρούν απώτερο στόχο, τα μεγέθη της τελευταίας χρονιάς πριν την πανδημία, να επιτυγχάνονται το 2023.
Το αυξημένο ενεργειακό κόστος των τελευταίων μηνών και οι επιπτώσεις του, θέτουν ως προϋπόθεση τη σταδιακή άμβλυνση της κρίσης για την επίτευξη θετικών επιδόσεων στον τουρισμό, με την αύξηση της μέσης δαπάνης και της διάρκειας παραμονής ανά επισκέπτη σε συνδυασμό με την επέκταση της τουριστικής περιόδου σε περισσότερους προορισμούς φέτος να είναι ζητούμενα για όσο το δυνατόν καλύτερα αποτελέσματα.
Η αναχαίτιση των κραδασμών από το τεράστιο κύμα αυξήσεων στην Ευρώπη που αποτελεί τον κύριο «τροφοδότη» του ελληνικού τουρισμού, θα είναι αυτή θα κρίνει και σε μεγάλο βαθμό και τα βασικά τουριστικά μεγέθη της φετινής τουριστικής χρονιάς.

Η πρόκληση της εποχικότητας

Τα περιφερειακά αεροδρόμια πουεξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και βρίσκονται σε νησιά επωφελούνται περισσότερο από την ανάκαμψη που τροφοδοτείται από την αναψυχή και τη ζήτηση. “Οι προοπτικές για τις διακοπές του Πάσχα και τους καλοκαιρινούς μήνες είναι καλές, αλλά οι ελλείψεις προσωπικού, η έντονη αύξηση της κίνησης και τα προβλήματα χωρητικότητας αρχίζουν να επιβαρύνουν τις λειτουργίες και να επηρεάζουν την ποιότητα.
Πάνω απ’ όλα, δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από το γεγονός ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει καταστρέψει τα αεροδρόμια της χώρας και ότι συνοδεύεται, επίσης, από σοβαρούς πτωτικούς κινδύνους για την ευρωπαϊκή εναέρια κυκλοφορία”, σημείωνε μεταξύ άλλων ο κ. γενικός διευθυντής του ACI Europe k. Olivier Jankovec, μιλώντας για τις προκλήσεις της αεροπορικής κίνησης.
Ωστόσο, τον περασμένο Φεβρουάριο, μετά τη χαλάρωση περιορισμών λόγω Omicron, πολλά αεροδρόμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης είδαν την επιβατική τους κίνηση να ανακάμπτει στο -42,4% από -51,1% τον περασμένο Ιανουάριο.
Το έλλειμμα επιδόσεων μεταξύ των εθνικών αγορών παρέμεινε σημαντικός παράγοντας, κυρίως λόγω της έλλειψης ευθυγράμμισης, τόσο ως προς την έκταση, όσο και ως προς το χρονοδιάγραμμα της χαλάρωσης των περιορισμών που σχετίζονται με την παραλλαγή του ιού, αλλά και εξαιτίας της αυξανόμενης δυναμικής του ανταγωνισμού.
Τις καλύτερες επιδόσεις πάντως πριν τον πόλεμο, σημείωναν τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας (-23,7%), της Ισπανίας (-26,8%), του Λουξεμβούργου (-27,7%), της Κροατίας (-28,9%) και της Ιρλανδίας (-33,8%).

Το καλό και το κακό σενάριο

Το βασικό σενάριο του Eurocontrol προβλέπει ότι η κυκλοφορία θα επιστρέψει στο 90% περίπου των επιπέδων του 2019 έως το καλοκαίρι του 2022 και θα παραμείνει σταθερή μέχρι το τέλος του έτους, με τις περισσότερες ευρωπαϊκές ροές να επανέρχονται στα κανονικά ή ακόμη και να ξεπερνούν τα επίπεδα προ πανδημίας, σε αντίθεση με τις ροές μεγάλων αποστάσεων, οι οποίες επιστρέφουν σταδιακά.
Τα παραπάνω νούμερα μεταφράζονται σε περίπου 9,3 εκατομμύρια πτήσεις οι οποίες θα πραγματοποιηθούν το 2022 σε ολόκληρη την Ευρώπη, δηλαδή το 84% της αεροπορικής κίνησης του 2019 όταν σημειώθηκε ο αριθμός ρεκόρ των 11,1 εκατομμυρίων πτήσεων, σημαντικά υψηλότερος αριθμός από τα 6,2 εκατομμύρια πτήσεις που έγιναν το 2021.
Στο αισιόδοξο σενάριο, προβλέπεται ταχεία επιτάχυνση που θα ωθήσει την κυκλοφορία στο να φτάσει στο 95% των επιπέδων του 2019 κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, χωρίς εξωγενείς παράγοντες που θα επηρεάσουν μετά το καλοκαίρι την κίνηση και η οποία, στο τέλος του έτους θα αυξηθεί περαιτέρω προσεγγίζοντας τα προ πανδημίας επίπεδα.
Ενώ, το απαισιόδοξο σενάριο, θέλει μια πιο αργή ανάκαμψη μέχρι το καλοκαίρι, με τις πτήσεις να φτάνουν μάξιμουμ στο 83% των επιπέδων του 2019, με κίνδυνο να εμφανιστούν αστάθμητοι παράγοντες μετά το καλοκαίρι και μερική ανάκαμψη μέχρι το τέλος του 2022.

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης