Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Η νέα «καθημερινότητα» του Βασίλη Κικίλια: Από υπουργός «Covid» υπουργός Τουρισμού

Η νέα «καθημερινότητα» του Βασίλη Κικίλια: Από υπουργός «Covid» υπουργός Τουρισμού
Το μεγάλο «στοίχημα» της ανάκαμψης του Τουρισμού για τον Βασίλη Κικίλια
Σχετικά Άρθρα

Μετά από 18 μήνες στην αρένα μιας παρατεταμένης και καθημερινά σκληρής μάχης με την πανδημία στο υπουργείο Υγείας, ο κ. Βασίλης Κικίλιας βρίσκεται πλέον στο τιμόνι του υπουργείου Τουρισμού σε μια κομβική στιγμή για την ελληνική οικονομία.
Η απρόσμενη επιτυχία της σεζόν που ξεκίνησε από τα μέσα περίπου του περασμένου Ιουλίου κόντρα σε μεγάλες αντιξοότητες (έξαρση της πανδημίας, χαμηλότερη εμβολιαστική κάλυψη, περιοριστικά μέτρα, τοπικά lockdowns) συνεχίζεται με το «δεξί» (εκτός απροόπτου) και το Φθινόπωρο και φέρνει έναν αέρα συγκρατημένης αισιοδοξίας στο οικονομικό επιτελείο και στην αγορά.
Το νέο πόστο του μπορεί να μην συγκρίνεται με το νευραλγικότερο ίσως όλων στη διαχείριση της covid 19 (δηλαδή αυτό του επικεφαλής στην Υγεία), είναι όμως ένα από τα κρισιμότερα που θα οδηγήσουν στην ανάκαμψη ενόψει 2022. Ιδιαίτερα μετά και τα ελπιδοφόρα μηνύματα σε αφίξεις και έσοδα Ιουλίου – Αυγούστου – Σεπτεμβρίου που για τους ανθρώπους του χώρου, αναδεικνύουν για άλλη μια φορά τον πρωταγωνιστικό ρόλο που διαδραματίζει ο τουρισμός.
Ορισμένοι θεωρούν ότι «τα νερά του υπουργείου Τουρισμού είναι αχαρτογράφητα για τον κ. Βασίλη Κικίλια» και ότι «θα του πάρει καιρό για να μάθει, αλλά ο χρόνος σήμερα είναι χρήμα».
Ενώ άλλοι υποστηρίζουν πως «η εμπειρία που απέκτησε στη διαχείριση της μεγαλύτερης πανδημικής κρίσης όλων των εποχών (συγκαταλέγεται ανάμεσα στους πιο δημοφιλείς υπουργούς στις δημοσκοπήσεις), του εξασφαλίζει ένα ισχυρό προβάδισμα για να συνεχίσει επάξια το έργο που ξεκίνησε ο προκάτοχός του κ. Χάρης Θεοχάρης και θα τον βοηθήσει ώστε να ανταπεξέρχεται με ευελιξία στις δυσκολίες που δημιουργεί η πανδημία».
Και αν για κάποιους αποτέλεσε έκπληξη η μετακίνηση του στο υπουργείο Τουρισμού, για άλλους δεν ήταν, καθώς το όνομα του Βασίλη Κικίλια είχε ακουστεί το τελευταίο διάστημα ως ένα από τα επικρατέστερα για το κτίριο της Λεωφόρου Αμαλίας.

Από τις χρόνιες παθογένειες στην υγεία, στην εύθραυστη ισορροπία του τουρισμού 

«Πάνω από όλα με ενδιαφέρει η Δημόσια Υγεία» έλεγε ο κ. Κικίλιας στις συνεντεύξεις του, αναγνωρίζοντας όμως ως «προφανές» το ότι ο κόσμος και η οικονομία πρέπει να επιστρέψουν στην κανονικότητα.
Για αυτό και εξέφρασε τη στήριξή του στους επαγγελματίες του τουρισμού «πάντα με σεβασμό όμως στα πρωτόκολλα και τα υγειονομικά κριτήρια των λοιμωξιολόγων».
Γνώριζε εξ αρχής πως οι προσδοκίες για φέτος από τον τουρισμό ήταν μεγαλύτερες σε σχέση με το 2020 και παράλληλα, ότι «οι μεταλλάξεις δεν είναι μια εύκολη ιστορία».
Τελευταία, δήλωνε «προετοιμασμένος» και αφοσιωμένος στο στόχο της χώρας μας να εξασφαλίσει στους ξένους επισκέπτες «τη φιλοξενία, την ασφάλεια και την υγειονομική τους κάλυψη».
Για αυτό και το βάρος που έριξε στα νησιά κατά το άνοιγμα του τουρισμού, προκειμένου να προχωρήσει η «Γαλάζια Ελευθερία» με τους εμβολιασμούς των κατοίκων της νησιωτικής Ελλάδας, για να σταλεί παντού το μήνυμα ότι η χώρα μας ήταν, είναι και παραμένει ασφαλής προορισμός και ότι διαχειρίζεται επιτυχώς την υγειονομική κρίση.
Οι ασκήσεις ισορροπίας ανάμεσα στην υγειονομική ασφάλεια και την έλευση εκατομμυρίων τουριστών, δεν ήταν εύκολη υπόθεση.
Πλέον ο νέος υπουργός Τουρισμού θα βρίσκεται στην άλλη πλευρά του σχοινιού με στόχο να κατορθώσει να περάσει στην απέναντι όχθη με επιτυχία, ενώ έχει να αντιμετωπίσει νέες προκλήσεις και καινούργια «στοιχήματα», βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, ώστε να επικρατήσει το καλό σενάριο για τον τουρισμό:
Να πιαστεί ο στόχος των 9 δις εσόδων για φέτος σε σύγκριση με το 2019 ή και παραπάνω, κάτι που θα επηρεάσει άμεσα όλους τους οικονομικούς δείκτες.

Οι προκλήσεις Κικίλια στο υπουργείο Τουρισμού

Επιμήκυνση της σεζόν: Οικονομικά, ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος εξαρτώνται από την πορεία της πανδημίας, αλλά και του τουρισμού που θα κρίνει και το «καλάθι» του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ. Κομβικό ρόλο έχει η πορεία των εμβολιασμών τόσο στη χώρα μας όσο και στις αγορές που μας τροφοδοτούν και έτσι, οι επόμενες μέρες θα είναι καθοριστικές για το εάν θα επιβεβαιωθούν οι ενθαρρυντικές προβλέψεις που κινούνται και αυτές όμως σε ρυθμούς last minute.
Συνεπώς, εκτίμηση για την επίδραση του τουρισμού στο ΑΕΠ θα γίνει, ώστε να γνωρίζει το οικονομικό επιτελείο αν εξασφαλίζεται διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος για νέα μέτρα στήριξης επιχειρήσεων και νοικοκυριών.

Εθνικό σχέδιο ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού: Η πανδημία μεταβάλλει τα δεδομένα και πολλοί θεωρούν τη στιγμή ιδανική για να επαναπροσδιορίσει η χώρα μας το τουριστικό της μοντέλο και να αξιοποιήσει το brand name που «έχτισε» μέσα στην πανδημία, επενδύοντας στην ασφάλεια και την ποιότητα, ξεπερνώντας παθογένειες. Να δημιουργήσει υποδομές και να αναπτύξει νέα προϊόντα, αντιμετωπίζοντας πλέον δυναμικά και την κλιματική κρίση, όπως «έδειξαν» οι πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές.

Ολική επαναφορά στα προ πανδημίας μεγέθη του τουρισμού: Είναι ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση για τον νέο υπουργό: Nα καταφέρει να ανακτήσει ο τουρισμός τα μεγέθη που έχασε εξαιτίας του κορωνοϊού.
Παράγοντες εκτιμούν ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα μέσα στα επόμενα δύο με τέσσερα χρόνια, αναλόγως με τις εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας και των εμβολιασμών, με «όρθιες» φυσικά τις τουριστικές επιχειρήσεις.

Μόνιμος ανταγωνιστικός ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο: Η πάγια πρόταση του κλάδου, μονιμοποίησης ενός χαμηλού ΦΠΑ στα όρια του ανταγωνισμού στη Μεσόγειο ώστε να γίνει το προϊόν πιο ελκυστικό, θωρείται πλέον ζητούμενο για την ανάκαμψη του τουρισμού..Ήδη όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στο 2022, με την Ελλάδα να τρέχει να προλάβει από τώρα τον ανταγωνισμό με την Ισπανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία. Παραμένει μια σημαντική εκκρεμότητα για τον τουριστικό τομέα και ειδικά για τη διαμονή εν μέσω πανδημίας τουλάχιστον ως το τέλος του 2021, αφού ένας μειωμένος ΦΠΑ θεωρείται «σύμμαχος» για να ανακτηθεί γρηγορότερα μεγαλύτερο κομμάτι της «πίτας».

Αύξηση μέσης δαπάνης των τουριστών: Η προσέλκυση τουριστών με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη σημαίνει ότι μπορούν να ξοδεύουν περισσότερα και να αντισταθμίζουν τις μειωμένες αφίξεις.

Στήριξη επιχειρήσεων συνεχούς λειτουργίας και ορεινού όγκου: Σε δυσκολότερη θέση βρέθηκαν τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας που υπέστησαν άμεσα τις συνέπειες των lockdowns του περασμένου χειμώνα. Συνέπεσαν μάλιστα με περιόδους (Χριστούγεννα, Πάσχα κλπ) όπου οι πληρότητες ήταν ιδιαίτερα υψηλές μέχρι το 2019. Ειδικά για τα καταλύματα που λειτουργούν σε χειμερινούς προορισμούς καλούνται να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους με μηδαμινά έσοδα.

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης