Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Ζημιά 700 εκατ. ευρώ κατέγραψαν τα ξενοδοχεία της Αττικής το 2020

tags :
Ζημιά 700 εκατ. ευρώ κατέγραψαν τα ξενοδοχεία της Αττικής το 2020
Παρά την υψηλή ικανοποίηση των τουριστών και την ασφάλεια που ένιωσαν από την εμπειρία τους στην Αθήνα, η τουριστική ζήτηση για τον προορισμό παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα
Απώλειες εσόδων 700 εκατ. ευρώ κατέγραψαν το 2020 τα ξενοδοχεία της Αττικής εξαιτίας της επέλασης της πανδημίας του κορωνοϊού, σύμφωνα με την 16η ετήσια Έρευνα «Περί Ικανοποίησης Ξενοδοχείων και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2019», τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάσθηκαν στο πλαίσιο της 50ης Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης Μελών της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ).
Το 2020 χαρακτηρίζεται από τους επιχειρηματίες του κλάδου καταστροφικό έτος για τον ξενοδοχειακό τομέα της Αθήνας. Λαμβάνοντας υπόψη τα ξενοδοχεία που δεν ήταν σε λειτουργία λόγω της νόσου Covid-19 (μέθοδος TRI – Total Room Inventory), η πληρότητα το 2020 ήταν μόλις 19,7% τη στιγμή που τα επίπεδα πληρότητας σε Βαρκελώνη και Ρώμη, ήταν ακόμη χαμηλότερα από αυτά της ελληνικής πρωτεύουσας με βάση τη μέθοδο TRI με 17% και 15% αντίστοιχα, ενώ η Μαδρίτη έφτασε σε παρόμοιο επίπεδο με την Αθήνα.
Από τις πόλεις της Μεσογείου μόνο η Κωνσταντινούπολη παρουσίασε σχετικά καλύτερη απόδοση, αλλά με πληρότητα μόλις 30% YTD Δεκέμβριος 2020 (TRI).

Στο ναδίρ η ζήτηση

Παρά την υψηλή ικανοποίηση των τουριστών και την ασφάλεια που ένιωσαν από την εμπειρία τους στην Αθήνα, η τουριστική ζήτηση για τον προορισμό παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα.
Μετά το lockdown της περιόδου Ιουλίου – Οκτωβρίου η ζήτηση αυξήθηκε, αλλά οι διεθνείς αφίξεις κατοίκων του εξωτερικού στο αεροδρόμιο της Αθήνας κυμάνθηκαν στο 35% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Τον Νοέμβριο του περασμένου έτους, η ζήτηση κατέρρευσε ξανά με νέα μέτρα που λήφθηκαν στην Ελλάδα και τις κύριες αγορές της. Οι Αμερικανοί, που αποτελούν μακράν τη πιο σημαντική αγορά για την Αθήνα, δεν είχαν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν στην Ευρώπη από τον Μάρτιο 2020.
Ένας σημαντικός αριθμός ξενοδόχων αποφάσισε να κρατήσει κλειστή τη μονάδα του καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου παρά τη δυνατότητα ανοίγματος την 1η Ιούνιου, λόγω της χαμηλής ζήτησης. Τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε το υψηλότερο επίπεδο δωματίων σε λειτουργία που ήταν 78%, ενώ τον Δεκέμβριο μόνο το 56% των αθηναϊκών δωματίων ήταν διαθέσιμα.

Τα ευρήματα της έρευνα

Βάσει των ευρημάτων, το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο ήταν ότι το 43% των επισκεπτών που ήρθε στην Αθήνα από ευρωπαϊκές αγορές (όπως Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία), δήλωσε ότι την επέλεξαν συνειδητά, επειδή τη θεώρησαν ασφαλή προορισμό. Μεταξύ των επισκεπτών αναψυχής ηλικίας 18-25 ετών, αυτό το ποσοστό ήταν 60%.
* Oι ξένοι επισκέπτες αισθάνθηκαν, με βαθμολογία 7,6 στα 10, ότι ήταν αρκετά καλά ενημερωμένοι για τα μέτρα Covid-19 της Ελλάδας.
* Η συστηματική προσπάθεια εφαρμογής μέτρων ασφαλούς διαμονής από τους ξενοδόχους της Αθήνας είχε ως αποτέλεσμα τόσο οι Έλληνες όσο και οι αλλοδαποί να νιώθουν πολύ ασφαλείς, στο ξενοδοχείο (βαθμολογώντας το με 8,9 και 9,2 αντίστοιχα).
* Οι επισκέπτες ήρθαν κυρίως για διακοπές (σε ποσοστό 75%) και αισθάνθηκαν ασφαλείς (βαθμολογία 8+) και στις διαδρομές τους στην πόλη. Επίσης, η συνολική εμπειρία τους στην πόλη δεν επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τα μέτρα covid στα μάτια των αλλοδαπών τουριστών. Στην πραγματικότητα, ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης αυξήθηκε από 8,1 το 2019 σε 8,2 το 2020.
* Οι περισσότεροι επισκέπτες θα ξαναέρχονταν (σε ποσοστό 97%), αντιλαμβάνονται ότι έχουν να δουν πολλά περισσότερα (77%) και θα σύστηναν ανεπιφύλακτα (98%) την Αθήνα, δηλώνοντας απολύτως ευχαριστημένοι από την σχέση τιμής – ποιότητας.
* Θετική αξιολόγηση έγινε για τα αξιοθέατα, τα εστιατόρια και τα ταξί, όλα με βαθμό υψηλότερο από 8. Μικρότερη βαθμολογία πήραν η ασφάλεια στους δρόμους, στα καταστήματα και στα bar / cafe, ενώ οι αλλοδαποί αξιολόγησαν πολύ χαμηλά, με 6,9 τα ΜΜΜ. Οι Έλληνες δεν ένιωθαν ασφαλείς στις δημόσιες συγκοινωνίες με βαθμολογία 5,6 και επίσης αξιολόγησαν την ασφάλεια στα ταξί σημαντικά χαμηλότερα από τους ξένους με βαθμό 7,2. Από την άλλη πλευρά, οι Έλληνες ένιωθαν ασφαλέστεροι στα εστιατόρια και στους δρόμους.
* Συνολικά, με βαθμό 7,3 οι αλλοδαποί πιστεύουν ότι τα μέτρα Covid-19 δεν επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία τους στην Αθήνα, ενώ η εμπειρία των Ελλήνων επηρεάστηκε περισσότερο από τα μέτρα βαθμολογώντας με 6,9.*
* Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η πανδημία δεν είχε αντίκτυπο στις δαπάνες στην πόλη, που κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2018 και το 2019, ήτοι 115 ευρώ ημερήσια δαπάνη ανά άτομο. Επίσης, η συνολική εμπειρία στην πόλη δεν επηρεάστηκε.
* Στην πραγματικότητα, ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης αυξήθηκε από 8,1 το 2019 σε 8,2 το 2020.

Η απόδοση των ξενοδοχείων

Τα δυσάρεστα νέα, ωστόσο, αφορούν στα στοιχεία που περιγράφουν την απόδοση των αθηναϊκών ξενοδοχείων, όπου πέραν της «ελεύθερης πτώσης» σε ζήτηση, πληρότητα και σε όλα τα επί μέρους στοιχεία που εξετάζονται (μέση τιμή δωματίου, έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο κ.λπ.), είναι ορατές πλέον σοβαρές αλλαγές στο τουριστικό προφίλ της Αθήνας, σε αγορές, πελατεία, κ.ά. τομείς, στους οποίους η πόλη και η ξενοδοχία βασίζονταν παραδοσιακά σε μεγάλο βαθμό, όπως:
α. Η απώλεια τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ για τα ξενοδοχεία, κάτι που σίγουρα αναμένεται να επιδράσει στις επιχειρηματικές αποφάσεις και επενδύσεις,
β. Η «εξαφάνιση» στην κυριολεξία των βασικών παραδοσιακών και μεγάλων αγορών της Αθήνας (Αμερική, Ασία κ.λπ. – όπως ήταν λογικό και αναμενόμενο) και
γ. Η «εξαφάνιση» του επαγγελματικού – συνεδριακού τουρισμού, αλλά και της κρουαζιέρας.

Μηδενικές κρατήσεις για το 2021

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ, Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς, «είναι αναγκαίο να μελετήσουμε πολύ προσεκτικά όλα τα νέα δεδομένα και στοιχεία που προκύπτουν, όχι μόνο από την έρευνα της ΕΞΑΑΑ αλλά και από όλες τις έρευνες που διεξήχθησαν από τους φορείς του Τουρισμού κατά την περίοδο της πανδημίας covid με αντικειμενικότητα, καθώς θα χρειαστεί να συνθέσουμε τα συμπεράσματά τους και να λάβουμε υπόψη μας την πραγματική εικόνα, η οποία και θα καθορίσει τις όποιες κινήσεις, επιλογές και στρατηγικές αποφάσεις μας για το μέλλον.
Όλοι οι φορείς πρέπει να δουλέψουμε σκληρά και με αισιοδοξία παρά τις αντίξοες συνθήκες με ένα νέο όραμα: Μια νέα Ελλάδα και μια καινούργια Αθήνα, που θα ‘αναδυθεί’ στα μάτια των επισκεπτών μας. Και θα πρέπει να συνεργαστούμε γι’ αυτό, ξεκινώντας από το χτες και από το σήμερα, για το φετινό καλοκαίρι αλλά και για την ‘επόμενη ημέρα’ στον αθηναϊκό, στον ελληνικό και στον διεθνή τουρισμό».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο γενικός γραμματέας της ΕΞΑΑΑ, Ευγένιος Βασιλικός, ο οποίος τόνισε: «Ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας περισσότερο απ’ οποιαδήποτε άλλη φορά καλούνται να συνεργαστούν, να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να επιλύσουν τα πολύ σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν για το τουριστικό και οικονομικό μέλλον της χώρας και της Αθήνας ειδικά, υποστηρίζοντας ουσιαστικά τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους στην ξενοδοχία και στον Τουρισμό. Τυχόν προβλέψεις για την πορεία του 2021 είναι απολύτως παρακινδυνευμένες καθώς τα δεδομένα είναι ευμετάβλητα και οι προβλέψεις μάλλον δυσοίωνες. Θα ήταν ευτυχές γεγονός να διασωθεί το β’ εξάμηνο του 2021 ωστόσο, όλες οι ενδείξεις παραπέμπουν στο αντίθετο.
Ο τουρισμός ωστόσο, πρέπει να επιδείξει αντοχή, υπομονή, αισιοδοξία και να θωρακιστεί με τη συνεργασία και την βοήθεια των μηχανισμών και των ‘εργαλείων’ της πολιτείας, αξιοποιώντας εποικοδομητικά την γνώση και την εμπειρία των επαγγελματιών του ελληνικού τουρισμού». Μάλιστα, τόνισε ότι επί του παρόντος δεν υπάρχουν κρατήσεις για το 2021, επισημαίνοντας ότι ακόμη κι αυτές που έχουν μεταφερθεί από το 2020 δεν είναι βέβαιο ότι θα πραγματοποιηθούν.

Τον Μάιο η επανεκκίνηση

Την αισιοδοξία του ότι το 2021 θα είναι μία καλύτερη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό εξέφρασε, στο πλαίσιο της παρουσίασης της έρευνας, ο Δημήτρης Φραγκάκης, γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ). «Τέλος Μαΐου θα δούμε την πρώτη ορατή ανάκαμψη του τουρισμού, λίγο μετά το Πάσχα. Θεωρώ ότι θα είναι μια χρονιά καλύτερη από το 2020. Μαζί με τις last minute κρατήσεις, πρέπει να προετοιμαστούμε για το 2021», τόνισε ο Δημήτρης Φραγκάκης.
«Ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι η Αττική έχει υποστεί σημαντική ζημιά. Ίσως έχει υποστεί και μια δυσανάλογη ζημιά για πάρα πολλούς λόγους, με κυρίαρχο ότι είναι ένας 12μηνος προορισμός. Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά τι ζημιά έχει γίνει και τι αντίκτυπο έχει στην τοπική κοινωνία και στην εικόνα της χώρας στο εξωτερικό. Για εμάς είναι απόλυτη προτεραιότητα η Αττική. Το 2020 που ήταν μια κακή χρονιά δίνει τη σκυτάλη σε μία χρονιά πολύ διαφορετική», είπε, μεταξύ άλλων, ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, επισημαίνοντας ότι φέτος η Ελλάδα έχει στο οπλοστάσιό της τους εμβολιασμούς, τη δυνατότητα διενέργειας περισσότερων και φθηνότερων rapid tests και τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
«Φέτος στον ΕΟΤ προετοιμαζόμαστε για την επόμενη ημέρα που δεν θα είναι εύκολη, αλλά έχει περισσότερες βεβαιότητες», υπογράμμισε ο επικεφαλής του ΕΟΤ, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα. «Ο ΕΟΤ έχει ξεκινήσει συνεργασία με την Περιφέρεια και το This is Athens, με το οποίο θα προβάλλουμε καλύτερα το τουριστικό προϊόν της Αττικής», τόνισε και αναφέρθηκε στο τριετές στρατηγικό πλάνο που έχει εκπονήσει ο Οργανισμός για την ανάδειξη της χώρας στο εξωτερικό.
«Όσον αφορά την καμπάνια του ΕΟΤ, αυτή βρίσκεται σε διαδικασία υλοποίησης και θα είναι έτοιμη μέχρι το τέλος Μαρτίου. Θα περιλαμβάνει τη γενική καμπάνια της χώρας και 4 micro-campaigns που θα είναι θεματικές και θα «ακουμπούν» στην Αττική», είπε χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Φραγκάκης, αναφερόμενος στη θεματολογία των micro-campaigns που θα εστιάζει στον θαλάσσιο τουρισμό και το yachting, στο wellness και τον τουρισμό πολυτελείας και στη γαστρονομία.

Πηγή: www.tourismtoday.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης