Τελευταία Νέα
Τα Παράξενα

Απόλυτη ντροπή: Φορτηγά 20 τόνων μέσα στην Αγία Σοφία

Απόλυτη ντροπή: Φορτηγά 20 τόνων μέσα στην Αγία Σοφία
Πρόκειται για την παρουσία ενός γερανοφόρου φορτηγού μέσα στον ναό, το οποίο εμφανίζεται σταθμευμένο επάνω σε πρόχειρες προστατευτικές πλάκες και το οποίο εισήλθε από την Αυτοκρατορική Πύλη
Οι εικόνες που αποκαλύφθηκαν από το εσωτερικό της Αγίας Σοφίας έχουν προκαλέσει σοκ ακόμη και στην Τουρκία.
Πρόκειται για την παρουσία ενός γερανοφόρου φορτηγού μέσα στον ναό, το οποίο εμφανίζεται σταθμευμένο επάνω σε πρόχειρες προστατευτικές πλάκες και το οποίο εισήλθε από την Αυτοκρατορική Πύλη.
Η κριτική των ειδικών δεν περιορίζεται μόνο στην επιλογή της μεθόδου αλλά και στο ρίσκο που αυτή συνεπάγεται. Το δάπεδο, όπως εξηγούν, δεν αποτελεί ενιαίο σύνολο: κάτω από τα σημεία που βλέπει ο επισκέπτης υπάρχουν ψηφιδωτά, κοιλότητες και εύθραυστα στρώματα πέτρας.
Οι προστατευτικές πλάκες που χρησιμοποιούνται μπορεί να μην επαρκούν για να απορροφήσουν το βάρος και τις δονήσεις ενός τόσο μεγάλου οχήματος, κάτι που με τον καιρό θα μπορούσε να οδηγήσει σε καθίζηση ή παραμόρφωση.
Μετά τα δημοσιεύματα του τουρκικού Τύπου– τα οποία έφεραν στο φως και άλλα στοιχεία για τον τρόπο που προχωρούν οι εργασίες – ακολούθησε κύμα αντιδράσεων. Το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας προσπάθησε να κατευνάσει τις ανησυχίες υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «αναγκαία έργα αποκατάστασης και αντισεισμικής προστασίας» και ότι έχει δημιουργηθεί «ειδική πλατφόρμα» ώστε να μην υπάρξει ζημιά στο μνημείο.
Ωστόσο, αρκετοί επιστήμονες κρίνουν ότι οι διαβεβαιώσεις αυτές δεν είναι πειστικές. Υπενθυμίζουν ότι η Αγία Σοφία βρίσκεται στη Λίστα Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO και πως οποιαδήποτε επέμβαση οφείλει να τηρεί συγκεκριμένες τεχνικές και ηθικές προδιαγραφές.
Οι οδηγίες της UNESCO και του ICOMOS είναι ξεκάθαρες: η χρήση βαρέων μηχανημάτων στο εσωτερικό μνημείων τέτοιας αξίας απαγορεύεται, καθώς μπορεί να προκαλέσει σοβαρή και, σε πολλές περιπτώσεις, μη αναστρέψιμη φθορά.
Ειδικοί του Συνδέσμου Ιστορικών, Περιβαλλοντικών και Συντηρητών Κτιρίων σημειώνουν ότι το φορτίο ενός οχήματος 20–30 τόνων και οι κραδασμοί που παράγει αρκούν για να επηρεάσουν όχι μόνο το δάπεδο αλλά και τον τρούλο, προκαλώντας μικρορωγμές μελλοντικού κινδύνου.
Τονίζουν επίσης ότι το έργο εκτελείται χωρίς να έχουν δημοσιοποιηθεί τεχνικές μελέτες ή αναλύσεις φέρουσας ικανότητας, μια απουσία διαφάνειας που θεωρούν απαράδεκτη για μνημείο τέτοιου βεληνεκούς.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης