Με λίγα λόγια, η υπερσύνδεση σκοτώνει την αυθεντικότητα. Αν θες να παράγεις κάτι νέο, βγες από το Google – και μπες στον εαυτό σου.
Η υπερβολική χρήση του Internet καταστρέφει τη δημιουργικότητα και στεγνώνει την πρωτοτυπία, όπως αποκαλύπτει νέα επιστημονική έρευνα.
Ο τίτλος της δημοσιεύτηκε στο έγκριτο περιοδικό Memory & Cognition και αναδεικνύει μια ανησυχητική αλήθεια: όσο περισσότερο βασιζόμαστε σε διαδικτυακές αναζητήσεις, τόσο πιο κοινότυπες και φτωχές γίνονται οι ιδέες μας.
Ερευνητές από το Carnegie Mellon University (Πίτσμπουργκ, Ηνωμένες Πολιτείες) προχώρησαν σε πείραμα που απογυμνώνει την ψευδαίσθηση ότι το Internet ενισχύει τη φαντασία.
Πείραμα-καμπανάκι: η φαντασία... εκτός σύνδεσης
Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και τους ζητήθηκε να σκεφτούν ασυνήθιστους τρόπους χρήσης για ομπρέλες και ασπίδες.
Η πρώτη ομάδα είχε ελεύθερη πρόσβαση στο Internet.
Η δεύτερη έπρεπε να στηριχθεί αποκλειστικά στη φαντασία και τις γνώσεις της.
Το αποτέλεσμα;
Όσοι χρησιμοποίησαν μηχανές αναζήτησης πρότειναν πιο κοινές, επαναλαμβανόμενες ιδέες, που χαρακτηρίζονταν από έλλειψη φαντασίας και καινοτομίας.
Το φαινόμενο καταγράφηκε με σαφήνεια και επιβεβαίωσε ότι το Internet οδηγεί σε "νοητική ενοποίηση" (consolidation), όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η ρωσική πλατφόρμα Tsargrad.
Η δημιουργική καταπίεση της online πληροφορίας
Οι επιστήμονες αποδίδουν αυτή τη δραματική πτώση στην "enhance effect" – ένα φαινόμενο κατά το οποίο οι έτοιμες απαντήσεις που βρίσκονται στο διαδίκτυο συντρίβουν τη δημιουργικότητα, απενεργοποιώντας τις εσωτερικές διεργασίες σύλληψης νέων ιδεών.
Όταν το μυαλό συναντά πρόωρα «λύσεις», σταματά να ψάχνει τις δικές του.
Η προειδοποίηση των ειδικών: σκεφτείτε μόνοι σας, οπωσδήποτε... τουλάχιστον στην αρχή
Οι συγγραφείς της μελέτης δεν καλούν σε απόλυτη αποχή από το Internet, αλλά προειδοποιούν:
«Η αρχική φάση παραγωγής ιδεών πρέπει να γίνεται χωρίς προσφυγή σε μηχανές αναζήτησης.
Δώστε χώρο στη φαντασία και στην εγγενή δύναμη του ανθρώπινου νου.»
Με λίγα λόγια, η υπερσύνδεση σκοτώνει την αυθεντικότητα.
Αν θες να παράγεις κάτι νέο, βγες από το Google – και μπες στον εαυτό σου.
www.bankingnews.gr
==
Ο τίτλος της δημοσιεύτηκε στο έγκριτο περιοδικό Memory & Cognition και αναδεικνύει μια ανησυχητική αλήθεια: όσο περισσότερο βασιζόμαστε σε διαδικτυακές αναζητήσεις, τόσο πιο κοινότυπες και φτωχές γίνονται οι ιδέες μας.
Ερευνητές από το Carnegie Mellon University (Πίτσμπουργκ, Ηνωμένες Πολιτείες) προχώρησαν σε πείραμα που απογυμνώνει την ψευδαίσθηση ότι το Internet ενισχύει τη φαντασία.
Πείραμα-καμπανάκι: η φαντασία... εκτός σύνδεσης
Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και τους ζητήθηκε να σκεφτούν ασυνήθιστους τρόπους χρήσης για ομπρέλες και ασπίδες.
Η πρώτη ομάδα είχε ελεύθερη πρόσβαση στο Internet.
Η δεύτερη έπρεπε να στηριχθεί αποκλειστικά στη φαντασία και τις γνώσεις της.
Το αποτέλεσμα;
Όσοι χρησιμοποίησαν μηχανές αναζήτησης πρότειναν πιο κοινές, επαναλαμβανόμενες ιδέες, που χαρακτηρίζονταν από έλλειψη φαντασίας και καινοτομίας.
Το φαινόμενο καταγράφηκε με σαφήνεια και επιβεβαίωσε ότι το Internet οδηγεί σε "νοητική ενοποίηση" (consolidation), όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η ρωσική πλατφόρμα Tsargrad.
Η δημιουργική καταπίεση της online πληροφορίας
Οι επιστήμονες αποδίδουν αυτή τη δραματική πτώση στην "enhance effect" – ένα φαινόμενο κατά το οποίο οι έτοιμες απαντήσεις που βρίσκονται στο διαδίκτυο συντρίβουν τη δημιουργικότητα, απενεργοποιώντας τις εσωτερικές διεργασίες σύλληψης νέων ιδεών.
Όταν το μυαλό συναντά πρόωρα «λύσεις», σταματά να ψάχνει τις δικές του.
Η προειδοποίηση των ειδικών: σκεφτείτε μόνοι σας, οπωσδήποτε... τουλάχιστον στην αρχή
Οι συγγραφείς της μελέτης δεν καλούν σε απόλυτη αποχή από το Internet, αλλά προειδοποιούν:
«Η αρχική φάση παραγωγής ιδεών πρέπει να γίνεται χωρίς προσφυγή σε μηχανές αναζήτησης.
Δώστε χώρο στη φαντασία και στην εγγενή δύναμη του ανθρώπινου νου.»
Με λίγα λόγια, η υπερσύνδεση σκοτώνει την αυθεντικότητα.
Αν θες να παράγεις κάτι νέο, βγες από το Google – και μπες στον εαυτό σου.
www.bankingnews.gr
==
Σχόλια αναγνωστών