Το αεροδρόμιο αποτελεί και αγαπημένο χώρο για γυρίσματα ταινιών, όπως το «Evita» του 1996, και συχνά φιλοξενεί μουσικά φεστιβάλ και εταιρικές εκδηλώσεις
Μπαίνοντας στο αεροδρόμιο Budaörs, στα όρια της 11ης περιφέρειας της Βουδαπέστης, η αίσθηση είναι σαν να κάνεις ένα ταξίδι πίσω στον χρόνο.
Το Budaörs, το πρώτο διεθνές αεροδρόμιο της Ουγγαρίας, λειτουργεί αδιάλειπτα από το 1937, κρατώντας ζωντανή την ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής.
Το γραφικό αεροδρόμιο με το γρασίδι στους διαδρόμους του σείεται καθημερινά από τη δραστηριότητα μικρών αεροσκαφών, ιδιωτικών πτήσεων και ελικοπτέρων, που πετούν πάνω από την πόλη.
Το κτήριο του τερματικού σταθμού, σχεδιασμένο στη δεκαετία του 1930 από τους αρχιτέκτονες Virgil Bierbauer και László Králik, αποτελεί σήμερα προστατευόμενο μνημείο.
Το φως του πρωινού διαπερνά τη γυάλινη οροφή, χαρίζοντας γεωμετρικές σκιές στους καθαρές γραμμές και τον κυκλικό χώρο του, που παραμένουν σχεδόν αναλλοίωτα εδώ και σχεδόν ενενήντα χρόνια.
Η λειτουργική μοντέρνα αισθητική της εποχής αποτυπώνεται στη διάταξη και στις λεπτομέρειες, όπως ο χώρος ελέγχου διαβατηρίων δίπλα στον δρόμο και οι προστατευμένοι χώροι παράδοσης επιβατών, προσφέροντας μια ματιά στο συναρπαστικό παρελθόν του αεροδρομίου.
Ορόσημο
Το Budaörs υπήρξε ορόσημο στην ιστορία της ουγγρικής αεροπορίας, φιλοξενώντας κάποτε το μεγαλύτερο υπόστεγο της Ευρώπης.
Η θέση του, κοντά στο κέντρο της πόλης και τη σιδηροδρομική γραμμή, το έκανε ιδανική επιλογή για πολλά χρόνια, όμως με την αύξηση της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια το αεροδρόμιο δεν είχε τον χώρο να επεκταθεί.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η διεθνής κίνηση μεταφέρθηκε στο νέο αεροδρόμιο Budapest Ferenc Liszt International Airport, όμως το Budaörs δεν έπεσε σε λήθαργο.
Αντιθέτως, εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο πολυσύχναστους κόμβους μικρών αεροσκαφών της Ουγγαρίας.
Όπως εξηγεί η Eszter Molnár, υπεύθυνη λειτουργίας του αεροδρομίου τα τελευταία έξι χρόνια, το Budaörs δέχεται πολλές ιδιωτικές πτήσεις από χώρες όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Γαλλία και η Ρουμανία. «Οι πιλότοι πετούν για λίγες ημέρες στη Βουδαπέστη και μετά συνεχίζουν σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις», λέει η Eszter.
Η εικόνα που δίνει το αεροδρόμιο από την πλευρά του είναι κάπως εγκαταλελειμμένη, με ξεφλουδισμένες βαφές και φθαρμένα κτίρια, όμως η δραστηριότητα στο αεροδρόμιο αποκαλύπτει έναν πολύ ζωντανό χώρο, γεμάτο μικρά αεροσκάφη και ελικόπτερα που διασχίζουν τον ουρανό.
Ένας από τους βασικούς παίκτες στο Budaörs είναι η εταιρεία FlyCoop, η οποία ξεκίνησε τη δεκαετία του 1990 με αγροτικές πτήσεις και πλέον προσφέρει πλήρη γκάμα υπηρεσιών, από ενοικιάσεις αεροσκαφών και αεροταξί μέχρι μεταφορές με ελικόπτερα, ιδιαίτερα δημοφιλείς στα Σαββατοκύριακα των αγώνων Formula 1 στο Hungaroring.
Παράλληλα, διαθέτει και προγράμματα εκπαίδευσης πιλότων με πλήρες φάσμα αδειών, όπως εξηγεί ο Gergely Ocsovai, εκπαιδευτικός συντονιστής της εταιρείας.
Ιστορικά αεροσκάφη
Οι πτήσεις για ξενάγηση είναι σύντομες, προσωπικές και εύκολες στην κράτηση, καλύπτοντας διαδρομές από 25 λεπτά γύρω από την πόλη μέχρι και μια ώρα πάνω από τον Δούναβη, το Visegrád και την Esztergom.
Αν και το αεροδρόμιο δεν εξυπηρετεί παραδοσιακές διεθνείς αναχωρήσεις, συχνά δέχεται πτήσεις από χώρες της ζώνης Schengen, με τις υπηρεσίες μετανάστευσης και τελωνείου να οργανώνονται κατά παραγγελία για ταξιδιώτες εκτός περιοχής.
Το Budaörs, όμως, δεν είναι μόνο σύγχρονο αεροδρόμιο.
Στο υπόστεγο φιλοξενεί και ιστορικά αεροσκάφη, όπως το σοβιετικής εποχής Lisunov Li-2 του 1949, το μοναδικό ακόμα σε πτήση, το οποίο προσφέρει πτήσεις επιβατών με εισιτήριο κάποιες Σαββατιάτικες ημέρες της άνοιξης και του φθινοπώρου.
Η Goldtimer Foundation, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που διατηρεί αυτά τα αεροσκάφη σε πτήσιμη κατάσταση, φροντίζει συνεχώς την αποκατάσταση και την ανακατασκευή τους.
Το αεροδρόμιο αποτελεί και αγαπημένο χώρο για γυρίσματα ταινιών, όπως το «Evita» του 1996, και συχνά φιλοξενεί μουσικά φεστιβάλ και εταιρικές εκδηλώσεις.
Η ατμόσφαιρα είναι φιλική και οικεία, με ανθρώπους που πραγματικά αγαπούν την αεροπορία και εργάζονται με πάθος για τη διατήρηση και ανάδειξη αυτού του ιστορικού χώρου.
Όπως λέει η Eszter Molnár: «Κάθε μέρα εδώ είναι σαν να κάνεις ένα ταξίδι στην ιστορία. Το κτίριο ίσως φαίνεται φθαρμένο, αλλά η αγάπη και η δέσμευση για το αεροδρόμιο είναι μεγάλη.
Θέλουμε να το κρατήσουμε ζωντανό και να το δούμε να αναπτύσσεται, όχι να αφεθεί να καταρρεύσει.»
www.bankingnews.gr
Το Budaörs, το πρώτο διεθνές αεροδρόμιο της Ουγγαρίας, λειτουργεί αδιάλειπτα από το 1937, κρατώντας ζωντανή την ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής.
Το γραφικό αεροδρόμιο με το γρασίδι στους διαδρόμους του σείεται καθημερινά από τη δραστηριότητα μικρών αεροσκαφών, ιδιωτικών πτήσεων και ελικοπτέρων, που πετούν πάνω από την πόλη.
Το κτήριο του τερματικού σταθμού, σχεδιασμένο στη δεκαετία του 1930 από τους αρχιτέκτονες Virgil Bierbauer και László Králik, αποτελεί σήμερα προστατευόμενο μνημείο.
Το φως του πρωινού διαπερνά τη γυάλινη οροφή, χαρίζοντας γεωμετρικές σκιές στους καθαρές γραμμές και τον κυκλικό χώρο του, που παραμένουν σχεδόν αναλλοίωτα εδώ και σχεδόν ενενήντα χρόνια.
Η λειτουργική μοντέρνα αισθητική της εποχής αποτυπώνεται στη διάταξη και στις λεπτομέρειες, όπως ο χώρος ελέγχου διαβατηρίων δίπλα στον δρόμο και οι προστατευμένοι χώροι παράδοσης επιβατών, προσφέροντας μια ματιά στο συναρπαστικό παρελθόν του αεροδρομίου.
Ορόσημο
Το Budaörs υπήρξε ορόσημο στην ιστορία της ουγγρικής αεροπορίας, φιλοξενώντας κάποτε το μεγαλύτερο υπόστεγο της Ευρώπης.
Η θέση του, κοντά στο κέντρο της πόλης και τη σιδηροδρομική γραμμή, το έκανε ιδανική επιλογή για πολλά χρόνια, όμως με την αύξηση της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια το αεροδρόμιο δεν είχε τον χώρο να επεκταθεί.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η διεθνής κίνηση μεταφέρθηκε στο νέο αεροδρόμιο Budapest Ferenc Liszt International Airport, όμως το Budaörs δεν έπεσε σε λήθαργο.
Αντιθέτως, εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο πολυσύχναστους κόμβους μικρών αεροσκαφών της Ουγγαρίας.
Όπως εξηγεί η Eszter Molnár, υπεύθυνη λειτουργίας του αεροδρομίου τα τελευταία έξι χρόνια, το Budaörs δέχεται πολλές ιδιωτικές πτήσεις από χώρες όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Γαλλία και η Ρουμανία. «Οι πιλότοι πετούν για λίγες ημέρες στη Βουδαπέστη και μετά συνεχίζουν σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις», λέει η Eszter.
Η εικόνα που δίνει το αεροδρόμιο από την πλευρά του είναι κάπως εγκαταλελειμμένη, με ξεφλουδισμένες βαφές και φθαρμένα κτίρια, όμως η δραστηριότητα στο αεροδρόμιο αποκαλύπτει έναν πολύ ζωντανό χώρο, γεμάτο μικρά αεροσκάφη και ελικόπτερα που διασχίζουν τον ουρανό.
Ένας από τους βασικούς παίκτες στο Budaörs είναι η εταιρεία FlyCoop, η οποία ξεκίνησε τη δεκαετία του 1990 με αγροτικές πτήσεις και πλέον προσφέρει πλήρη γκάμα υπηρεσιών, από ενοικιάσεις αεροσκαφών και αεροταξί μέχρι μεταφορές με ελικόπτερα, ιδιαίτερα δημοφιλείς στα Σαββατοκύριακα των αγώνων Formula 1 στο Hungaroring.
Παράλληλα, διαθέτει και προγράμματα εκπαίδευσης πιλότων με πλήρες φάσμα αδειών, όπως εξηγεί ο Gergely Ocsovai, εκπαιδευτικός συντονιστής της εταιρείας.
Ιστορικά αεροσκάφη
Οι πτήσεις για ξενάγηση είναι σύντομες, προσωπικές και εύκολες στην κράτηση, καλύπτοντας διαδρομές από 25 λεπτά γύρω από την πόλη μέχρι και μια ώρα πάνω από τον Δούναβη, το Visegrád και την Esztergom.
Αν και το αεροδρόμιο δεν εξυπηρετεί παραδοσιακές διεθνείς αναχωρήσεις, συχνά δέχεται πτήσεις από χώρες της ζώνης Schengen, με τις υπηρεσίες μετανάστευσης και τελωνείου να οργανώνονται κατά παραγγελία για ταξιδιώτες εκτός περιοχής.
Το Budaörs, όμως, δεν είναι μόνο σύγχρονο αεροδρόμιο.
Στο υπόστεγο φιλοξενεί και ιστορικά αεροσκάφη, όπως το σοβιετικής εποχής Lisunov Li-2 του 1949, το μοναδικό ακόμα σε πτήση, το οποίο προσφέρει πτήσεις επιβατών με εισιτήριο κάποιες Σαββατιάτικες ημέρες της άνοιξης και του φθινοπώρου.
Η Goldtimer Foundation, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που διατηρεί αυτά τα αεροσκάφη σε πτήσιμη κατάσταση, φροντίζει συνεχώς την αποκατάσταση και την ανακατασκευή τους.
Το αεροδρόμιο αποτελεί και αγαπημένο χώρο για γυρίσματα ταινιών, όπως το «Evita» του 1996, και συχνά φιλοξενεί μουσικά φεστιβάλ και εταιρικές εκδηλώσεις.
Η ατμόσφαιρα είναι φιλική και οικεία, με ανθρώπους που πραγματικά αγαπούν την αεροπορία και εργάζονται με πάθος για τη διατήρηση και ανάδειξη αυτού του ιστορικού χώρου.
Όπως λέει η Eszter Molnár: «Κάθε μέρα εδώ είναι σαν να κάνεις ένα ταξίδι στην ιστορία. Το κτίριο ίσως φαίνεται φθαρμένο, αλλά η αγάπη και η δέσμευση για το αεροδρόμιο είναι μεγάλη.
Θέλουμε να το κρατήσουμε ζωντανό και να το δούμε να αναπτύσσεται, όχι να αφεθεί να καταρρεύσει.»
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών