Το Boeing μετατράπηκε σε αδύναμο ανεμόπτερο, χωρίς μηχανική πρόωση και με πτώση πίεσης στην καμπίνα, οι επιβάτες είδαν τις μάσκες οξυγόνου να κατεβαίνουν, ενώ ο δεύτερος πιλότος έχασε τη δική του
Πριν από 43 χρόνια, η πτήση BA009 της British Airways, με αεροσκάφος Boeing‑747, βρέθηκε αντιμέτωπη με εφιαλτική απώλεια ισχύος: και οι τέσσερις κινητήρες σταμάτησαν ξαφνικά, λόγω ηφαιστειακής τέφρας από το ηφαίστειο Galunggung στην Ινδονησία.
Ο πιλότος Eric Moody, σε χαρακτηριστικό understatement, ανακοίνωσε στους επιβάτες:
«Ladies and gentlemen… we have a small problem. All four engines stopped. We are taking extreme measures to restart them. I hope this doesn’t cause undue alarm.»
Η πτήση είχε απογειωθεί το βράδυ της 24ης Ιουνίου 1982 από Κουάλα Λουμπούρ με προορισμό την Αυστραλία, και μόλις 90 λεπτά μετά, άρχισαν τα πρώτα συμπτώματα καταστροφής: καπνός στην καμπίνα, φαινόμενα St. Elmo’s fire στους κινητήρες, οι οποίοι άρχισαν να εκτοξεύουν φλόγες ενώ ο ένας σταμάτησε σύντομα, παρασύροντας τους υπόλοιπους.
Αδύναμο ανεμόπτερο
Το Boeing μετατράπηκε σε αδύναμο ανεμόπτερο, χωρίς μηχανική πρόωση και με πτώση πίεσης στην καμπίνα, οι επιβάτες είδαν τις μάσκες οξυγόνου να κατεβαίνουν, ενώ ο δεύτερος πιλότος έχασε τη δική του.
Η καμπύλη καθόδου ήταν φυσιολογική από ψηλά (~11.000 μ.) και υπολογίστηκε ότι είχε περίπου 23 λεπτά πτήσης έως το νερό – σενάριο που οι πιλότοι απέφυγαν, κατεβαίνοντας στα 3.700 μέτρα και στρέφοντας τον διάδρομο προς τις ακτές της Ιάβας, έχοντας ακόμη ελπίδα για ασφαλή προσγείωση.
Χάρη στην πείρα του Moody, του μηχανικού Barry Townley‑Freeman και της ομάδας, τα επτά λεπτά απώλειας πίεσης τερματίστηκαν με επανεκκίνηση ενός κινητήρα και σταδιακά των υπολοίπων — και με «τυφλή» προσγείωση στο Τζακάρτα, λόγω θολωμένου παρμπρίζ και καμένου φωτισμού διάδρομου.
Η έρευνα αποκάλυψε ως αιτία: η ηφαιστειακή τέφρα του Galunggung. Οι λεπτές κρύσταλλοι, εισερχόμενοι σε υψηλές θερμοκρασίες, μαλάκωσαν και συσσωρεύτηκαν στις τουρμπίνες, προκαλώντας παύση λειτουργίας κάθε κινητήρα – όμως με την ψύξη, η τέφρα στερεοποιήθηκε και αποκολλήθηκε, επαναφέροντας τη λειτουργία.
Μετά το περιστατικό, οι αεροπορικές αρχές ενίσχυσαν δραστικά την παρακολούθηση ηφαιστειακής δραστηριότητας.
Αεροπορικές απαγορεύσεις πάνω από τη ζώνη πέπλων, όπως αυτή που επιβλήθηκε και πρόσφατα στην Ινδονησία, αποδείχθηκαν ζωτικής σημασίας — γιατί η τύχη, όπως στην περίπτωση της BA009, δεν είναι πάντα με το μέρος μας.
www.bankingnews.gr
Ο πιλότος Eric Moody, σε χαρακτηριστικό understatement, ανακοίνωσε στους επιβάτες:
«Ladies and gentlemen… we have a small problem. All four engines stopped. We are taking extreme measures to restart them. I hope this doesn’t cause undue alarm.»
Η πτήση είχε απογειωθεί το βράδυ της 24ης Ιουνίου 1982 από Κουάλα Λουμπούρ με προορισμό την Αυστραλία, και μόλις 90 λεπτά μετά, άρχισαν τα πρώτα συμπτώματα καταστροφής: καπνός στην καμπίνα, φαινόμενα St. Elmo’s fire στους κινητήρες, οι οποίοι άρχισαν να εκτοξεύουν φλόγες ενώ ο ένας σταμάτησε σύντομα, παρασύροντας τους υπόλοιπους.
Αδύναμο ανεμόπτερο
Το Boeing μετατράπηκε σε αδύναμο ανεμόπτερο, χωρίς μηχανική πρόωση και με πτώση πίεσης στην καμπίνα, οι επιβάτες είδαν τις μάσκες οξυγόνου να κατεβαίνουν, ενώ ο δεύτερος πιλότος έχασε τη δική του.
Η καμπύλη καθόδου ήταν φυσιολογική από ψηλά (~11.000 μ.) και υπολογίστηκε ότι είχε περίπου 23 λεπτά πτήσης έως το νερό – σενάριο που οι πιλότοι απέφυγαν, κατεβαίνοντας στα 3.700 μέτρα και στρέφοντας τον διάδρομο προς τις ακτές της Ιάβας, έχοντας ακόμη ελπίδα για ασφαλή προσγείωση.
Χάρη στην πείρα του Moody, του μηχανικού Barry Townley‑Freeman και της ομάδας, τα επτά λεπτά απώλειας πίεσης τερματίστηκαν με επανεκκίνηση ενός κινητήρα και σταδιακά των υπολοίπων — και με «τυφλή» προσγείωση στο Τζακάρτα, λόγω θολωμένου παρμπρίζ και καμένου φωτισμού διάδρομου.
Η έρευνα αποκάλυψε ως αιτία: η ηφαιστειακή τέφρα του Galunggung. Οι λεπτές κρύσταλλοι, εισερχόμενοι σε υψηλές θερμοκρασίες, μαλάκωσαν και συσσωρεύτηκαν στις τουρμπίνες, προκαλώντας παύση λειτουργίας κάθε κινητήρα – όμως με την ψύξη, η τέφρα στερεοποιήθηκε και αποκολλήθηκε, επαναφέροντας τη λειτουργία.
Μετά το περιστατικό, οι αεροπορικές αρχές ενίσχυσαν δραστικά την παρακολούθηση ηφαιστειακής δραστηριότητας.
Αεροπορικές απαγορεύσεις πάνω από τη ζώνη πέπλων, όπως αυτή που επιβλήθηκε και πρόσφατα στην Ινδονησία, αποδείχθηκαν ζωτικής σημασίας — γιατί η τύχη, όπως στην περίπτωση της BA009, δεν είναι πάντα με το μέρος μας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών