
Η αλυσίδα που εδρεύει στο Πεκίνο είδε τις πωλήσεις της να απογειώνονται, ξεπερνώντας τα 2 δισ. δολάρια ετησίως, ενώ η χρηματιστηριακή της αξία φτάνει πλέον τα 40 δισ. δολάρια
Μια μικρή, τριχωτή κούκλα-ξωτικό με την ονομασία Labubu έχει καταφέρει να κατακτήσει την παγκόσμια αγορά παιχνιδιών, μετατρέποντας την κινεζική εταιρεία Pop Mart σε έναν από τους πιο πολύτιμους κολοσσούς της βιομηχανίας.
Η αλυσίδα που εδρεύει στο Πεκίνο είδε τις πωλήσεις της να απογειώνονται, ξεπερνώντας τα 2 δισ. δολάρια ετησίως, ενώ η χρηματιστηριακή της αξία φτάνει πλέον τα 40 δισ. δολάρια — υπερδιπλάσια από εκείνη των αμερικανικών ανταγωνιστών Hasbro και Mattel μαζί.
Η Labubu, ένα χαρακτηριστικό «άσχημο-αξιαγάπητο» φιγούρισμα με σατανικό χαμόγελο, έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο, προκαλώντας φαινόμενα υστερίας και επεισόδια σε καταστήματα, καθώς και ουρές εκατοντάδων καταναλωτών από το Παρίσι μέχρι το Λος Άντζελες.
Αστέρες όπως η Dua Lipa, η Rihanna και η Lisa των Blackpink έχουν φωτογραφηθεί να φορούν την κούκλα ως αξεσουάρ τσάντας.
Η Pop Mart είναι μία από τις ελάχιστες κινεζικές καταναλωτικές μάρκες που κατάφεραν να αποκτήσουν τέτοια διεθνή αναγνώριση.
Όπως σημειώνει ο Jason Yu, επικεφαλής της Kantar Worldpanel στην ευρύτερη Κίνα, η επιτυχία της Labubu αντικατοπτρίζει την ανάγκη του καταναλωτικού κοινού για κάτι πέρα από τη συμβατική, γυαλισμένη ομορφιά – μια πιο «αντιδραστική» αισθητική που αγκαλιάζει το διαφορετικό.
Διεθνής επέκταση με φιλοδοξίες… Lego
Η Pop Mart ιδρύθηκε το 2010 από τον Wang Ning, έναν νεαρό από την επαρχία Χενάν.
Το 2020 εισήχθη στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ και η εκρηκτική πορεία της μετέτρεψε τον ιδρυτή της σε έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους της Κίνας, με προσωπική περιουσία άνω των 21 δισ. δολαρίων.
Με στόχο να αντιγράψει το παγκόσμιο μοντέλο της Lego, η Pop Mart επεκτείνεται ραγδαία στο εξωτερικό.
Στο τέλος του 2023 διέθετε 130 φυσικά καταστήματα και 192 αυτόματους πωλητές εκτός ηπειρωτικής Κίνας, κυρίως στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και τη Νοτιοανατολική Ασία.
Παράλληλα, ενισχύει την παρουσία της μέσω διαδικτυακών καναλιών όπως η Amazon και το TikTok.
Η Labubu πωλείται κυρίως μέσω της δημοφιλούς μεθόδου των blind boxes – κουτιά με «τυχαίο» περιεχόμενο.
Στην Κίνα, ένα τέτοιο κουτί κοστίζει περίπου 10 δολάρια, όμως πολλές φιγούρες μεταπωλούνται στη δευτερογενή αγορά έως και τριπλάσιας αξίας.
Οι συλλέκτες επιδιώκουν να αποκτήσουν ολόκληρες σειρές, ενώ σπάνιες ή περιορισμένες εκδόσεις πωλούνται για τεράστια ποσά.
Πρόσφατα, ένας φανατικός αγοραστής κατέβαλε πάνω από 1,2 εκατ. γουάν (περίπου 150.000 ευρώ) για μια ανθρωπόμορφη έκδοση Labubu σε δημοπρασία στο Πεκίνο.
Ρυθμιστικές ανησυχίες και ψυχολογία κατανάλωσης
Η επιτυχία της Pop Mart έχει όμως και σκοτεινές πλευρές.
Η κινεζική κυβέρνηση έχει εκφράσει ανησυχίες για τον ενδεχόμενο εθισμό που προκαλεί η πρακτική των blind boxes, ιδίως σε ανηλίκους.
Πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας People’s Daily κάλεσε τις αρχές να αυστηροποιήσουν το ρυθμιστικό πλαίσιο της αγοράς.
Ως αποτέλεσμα, η μετοχή της εταιρείας υποχώρησε κατά 3,6% στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ.
Ωστόσο, η Pop Mart ωφελείται από το λεγόμενο “lipstick effect”, την τάση των καταναλωτών να στραφούν σε πιο φθηνές «πολυτέλειες» όταν η οικονομία είναι σε ύφεση.
Όπως τονίζει ο Yu της Kantar, η επιτυχία της Pop Mart αντικατοπτρίζει τη σημασία της «συναισθηματικής οικονομίας» στην Κίνα: πολλά παιδιά μοναχοπαίδια, προϊόν της πολιτικής του ενός παιδιού, αναζητούν παρηγοριά σε αντικείμενα που δημιουργούν ψευδαίσθηση συντροφικότητας.
Νέες προκλήσεις και το μέλλον του brand
Παρότι οι πωλήσεις της Labubu και της συλλογής Monsters αυξήθηκαν οκταπλάσια το 2023 (καλύπτοντας περίπου το 20% των συνολικών εσόδων), αναλυτές επισημαίνουν ότι η Pop Mart θα πρέπει να παρουσιάσει νέους χαρακτήρες και σειρές ώστε να διατηρήσει την ανοδική της πορεία.
Άλλες συλλογές, όπως οι Crybaby, επίσης κερδίζουν έδαφος, με αύξηση πωλήσεων άνω του 1.600% σε ετήσια βάση.
Όπως εκτιμά ο αναλυτής της Morningstar, Jeff Zhang, η Pop Mart έχει χτίσει έναν ισχυρό παγκόσμιο πυλώνα, όμως η μακροχρόνια επιτυχία της θα εξαρτηθεί από τη συνεχή καινοτομία στο δημιουργικό της χαρτοφυλάκιο.
Το 2024-2025 αναμένεται να είναι έτη σταθερής ανάπτυξης, όμως η διατήρηση της δημοφιλίας σε μια ταχέως εξελισσόμενη αγορά δεν είναι δεδομένη.
Η Labubu απέδειξε ότι μια φιγούρα με «αντισυμβατική γοητεία» μπορεί να καθορίσει μια νέα εποχή στην παγκόσμια αγορά παιχνιδιών — και να θέσει την Κίνα στο επίκεντρο του δημιουργικού branding.
Το αν η Pop Mart θα καταφέρει να γίνει το «επόμενο Lego» μένει να αποδειχθεί.
Προς το παρόν, όμως, η Labubu χαμογελά διαβολικά... και θριαμβευτικά.
www.bankignews.gr
Η αλυσίδα που εδρεύει στο Πεκίνο είδε τις πωλήσεις της να απογειώνονται, ξεπερνώντας τα 2 δισ. δολάρια ετησίως, ενώ η χρηματιστηριακή της αξία φτάνει πλέον τα 40 δισ. δολάρια — υπερδιπλάσια από εκείνη των αμερικανικών ανταγωνιστών Hasbro και Mattel μαζί.
Η Labubu, ένα χαρακτηριστικό «άσχημο-αξιαγάπητο» φιγούρισμα με σατανικό χαμόγελο, έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο, προκαλώντας φαινόμενα υστερίας και επεισόδια σε καταστήματα, καθώς και ουρές εκατοντάδων καταναλωτών από το Παρίσι μέχρι το Λος Άντζελες.
Αστέρες όπως η Dua Lipa, η Rihanna και η Lisa των Blackpink έχουν φωτογραφηθεί να φορούν την κούκλα ως αξεσουάρ τσάντας.
Η Pop Mart είναι μία από τις ελάχιστες κινεζικές καταναλωτικές μάρκες που κατάφεραν να αποκτήσουν τέτοια διεθνή αναγνώριση.
Όπως σημειώνει ο Jason Yu, επικεφαλής της Kantar Worldpanel στην ευρύτερη Κίνα, η επιτυχία της Labubu αντικατοπτρίζει την ανάγκη του καταναλωτικού κοινού για κάτι πέρα από τη συμβατική, γυαλισμένη ομορφιά – μια πιο «αντιδραστική» αισθητική που αγκαλιάζει το διαφορετικό.
Διεθνής επέκταση με φιλοδοξίες… Lego
Η Pop Mart ιδρύθηκε το 2010 από τον Wang Ning, έναν νεαρό από την επαρχία Χενάν.
Το 2020 εισήχθη στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ και η εκρηκτική πορεία της μετέτρεψε τον ιδρυτή της σε έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους της Κίνας, με προσωπική περιουσία άνω των 21 δισ. δολαρίων.
Με στόχο να αντιγράψει το παγκόσμιο μοντέλο της Lego, η Pop Mart επεκτείνεται ραγδαία στο εξωτερικό.
Στο τέλος του 2023 διέθετε 130 φυσικά καταστήματα και 192 αυτόματους πωλητές εκτός ηπειρωτικής Κίνας, κυρίως στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και τη Νοτιοανατολική Ασία.
Παράλληλα, ενισχύει την παρουσία της μέσω διαδικτυακών καναλιών όπως η Amazon και το TikTok.
Η Labubu πωλείται κυρίως μέσω της δημοφιλούς μεθόδου των blind boxes – κουτιά με «τυχαίο» περιεχόμενο.
Στην Κίνα, ένα τέτοιο κουτί κοστίζει περίπου 10 δολάρια, όμως πολλές φιγούρες μεταπωλούνται στη δευτερογενή αγορά έως και τριπλάσιας αξίας.
Οι συλλέκτες επιδιώκουν να αποκτήσουν ολόκληρες σειρές, ενώ σπάνιες ή περιορισμένες εκδόσεις πωλούνται για τεράστια ποσά.
Πρόσφατα, ένας φανατικός αγοραστής κατέβαλε πάνω από 1,2 εκατ. γουάν (περίπου 150.000 ευρώ) για μια ανθρωπόμορφη έκδοση Labubu σε δημοπρασία στο Πεκίνο.
Ρυθμιστικές ανησυχίες και ψυχολογία κατανάλωσης
Η επιτυχία της Pop Mart έχει όμως και σκοτεινές πλευρές.
Η κινεζική κυβέρνηση έχει εκφράσει ανησυχίες για τον ενδεχόμενο εθισμό που προκαλεί η πρακτική των blind boxes, ιδίως σε ανηλίκους.
Πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας People’s Daily κάλεσε τις αρχές να αυστηροποιήσουν το ρυθμιστικό πλαίσιο της αγοράς.
Ως αποτέλεσμα, η μετοχή της εταιρείας υποχώρησε κατά 3,6% στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ.
Ωστόσο, η Pop Mart ωφελείται από το λεγόμενο “lipstick effect”, την τάση των καταναλωτών να στραφούν σε πιο φθηνές «πολυτέλειες» όταν η οικονομία είναι σε ύφεση.
Όπως τονίζει ο Yu της Kantar, η επιτυχία της Pop Mart αντικατοπτρίζει τη σημασία της «συναισθηματικής οικονομίας» στην Κίνα: πολλά παιδιά μοναχοπαίδια, προϊόν της πολιτικής του ενός παιδιού, αναζητούν παρηγοριά σε αντικείμενα που δημιουργούν ψευδαίσθηση συντροφικότητας.
Νέες προκλήσεις και το μέλλον του brand
Παρότι οι πωλήσεις της Labubu και της συλλογής Monsters αυξήθηκαν οκταπλάσια το 2023 (καλύπτοντας περίπου το 20% των συνολικών εσόδων), αναλυτές επισημαίνουν ότι η Pop Mart θα πρέπει να παρουσιάσει νέους χαρακτήρες και σειρές ώστε να διατηρήσει την ανοδική της πορεία.
Άλλες συλλογές, όπως οι Crybaby, επίσης κερδίζουν έδαφος, με αύξηση πωλήσεων άνω του 1.600% σε ετήσια βάση.
Όπως εκτιμά ο αναλυτής της Morningstar, Jeff Zhang, η Pop Mart έχει χτίσει έναν ισχυρό παγκόσμιο πυλώνα, όμως η μακροχρόνια επιτυχία της θα εξαρτηθεί από τη συνεχή καινοτομία στο δημιουργικό της χαρτοφυλάκιο.
Το 2024-2025 αναμένεται να είναι έτη σταθερής ανάπτυξης, όμως η διατήρηση της δημοφιλίας σε μια ταχέως εξελισσόμενη αγορά δεν είναι δεδομένη.
Η Labubu απέδειξε ότι μια φιγούρα με «αντισυμβατική γοητεία» μπορεί να καθορίσει μια νέα εποχή στην παγκόσμια αγορά παιχνιδιών — και να θέσει την Κίνα στο επίκεντρο του δημιουργικού branding.
Το αν η Pop Mart θα καταφέρει να γίνει το «επόμενο Lego» μένει να αποδειχθεί.
Προς το παρόν, όμως, η Labubu χαμογελά διαβολικά... και θριαμβευτικά.
www.bankignews.gr
Σχόλια αναγνωστών