Αεροσκάφη χωρίς πιλότο απογειώνονται στην Κίνα, με την Bank of America να συστήνει... αγορά
Ενώ νεοφυείς επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο προσπαθούν να κατασκευάσουν οχήματα που να πετούν χωρίς πιλότο, μόνο μία έχει λάβει πιστοποίηση για τη μεταφορά επιβατών — στην Κίνα.
Η εισηγμένη στις ΗΠΑ εταιρεία Ehang έλαβε αυτή την πιστοποίηση από τη ρυθμιστική αρχή αεροπορίας της Κίνας στα τέλη Μαρτίου, και σκοπεύει να ξεκινήσει πτήσεις για τουρίστες σε συγκεκριμένες διαδρομές έως τα τέλη Ιουνίου.
Το όχημα, γνωστό ως eVTOL (ηλεκτρικό κάθετης απογείωσης και προσγείωσης), μεταφέρει δύο επιβάτες και χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια για κάθετη απογείωση και προσγείωση, παρόμοια με ελικόπτερο.
«Η Ehang αναμένεται να διατηρήσει το 100% του μεριδίου αγοράς στην Κίνα την περίοδο 2025-2027, καθώς η αυστηρή διαδικασία πιστοποίησης από την Civil Aviation Administration of China αποτελεί υψηλό φραγμό εισόδου για νέους παίκτες», ανέφεραν οι αναλυτές μετοχών του βιομηχανικού τομέα της Bank of America.
Ξεκίνησαν την κάλυψη της μετοχής με αξιολόγηση "buy", προβλέποντας ότι η τιμή της μπορεί να φτάσει κατά $26 — 36% υψηλότερα.
Η μετοχή έχει ενισχυθεί πάνω από 20% από την αρχή του έτους.
Οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ehang θα επωφεληθεί από την κρατική στήριξη και ταχύτερες από το αναμενόμενο παραδόσεις σε τουριστικούς πελάτες.
Παγκόσμια πρωτιά
Η Ehang κατατάχθηκε επίσης πρώτη παγκοσμίως όσον αφορά την πιθανότητα να φτάσει το ορόσημο των χιλίων μονάδων ετησίως μέσω ευρείας πιστοποίησης και υιοθέτησης, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της αμερικανικής SMG Consulting.
Αντίπαλος της στις ΗΠΑ, η Joby Aviation, της οποίας η μετοχή έχει υποχωρήσει 9% φέτος, κατατάχθηκε τέταρτη.
Πέμπτη κατατάχθηκε η Archer Aviation, της οποίας η μετοχή έχει ενισχυθεί 36% το 2025.
Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα είναι ο επίσημος πάροχος αεροταξί για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Λος Άντζελες το 2028.
Η Bank of America δεν καλύπτει επί του παρόντος τις μετοχές της Joby Aviation και της Archer Aviation.
Τι είναι η πιστοποίηση
Η US Federal Aviation Administration εργάζεται πάνω σε κανόνες πιστοποίησης για να επιτρέψει την πτήση τέτοιων οχημάτων με επιβάτες στις ΗΠΑ, αν και το αρχικό επίκεντρο είναι οι πτήσεις με πιλότο.
Αντιθέτως, η Κίνα έχει επιταχύνει τις προσπάθειές της τα τελευταία δύο χρόνια για την ανάπτυξη αυτού που αποκαλεί «οικονομία χαμηλού υψομέτρου».
Περίπου 300 τοπικές κυβερνήσεις στην Κίνα έχουν ανακοινώσει σχετικά σχέδια έως τον Απρίλιο του 2025, που περιλαμβάνουν επενδύσεις σε υποδομές για τη λειτουργία των eVTOL και επιδοτήσεις επιχειρήσεων, ανέφεραν οι αναλυτές της Bank of America σε ξεχωριστή έκθεση της 14ης Μαΐου για τον κλάδο.
Το πιστοποιημένο μοντέλο της Ehang, το 216-S, πωλείται περίπου για 2,39 εκατομμύρια γουάν (330.000 δολάρια) στην Κίνα και 410.000 δολάρια στο εξωτερικό, σύμφωνα με την έκθεση.
Σημειώθηκε επίσης ότι το μεγαλύτερο, τετραθέσιο Joby S4 κοστίζει 1,3 εκατομμύρια δολάρια.
«Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η κεντρική κυβέρνηση βλέπει την ανάπτυξη της οικονομίας χαμηλού υψομέτρου ως στρατηγικής σημασίας κλάδο για την κινεζική οικονομία τα επόμενα χρόνια», δήλωσαν οι αναλυτές.
Η πολιτική καλύπτει επίσης την υποστήριξη χρήσης drones για την παράδοση τροφίμων και προμηθειών σε τουριστικά σημεία στα βουνά — δοκιμές που έγιναν δημοφιλείς κατά την Πρωτομαγιά στην Κίνα.
Αρκετές κινεζικές εταιρείες, από την Xpeng έως τη Volant, εργάζονται επίσης σε ιπτάμενα οχήματα για επιβάτες.
Τέτοιου είδους οχήματα μικρών αποστάσεων μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην πυρόσβεση και στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.
Δυναμική η αγορά
Για την Ehang, οι αναλυτές της Bank of America προβλέπουν ότι κάθε τουριστικός προορισμός θα θελήσει να αποκτήσει 5 έως 10 eVTOL, υποστηρίζοντας μια συνολική δυναμική αγορά 80.000 μονάδων στην Κίνα.
Βραχυπρόθεσμα, εκτιμούν ότι ο όγκος παραδόσεων της Ehang θα φτάσει τις 442 μονάδες φέτος και 813 του χρόνου.
«Αυτό θα μεταφραστεί σε αύξηση εσόδων κατά 103% το 2025 και 82% το 2026», αναφέρει η έκθεση.
Ένας άλλος, πιο μακροπρόθεσμος τομέας ανάπτυξης είναι η αστική αγορά αεροταξί.
Ενώ οι αναλυτές αναμένουν ότι ο τουρισμός θα είναι ο βασικός μοχλός ζήτησης βραχυπρόθεσμα, θεωρούν ότι τα αεροταξί θα αρχίσουν να αυξάνουν το μερίδιό τους από το 2035 και μετά.
Με βάση την τρέχουσα αγορά ταξί και υπηρεσιών ride-hailing, η Bank of America εκτιμά ότι η συνολική ζήτηση για eVTOL αεροταξί θα μπορούσε να φτάσει τις 200.000 μονάδες στο μέλλον.
«Αν τα ετήσια έσοδα ανά αεροταξί φτάσουν τα 1,5 εκατομμύρια γουάν έως το 2035, η λειτουργία αεροταξί θα είναι κερδοφόρα και … θα προσφέρει επιπλέον έσοδα και κέρδη στην Ehang μακροπρόθεσμα», ανέφεραν οι αναλυτές.
Ωστόσο, προειδοποίησαν ότι οποιοδήποτε ατύχημα ή τραυματισμός επιβάτη θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά στη φήμη της εταιρείας, πέραν πιθανών νομικών διεκδικήσεων.
Σημαντικά περιστατικά θα μπορούσαν επίσης να επιβραδύνουν την υιοθέτηση των eVTOL, επεσήμαναν.
www.bankingnews.gr
Η εισηγμένη στις ΗΠΑ εταιρεία Ehang έλαβε αυτή την πιστοποίηση από τη ρυθμιστική αρχή αεροπορίας της Κίνας στα τέλη Μαρτίου, και σκοπεύει να ξεκινήσει πτήσεις για τουρίστες σε συγκεκριμένες διαδρομές έως τα τέλη Ιουνίου.
Το όχημα, γνωστό ως eVTOL (ηλεκτρικό κάθετης απογείωσης και προσγείωσης), μεταφέρει δύο επιβάτες και χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια για κάθετη απογείωση και προσγείωση, παρόμοια με ελικόπτερο.
«Η Ehang αναμένεται να διατηρήσει το 100% του μεριδίου αγοράς στην Κίνα την περίοδο 2025-2027, καθώς η αυστηρή διαδικασία πιστοποίησης από την Civil Aviation Administration of China αποτελεί υψηλό φραγμό εισόδου για νέους παίκτες», ανέφεραν οι αναλυτές μετοχών του βιομηχανικού τομέα της Bank of America.
Ξεκίνησαν την κάλυψη της μετοχής με αξιολόγηση "buy", προβλέποντας ότι η τιμή της μπορεί να φτάσει κατά $26 — 36% υψηλότερα.
Η μετοχή έχει ενισχυθεί πάνω από 20% από την αρχή του έτους.
Οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ehang θα επωφεληθεί από την κρατική στήριξη και ταχύτερες από το αναμενόμενο παραδόσεις σε τουριστικούς πελάτες.
Παγκόσμια πρωτιά
Η Ehang κατατάχθηκε επίσης πρώτη παγκοσμίως όσον αφορά την πιθανότητα να φτάσει το ορόσημο των χιλίων μονάδων ετησίως μέσω ευρείας πιστοποίησης και υιοθέτησης, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της αμερικανικής SMG Consulting.
Αντίπαλος της στις ΗΠΑ, η Joby Aviation, της οποίας η μετοχή έχει υποχωρήσει 9% φέτος, κατατάχθηκε τέταρτη.
Πέμπτη κατατάχθηκε η Archer Aviation, της οποίας η μετοχή έχει ενισχυθεί 36% το 2025.
Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα είναι ο επίσημος πάροχος αεροταξί για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Λος Άντζελες το 2028.
Η Bank of America δεν καλύπτει επί του παρόντος τις μετοχές της Joby Aviation και της Archer Aviation.
Τι είναι η πιστοποίηση
Η US Federal Aviation Administration εργάζεται πάνω σε κανόνες πιστοποίησης για να επιτρέψει την πτήση τέτοιων οχημάτων με επιβάτες στις ΗΠΑ, αν και το αρχικό επίκεντρο είναι οι πτήσεις με πιλότο.
Αντιθέτως, η Κίνα έχει επιταχύνει τις προσπάθειές της τα τελευταία δύο χρόνια για την ανάπτυξη αυτού που αποκαλεί «οικονομία χαμηλού υψομέτρου».
Περίπου 300 τοπικές κυβερνήσεις στην Κίνα έχουν ανακοινώσει σχετικά σχέδια έως τον Απρίλιο του 2025, που περιλαμβάνουν επενδύσεις σε υποδομές για τη λειτουργία των eVTOL και επιδοτήσεις επιχειρήσεων, ανέφεραν οι αναλυτές της Bank of America σε ξεχωριστή έκθεση της 14ης Μαΐου για τον κλάδο.
Το πιστοποιημένο μοντέλο της Ehang, το 216-S, πωλείται περίπου για 2,39 εκατομμύρια γουάν (330.000 δολάρια) στην Κίνα και 410.000 δολάρια στο εξωτερικό, σύμφωνα με την έκθεση.
Σημειώθηκε επίσης ότι το μεγαλύτερο, τετραθέσιο Joby S4 κοστίζει 1,3 εκατομμύρια δολάρια.
«Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η κεντρική κυβέρνηση βλέπει την ανάπτυξη της οικονομίας χαμηλού υψομέτρου ως στρατηγικής σημασίας κλάδο για την κινεζική οικονομία τα επόμενα χρόνια», δήλωσαν οι αναλυτές.
Η πολιτική καλύπτει επίσης την υποστήριξη χρήσης drones για την παράδοση τροφίμων και προμηθειών σε τουριστικά σημεία στα βουνά — δοκιμές που έγιναν δημοφιλείς κατά την Πρωτομαγιά στην Κίνα.
Αρκετές κινεζικές εταιρείες, από την Xpeng έως τη Volant, εργάζονται επίσης σε ιπτάμενα οχήματα για επιβάτες.
Τέτοιου είδους οχήματα μικρών αποστάσεων μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην πυρόσβεση και στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.
Δυναμική η αγορά
Για την Ehang, οι αναλυτές της Bank of America προβλέπουν ότι κάθε τουριστικός προορισμός θα θελήσει να αποκτήσει 5 έως 10 eVTOL, υποστηρίζοντας μια συνολική δυναμική αγορά 80.000 μονάδων στην Κίνα.
Βραχυπρόθεσμα, εκτιμούν ότι ο όγκος παραδόσεων της Ehang θα φτάσει τις 442 μονάδες φέτος και 813 του χρόνου.
«Αυτό θα μεταφραστεί σε αύξηση εσόδων κατά 103% το 2025 και 82% το 2026», αναφέρει η έκθεση.
Ένας άλλος, πιο μακροπρόθεσμος τομέας ανάπτυξης είναι η αστική αγορά αεροταξί.
Ενώ οι αναλυτές αναμένουν ότι ο τουρισμός θα είναι ο βασικός μοχλός ζήτησης βραχυπρόθεσμα, θεωρούν ότι τα αεροταξί θα αρχίσουν να αυξάνουν το μερίδιό τους από το 2035 και μετά.
Με βάση την τρέχουσα αγορά ταξί και υπηρεσιών ride-hailing, η Bank of America εκτιμά ότι η συνολική ζήτηση για eVTOL αεροταξί θα μπορούσε να φτάσει τις 200.000 μονάδες στο μέλλον.
«Αν τα ετήσια έσοδα ανά αεροταξί φτάσουν τα 1,5 εκατομμύρια γουάν έως το 2035, η λειτουργία αεροταξί θα είναι κερδοφόρα και … θα προσφέρει επιπλέον έσοδα και κέρδη στην Ehang μακροπρόθεσμα», ανέφεραν οι αναλυτές.
Ωστόσο, προειδοποίησαν ότι οποιοδήποτε ατύχημα ή τραυματισμός επιβάτη θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά στη φήμη της εταιρείας, πέραν πιθανών νομικών διεκδικήσεων.
Σημαντικά περιστατικά θα μπορούσαν επίσης να επιβραδύνουν την υιοθέτηση των eVTOL, επεσήμαναν.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών