(upd) Σφοδρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει το σχέδιο για τον «ξαφνικό θάνατο» των ΕΛΤΑ, καθώς εργαζόμενοι και αντιπολίτευση ζητούν απαντήσεις.
Να παγώσει το σχέδιο για κλείσιμο των καταστημάτων των ΕΛΤΑ ζητά, με δήλωσή του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νίκος Παππάς.
Ειδικότερα, ο κ. Παππάς αναφέρει: «Η κυβέρνηση κλείνει αιφνιδιαστικά 200 καταστήματα των ΕΛΤΑ. Συνταξιούχοι, ακρίτες, νησιώτες δεν θα έχουν ταχυδρομείο.
Ζητάμε να παγώσει το σχέδιο. Και με τα καταστήματα ανοιχτά να έρθουν στη Βουλή ο κ. Χατζηδάκης, το Υπερταμείο και η διοίκηση των ΕΛΤΑ. Δεν μπορεί να περάσει αυτό το σχέδιο».
Όπως έγινε γνωστό από τον ΣΥΡΙΖΑ, σε συνέχεια του αιτήματός του για τη σύγκληση επιτροπών για τα ΕΛΤΑ, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, επικοινώνησε με τον πρόεδρο της Βουλής, κ. Νικήτα Κακλαμάνη.
Ο Σ. Φάμελλος ζήτησε η συνεδρίαση των Επιτροπών να πραγματοποιηθεί άμεσα, τη Δευτέρα, εφόσον το αίτημα έγινε δεκτό ομόθυμα και«εν ανάγκη να προστεθεί συνεδρίαση των Επιτροπών, αν δεν είναι δυνατή η αναβολή της συνεδρίασης για το φορολογικό νομοσχέδιο». Ο πρόεδρος της Βουλής δεσμεύτηκε ότι θα επικοινωνήσει με τον αρμόδιο υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Πιερρακάκη, προκειμένου να προγραμματιστεί η συνεδρίαση.
Από το ΠΑΣΟΚ, ο Μιχάλης Κατρίνης τόνισε πως «το ζήτημα του κλεισίματος εγείρει σοβαρά ζητήματα», ενώ δεν έλειψε και ο προβληματισμός από κυβερνητικούς βουλευτές.
Παρέμβαση Πιερρακάκη: Τα ΕΛΤΑ έχουν πρόβλημα, απαιτούνται δύσκολες αποφάσεις
Την ανάγκη λήψης δύσκολων αποφάσεων για την επιβίωση των προβληματικών ΕΛΤΑ υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, στη Βουλή, στον απόηχο της ανακοίνωσης της διοίκησης του οργανισμού για το σχέδιο ξαφνικού θανάτου, με το κλείσιμο περίπου 200 καταστημάτων.
«Η κυβέρνηση έχει ήδη δράσει»
«Τα ΕΛΤΑ έχουν πρόβλημα, αλλά πρέπει να επιβιώσουν», υπογράμμισε ο κ. Πιερρακάκης, υπενθυμίζοντας ότι η κυβέρνηση έχει ήδη προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και σε εθελούσια έξοδο προσωπικού.
«Το ζητούμενο είναι να επιβιώσουν.
Τα ΕΛΤΑ αντιμετωπίζουν πάρα πολλά προβλήματα. Η αλληλογραφία σήμερα αντιστοιχεί μόλις στο 10% αυτής που υπήρχε παλαιότερα. Πρέπει να ληφθούν δύσκολες αποφάσεις», τόνισε ο υπουργός.
Ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι κάθε παράμετρος λαμβάνεται υπόψη στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.
«Τα χρήματα που έχουν εισέλθει στον οργανισμό είναι για να επιβιώσει, όχι για το αντίθετο»,τόνισε.
Ερώτηση ΠΑΣΟΚ στην Κομισιόν
Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με το κλείσιμο «άνω των 200 καταστημάτων ΕΛΤΑ σε όλη την Ελλάδα», κατέθεσε ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Σάκης Αρναούτογλου, εξέλιξη η οποία έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις.
«Η εξέλιξη αυτή αφήνει ολόκληρες περιοχές -όπως ο Δήμος Ζαγορίου στην Ήπειρο με 43 χωριά ή οι Δήμοι Ιεράπετρας στην Κρήτη, Βορείων Τζουμέρκων, Θέρμου Αιτωλοακαρνανίας- χωρίς πρόσβαση σε τοπικό ταχυδρομικό κατάστημα.
Παρόμοια φαινόμενα καταγράφονται και σε άλλες περιφέρειες», τονίζει και προσθέτει:
«Η συρρίκνωση του δικτύου εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την τήρηση της υποχρέωσης καθολικής υπηρεσίας, η οποία αποτελεί θεμελιώδη αρχή της ευρωπαϊκής ταχυδρομικής πολιτικής και προϋποθέτει ίση πρόσβαση όλων των πολιτών, ανεξαρτήτως τόπου κατοικίας, σε βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες.
Ιδίως για ηλικιωμένους και ευάλωτες ομάδες της υπαίθρου, η απομάκρυνση των σημείων εξυπηρέτησης συνεπάγεται αποκλεισμό από βασικές συναλλαγές, οικονομικές υπηρεσίες και κοινωνική επικοινωνία».
Ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ ρωτά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «πώς διασφαλίζει ότι η Ελλάδα τηρεί τις υποχρεώσεις παροχής της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας, ιδίως σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές, ενόψει των εκτεταμένων κλεισιμάτων καταστημάτων ΕΛΤΑ; Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να αποτραπεί ο κοινωνικός και γεωγραφικός αποκλεισμός πολιτών λόγω της έλλειψης πρόσβασης σε βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες; Υπάρχει ευρωπαϊκή στρατηγική ή χρηματοδοτικά εργαλεία που μπορούν να στηρίξουν τη διατήρηση ή και τον εκσυγχρονισμό της παρουσίας του παρόχου καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας σε περιοχές με χαμηλή πληθυσμιακή πυκνότητα;».
Σφοδρή αντίδραση των εργαζομένων
Έντονη είναι η αντίδραση των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ στο επικείμενο κλείσιμο 204 καταστημάτων που ανακοίνωσε και επίσημα, η διοίκηση του Οργανισμού. Σε χθεσινή ανακοίνωσή της, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) κάνει λόγο για «Σχέδιο Αρμαγεδδώνας για τα ΕΛΤΑ», εκφράζοντας την πλήρη αντίθεσή της στη συρρίκνωση των ΕΛΤΑ, υπογραμμίζοντας – παράλληλα – ότι το ελληνικό δημόσιο οφείλει να αποζημιώσει τον Οργανισμό για την Καθολική Υπηρεσία και να δώσει αναπτυξιακή προοπτική.
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Ομοσπονδίας, που μεταδίδει το ertnews, τα νέα πλάνα που προωθούνται δεν είναι καινούργια, αλλά αποτελούν επαναφορά, όσων είχαν παρουσιαστεί από το Υπερταμείο ήδη από το 2018, στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης των ΕΛΤΑ. Όπως σημειώνεται, η σημερινή επανεμφάνισή τους συνδέεται με την ταχύτητα υλοποίησης και την ένταση των αλλαγών, οι οποίες περιλαμβάνουν εκχώρηση έργου σε ιδιώτες και μετακινήσεις τακτικού προσωπικού.
Η ΠΟΣΤ επισημαίνει ότι η ραγδαία πτώση των εσόδων από το επιστολικό ταχυδρομείο και τα χρηματοοικονομικά προϊόντα, λόγω της ψηφιακής υποκατάστασης, δεν αρκεί για να δικαιολογήσει τις κινήσεις αυτές, κατηγορώντας τη Διοίκηση ότι αποφεύγει να απαντήσει για τις πραγματικές αιτίες. Η Ομοσπονδία αποδίδει τη σημερινή κατάσταση σε είκοσι χρόνια απουσίας ολοκληρωμένων πολιτικών για τα ΕΛΤΑ και σε διαχρονικές αστοχίες των διοικήσεων, αλλά και στη μόνιμα καθυστερημένη και ανεπαρκή αποζημίωση της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας.
Η ΠΟΣΤ δηλώνει ότι βρίσκεται στο πλευρό όλων των συναδέλφων, στηρίζοντας κάθε ταχυδρομικό που πλήττεται από τις σχεδιαζόμενες αλλαγές. Παράλληλα, η Ομοσπονδία καλεί τους εργαζόμενους να τηρούν τις υπηρεσιακές τους υποχρεώσεις και να καταγγέλλουν άμεσα κάθε περίπτωση καταπάτησης δικαιωμάτων τους.
H αντίδραση του ΚΚΕ
«Να σταματήσει το κλείσιμο καταστημάτων των ΕΛΤΑ. Να διασφαλιστεί ο δημόσιος και κοινωνικός χαρακτήρας τους», ζητάει το ΚΚΕ με ερώτηση που απευθύνει στους συναρμόδιους υπουργούς η Κοινοβουλευτική του Ομάδα.
Όπως αναφέρουν οι βουλευτές, η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), με τη στήριξη της κυβέρνησης, προχωρά σε μαζικό κλείσιμο άνω των 200 ταχυδρομικών καταστημάτων σε όλη τη χώρα, στο πλαίσιο της λεγόμενης «αναδιάρθρωσης» και «εξορθολογισμού» του δικτύου τους.
«Η εξέλιξη αυτή προκαλεί έντονες αντιδράσεις από εργαζόμενους και κατοίκους δεκάδων περιοχών, καθώς οδηγεί σε υποβάθμιση βασικών ταχυδρομικών υπηρεσιών, απώλεια θέσεων εργασίας και παραπέρα ιδιωτικοποίηση του οργανισμού. Η λεγόμενη "αναδιοργάνωση" των ΕΛΤΑ έχει ως βασικό αποτέλεσμα την περαιτέρω συρρίκνωση του δικτύου και των υπηρεσιών τους, με σοβαρές συνέπειες τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για το κοινό. Οι αλλαγές αυτές συνοδεύονται από περικοπές θέσεων εργασίας, εντατικοποίηση, μετακινήσεις προσωπικού, ενώ οι πολίτες, ιδιαίτερα στις αγροτικές και νησιωτικές περιοχές, βλέπουν να αποκόπτονται από απαραίτητες ταχυδρομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες», σημειώνουν οι βουλευτές του ΚΚΕ.
Οι εξελίξεις αυτές, καταγγέλουν, εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχέδιο εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης των ταχυδρομικών υπηρεσιών, στο πλαίσιο της «απελευθέρωσης» της αγοράς και της αναζήτησης «στρατηγικού επενδυτή» για τα ΕΛΤΑ.
«Στην πραγματικότητα, πρόκειται για παράδοση ενός κρίσιμου δημόσιου αγαθού στα επιχειρηματικά συμφέροντα, με στόχο τη διασφάλιση της κερδοφορίας του κεφαλαίου και όχι την κάλυψη των λαϊκών αναγκών. Είναι αποτέλεσμα σχεδιασμών που υλοποιούνται βήμα-βήμα εδώ και πάνω από μια δεκαετία, με τη συνέργεια όλων των κυβερνήσεων. Το 2020 η κυβέρνηση της ΝΔ πέρασε τροπολογία που άνοιξε τον δρόμο στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ, νομιμοποίησε μαζικές απολύσεις, εισήγαγε τις ατομικές συμβάσεις, διέλυσε τον ενιαίο χαρακτήρα των ΕΛΤΑ, άνοιξε τον δρόμο για το σπάσιμο του δικτύου και την παράδοσή του σε εργολάβους. Νωρίτερα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε ανοίξει τον δρόμο, ενέταξε τα ΕΛΤΑ στο Υπερταμείο, ενίσχυσε τη λειτουργία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και προώθησε την αποδόμηση της καθολικής υπηρεσίας», σημειώνει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ και προειδοποιεί ότι μπροστά σε αυτή την κατάσταση, εργαζόμενοι και τοπικές κοινωνίες, σε πολλές περιοχές της χώρας, οργανώνουν κινητοποιήσεις και παρεμβάσεις, απαιτώντας να μην κλείσει κανένα κατάστημα, να ενισχυθεί ο οργανισμός με μόνιμο προσωπικό και σύγχρονο εξοπλισμό, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του λαού.
«Οι πρωτοβουλίες αυτές αναδεικνύουν την ανάγκη να λειτουργήσουν τα ΕΛΤΑ ως δημόσια, κοινωνική υπηρεσία και όχι ως πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Το ΚΚΕ υπογραμμίζει ότι η διασφάλιση ενός καθολικού, δημόσιου και αξιόπιστου ταχυδρομικού δικτύου αποτελεί κοινωνική ανάγκη και υποχρέωση του κράτους.
Αντί για λουκέτα, απολύσεις και ιδιωτικοποίηση, απαιτείται στήριξη των ΕΛΤΑ με επαρκή κρατική χρηματοδότηση, προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και βελτίωση των υποδομών, ώστε να εξασφαλίζεται η εξυπηρέτηση όλων των πολιτών, σε κάθε γωνιά της χώρας», αναφέρουν και καλούν την κυβέρνηση να απαντήσει ποια μέτρα θα λάβει ώστε:
-Να διασφαλιστεί ότι καμία περιοχή δεν θα μείνει χωρίς πρόσβαση σε βασικές ταχυδρομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
-Να εξασφαλιστεί η παραμονή όλων των εργαζομένων στις θέσεις τους, χωρίς απολύσεις ή αναγκαστικές μετακινήσεις σε μεγάλες αποστάσεις,
-Να γίνουν προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και να ενισχυθούν οι υποδομές.
Απαντήσεις ζητά η Νέα Αριστερά
Για τη «συρρίκνωση του δικτύου καταστημάτων των ΕΛΤΑ με αιφνιδιαστικές ενέργειες που πλήττουν τις τοπικές κοινωνίες», ζητάει απαντήσεις ο πρόεδρος και βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή και απευθύνουν στους συναρμόδιους υπουργούς. «Παρά τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ οι πολίτες -και ειδικά στην ελληνική περιφέρεια- βλέπουν συνεχή συρρίκνωση και στέρηση πολύτιμων υπηρεσιών που επιτείνουν ακόμα περισσότερο την ερημοποίηση της υπαίθρου.
Το ”λουκέτο” σε καταστήματα των ΕΛΤΑ στην ελληνική περιφέρεια σε συνδυασμό με το ”λουκέτο” σε καταστήματα των τραπεζών, την κατάργηση Ειρηνοδικείων, την κατάργηση καταστημάτων ΔΟΥ κ.λπ. αποψιλώνουν κωμοπόλεις και χωριά από βασικές υπηρεσίες επηρεάζοντας δυσανάλογα τις τοπικές οικονομίες…», αναφέρεται στην ερώτηση.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών