Προτάσεις για τους δανειολήπτες με ελβετικό φράγκο, όπως και τους δανειολήπτες που καταφεύγουν στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό, και νέες υποχρεώσεις για τους servicers ή funds κόκκινων δανείων περιλαμβάνει το πακέτο του ΠΑΣΟΚ για το ιδιωτικό χρέος, με την αρμόδια βουλευτή Μιλένα Αποστολάκη σε κοινή συνέντευξη τύπου, παρουσία του Δημήτρη Σπυράκου που είχε εργαστεί για τον νόμο Κατσέλη και με τον αναπληρωτή γραμματέα του τομέα Δημήτρη Αναστασόπουλο.
Τι ξέχασε να πει το ΠΑΣΟΚ
Τα 90 λεπτά της παρουσίασης και οι 30 σελίδες ενημερωτικού υλικού δεν κάλυψαν όλο το πρόβλημα, αφού οι εκπρόσωποι του ΠΑΣΟΚ εστίασαν στο περιεχόμενο της τροπολογίας που θα κατατεθεί για την προστασία των δανειοληπτών.
Πάντως, στην εποχή του TikTok, το ΠΑΣΟΚ έχει δυσκολίες να επικοινωνήσει με απόλυτη σαφήνεια αυτά που θέλει να αλλάξει όταν αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας. Αίσθηση προκάλεσε το γεγονός ότι δε σχολίασε την τελευταία κυβερνητική πρωτοβουλία με την υποχρέωση του servicer να δίνει πρόταση στον δανειολήπτη τρεις μήνες πριν από τον πλειστηριασμό, χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
Η πρόταση για το ελβετικό φράγκο
Για το θέμα των δανειοληπτών με ελβετικό φράγκο, προτείνει η ισοτιμία να υπολογιστεί στο 1,42 για το ελβετικό φράγκο, όταν στο στάδιο της εκταμίευσης ήταν στο 1,62 και σήμερα είναι στο 0,95 για το ευρώ. Το κόστος κατά 2/3 της πρότασης να το αναλάβουν οι τράπεζες και το υπόλοιπο 1/3 οι δανειολήπτες.
Για το κόστος της ρύθμισης δεν δόθηκε συγκεκριμένη απάντηση, όπως και αν απαιτείται η έγκριση των Θεσμών. Στο περιθώριο της παρουσίασης ειπώθηκε ότι θα δοθεί μια μάχη και ελπίζουν να την κερδίσουν, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα είναι εκτός Μνημονίων.
Αναστολή των πλειστηριασμών με ελβετικό φράγκο
Πάντως, η πρόταση του Δημήτρη Αναστασόπουλου για αναστολή των πλειστηριασμών του ελβετικού φράγκου ακούστηκε θετικά, καθώς η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί ρύθμιση από τον περασμένο Δεκέμβριο, η οποία ακόμη παραμένει στα χαρτιά, και την ίδια ώρα δανειολήπτες χάνουν τα σπίτια τους.
Η κα Μιλένα Αποστολάκη αναφέρθηκε στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό, ο οποίος στις πολυμερείς συμφωνίες έχει αποτύχει, διότι οι servicers προτείνουν ρυθμίσεις μη αποδεκτές ακόμη και για τους ευάλωτους, ενώ για τους μη ευάλωτους με την τροπολογία καθίσταται υποχρεωτική.
Οι ρυθμίσεις του Εξωδικαστικού Μηχανισμού σε ποσοστό 80% αφορούν την εφορία και τον ΕΦΚΑ και μόλις το 20% τους servicers, οι οποίες στη συνέχεια δεν υλοποιούνται.
Με φυσικά καταστήματα οι servicers
Η τροπολογία του ΠΑΣΟΚ προβλέπει για πρώτη φορά ότι οι servicers πρέπει να διαθέτουν φυσικά καταστήματα ή να συνεργαστούν με τράπεζες και να δίνουν την ευκαιρία στους δανειολήπτες να έχουν άμεση επικοινωνία με εκπροσώπους των πιστωτών.
Η υποχρέωση για τους servicers να δίνουν πρόταση ρύθμισης δεν εξασφαλίζει ότι θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα χρέους για τους δανειολήπτες, καθώς δεν υπήρξε αναφορά πως θα συνδέεται η ρύθμιση με τα εισοδήματα και με την αξία της περιουσίας των δανειοληπτών.
Η εικόνα του ιδιωτικού χρέους
Σήμερα, 4.000.000 ΑΦΜ χρωστούν στην εφορία, 2.300.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις χρωστούν στον ΕΦΚΑ, και πάνω από ένα εκατομμύριο δάνεια είναι «κόκκινα».
Μέχρι τα μέσα του 2025, έχουν ρυθμιστεί μέσω Εξωδικαστικού Μηχανισμού οφειλές ύψους 13 δισ. ευρώ, σε σύνολο 230 δισ. ιδιωτικού χρέους, στην πραγματικότητα πολύ λιγότερες, αφού πολλές από τις ρυθμίσεις αυτές έχουν και πάλι κοκκινίσει, με αποτέλεσμα οι πολίτες να απειλούνται με μαζικούς πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας και να αισθάνονται απροστάτευτοι.
Η τροπολογία περιλαμβάνει τέσσερις βασικούς άξονες:
1) Την προστασία δανειοληπτών σε ελβετικό φράγκο, εισάγοντας μια δίκαιη κατανομή του συναλλαγματικού κινδύνου μεταξύ τραπεζών και οφειλετών, καθώς αναλαμβάνεται κατά τα δύο τρίτα από τον πιστωτή και κατά το ένα τρίτο από τον οφειλέτη. Με βάση την πρόταση του ΠΑΣΟΚ προβλέπεται αναδρομικός επανυπολογισμός των οφειλών με ευνοϊκότερη ισοτιμία και διασφαλίζεται ότι οι ρυθμίσεις καλύπτουν και συμβάσεις που έχουν καταγγελθεί ή μετατραπεί σε ευρώ.
2) Την αναβάθμιση του Εξωδικαστικού Μηχανισμού ρύθμισης οφειλών με την καθιέρωση της υποχρεωτικής συμμετοχής των πιστωτών στη διαδικασία και μία σειρά αλλαγών που θα διευκολύνουν την παραγωγή ρεαλιστικών προτάσεων. Ενισχύεται ο Κώδικας Δεοντολογίας και καθιερώνεται η υποχρέωση αιτιολογημένης απόρριψης των προτάσεων των οφειλετών. Συγκροτούνται, ακόμα, Επιτροπές Διευθέτησης Οφειλών για τη διασφάλιση βιώσιμων ρυθμίσεων, ενώ θεσπίζονται κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβίασης υποχρεώσεων από τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης.
3) Την υποχρέωση των εταιρειών διαχείρισης να τηρούν καταστήματα ή να συνεργάζονται με καταστήματα τραπεζών σε κάθε περιφερειακή ενότητα, στα οποία θα μπορεί να απευθυνθεί ο οφειλέτης για να εξυπηρετηθεί για τα ζητήματα που συνδέονται με την οφειλή του, και την συνακόλουθη υποχρέωσή τους να τηρούν αρχείο με τον πλήρη φάκελο της υπόθεσης, να παρέχουν αναλυτική ενημέρωση για το ιστορικό της οφειλής αλλά και των προτάσεων ρύθμισης. Αντιμετωπίζονται καταχρηστικές και αθέμιτες πρακτικές των εταιρειών διαχείρισης στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων.
4) Τη διασφάλιση της διαφάνειας στις τραπεζικές συναλλαγές με την κατάργηση καταχρηστικών και αδιαφανών χρεώσεων σε βασικές τραπεζικές υπηρεσίες. Διασφαλίζεται η πρόσβαση των καταναλωτών στις τραπεζικές υπηρεσίες, αντιμετωπίζονται τα φαινόμενα των υπέρογκων χρεώσεων στις διατραπεζικές συναλλαγές σε καταστήματα, έτσι ώστε να πληρώνουν στο κατάστημα το ίδιο ποσό με τις διαδικτυακές συναλλαγές, προσαυξημένο μόνο με το πραγματικό κόστος εξυπηρέτησης. Οι τράπεζες, τέλος, πρέπει να εξηγούν για κάθε χρέωση αν πρόκειται για πραγματικό λειτουργικό κόστος ή αμοιβή υπηρεσίας, ώστε να ελέγχεται η νομιμότητα και το εύλογο ύψος.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών