Τελευταία Νέα
Πολιτική

Κικίλιας: Το χειρότερο δυνατό σενάριο το κλείσιμο των Στενών του Hormuz - Σε διαρκή επιφυλακή

Κικίλιας: Το χειρότερο δυνατό σενάριο το κλείσιμο των Στενών του Hormuz - Σε διαρκή επιφυλακή
Mέχρι στιγμής δεν έχουν αναφερθεί προβλήματα, οι ελληνικές αρχές παραμένουν σε διαρκή επιφυλακή, τόνισε ο Β. Κικίλιας
Σχετικά Άρθρα
«Το χειρότερο δυνατό σενάριο» είναι το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, τόνισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Β. Κικίλιας, στη σκιά των τελευταίων εξελίξεων στη Μέση Ανατολή, σημειώνοντας πως αν αυτό συμβεί θα οδηγήσει σε περαιτέρω κλιμάκωση μιας ήδη «ανησυχητικής και επικίνδυνης κατάστασης, η οποία δεν ελέγχεται».
Μάλιστα, ο κ. Κικίλιας μιλώντας στο ΕΡΤNews διαβεβαίωσε ότι ο θάλαμος επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος παρακολουθεί στενά τα ελληνικά πλοία που πλέουν στην ευρύτερη περιοχή, με ανανεώσεις δεδομένων κάθε 6 και 12 ώρες, αν και μέχρι στιγμής δεν έχουν αναφερθεί προβλήματα, οι ελληνικές αρχές παραμένουν σε διαρκή επιφυλακή.
«Πρώτο μας μέλημα είναι η ασφάλεια των ναυτικών μας, της ποντοπόρου ναυτιλίας, των πλοίων μας με ελληνική σημαία, αλλά και των ελληνόκτητων πλοίων - που αποτελούν το 20% του παγκόσμιου στόλου- άρα ένας μεγάλος αριθμός πλοίων μας βρίσκεται και στην περιοχή», τόνισε.
Σημειώνεται ότι η η Ελλάδα έστειλε σήμα κινδύνου στα ελληνόκτητα πλοία που πλέουν στην περιοχή των Στενών του Ορμούζ, ζητώντας από τους πλοιάρχους να λάβουν άμεσα μέτρα ασφαλείας. Μάλιστα, χθες η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας εξέδωσε επείγον σήμα καλώντας τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να κινούνται κατά το δυνατόν εκτός υδάτων δικαιοδοσίας του Ιράν, αλλά και τα πλοία που διέρχονται από την περιοχή να βρίσκονται σε επαγρύπνηση και να τηρούν τα πρωτόκολλα ασφαλείας.
Το υπουργείο Ναυτιλίας με έγγραφό του κάλεσε επειγόντως τις ναυτιλιακές εταιρείες να ενημερώνουν το Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος για όσα πλοία διαπλέουν ή θα διαπλεύσουν τη θαλάσσια περιοχή των στενών του Ορμούζ.
Τα Στενά του Ορμούζ, με πλάτος 35 έως 60 μίλια (55 έως 95 χιλιόμετρα), συνδέουν τον Περσικό Κόλπο με τη Θάλασσα της Αραβίας , ενώ διέρχονται καθημερινά περίπου 20 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων — σχεδόν το ένα πέμπτο των παγκόσμιων αποστολών πετρελαίου. Έτσι, οποιαδήποτε κίνηση για τον αποκλεισμό τους θα είχε σημαντικές επιπτώσεις στις αγορές ενέργειας, αν και πρόκειται για κάτι που έχει χρησιμοποιηθεί επανειλημμένα ως ρητορικό εργαλείο, όμως ποτέ δεν έχει υλοποιηθεί.

Σοβαρή η κατάσταση

«Η κατάσταση στη Μέση Ανατολή είναι πολύ σοβαρή. Βλέπουμε μια συνεχή κλιμάκωση, η οποία δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού», δήλωσε ο κ. Κικίλιας, σημειώνοντας ότι «ο πόλεμος έχει πάντα απρόβλεπτες διαστάσεις, όπως φάνηκε και στην Ουκρανία».
Όπως είπε, «όσοι πιστεύουν ότι μια πολεμική σύρραξη απέναντι σε ένα καθεστώς που απειλεί την ύπαρξη ενός άλλου κράτους - όπως το Ιράν απειλεί το Ισραήλ - μπορεί να έχει προβλέψιμο εύρος, κάνουν λάθος. Να θυμίσω ότι κάποιοι θεωρούσαν πως ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος θα τελείωνε σε λίγες μέρες. Δεν συνέβη. Τώρα έχουμε νέα ανάφλεξη με τη Γάζα και αυξανόμενη ένταση σε όλη τη Μέση Ανατολή, ακόμη και μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν. Η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή».
Στόχος όλων πρέπει να είναι η διπλωματία και η αποκλιμάκωση, αν και «αυτή τη στιγμή βλέπω ακριβώς το αντίθετο, βλέπετε επιθέσεις που συνεχίζονται», υπογράμμισε.
Για τη χθεσινή συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, στην οποία συμμετείχε, ανέφερε ότι υπήρξε πλήρης ενημέρωση «από τους καθ' ύλην αρμόδιους, τον ΑΓΕΕΘΑ και τον Υπουργό Εξωτερικών», για την κατάσταση σε Ισραήλ, Ιράν και στα Στενά του Ορμούζ.
«Είναι προφανές ότι ανεβαίνουν τα επίπεδα συναγερμού και εγρήγορσης» και πως «όλες οι ευρωπαϊκές χώρες σκέφτονται προκαταβολικά πώς θα οργανωθούν για πιθανούς στόχους στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο», πρόσθεσε.
«Η ισχύς και το συμφέρον ορίζουν την παγκόσμια σκακιέρα. Είναι δύσκολο να αποκλιμακωθεί μια κατάσταση ή να λήξει μια σύρραξη. Με πολύ μεγάλη προσοχή, σοβαρότητα και επαγγελματισμό σκύβουμε πάνω στο πρόβλημα και προσπαθούμε να βρούμε λύσεις, ακόμη κι αν δεν είμαστε στην πρώτη γραμμή», είπε χαρακτηριστικά.

Επιπτώσεις

Ο υπουργός υπογράμμισε ότι οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση θα έχει άμεσες συνέπειες στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την παγκόσμια οικονομία, αλλά και στην Ελλάδα.
Σημείωσε δε, πως η άνοδος της τιμής του πετρελαίου μέσα σε μία ημέρα είναι ενδεικτική, αλλά και πως η  κρίση επηρεάζει άμεσα «την παραγωγή, την πρωτογενή οικονομία, τη βιομηχανία, τον τουρισμό, τη ναυτιλία και την καθημερινότητα των πολιτών, ακόμη και ως προς τη βενζίνη».
Έκανε αναφορά στην άμεση επίδραση της γεωπολιτικής αστάθειας στην ελληνική οικονομία, κυρίως στην τιμή των καυσίμων, επηρεάζοντας την παραγωγή, τη βιομηχανία, τον τουρισμό και τη ναυτιλία.
«Η οικονομία είναι και ψυχολογία. Ο τουρισμός βασίζεται στη σταθερότητα και η συγκυρία αυτή μας βρίσκει στην αρχή της τουριστικής περιόδου», είπε χαρακτηριστικά.
Μάλιστα, προέτρεψε όσους έχουν δημόσιο βήμα να είναι προσεκτικοί στις δημόσιες τοποθετήσεις τους, τονίζοντας πως «η υπερπροβολή κινδύνων μπορεί να αποβεί ζημιογόνα για τη χώρα».
Κληθείς να απαντήσει σε ερώτηση για την ενδεχόμενη θωράκιση τουριστικών στόχων, είπε ότι «δεν βρισκόμαστε ακόμη εκεί».
Σχετικά με τις τουριστικές ροές από το Ισραήλ, εξέφρασε την εκτίμηση ότι θα συνεχιστούν.
«Μόλις ανοίξει ξανά το αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν - κάτι που πιστεύω θα γίνει σύντομα - θα συνεχίσουμε να έχουμε ροές Ισραηλινών τουριστών προς την Ελλάδα. Τη χώρα μας την αγαπούν, την επισκέπτονται, την εμπιστεύονται. Είναι ένας λαός εκπαιδευμένος, που έχει ξαναζήσει τέτοιες καταστάσεις», δήλωσε ο κ. Κικίλιας.

Μεταναστευτικές ροές

Περαιτέρω, ο κ. Κικίλιας ανέφερε ότι οι μεταναστευτικές ροές συνεχίζονται, με νέα εστίαση πλέον στο νοτιοανατολικό Αιγαίο και το Λιβυκό Πέλαγος, λόγω των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή και την Αφρική.
Υπογράμμισε την ανάγκη ενίσχυσης της συνεργασίας με τη Λιβύη και την υποστήριξη του Λιμενικού της. Επίσης, τόνισε τη σημασία του νομοθετικού πλαισίου για την επιστροφή παράνομων μεταναστών, το οποίο αναμένεται σύντομα από το Υπουργείο Μετανάστευσης.

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Υποδομές

Ο υπουργός εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, παρά τις πιέσεις από την αύξηση των καυσίμων λόγω των ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών αποφάσεων.
Όπως ανέφερε, «από το 2017 έως το 2024 οι τιμές είχαν αυξηθεί 38%. Φέτος, ενώ είχαν ανακοινωθεί αυξήσεις 15%, με μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% και διαβούλευση με την αγορά, πετύχαμε όχι μόνο να μην αυξηθούν, αλλά και να μειωθούν σε ορισμένες περιπτώσεις έως 32%».
Σημείωσε πως αυτό είναι κρίσιμο για την ανακούφιση της μεσαίας τάξης και την ενίσχυση της τουριστικής κινητικότητας.
Κάνοντας αναφορά στην κατάσταση των λιμενικών υποδομών, υπογράμμισε την ανάγκη εκσυγχρονισμού τους.
Τέλος, ο κ. Κικίλιας επεσήμανε ότι προχωρούν διαγωνισμοί για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του Υπουργείου και των Λιμεναρχείων, προμήθειες νέων σκαφών, drone, καμερών και αισθητήρων για την επιτήρηση των 18.500 ναυτικών μιλίων θαλάσσιων συνόρων.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης