Τελευταία Νέα
Πολιτική

Φιάσκο Μητσοτάκη – Γεραπετρίτη η σύσταση Ειδικής Επιτροπής για το δυστύχημα στα Τέμπη

Φιάσκο  Μητσοτάκη – Γεραπετρίτη  η σύσταση Ειδικής Επιτροπής για το δυστύχημα στα Τέμπη
. Ποιος είναι ο ρόλος του νέου Φορέα Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.
Σχετικά Άρθρα
Μεθόδους κουκουλώματος χρησιμοποιεί η κυβέρνηση με τη συγκρότηση Ειδικής Τριμερής Επιτροπής για τη διερεύνηση και την ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών όταν έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το NOMO ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 5014 ΦΕΚ Α 14/21.1.2023 , που προβλέπει τη Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών ( Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ).
Ο νέος Φορέας έχει αποκλειστική αρμοδιότητα να αναζητήσει τις ευθύνες για την διερεύνηση των σιδηροδρομικών δυστυχημάτων και από τις 21/1/2023 είναι νόμος
του Ελληνικού Κράτους με την υπογραφή της ΠτΔ Κατερίνας Σακελλαροπούλου όπως και με τις υπογραφές του Υπουργικού Συμβουλίου.
Ο νομοθέτης στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο πρόσφατα παραιτηθείς υπουργός Κώστας Καραμανλής.
Ο νόμος 5014 περιλαμβάνει 60 άρθρα και προσδιορίζει τις αρμοδιότητες του νέου Φορέα.
Το άρθρο 3 ορίζει ότι :
Συστήνεται αυτοτελής δημόσια υπηρεσία διερεύνησης ατυχημάτων και ασφάλειας μεταφορών, εποπτευόμενη από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με την επωνυμία «Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών», εφεξής καλούμενος «Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.», ο οποίος είναι αρμόδιος για τη διερεύνηση των αεροπορικών ατυχημάτων πολιτικής αεροπορίας και των σιδηροδρομικών ατυχημάτων και την επίτευξη και διατήρηση της ασφάλειας στις μεταφορές.
Η συγκρότηση της Τριμερής Επιτροπής που ανακοίνωσε η κυβέρνηση κινείται εκτός του νομοθετικού πλαισίου και κυρίως παραβιάζει βασικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο άρθρο 43 παράγραφος 3 του νόμου 5014 αναφέρεται ότι : «Σοβαρό ατύχημα»: κάθε σύγκρουση ή εκτροχιασμός αμαξοστοιχιών, με έναν (1) τουλάχιστον νεκρό ή πέντε (5) ή περισσότερους σοβαρά τραυματισμένους, ή εκτεταμένες ζημίες στο τροχαίο υλικό, τις υποδομές ή το περιβάλλον, καθώς και κάθε άλλο ατύχημα με τις ίδιες συνέπειες και με προφανείς επιπτώσεις στη ρύθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων ή τη διαχείριση της ασφάλειας. Ως «εκτεταμένες ζημίες» νοούνται οι ζημίες, οι οποίες μπορεί να εκτιμηθούν αμέσως από τον φορέα διερεύνησης ότι κοστίζουν συνολικά δύο εκατομμύρια (2.000.000) ευρώ τουλάχιστον. (Σημείωση συντάκτη ο ένας και οι πέντε νεκροί είναι ατύχημα και όχι δυστύχημα. Επίσης ορίζει ως ανώτατο όριο αποζημίωσης τα 2 εκατ. ευρώ)

Άρθρο 42 Υποχρέωση διερεύνησης:

1. Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. διεξάγει έρευνα ύστερα από κάθε σοβαρό ατύχημα στο σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας. Στόχος της έρευνας είναι η βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και η πρόληψη ατυχημάτων.
2. Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. διερευνά τα ατυχήματα και τα συμβάντα που κάτω από διαφορετικές συνθήκες, θα μπορούσαν να έχουν οδηγήσει σε σοβαρά ατυχήματα, μεταξύ των οποίων τεχνικές βλάβες στα διαρθρωτικά υποσυστήματα ή στα στοιχεία διαλειτουργικότητας του σιδηροδρομικού συστήματος.
Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. αποφασίζει κατά πόσο πρέπει να διερευνηθεί ή όχι ένα τέτοιο ατύχημα ή συμβάν. Στην απόφασή του, λαμβάνονται υπόψη: α) η σοβαρότητα του ατυχήματος ή του συμβάντος, β) αν αυτό εντάσσεται σε μια σειρά ατυχημάτων ή συμβάντων σημαντικών σε επίπεδο συστήματος, ως σύνολο, γ) ο αντίκτυπός του στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων, δ) τα αιτήματα διαχειριστή υποδομής, διαχειριστή τροχαίου υλικού, σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων ή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. 3. Η έκταση των ερευνών και η διαδικασία που εφαρμόζεται κατά τη διεξαγωγή τους καθορίζονται από τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ., λαμβάνοντας υπόψη τα άρθρα 44 και 45, καθώς και σε συνάρτηση με τα διδάγματα που αναμένεται να συναχθούν για τη βελτίωση της ασφάλειας από το ατύχημα ή το συμβάν. 4. Η έρευνα δεν αφορά την απόδοση υπαιτιότητας ή ευθύνης. Η κατάληξη του άρθρου 42 στην ουσία ακυρώνει τον νέο Φορέα , ο οποίος με άλλο άρθρο του νόμου είναι υποχρεωμένος να συντάξει έκθεση το αργότερο σε 12 μήνες. Ποιος είναι ο λόγος της διερεύνησης του δυστυχήματος με 57 νεκρούς και 56 αγνοούμενους, αν δεν συντρέχει λόγος της απόδοσης ευθυνών ;

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης