Πέντε μέτρα για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά των καυσίμων προτείνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, τα οποία όμως, στο στάδιο εφαρμογής, δεν θα κάνουν τη μεγάλη διαφορά στις τελικές λιανικές τιμές, διότι το κράτος εισπράττει το 57,05% επί της λιανικής τιμής από φόρους, τέλη και άλλες επιβαρύνσεις.
Σύμφωνα με τη μελέτη της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η λιανική τιμή της βενζίνης των 95 οκτανίων, με τιμή 1,8980 ευρώ το λίτρο, το 1,0828 πηγαίνει στα ταμεία του κράτους.
Η βελτίωση του ανταγωνισμού έχει συγκεκριμένο πεδίο δράσης, που αφορά την τιμή του διυλιστηρίου, της εταιρείας εμπορίας καυσίμων και των πρατηριούχων.
Στην πράξη, σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός θα εστιάσει στην τιμή του διυλιστηρίου, που στις 3/3/2023 ήταν 0,6935 ευρώ (ποσοστό 36,54% επί της τελικής λιανικής τιμής).
Το εκτιμώμενο περιθώριο των εταιρειών εμπορίας και πρατηριούχων ανέρχεται σε 6,41% ή 0,1217 ευρώ ανά λίτρο.
Που παίζει ο ανταγωνισμός;
Τα περιθώρια βελτίωσης των λιανικών τιμών χάρη στον ανταγωνισμό θα έχουν μικρή επίδραση στις τελικές τιμές: 0,01 έως 0,02 λεπτά του ευρώ.
Στελέχη της αγοράς καυσίμων θεωρούν ότι η μεγάλη συμμετοχή του κράτους στην τελική τιμή περιορίζει τους υπόλοιπους συντελεστές για πιο χαμηλές τιμές, σημειώνοντας χαρακτηριστικά:
"Τι είναι ο κάβουρας, τι είναι το ζουμί του."
Το παλεύει η Επιτροπή Ανταγωνισμού
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, μέσα από τις δυνατότητες που της παρέχει το νομοθετικό πλαίσιο, θεωρεί ότι πρέπει να εφαρμοστούν πέντε αλλαγές για να λειτουργήσει η αγορά σε πιο ανταγωνιστικό πλαίσιο.
Προτείνει:
– τη σύσταση Ανεξάρτητου Οργανισμού Τήρησης Αποθεμάτων Ασφαλείας,
– ρυθμιζόμενη πρόσβαση τρίτων στους αποθηκευτικούς χώρους διύλισης,
– διοικητική ρύθμιση των όρων/τιμολόγησης από ανεξάρτητο ρυθμιστή (ΡΑΑΕΥ).
Να σημειωθεί ότι η σύσταση του Φορέα είχε προβλεφθεί από το 2009, με βάση Ευρωπαϊκή Οδηγία, αλλά δεν συστάθηκε ποτέ γιατί δεν εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση και παραμένει σε εκκρεμότητα μέχρι σήμερα.
Επιπλέον προβλέπει:
– Χαρτογράφηση και εποπτεία των αποθηκευτικών χώρων
– Κατάργηση ρητρών αποκλειστικότητας στις συμβάσεις αποθήκευσης
– Μείωση της διαφάνειας στη διύλιση, ώστε οι ανακοινώσεις να γίνονται δημόσια, αλλά να δίνονται στις εταιρείες τη στιγμή της παράδοσης.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητά:
– Αύξηση της διαφάνειας στη λιανική, με πινακίδες στους πρατηριούχους του εθνικού οδικού δικτύου, που θα αναγράφουν τη χιλιομετρική απόσταση του επόμενου πρατηρίου.
Πηγή της Επιτροπής Ανταγωνισμού που μίλησε στο bankingnews αναγνώρισε ότι δεν έχει καμία αρμοδιότητα για τη φορολογία του κράτους στα καύσιμα, τα οποία απορροφούν τη μερίδα του λέοντος από τις τελικές τιμές.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών