Οικονομία

Μεσοπρόθεσμο: Στις «καλένδες του δημοσιονομικού χώρου» οι μόνιμες φορολογικές ελαφρύνσεις - Ο κίνδυνος αύξησης των επιτοκίων

Μεσοπρόθεσμο: Στις «καλένδες του δημοσιονομικού χώρου» οι μόνιμες φορολογικές ελαφρύνσεις - Ο κίνδυνος αύξησης των επιτοκίων

Τα δύο σενάρια για την ανάπτυξη και ο κίνδυνος αύξησης των επιτοκίων

Σχετικά Άρθρα
Χωρίς οδικό χάρτη για νέες φοροελαφρύνσεις κατατέθηκε χθες 23/6 βράδυ στη βουλή το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022 - 2025 που ενσωματώνει δύο εναλλακτικά σενάρια για την ανάπτυξη.

Το δυσμενές που κόβει την ανάπτυξη στο 2,6% το 2021αντί πρόβλεψης για 3,6% σε περίπτωση αναζωπύρωσης της πανδημίας από το φθινόπωρο και το αισιόδοξο που ανεβάζει στο 4,6% τον ρυθμό μεγέθυνσης εφόσον αρθούν οι αβεβαιότητες που συνδέονται με τον κορωνοϊό.

Πέραν αυτών υπάρχει και ένα τρίτο σενάριο που αναλύει τον κίνδυνο που ελλοχεύει από μία ενδεχόμενη αύξηση των επιτοκίων.
Ειδικότερα γίνεται η υπόθεση ότι θα υπάρξει μια σταδιακή αύξηση των επιτοκίων τα επόμενα τρία έτη, η οποία και θα οδηγήσει σε μια συνολική αύξηση σε περίοδο τριετίας κατά 100 μονάδες βάσης.
Ωστόσο σύμφωνα με το βασικό σενάριο, η χώρα μπαίνει σε γραμμή παραγωγής πλεονασμάτων από το έτος 2023, με τον πήχη να τοποθετείται στο 2% του ΑΕΠ και να ανεβαίνει στη ζώνη του 2,8% του ΑΕΠ για το 2024 και στο 3,7% του ΑΕΠ για το 2025, ποσοστό που ξεπερνά ακόμα και τις δεσμεύσεις προς τους θεσμούς που προβλέπουν πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ.
Για το 2021 και το 2022 ισχύει η γενική ρήτρα διαφυγής που επιτρέπει την απόκλιση από τους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες, αλλά από το 2023 μπαίνουν ξανά τα κεφάλια μέσα και με βαρύτερους αυτή τη φορά όρους, δεδομένου ότι το ύψος της προσαρμογής αγγίζει τα 16 δισ. ευρώ.
Το πρωτογενές έλλειμμα από 7,1% του ΑΕΠ φέτος προβλέπεται να συρρικνωθεί στο 0,5% το 2022, πράγμα που σε απόλυτα ποσά σημαίνει εξοικονόμηση πόρων 12 δισ. ευρώ, ενώ για να μετατραπεί σε πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ το 2023 απαιτούνται άλλα 4 δισ. ευρώ.

Η συμπίεση των ελλειμμάτων θα προέλθει μέσα από την δραστική συρρίκνωση των κονδυλίων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης, καθώς το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει ότι ο λογαριασμός για το Δημόσιο θα πέσει στο 1,1% του ΑΕΠ, δηλαδή στα 2 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο, από 15,8 δισ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα ανέλθει φέτος.
Πέραν αυτού το οικονομικό επιτελείο ποντάρει στη διαφαινόμενη αναθεώρηση των ευρωπαϊκών δημοσιονομικών κανόνων ώστε από το 2023 και μετά, που η χώρα εξέρχεται της ενισχυμένης εποπτείας, να ισχύσει ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Στο μέτωπο της πραγματικής οικονομίας, σε μέσα επίπεδα ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να κινηθεί στο 4,3% την περίοδο 2021-2025, με τον πήχη να τοποθετείται φέτος στο 3,6% και το 2022 στο 6,2% αποσβένοντας την ύφεση του 8,2% του 2020 με αποτέλεσμα το ΑΕΠ να γυρίσει στα επίπεδα του 2019.
Για τα επόμενα έτη η ταχύτητα της ανάκαμψης θα πέσει στο 4,4% το 2023, στο 4,1% το 2024 και στο 3,3% το 2025.
Σύμφωνα με τις κυβερνητικές προβλέψεις, οι «κινητήρες» της ανάπτυξης με την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης θα είναι η αναθέρμανση της ιδιωτικής κατανάλωσης, η εκρηκτική άνοδος των επενδύσεων ειδικά το 2022 και η ενίσχυση των εξαγωγών.

Ειδικότερα η ιδιωτική κατανάλωση εκτιμάται ότι θα αυξηθεί από 2,6% φέτος στο 2,9% το 2022 και κατά μέσον όρο 2,5% τα επόμενα έτη.
Οι επενδύσεις εκτιμάται ότι θα απογειωθούν το επόμενο έτος σημειώνοντας ιστορικό ρεκόρ αύξησης 30,3% και θα συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία με ρυθμό πάνω από 10% έως το 2025.
Οσον αφορά τις εξαγωγές από 10,4% το 2021 θα αυξηθούν κατά 13,8% το 2022, για να πέσουν στο 7,5% το 2023, στο 6,2% το 2024 και στο 5,2% το 2025.
Στον τομέα της αγοράς εργασίας, η απασχόληση εκτιμάται θα αυξηθεί σημαντικά το 2022 από 0,7% φέτος στο 2,3% και στη συνέχεια με μέσο ρυθμό 1,3%, για να υποχωρήσει στο 0,8% το 2025, ενώ το ποσοστό ανεργίας αναμένεται να μειωθεί πάνω από 5 ποσοστιαίες μονάδες έως το 2025.

Στο Μεσοπρόθεσμο προβλέπεται εντυπωσιακή αύξηση των εσόδων από τον φόρο εισοδήματος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε ποσοστό 18,1% το 2025 συγκριτικά με το 2019 με επιπλέον εισπράξεις ύψους 3,250 δισ. ευρώ, καθώς από τα 17,932 δισ. ευρώ θα διαμορφωθούν στα 21,182 δισ. ευρώ.
Η μεγαλύτερη αύξηση αναμένεται το 2023, αφού εκτιμάται ότι τα επιπλέον έσοδα σε σχέση με το προηγούμενο έτος θα φτάσουν τα 2,359 δισ. ευρώ, ενώ η μεταβολή για τα υπόλοιπα έτη κινείται στο 1,5 δισ. ευρώ.
Το χρέος της γενικής κυβέρνησης ως ποσοστό του ΑΕΠ θα μειωθεί από το 204,8% το 2021στο 189,5% το 2022 και στη συνέχεια στο 176,7% το 2023, στο 166,1% το 2024 και στο 156,9% το 2025.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης

`
Κλείσιμο
Advertisement