Τελευταία Νέα
Οικονομία

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο των μικροπιστώσεων - Αναλυτικά τι προβλέπει και ποιοι επωφελούνται

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο των μικροπιστώσεων - Αναλυτικά τι προβλέπει και ποιοι επωφελούνται
Το νομοσχέδιο μεταξύ άλλων προβλέπει τo μετοχικό κεφάλαιο των εταιριών που θα παρέχουν μικροπιστώσεις ανέρχεται  στα 400.000 ευρώ
Κατατέθηκε αργά χθες (12/60 το βράδυ το νομοσχέδιο των μικροπιστώσεων στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Το νομοσχέδιο μεταξύ άλλων προβλέπει:
-To μετοχικό κεφάλαιο των εταιριών που θα παρέχουν μικροπιστώσεις ανέρχεται  στα 400.000 ευρώ
- Οι εταιρίες που θα παρέχουν μικροπιστώσεις είναι υποχρεωτικά  ανώνυμες εταιρίες και δεν θα είναι τράπεζες
-Τόσο η αδειοδότηση των εταιριών αυτών όσο και ο έλεγχός τους θα διενεργείται αποκλειστικά από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Οι μικροπιστώσεις στόχο έχουν να συνδράμουν όσους βρίσκονται εκτός τραπεζικού συστήματος με ποσά που δεν ξεπερνούν τις 25.000 ευρώ ανά δανειολήπτη.
Οι μικροπιστώσεις απευθύνονται στις πολύ μικρές επιχειρήσεις, τις start up εταιρείες, αλλά και άτομα που είναι αποκλεισμένα από την τραπεζική χρηματοδότηση λόγω έλλειψης επαρκών εξασφαλίσεων, ή άτομα που θέλουν να εκπαιδευτούν για να μπουν στο χώρο εργασίας.
Στόχος είναι να δημιουργηθούν θέσεις απασχόλησης, να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα και η ανάπτυξη, να περιοριστεί η παραοικονομία και  και να ενθαρρυνθεί η υγιής επιχειρηματική κουλτούρα.
Ως σημαντικό για τη  τη διαμόρφωση των μικροπιστώσεων, είναι  πως  έχουν εκδηλώσει σημαντικό ενδιαφέρον εταιρίες με αντικείμενο σχετικό με τις πληρωμές όπως εταιρίες  τηλεφωνίας, μετάδοσης εικόνας  και ήχου ή διεξαγωγής παιγνίων ή και άλλες.
Για τις εταιρίες οι οποίες θα έλθουν από το εξωτερικό με στόχο να ασκήσουν παρόμοια δραστηριότητα ας σημειωθεί πως θα πρέπει να διαθέτουν όλα τα εχέγγυα που θα διαθέτουν και οι αντίστοιχες ελληνικές εταιρίες, ενώ δεν αποκλείεται να εφαρμοστεί και εδώ όπως και σε άλλες περιπτώσεις εταιριών το ευρωπαϊκό διαβατήριο.
Είναι πιθανόν η συμπληρωματική δραστηριότητα στις μικροπιστώσεις από την Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων η οποία μπορεί να χορηγήσει εγγυήσεις στις περιπτώσεις των μικροπιστώσεων.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο αναλυτικά:


1ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
«Πλαίσιο χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, ρυθμίσεις χρηματοπιστωτικού τομέα και άλλες διατάξεις»
Μέρος Α ́Α.
Γενικό Μέρος
Hαυξανόμενη ζήτηση για νέες εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης, όπως αποτυπώνεται και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο δημιούργησε την ανάγκη ύπαρξης θεσμικού πλαισίου για την διευκόλυνση των πολύ μικρών επιχειρήσεων στην πρόσβαση χρηματοδότησης καθώς και για την ενίσχυση κοινωνικών ομάδων για την αντιμετώπιση της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Ο παρών νόμος κατά κύριο λόγο έρχεται να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό το οποίο υπάρχει στην επιχειρηματική δραστηριότητα και πλήττει κυρίως όσους βρίσκονται στο ξεκίνημα της επιχειρηματικής τους δραστηριοποίησης καθώς ένα από τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν  οι  πολύ  μικρές  επιχειρήσεις  είναι  η  πρόσβαση  τους στον τραπεζικό δανεισμό. 
Ο παρών νόμος έχει βασιστεί στον Ευρωπαϊκό Κώδικα Καλής Πρακτικής για την Παροχή Μικροπιστώσεων (ECoCG), παρέχει τη δυνατότητα άντλησης κεφαλαίου έως είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) ευρώ, και απευθύνεται (α) στις πολύ μικρές επιχειρήσεις, (β) στα φυσικά πρόσωπα για τη σύσταση πολύ μικρών επιχειρήσεων, (γ) στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, , (δ) σε άτομα που θέλουν να εκπαιδευτούν ώστε να μπουν στο χώρο εργασίας καθώς και (ε) σε άτομα τα οποία ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, που αμφότεροι είναι αποκλεισμένοι από τη συνήθη τραπεζική χρηματοδότηση, ιδίως λόγω αδυναμίας παροχής των εξασφαλίσεων που απαιτεί η τραπεζική ενωσιακή νομοθεσία.

Ο παρών νόμος διαρθρώνεται σε τέσσερα Κεφάλαια.

Το  Κεφάλαιο  Α «Σκοπός,  αντικείμενο,  πεδίο  εφαρμογής  και  ορισμοί»  (άρθρα  1-3) αποτυπώνει το σκοπό της παρούσας νομοθετικής πρωτοβουλίας, αναφέρει τους ορισμούς που χρησιμοποιούνταικαι το πεδίο εφαρμογής του νόμου.
Το Κεφάλαιο Β«Γενικοί κανόνες, αδειοδότηση, εποπτεία»(άρθρα 4-13), ορίζει την Τράπεζα της Ελλάδος ως αρμόδια εποπτική αρχή για την αδειοδότηση και την εποπτεία ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων, η οποία ασκεί τα καθήκοντα που προβλέπονται στα άρθρα 4έως 10, στην παρ. 1 του άρθρου 14,όσον αφορά τον έλεγχο των ορίων στο ανώτερο ποσόχρηματοδότησης που μπορούν να χορηγούν τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων ανά δικαιούχο και στο άρθρο 18 και διαχειρίζεται καταγγελίεςεπί υποθέσεων παραβίασης
2αποκλειστικά των άρθρων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της καιτην επιβολή κυρώσεων. Καθορίζονται  οι  όροι  και  οι  προϋποθέσεις,  για  τη  χορήγηση  άδειας  λειτουργίας  των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων συμπεριλαμβανομένωνειδικών απαιτήσεων ύπαρξης αρχικού κεφαλαίου, ο τρόπος κοινοποίησης της απόφασης άδειας λειτουργίας, καθώς και οι προϋποθέσεις για την ανάκλησή της.
Το  Κεφάλαιο  Γ «Δραστηριότητες,  πλαίσιο  λειτουργίας  των  ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων»  (άρθρα  14-19)  καθορίζει  τιςδραστηριότητες  των  ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων και τους δικαιούχους αυτών. Επιπλέον, ορίζονται οι συμβουλευτικές υπηρεσίες που υποχρεωτικά χορηγούνται από τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων με δυνατότητα εξωτερικής ανάθεσης αυτών, οι όροι χορήγησης μικροχρηματοδότησης,καθώς και φορολογικές ελαφρύνσεις.
Το Κεφάλαιο Δ «Διαφάνεια όρων, ενημέρωση και προστασία δικαιούχων» (άρθρα20-22), προσδιορίζει τις τυποποιημένες πληροφορίες που οφείλει να εμπεριέχει κάθε διαφήμιση και εμπορική προώθηση των μικροχρηματοδοτήσεων από τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων και περιγράφει τους όρους που περιλαμβάνει η σύμβαση που συνάπτεται μεταξύ δικαιούχου και ιδρύματος μικροχρηματοδοτήσεων,ώστε να επιτυγχάνεται διαφάνεια στους όρους συναλλαγών και προστασία του δικαιούχου.
Επιπλέον, προβλέπονται διατάξεις για τη συμμετοχή  των  ιδρυμάτων  μικροχρηματοδοτήσεων,  σε  προγράμματα  χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, με συνεπένδυση πόρων των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων και του εθνικού ή του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Τέλος, με τις μεταβατικές διατάξειςτου νομοσχεδίου (άρθρο 45)προβλέπεται η δυνατότητα άσκησης  δραστηριοτήτων ιδρυμάτωνμικροχρηματοδοτήσεων  χωρίς  αδειοδότηση  για περιορισμένο χρονικό διάστημα, εφόσον αυτά έχουν λάβει πιστοποίηση συμμόρφωσης με τον Ευρωπαϊκό Κώδικα καλής πρακτικής πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.

Β. Ειδικότερα, κατ ́άρθροΕπί του άρθρου 1
Το άρθρο 1 αναφέρεται στο αντικείμενο και στο σκοπό του νόμου που είναι η θέσπιση κανόνων  για  την  ανάληψη,  άσκηση  και  εποπτεία  της  δραστηριότητας  χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων. Επιπλέον ορίζεται ότι με τον παρόντα νόμο θεσπίζονται κανόνες για τη διαφάνεια των όρων και τις απαιτήσεις ενημέρωσης σχετικά με τις δραστηριότητες χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων,καθώς και για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που αντιστοιχούν τόσο στους δικαιούχους όσο και στα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων όσον αφορά τη χορήγηση μικροχρηματοδοτήσεων.
Επί του άρθρου
2. Στο άρθρο αυτό παρατίθενται οι ορισμοί που ισχύουν για την εφαρμογή του παρόντος νόμου.Επί του άρθρου 3
3 Στο άρθρο 3τίθεται το πεδίο εφαρμογής του νόμου, ήτοι ορίζονται οι φορείς που μπορεί να εφαρμόζουν τις διατάξεις του παρόντοςνόμου και οι φορείς που εξαιρούνται από την εφαρμογή  του.  Ειδικότερα,  ο  παρών  νόμος  εφαρμόζεται στα  ιδρύματαμικροχρηματοδοτήσεων με έδρα στην Ελλάδα και τα υποκαταστήματά τους που λειτουργούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αντίθετα, δεν εφαρμόζεται από α) τα πιστωτικά ιδρύματα όπως ορίζονται στο στοιχείο 1 της παρ.  1  του  άρθρου  4  του  Κανονισμού  (ΕΕ)  αριθ.  575/2013,  περιλαμβανομένων  των υποκαταστημάτων τους όπως ορίζονται στο στοιχείο 17 της παρ. 1 του άρθρου 4 του εν λόγω Κανονισμού, όταν τα υποκαταστήματααυτά βρίσκονται στην Ελλάδα, είτε η έδρα τους βρίσκεται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε σε τρίτη χώρα, σύμφωνα με το άρθρο 36 του ν. 4261/2014, (τα οποία για την παροχή κάθε είδους πιστώσεων οφείλουν να τηρούν το ισχύον εθνικό και ενωσιακό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο), και από β) εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης του ν.1665/1986 (A ́194), εταιρείες πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων του ν.1905/1990 (A ́147) και τις εταιρείες παροχής πιστώσεωντου άρθρου 153 του ν. 4261/2014.
Επί του άρθρου 4
Με τη ρύθμιση του άρθρου 4 ορίζεται η Τράπεζα της Ελλάδος ως αρμόδια αρχή εποπτείας και αδειοδότησης των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων. Επίσης,καθορίζεται το πλαίσιο ελέγχωνκαι εξουσιοδοτείται η Τράπεζα της Ελλάδοςνα καθορίζει με απόφασή της τη συχνότητα  και  το  περιεχόμενο  των  αναφορών  που  υποβάλλουν  τα  αδειοδοτούμενα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων προς αυτήν, τα συνυποβαλλόμενα προς τούτο αναγκαία δικαιολογητικά και στοιχεία, καθώς και ειδικότερους κανόνες για την παρακολούθησητης συμμόρφωσης των ιδρυμάτων με τις διατάξεις του νόμου.
Επί του άρθρου 5
Στο άρθρο 5ρυθμίζεται η υποχρέωση αδειοδότησης των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων από την Τράπεζα της Ελλάδος πριν την έναρξη της δραστηριότητας τους, καθώςκαι η εταιρική μορφή λειτουργίας τους.
Επί του άρθρου 6
Το άρθρο 6 ρυθμίζει τους όρους για τη χορήγηση και διατήρηση της άδειας λειτουργίας ιδρυμάτων  μικροχρηματοδοτήσεων,  θεσμοθετώντας  τα  κατάλληλα  εχέγγυα  και  τις αναγκαίες προϋποθέσεις, ώστε να διασφαλίζονται αφενός η σοβαρότητα και αφετέρου η ευρωστία  αυτών,  οι  οποίες  απαιτούνται  για  την  προσήκουσα  διεκπεραίωση  των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων. Οι αναλυτικά αναφερόμενοι στη συγκεκριμένη διάταξη  όροι  ανταποκρίνονται  στις  απαιτήσεις  εποπτείας  και  είναι  ανάλογοι  με  τους λειτουργικούς  και  χρηματοοικονομικούς  κινδύνους  που  αντιμετωπίζουν  οι  εν  λόγω οντότητες.
Στο πλαίσιο αυτό, ρυθμίζονται οι ενέργειες και οι αρμοδιότητες της εποπτικής αρχής, η οποία μεριμνά για την ορθή και συνετή διακυβέρνηση,την ορθολογική και άρτια οργάνωση, διαχείριση κινδύνων και πολιτική ασφαλείας, καθώς επίσης για την οικονομική ευρωστία των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων.
4Ρυθμίζεται η προθεσμία για την έκδοση σχετικής απόφασης περί χορήγησης ή απόρριψης της αίτησης αδειοδότησης, καθώς και τη δημοσιοποίηση αυτής.
Επί του άρθρου 7
Στο άρθρο 7 καθορίζεται το ελάχιστο αρχικό κεφάλαιο που απαιτείται από τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων  κατά  τη  στιγμή  της  αδειοδότησης,  το  οποίο  ανέρχεται  στις  τετρακόσιες χιλιάδες (400.000) ευρώ. Η κατάθεση του συνολικού ποσού του αρχικού κεφαλαίου γίνεται με μετρητά, σε λογαριασμόπιστωτικού ιδρύματος όπως αυτό ορίζεται στο στοιχείο 1 της παρ. 1 του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 575/2013 (EE L 176), που έχει νόμιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα.Επιπλέον, τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων υποχρεούνται να διατηρούν ίδια κεφάλαια ίσα με το αρχικό κεφάλαιο, με σκοπό την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας για την χορήγηση μικροχρηματοδοτήσεων.
Επί του άρθρου 8
Στο άρθρο 8 περιγράφονται αναλυτικά τα δικαιολογητικά και το περιεχόμενο της αίτησης για την απόκτηση άδειας λειτουργίας ιδρύματος μικροχρηματοδοτήσεων.
Επί του άρθρου 9
Με τις διατάξεις του άρθρου 9 καθορίζονται οι λόγοι ανάκλησης της χορηγηθείσας άδειας λειτουργίας  ιδρύματος  μικροχρηματοδοτήσεων.
  Η  εν  λόγω  απόφαση  αιτιολογείται, κοινοποιείται στο ίδρυμα μικροχρηματοδοτήσεων και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως  και αναρτάται  στοειδικό  μητρώο  μικροχρηματοδοτήσεων  που  τηρείται ηλεκτρονικά στον δικτυακό τόπο του της Τράπεζας της Ελλάδος .
Επί του άρθρου 10
Με τη διάταξη του άρθρου 10προβλέπεται η τήρησημητρώου στηνΤράπεζα της Ελλάδος  στο οποίοκαταχωρούνταιόλα τα αδειοδοτημένα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων με έδρα στηνΕλλάδα.Το  μητρώο  είναι  διαθέσιμο  στο  κοινό,  προσβάσιμο  ηλεκτρονικά  και ενημερώνεται χωρίς καθυστέρηση.Στο μητρώο, σύμφωνα και με τις μεταβατικές διατάξεις του παρόντος σχεδίου νόμου,  καταχωρούνταικαι οι  εταιρείες  πουκατά  την  έναρξη  ισχύος  του  νόμου  παρέχουν μικροχρηματοδοτήσεις, λόγω της πιστοποίησής τους από τη Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι συμμορφώνονται με τον Κώδικα καλής πρακτικής για τη χορήγηση μικροχρηματοδοτήσεων.
Επί του άρθρου 11
Με τη συγκεκριμένη πρόβλεψη του άρθρου 11παρουσιάζονται οι λογιστικές απαιτήσεις και οι  υποχρεώσεις  αναφορικά  με  τον  υποχρεωτικό  έλεγχο  των  ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων.  Ειδικότερα,  οι  ετήσιοι  και  οι  ενοποιημένοι  λογαριασμοί  των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων ελέγχονται από ορκωτούς ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές
5εταιρείες.  Επίσης,  τα  ιδρύματα  μικροχρηματοδοτήσεων  τηρούν  σε  μηνιαία  βάση επικαιροποιημένα στοιχεία για συγκεκριμένους δείκτες.
Επί του άρθρου 12
Τοάρθρο 12ρυθμίζει τα διοικητικά μέτρα και τις διοικητικές κυρώσεις που δύναται να λάβει η εποπτική αρχήκατά ιδρύματος μικροχρηματοδοτήσεων σε περίπτωση παράβασης των ειδικώς οριζόμενων διατάξεων.
Επί του άρθρου 13
Με το άρθρο 13 απαγορεύεται η άσκησηδραστηριότηταςχορήγηση μικροχρηματοδοτήσεων σε μη αδειοδοτημένα ιδρύματα.
Επί του άρθρου 14
Στο άρθρο 14 περιγράφονται οι δραστηριότητες που μπορεί να ασκούν τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων.  Επιπλέον  ορίζεται  ότι  τα  όρια  των  ανωτέρω μικροχρηματοδοτήσεων  μπορεί  να  αναπροσαρμόζονται  με  απόφαση των  αρμοδίων οργάνων, λαμβάνοντας υπόψη τα αντίστοιχα όρια που αναφέρονται στον «Ευρωπαϊκό κώδικα καλής πρακτικής για τη χορήγηση μικροπιστώσεων».
Επί του άρθρου 15
Στο άρθρο 15 καθορίζονται οι δικαιούχοι των μικροχρηματοδοτήσεων.
Οι δικαιούχοι της περ. α’, β’και γ’της παρ. 1 του άρθρου 14 είναι οι πολύ μικρές οντότητες, τα φυσικά πρόσωπα για τη σύσταση πολύ μικρών οντοτήτων,καθώς και φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα,ενώ, οι δικαιούχοι της περ. δ’της παρ. 1 του άρθρου 14, είναιφυσικά πρόσωπα που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, δικαιούχοι προγραμμάτων εφαρμογής δημόσιας πολιτικής καθώς και φυσικά πρόσωπα για κάλυψη δαπανών που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την εκπαίδευση (ή μετεκπαίδευση τους ή σχέση μαθητείας).
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων μπορεί να προσδιορίζονται νέες κατηγορίες δικαιούχων .
Ο προσδιορισμός των δικαιούχων τηςπερ. δ’της παρ. 1 του άρθρου 14γίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεωνκαι των κατά περίπτωση αρμόδιων Υπουργών.
Επί του άρθρου 16
Οι διατάξεις του άρθρου 16 περιγράφουν τις συμβουλευτικές υπηρεσίες επιχειρηματικής εκπαίδευσης  και  καθοδήγησης  που  υποχρεούνται  να  παρέχουν  τα  ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων  στους  δικαιούχους  μικροχρηματοδοτήσεων.  Η  παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών μπορεί να ασκείται από τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων ή από φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ειδικεύονται στην παροχή τέτοιων δραστηριοτήτων, έπειτα από σύμβαση εξωτερικής ανάθεσης που συνάπτεται γραπτώς από τα μέρη, στην οποία περαιτέρω καθορίζονται οι ειδικότερες υποχρεώσεις ενημέρωσης και αναφοράς προς το ίδρυμα μικροχρηματοδοτήσεων για τα αποτελέσματα των παρεχόμενων συμβουλευτικών
6υπηρεσιών στους δικαιούχους. Σε κάθε περίπτωση, το ίδρυμα μικροχρηματοδοτήσεων έχει πλήρη ευθύνη για τις πράξεις και κάθε δραστηριότητα των προσώπων προς τους οποίους έχει γίνει εξωτερική ανάθεση.
Επί του άρθρου 17
Με  το  άρθρο  17  ρυθμίζονται  οι  όροι  χορήγησης  μικροχρηματοδότησης.  Η μικροχρηματοδότηση  δεν παρέχεταιμε  εμπράγματη  ασφάλεια,  όμως,  το  ίδρυμα μικροχρηματοδοτήσεων μπορεί έπειτα από τον έλεγχο των στοιχείων, να απαιτεί την ύπαρξη εγγυητή. Επιπλέον, απαγορεύεται ρητώς η χορήγηση μικροχρηματοδότησης άνω των είκοσιπέντε  χιλιάδων  (25.000)  ευρώ,για  κάθε  δικαιούχο.  Ειδικότερα,  ορίζεται  ότι  ο  ίδιος δικαιούχος μπορεί να λαμβάνει μικροχρηματοδοτήσεις, από ένα ή περισσότερα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων,  υπό  την  προϋπόθεση  ότι  το  συνολικό  ποσό  των μικροχρηματοδοτήσεων, δεν υπερβαίνει το όριο των είκοσιπέντε χιλιάδων (25.000) ευρώ
. Επιπρόσθετα,  καθορίζεται  η  διάρκεια  αποπληρωμής  της  χορηγηθείσας μικροχρηματοδότησης η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δώδεκα (12) μηνών και δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δέκα (10) έτη. Για ταιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων εισάγεται η υποχρέωση ελέγχου, πριν τη χορήγηση κάθε μορφής μικροχρηματοδότησης, της τήρησης του σκοπού αυτής, καθώς και των προϋποθέσεων του παρόντος άρθρου, μέσω απαίτησης σχετικών αποδεικτικών εγγράφων από το δικαιούχο.
Ειδικά για την τήρηση του ορίου μικροχρηματοδοτήσεων ο δικαιούχος υπογράφει σχετικήυπεύθυνη δήλωση με την οποία  παράλληλα  συναινεί  στην  ανταλλαγή  πληροφοριών  μεταξύ  ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων και παρόχων υπηρεσιών πληρωμών του ν. 4537/2018 που αφορούν αποκλειστικά τη χορήγηση σε αυτόν μικροχρηματοδότησης, εφόσον κριθεί αναγκαίο γιατην επιβεβαίωση της τήρησης του ορίου των είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) ευρώ
.Επί του άρθρου 18
Η  διάταξη  του  άρθρου  18 θέτει  την  προϋπόθεση,  οι  συναλλαγές  εξυπηρέτησης  των χορηγούμενων  μικροχρηματοδοτήσεων  να  διενεργούνται  αποκλειστικά  και μόνο  μέσω λογαριασμών πληρωμών ή ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής.
Επί του άρθρου 19
Στο  άρθρο  19  προσδιορίζονται απαλλαγές  από  τέλη  και  εισφορές.  Οι  συμβάσεις μικροχρηματοδοτήσεων  που  καταρτίζουν  τα  ιδρύματα  μικροχρηματοδοτήσεων απαλλάσσονται από τέλη χαρτοσήμου, καθώς και από την εισφορά του ν. 128/1975.
Επί του άρθρου 20
Το άρθρο 20 θέτει το γενικό πλαίσιο και τους όρους της διαφήμισης και της εμπορικής προώθησης των μικροχρηματοδοτήσεων, οι οποίες δεν πρέπει αν είναι αθέμιτες, ασαφείς ή παραπλανητικές.  Κάθε  διαφήμιση  μικροχρηματοδοτήσεων  αναφέρει  συγκεκριμένες τυποποιημένες πληροφορίες κατά τρόπο σαφή, συνοπτικό και ευδιάκριτο. Οι πληροφορίες αυτές εξειδικεύονται με αντιπροσωπευτικό παράδειγμα το οποίο ακολουθείται σε όλα τα στάδια  της  προώθησης  της  μικροχρηματοδότησης.  Τα  κριτήρια  για  τον  καθορισμό αντιπροσωπευτικού παραδείγματος, καθορίζονται από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Επί του άρθρου 21
Στο άρθρο 21 περιγράφονται οι όροι δανειοδότησης που αναγράφονται υποχρεωτικώς σε κάθε  σύμβαση  που  συνάπτει  ίδρυμα  μικροχρηματοδοτήσεων  με  δικαιούχο,  ώστε  να διασφαλίζεται η διαφάνεια αυτών. Ειδικότερα οι όροι είναι οι ακόλουθοι: α) το επιτόκιο της μικροχρηματοδότησης,επισημαίνοντας  αν  πρόκειται  για  σταθερό  ή  κυμαινόμενο  ή συνδυασμό  και  των  δύο,  καθώς  και  πληροφορίες  για  τυχόν  επιβαρύνσεις  που περιλαμβάνονται στο συνολικό κόστος της πίστωσης για τον καταναλωτή, β) το συνολικό κόστος της μικροχρηματοδότησης, γ) η διάρκεια αποπληρωμής της μικροχρηματοδότησης περιλαμβανομένου συμπεριλαμβανομένης  της  προθεσμίας  άσκησης  του  δικαιώματος υπαναχώρησης καθώς και του κόστους της αν υφίσταται, δ) ο αριθμός και το ποσό των δόσεων, ε) το περιεχόμενο των συμβουλευτικών υπηρεσιών τουάρθρου16, και το κόστος αυτών, στ) η διαδικασία είσπραξης ανεξόφλητων οφειλών, ζ) το δικαίωμα καταγγελίας και η) η  διαδικασία  εξωδικαστικής  επίλυσης  διαφορών.  Επιπλέον  προβλέπεται  δικαίωμα υπαναχώρησης  εντός  συγκεκριμένου  χρονικού  διαστήματος  από  την  υπογραφή  της σύμβασης  και  καθορίζονται  οι  ενέργειες  που  ακολουθούνται.  Σε  περίπτωση  μη εξυπηρετούμενης οφειλής, το ίδρυμα μικροχρηματοδότησης εφαρμόζει τις διαδικασίες που προβλέπονται στον Κώδικα Δεοντολογίας του ν. 4224/2013 όπως ισχύει.
Επί του άρθρου 22
Στο  άρθρο  22προβλέπεται  η  δυνατότητα  συμμετοχής  σε  προγράμματα  χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, με συν-επένδυση από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, καθώς και να λαμβάνουν εγγυήσεις από το Ελληνικό Δημόσιο, τηρουμένων των κανόνων της Ε.Ε για τις κρατικές ενισχύσεις. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης καιΕπενδύσεωνορίζονται οι δυνητικοί δικαιούχοι, τα είδη και ο σκοπός των παρεχόμενων μικροχρηματοδοτήσεων, οι ειδικότεροι όροι υλοποίησης του προγράμματος, η διαδικασία ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, καθώς και κάθε απαιτούμενη πρόσθετη λεπτομέρεια εφαρμογής. Τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων που επιτρέπεται να συμμετέχουν στα ανωτέρω προγράμματα είναι, αποκλειστικά  και  μόνο,  όσα  έχουν  λάβει  πιστοποίηση  από  τη  Γενική  Διεύθυνση Απασχόλησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη συμμόρφωσή τους με τον «Ευρωπαϊκό κώδικα καλής πρακτικής για τη χορήγηση μικροπιστώσεων». Κατ’ εξαίρεση αυτού του κανόνα, επιτρέπεται η συμμετοχή των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων, από την έναρξη της λειτουργίας τους και για τρία (3) χρόνια, στα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων, εφόσον  έχουν  υποβάλει  αίτημα  πιστοποίησης,  το  οποίο  έως  το  χρόνο  της  πρώτης εκταμίευσης, δεν έχει απορριφθεί.

ΜΕΡΟΣ ΒΡυθμίσεις χρηματοπιστωτικού τομέαΚεφάλαιο Α Τροποποιήσεις της τραπεζικής νομοθεσίας

8Α. Γενικό Μέρος
Με το Β μέρος του σχεδίου νόμου τροποποιούνται διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας  που αφορούν τη λειτουργία των πιστωτικών ιδρυμάτων και ενσωματώνουν τις Οδηγίες 2013/36  και 2014/59. Οι τροπολογίες προέκυψαν κατόπιν του ελέγχου που διενήργησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να επιβεβαιώσει την ορθή ενσωμάτωση των σχετικών οδηγιών στις έννομες τάξεις των κρατών μελών (compliancecheck).
Είναι κυρίως νομοτεχνικού χαρακτήρα και διασφαλίζουν την ορθή και αποτελεσματική εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου. Ταυτόχρονα, τροποποιούνται διατάξεις του ν. 4370/2016(Α ́ 37) που αφορούν τη λειτουργία του Ταμείου Εγγύησης  Καταθέσεωνκαι Επενδύσεωνκαι  οι  οποίες  κρίνονται  αναγκαίες  για  την αποτελεσματική λειτουργία του.Ρυθμίζεται επίσης το ζήτημα της επιβολής εισφοράς του ν. 128/1975 (Α ́178) στα δάνεια που συνάπτουν Δήμοι, Περιφέρειες και νομικά πρόσωπα δημοσίου  δικαίου.  Τέλος,  ενσωματώνονται  διατάξεις  της Οδηγίας  2019/2177 «Φερεγγυότητα ΙΙ», που αφορούν ιδίως τη συνεργασία μεταξύ των εποπτικών αρχών.
Β. Ειδικότερα κατ’ άρθρο Επί του άρθρου 23 Με την παρ. 1του άρθρου 23του παρόντος σχεδίου νόμου προτείνεται η διαγραφή της παρ. 3 του άρθρου 8 του ν. 4261/2014 (Α ́ 107) με στόχο τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας των συνεταιριστικών τραπεζών και την ανταπόκριση στα νέα δεδομένα και τις προκλήσεις που υφίστανται στην τραπεζική αγορά.Οι περιορισμοί που έθετε η παρ. 3 προέρχονται από τον προηγούμενο τραπεζικό νόμο, τον ν.3601/2007 (Α ́178),ο οποίος έχει καταργηθεί.
Οι προτεινόμενες διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 23του παρόντος σχεδίου νόμου καθιστούν εφικτή την πραγματοποίηση διμερών και πολυμερώνσυναντήσεων με τους ορκωτούς ελεγκτές-λογιστές των πιστωτικών ιδρυμάτων που εποπτεύονται από την Τράπεζα της  Ελλάδος,  όποτε  κρίνεται  απαραίτητο. 
Επίσης,  διευρύνεται  η  θεματολογία  των συναντήσεων κατά την κρίση της εποπτικής αρχής.
Οι ανωτέρω αλλαγές είναι σε πλήρη ευθυγράμμιση με τα οριζόμενα στις «Κατευθυντήριες Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών(EBA/GL/2016/05) σχετικά με την επικοινωνία μεταξύ των αρμόδιων αρχών εποπτείας των πιστωτικών ιδρυμάτων και του νόμιμου ελεγκτή/των νόμιμων ελεγκτών και του ελεγκτικού γραφείου/των ελεγκτικών γραφείων που διενεργούν τον υποχρεωτικό έλεγχο των πιστωτικών ιδρυμάτων» οι οποίες συντάχθηκαν σύμφωνα με το άρθρο 12 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 537/2014. Ηπαρ. 3του άρθρου 23του παρόντος σχεδίου νόμου, έχει ως στόχο τον εκσυγχρονισμό της διάταξης και την ευθυγράμμισή της με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Με την προτεινόμενη αντικατάσταση του άρθρου 149 του ν. 4261/2014, διασφαλίζεται ότι σε κάθε περίπτωση, ικανοποιείται  το  κριτήριο επιλεξιμότητας  των  μέσων  κεφαλαίου  κοινών  μετοχών  της κατηγορίας (ζ) του άρθρου 28(1). Το άρθρο 149 αντικαθίσταται διότι η εξόφληση των συνεταιριστικών μερίδων ρυθμίζεται απευθείας από το άρθρο 32 του κατ’ εξουσιοδότηση

Κανονισμού 241/2014 και στην παρούσα μορφή του δεν συνάδει με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 32 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού 241/2014.Με την αντικατάσταση του άρθρου 149 όπως προτείνεται, διασφαλίζεται ότι οποιαδήποτε απόφαση για μείωση, εξόφληση ή επαναγορά μέσων κεφαλαίου κοινών μετοχώντης κατηγορίας 1 άπτεται της έγκρισης της Τράπεζας της Ελλάδος, ώστε να πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας του Κανονισμού 575/2013.
Επίσης, προστίθεται νέο άρθρο 149α προκειμένου να προβλεφθούν ειδικές διατάξεις που αφορούν στη διανομή μερίσματος οι οποίες κρίνονται απαραίτητες για τη διασφάλιση της καταλληλότητας των κοινών μετοχών εκδόσεως των  πιστωτικών ιδρυμάτων  ώστε να συμπεριλαμβάνονται στα μέσα κεφαλαίου κοινών μετοχών της κατηγορίας 1. Ειδικότερα, καθίσταται υποχρεωτική η έγκριση της Τράπεζαςτης Ελλάδος στις περιπτώσεις διανομών μερίσματος σε είδος στην περίπτωση των μέσων κεφαλαίου κοινών μετοχών της κατηγορίας 1 αλλά και στις περιπτώσεις των πρόσθετων μέσων κεφαλαίου της κατηγορίας 1 (ΑΤ1) και των  μέσων  κεφαλαίου  της  κατηγορίας  2.  Με  την  πρόβλεψη  αυτή  ικανοποιείται  η παράγραφος 1 του άρθρου 73 του Κανονισμού 575/2013
.Επί του άρθρου 24
Με τις προτεινόμενες διατάξεις γίνονται κυρίως νομοτεχνικής φύσης τροποποιήσεις στα εσωτερικά άρθρα του άρθρου 2 του ν.4335/2015(Α’ 87), με το οποίο ενσωματώθηκε η Οδηγία 2014/59/ΕΕ για την ανάκαμψη και εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων (ΕΕ L173), προκειμένου να διορθωθούν εσφαλμένες παραπομπές ή να αναδιατυπωθούν φράσεις για την ορθή ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/59.
Οι τροποποιήσεις κρίνονται αναγκαίες μετά τον έλεγχο πλήρους συμμόρφωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (compliancecheck) κατά την  ενσωμάτωση της οδηγίας.
Επί του άρθρου 25
Με  τις  προτεινόμενες  διατάξεις  επέρχονται  κυρίως  νομοτεχνικές  βελτιώσεις  στονν. 4370/2016 (Α ́ 37) προκειμένου να διευκολυνθεί η πρακτική εφαρμογή του νόμου και να διασφαλισθείη  αποτελεσματικότερη  συνεργασία  μεταξύ  του  Ταμείου  Εγγύησης Καταθέσεων  και  Επενδύσεων  (ΤΕΚΕ)  και  των  πιστωτικών  ιδρυμάτων  κατά  πρόσφορο, ολοκληρωμένο και αξιόπιστο τρόπο.Στο εδ. α’ της υποπερ. γγ) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 6 διαγράφεται η φράση «καταθέσεων του ΤΕΚΕ»καθώς, οι προθεσμιακές καταθέσεις που τηρεί το ΤΕΚΕ στην περίπτωση αποχώρησης πιστωτικού ιδρύματος επιστρέφουν στο ΤΕΚΕ και δεν αποτελούν αντικείμενο συμψηφισμού. Στην υποπερ. γγ) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 6 προστίθεται νέο εδ. γ’ κατά το οποίο «Πιστωτικό ίδρυμα που αποχωρεί δεν θα έχει αξίωση στο προϊόν εκκαθάρισης που τυχόν εισπράττεται μετά την ημερομηνία αποχώρησης».
Η προσθήκη αυτή συνδυάζεται με την πρόταση διαγραφής των παρ. 4 και 5 του άρθρου 36 και αποσαφηνίζει την  κατάσταση  για  την  περίπτωση  που,  μετά  την  αποχώρηση  πιστωτικού  ιδρύματος, ανακτηθούν ποσά από εκκαθαρίσεις πιστωτικών ιδρυμάτων, τα μέτρα εξυγίανσης των οποίων  είχαν  χρηματοδοτηθεί  και  από  το  πιστωτικό  ίδρυμα  που  στο  μεταξύ  είχε
10αποχωρήσει.
Αντίστοιχες αλλαγές προτείνονται και στην υποπερ. γγ) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 7, οι οποίες είναι συναφείς στα πλαίσια αποχώρησης πιστωτικού ιδρύματος από το Σκέλος Κάλυψης Επενδύσεων.Περαιτέρω, αναδιατυπώνεται η παρ. 3 του άρθρου 6 μόνο ως νομοτεχνική βελτίωση.Το  εδ. β’ της παρ. 7 του άρθρου 11 τροποποιείται ώστε να γίνεται αναφορά στην συναλλαγματική ισοτιμία, όπως αυτή προσδιορίζεται από το εκάστοτε πιστωτικό ίδρυμα.
Επίσης, στην παρ. 12 του άρθρου 11 διαγράφεται η περίπτωση «ενημέρωσης του καταθέτη» από τον ορισμό της «πραγματικής συναλλαγής».
Η αλλαγή αυτή είναι συνεπής με την πρακτική δυσκολία των συστημάτων των πιστωτικών ιδρυμάτων να εντάξουν την εν λόγω ενημέρωση στις πραγματικές συναλλαγές.Στο εδ. α ́ της παρ. 6 του άρθρου 27 που αφορά την προθεσμία, εντός της οποίας τα πιστωτικά ιδρύματα αποστέλλουν προς το ΤΕΚΕ την ετήσια κατάσταση, με το ύψος των εγγυημένων  καταθέσεων  της  τελευταίας  ημέρας  κάθε  ημερολογιακού  τριμήνου  του προηγούμενου έτους, αντικαθίσταται η προθεσμία των είκοσι (20) εργασίμων ημερών με νεότερη μικρότερη προθεσμία είκοσι (20) ημερολογιακών ημερών από την αρχή κάθε έτους.
Η σύντμηση αυτή της προθεσμίας είναι συνεπής προκειμένου το ΤΕΚΕ να είναι σε θέση να ανταποκρίνεται  εμπροθέσμως  στη  δική  του  καταληκτική  ημερομηνία  διαβίβασης  των στοιχείων αυτών προς το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) έως την 31ηΙανουαρίου εκάστου έτους. Στο εδ. β ́ της παρ. 8 του άρθρου 27 προστίθενται οι λέξεις «ΚΚΚΚ του», προκειμένου να καθίσταται σαφές ότι με το ν. 4370/2016, οι εισφορές διοχετεύονται αποκλειστικά και συνολικά στο Κύριο Κεφάλαιο Κάλυψης Καταθέσεων και αποτελούν περιουσία του ΤΕΚΕ.Οι παρ. 4 και 5 του άρθρου 36 καταργούνται.
Συγκεκριμένα, η παρ. 4 του άρθρου 36 καταργείται αφενός προκειμένου να διασαφηνιστεί ότι κατά την αποχώρηση πιστωτικού ιδρύματος αυτό θα οφείλει την συνολική εναπομείνασα οφειλή του κατά την αναλογία της συμμετοχής του στο δάνειο εξυγίανσης και αφετέρου διότι για το νέο Σκέλος Εξυγίανσης (παρ. 2 άρθρο 36) δεν θεσπίζεται αναλογική εισφορά σε περίπτωση αποχώρησης πιστωτικού ιδρύματος κατά την διάρκεια ημερολογιακού έτους από τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 806/2014  του  Ευρωπαϊκού  Κοινοβουλίου  και  τον  κατ’  εξουσιοδότηση  Κανονισμό  (ΕΕ) 2015/63 της Επιτροπής.
Η παρ. 5 του άρθρου 36 καταργείται σε συνδυασμό με το νέο εδ. γ’ που προστίθεται στις  διατάξεις της υποπερ. γγ) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 6 και της υποπερ. γγ) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 7 όπως αιτιολογείται ανωτέρω.Τέλος στο εδ. β ́ της παρ. 2 του άρθρου 49 προστίθεται το λεκτικό «και σε χρόνο που προσδιορίζει το Διοικητικό Συμβούλιο», για να αποτυπώνεται και ρητά η δυνατότητα του Διοικητικού Συμβούλιου του ΤΕΚΕ να αλλάζει την ημερομηνία σύνταξης του προϋπολογισμού του εντός των ορίων που προβλέπονται εκ του νόμου, δηλαδή έως τα τέλη Οκτωβρίου εκάστου έτους.  Επί του άρθρου 26Με το άρθρο 26επιλύεται ένα χρόνιο ζήτημα που έχει απασχολήσει τη Δημόσια Διοίκηση και τους ΟΤΑ σχετικά με την επιβολή εισφοράς στα δάνεια που συνάπτουν Δήμοι, Περιφέρειες και  νομικά  πρόσωπα  Δημοσίου  δικαίου  αυτών(τα  οποία  δεν  ασκούν  οικονομική δραστηριότητα). Σύμφωνα με το άρθρο 177 του ν. 3463/2006 (Α’ 114),οι συμβάσεις για τη συνομολόγηση  δανείων  προς  Δήμους  και  Κοινότητες  δεν  επιβαρύνονται  με  τέλη  και

Ειρήνη Σακελλάρη
irini9901@yahoo.gr
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης