«Η πρόταση που έχουμε επεξεργαστεί μαζί με τις τράπεζες, έχει το εξής χαρακτηριστικό: βοηθά τη λαϊκή κατοικία να μην τη χάσει ο δανειολήπτης
Την επόμενη εβδομάδα θα κατατεθεί στη Βουλή η νομοθετική ρύθμιση, που θα αντικαταστήσει το νόμο «Κατσέλη-» προέβλεψε μιλώντας από το βήμα του 4ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης.
Νομίζω ότι πολύ γρήγορα, την εβδομάδα που έρχεται θα κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή, η οποία θα αντικαταστήσει το άρθρο 9 του νόμου «Κατσέλη-Σταθάκη» και συμπλήρωσε πως θα είναι μια σοβαρή επιτυχία.
«Η πρόταση που έχουμε επεξεργαστεί μαζί με τις τράπεζες, σε πλήρη και σε σοβαρή αντιμετώπιση, είναι μια πρόταση που έχει το εξής χαρακτηριστικό: βοηθά τη λαϊκή κατοικία να μην τη χάσει ο δανειολήπτης και ταυτόχρονα βοηθά και τις τράπεζες με έσοδα τα οποία θα προέρχονται από τη δόση του δανειολήπτη μαζί με την πριμοδότηση που δίνει το κράτος, της τάξης των 200 εκατ. ευρώ, στη δόση των δανειοληπτών» ανέφερε ο κ. Φλαμπουράρης.
Αναφερόμενος στα κριτήρια, είπε πως είναι 250.000 ευρώ αντικειμενική αξία της κατοικίας και το υπόλοιπο του δανείου 130.000 ευρώ.
Περαιτέρω επισήμανε πως και οι Θεσμοί είναι σε αυτή τη λογική, «καταλαβαίνουν ή θα καταλάβουν ότι πραγματικά είναι μια λύση που βοηθά και τις τράπεζες και να σωθεί η λαϊκή κατοικία».
Μιλώντας για το τραπεζικό σύστημα, είπε πως έχει πρωταρχικό ρόλο να παίξει, όχι μόνο στο να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη, αλλά να συμμετάσχει ενεργά και στον σχεδιασμό και στη χάραξη της αναπτυξιακής στρατηγικής.
Ο υπουργός Επικρατείας ανέδειξε την κοινωνική διάσταση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων» και κυρίως τα θέματα που έχουν σχέση με τη σύνδεση του τραπεζικού συστήματος και των αναπτυξιακών πολιτικών και προοπτικών της χώρας.
«Πρέπει να δούμε το πρόβλημα των κόκκινων δανείων, πρέπει να το θεραπεύσουμε.
Κάνουμε μια προσπάθεια με επιτυχία, να αντιμετωπίσουμε ένα μέρος των κόκκινων δανείων, αυτά που έχουν ως εγγύηση την πρώτη κατοικία» ανέφερε ο κ. Φλαμπουράρης και τόνισε πως η κυβέρνηση βρήκε τη χρυσή τομή, «η οποία και τη λαϊκή κατοικία σώνει και τις τράπεζες τις χρηματοδοτεί, ούτως ώστε να μειώνονται τα κόκκινα δάνεια».
Τι προηγήθηκε
Μπορεί η γνώμη της ΕΚΤ για τον διάδοχο νόμο Κατσέλη ή νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας να ήταν άκρως αρνητική, κατ΄ ουσία απορρίπτει τον σχέδιο νόμου…ωστόσο μια σημαντική διαφορά είναι ότι στις 27 Φεβρουαρίου τροποποιήθηκε για ακόμη μια φορά το σχέδιο….το οποίο δεν ήταν σε γνώση της κεντρικής τράπεζας.
Η κυβέρνηση το σχέδιο νόμου που έστειλε στην ΕΚΤ και ζήτησε την γνώμη της είχε σημαντικά κενά σε αντίθεση με το σχέδιο νόμου στις 27 Φεβρουαρίου που φέρει σημαντικές αλλαγές προς το ορθολογικότερο.
Με βάση τραπεζικές πηγές το «τελικό σχέδιο νόμου» αντιμετωπίζει πολλά από τα ζητήματα που θέτει εύλογα η ΕΚΤ, οπότε θα πρέπει να αναμένεται αναθεωρημένη γνώμη προς το θετικότερο ωστόσο δεν είναι βέβαιο ότι θα αρθεί το veto για τον πυρήνα του νόμου Κατσέλη ή προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Η ΕΚΤ επικρίνει
1)Την έλλειψη ικανού χρόνου διαβούλευσης
2)Εγείρει ενστάσεις στην διαγραφή οφειλών των ιδιωτών
3)Θεωρεί τον νόμο αναγκαστικού χαρακτήρα
4)Θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στα κεφάλαια των τραπεζών
5)Θα δημιουργήσει την ανάγκη νέων προβλέψεων
6)Θα οδηγήσει σε προσαρμογές στην αποτίμηση των δανείων
7)Θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις πωλήσεις δανείων και στις τιτλοποιήσεις.
8)Υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες για την επίδραση στις συμβάσεις πίστωσης στο κατά πόσο διαφυλάττεται η ασφάλεια δικαίου.
Αναλύοντας την αιτιολογική έκθεση εξάγεται το συμπέρασμα ότι η ΕΚΤ αγγίζει και τον πυρήνα του σχεδίου νόμου Κατσέλη ο οποίος δεν έχει αλλάξει ούτε στο τελικό κείμενο στις 27 Φεβρουαρίου.
Στην έκθεση – γνώμη η ΕΚΤ αναφέρει ότι η επίδραση στα κεφάλαια των ελληνικών τραπεζών θα είναι σημαντική.
Το ερώτημα είναι πόσο σημαντική;
Με βάση τραπεζική πηγή – καλά ενημερωμένη – η ΕΚΤ έχει υπολογίσει ότι σε ένα δυσμενές σενάριο θα μπορούσε να προκύψει ζημία στις ελληνικές τράπεζες έως 2 δισεκ. στα κεφάλαια τους που θα προερχόταν από την αποτίμηση δανείων, ακινήτων και συμπεριφοράς δανειοληπτών στα NPEs τα προβληματικά ανοίγματα.
Πολύ έμπειρος τραπεζίτης μας ανέφερε τα εξής όταν ερωτήθηκε για τα 2 δισεκ. ευρώ
«Η ΕΚΤ έχει προσεγγίσει το θέμα ως εξής.
Στην περίμετρο του νέου διαδόχου νόμου Κατσέλη εντάσσονται 180 χιλιάδες πολίτες που αντιστοιχούν σε 11 δισεκ. ευρώ στεγαστικά προβληματικά δάνεια.
Τα 2 δισεκ. δεν είναι αυθαίρετο νούμερο αντιστοιχεί στο 20% haircut πάνω από το 120% του δανείου.
Όμως δεν είναι αυτή η σωστή προσέγγιση.
Στις αναλύσεις των τραπεζών το provision gap δηλαδή το έλλειμμα προβλέψεων θα είναι μέγιστο 400 εκατ που πολύ εύκολα μπορεί να απορροφηθεί από τις τράπεζες με μηδενική κεφαλαιακή επίδραση.
Ωστόσο φαίνεται ότι τελικώς θα υπάρξουν και νέες αλλαγές στον διάδοχο νόμο Κατσέλη, νέες αλλαγές ακόμη και στην τελευταία τροποποιημένη εκδοχή του στις 27 Φεβρουαρίου.
Οι αλλαγές θα εστιαστούν
Α)Στα εισοδηματικά κριτήρια αυτά θα μειωθούν
Β)Στο όριο των 130 χιλιάδων εμπορικής αξίας στην προστασία πρώτης κατοικίας είναι πολύ πιθανό να μειωθεί
Γ)Η ΕΚΤ δεν θέλει να ενταχθούν στον νέο νόμο Κατσέλη τα επιχειρηματικά με εξασφαλίσεις πρώτη κατοικία»
Η ΕΚΤ να σημειωθεί ότι ζητάει από την Ελλάδα, τις τράπεζες να συντάξουν έκθεση επιπτώσεων από τον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη.
Άλλη τραπεζική πηγή που μίλησε στο bankingnews αναφέρει ότι υπό μια παραδοχή άκρως δυσμενή η ΕΚΤ έχει εκτιμήσει ότι οι ελληνικές τράπεζες εάν εφαρμοστεί πλήρως ο νόμος Κατσέλη χωρίς να αντιμετωπιστούν τα κενά που υπάρχουν…τότε θα προέκυπταν κεφαλαιακές απώλειες.
Επίσης επισημαίνει ότι οι πολλές εκδοχές του νόμου Κατσέλη ήδη έχουν προκαλέσει ζημία και σηκώσει σκόνη χωρίς λόγο»
Νομίζω ότι πολύ γρήγορα, την εβδομάδα που έρχεται θα κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή, η οποία θα αντικαταστήσει το άρθρο 9 του νόμου «Κατσέλη-Σταθάκη» και συμπλήρωσε πως θα είναι μια σοβαρή επιτυχία.
«Η πρόταση που έχουμε επεξεργαστεί μαζί με τις τράπεζες, σε πλήρη και σε σοβαρή αντιμετώπιση, είναι μια πρόταση που έχει το εξής χαρακτηριστικό: βοηθά τη λαϊκή κατοικία να μην τη χάσει ο δανειολήπτης και ταυτόχρονα βοηθά και τις τράπεζες με έσοδα τα οποία θα προέρχονται από τη δόση του δανειολήπτη μαζί με την πριμοδότηση που δίνει το κράτος, της τάξης των 200 εκατ. ευρώ, στη δόση των δανειοληπτών» ανέφερε ο κ. Φλαμπουράρης.
Αναφερόμενος στα κριτήρια, είπε πως είναι 250.000 ευρώ αντικειμενική αξία της κατοικίας και το υπόλοιπο του δανείου 130.000 ευρώ.
Περαιτέρω επισήμανε πως και οι Θεσμοί είναι σε αυτή τη λογική, «καταλαβαίνουν ή θα καταλάβουν ότι πραγματικά είναι μια λύση που βοηθά και τις τράπεζες και να σωθεί η λαϊκή κατοικία».
Μιλώντας για το τραπεζικό σύστημα, είπε πως έχει πρωταρχικό ρόλο να παίξει, όχι μόνο στο να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη, αλλά να συμμετάσχει ενεργά και στον σχεδιασμό και στη χάραξη της αναπτυξιακής στρατηγικής.
Ο υπουργός Επικρατείας ανέδειξε την κοινωνική διάσταση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων» και κυρίως τα θέματα που έχουν σχέση με τη σύνδεση του τραπεζικού συστήματος και των αναπτυξιακών πολιτικών και προοπτικών της χώρας.
«Πρέπει να δούμε το πρόβλημα των κόκκινων δανείων, πρέπει να το θεραπεύσουμε.
Κάνουμε μια προσπάθεια με επιτυχία, να αντιμετωπίσουμε ένα μέρος των κόκκινων δανείων, αυτά που έχουν ως εγγύηση την πρώτη κατοικία» ανέφερε ο κ. Φλαμπουράρης και τόνισε πως η κυβέρνηση βρήκε τη χρυσή τομή, «η οποία και τη λαϊκή κατοικία σώνει και τις τράπεζες τις χρηματοδοτεί, ούτως ώστε να μειώνονται τα κόκκινα δάνεια».
Τι προηγήθηκε
Μπορεί η γνώμη της ΕΚΤ για τον διάδοχο νόμο Κατσέλη ή νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας να ήταν άκρως αρνητική, κατ΄ ουσία απορρίπτει τον σχέδιο νόμου…ωστόσο μια σημαντική διαφορά είναι ότι στις 27 Φεβρουαρίου τροποποιήθηκε για ακόμη μια φορά το σχέδιο….το οποίο δεν ήταν σε γνώση της κεντρικής τράπεζας.
Η κυβέρνηση το σχέδιο νόμου που έστειλε στην ΕΚΤ και ζήτησε την γνώμη της είχε σημαντικά κενά σε αντίθεση με το σχέδιο νόμου στις 27 Φεβρουαρίου που φέρει σημαντικές αλλαγές προς το ορθολογικότερο.
Με βάση τραπεζικές πηγές το «τελικό σχέδιο νόμου» αντιμετωπίζει πολλά από τα ζητήματα που θέτει εύλογα η ΕΚΤ, οπότε θα πρέπει να αναμένεται αναθεωρημένη γνώμη προς το θετικότερο ωστόσο δεν είναι βέβαιο ότι θα αρθεί το veto για τον πυρήνα του νόμου Κατσέλη ή προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Η ΕΚΤ επικρίνει
1)Την έλλειψη ικανού χρόνου διαβούλευσης
2)Εγείρει ενστάσεις στην διαγραφή οφειλών των ιδιωτών
3)Θεωρεί τον νόμο αναγκαστικού χαρακτήρα
4)Θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στα κεφάλαια των τραπεζών
5)Θα δημιουργήσει την ανάγκη νέων προβλέψεων
6)Θα οδηγήσει σε προσαρμογές στην αποτίμηση των δανείων
7)Θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις πωλήσεις δανείων και στις τιτλοποιήσεις.
8)Υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες για την επίδραση στις συμβάσεις πίστωσης στο κατά πόσο διαφυλάττεται η ασφάλεια δικαίου.
Αναλύοντας την αιτιολογική έκθεση εξάγεται το συμπέρασμα ότι η ΕΚΤ αγγίζει και τον πυρήνα του σχεδίου νόμου Κατσέλη ο οποίος δεν έχει αλλάξει ούτε στο τελικό κείμενο στις 27 Φεβρουαρίου.
Στην έκθεση – γνώμη η ΕΚΤ αναφέρει ότι η επίδραση στα κεφάλαια των ελληνικών τραπεζών θα είναι σημαντική.
Το ερώτημα είναι πόσο σημαντική;
Με βάση τραπεζική πηγή – καλά ενημερωμένη – η ΕΚΤ έχει υπολογίσει ότι σε ένα δυσμενές σενάριο θα μπορούσε να προκύψει ζημία στις ελληνικές τράπεζες έως 2 δισεκ. στα κεφάλαια τους που θα προερχόταν από την αποτίμηση δανείων, ακινήτων και συμπεριφοράς δανειοληπτών στα NPEs τα προβληματικά ανοίγματα.
Πολύ έμπειρος τραπεζίτης μας ανέφερε τα εξής όταν ερωτήθηκε για τα 2 δισεκ. ευρώ
«Η ΕΚΤ έχει προσεγγίσει το θέμα ως εξής.
Στην περίμετρο του νέου διαδόχου νόμου Κατσέλη εντάσσονται 180 χιλιάδες πολίτες που αντιστοιχούν σε 11 δισεκ. ευρώ στεγαστικά προβληματικά δάνεια.
Τα 2 δισεκ. δεν είναι αυθαίρετο νούμερο αντιστοιχεί στο 20% haircut πάνω από το 120% του δανείου.
Όμως δεν είναι αυτή η σωστή προσέγγιση.
Στις αναλύσεις των τραπεζών το provision gap δηλαδή το έλλειμμα προβλέψεων θα είναι μέγιστο 400 εκατ που πολύ εύκολα μπορεί να απορροφηθεί από τις τράπεζες με μηδενική κεφαλαιακή επίδραση.
Ωστόσο φαίνεται ότι τελικώς θα υπάρξουν και νέες αλλαγές στον διάδοχο νόμο Κατσέλη, νέες αλλαγές ακόμη και στην τελευταία τροποποιημένη εκδοχή του στις 27 Φεβρουαρίου.
Οι αλλαγές θα εστιαστούν
Α)Στα εισοδηματικά κριτήρια αυτά θα μειωθούν
Β)Στο όριο των 130 χιλιάδων εμπορικής αξίας στην προστασία πρώτης κατοικίας είναι πολύ πιθανό να μειωθεί
Γ)Η ΕΚΤ δεν θέλει να ενταχθούν στον νέο νόμο Κατσέλη τα επιχειρηματικά με εξασφαλίσεις πρώτη κατοικία»
Η ΕΚΤ να σημειωθεί ότι ζητάει από την Ελλάδα, τις τράπεζες να συντάξουν έκθεση επιπτώσεων από τον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη.
Άλλη τραπεζική πηγή που μίλησε στο bankingnews αναφέρει ότι υπό μια παραδοχή άκρως δυσμενή η ΕΚΤ έχει εκτιμήσει ότι οι ελληνικές τράπεζες εάν εφαρμοστεί πλήρως ο νόμος Κατσέλη χωρίς να αντιμετωπιστούν τα κενά που υπάρχουν…τότε θα προέκυπταν κεφαλαιακές απώλειες.
Επίσης επισημαίνει ότι οι πολλές εκδοχές του νόμου Κατσέλη ήδη έχουν προκαλέσει ζημία και σηκώσει σκόνη χωρίς λόγο»
Σχόλια αναγνωστών