Τελευταία Νέα
Οικονομία

Τα έξι μεγάλα στοιχήματα της ελληνικής οικονομίας για το 2019 και... το ρίσκο της αποτυχίας

tags :
Τα έξι μεγάλα στοιχήματα της ελληνικής οικονομίας  για το 2019 και... το ρίσκο της αποτυχίας
Έξι μεγάλα στοιχήματα έχει μπροστά της η κυβέρνηση βαδίζοντας προς τις κάλπες.
Έξι μεγάλα στοιχήματα έχει μπροστά της η κυβέρνηση βαδίζοντας προς τις κάλπες.
Πρόκειται για τις 6 μεγαλύτερες προκλήσεις από τον χώρο της οικονομίας, οι περισσότερες από τις οποίες συνδέονται και με το πρόγραμμα ενισχυμένης παρακολούθησης που εφαρμόζει η χώρα.
Η ανάπτυξη και ο κίνδυνος να είναι πρόσκαιρη και όχι βιώσιμη αποτελεί νούμερο ένα πρόκληση για το οικονομικό επιτελείο.
Η πρόβλεψη του προϋπολογισμού για ρυθμό μεγέθυνσης 2,5% το 2019 απαιτεί μία σειρά από προϋποθέσεις για να μπορέσει η ελληνική οικονομία να μπει σε βιώσιμο δρόμο. Και  αυτές είναι: η αύξηση των επενδύσεων, η μείωση των κόκκινων δανείων, η χορήγηση νέων δανείων ακόμη και η αύξηση των καταθέσεων.
Από την άλλη πλευρά η κυβέρνηση θα πρέπει να πιάσει υψηλά πλεονάσματα που θα τις δώσουν την δυνατότητα για αντίμετρα, και μάλιστα σε μια χρονιά που θα πραγματοποιηθούν τρείς εκλογικές αναμετρήσεις (ευρωεκλογές, δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, εθνικές εκλογές) που θα δοκιμάσουν τις αντοχές της οικονομίας.
Οι βουλευτικές εκλογές είναι για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς μεγάλο πρόβλημα όχι μόνο για το γεγονός ότι οι πολλές από τις μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα έχουν να κάνουν με την αποτελεσματικότητα του δημοσίου αλλά για τον αυξημένο κίνδυνο χαλάρωσης της κρατικής μηχανής.

Αναλυτικότερα οι 6 προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση είναι :  

1. Ανάπτυξη: Ο στόχος για ανάπτυξη 2,5% του ΑΕΠ το 2019 από 2% το 2018 θεωρείται  η πιο σημαντική πρόκληση για το οικονομικό επιτελείο.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο συμμερίζεται την αισιοδοξία της ελληνικής πλευράς προβλέποντας ταχύτητες 2,4% του ΑΕΠ ( έκθεση  World  Economic Outlook)  για την επόμενη σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία στην έκθεση με τις φθινοπωρινές προβλέψεις  ψαλίδισε τις προοπτικές ανάπτυξης του ελληνικού ΑΕΠ.
Συγκεκριμένα αναθεώρησε προς τα κάτω στο 2% τις προβλέψεις για τον ρυθμό μεγέθυνσης τον επόμενο χρόνο, όταν την περασμένη άνοιξη εκτιμούσε ότι η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί με ρυθμό 2,3% το 2019.
2. Πλεονάσματα: Η πρόβλεψη για πλεόνασμα 3,6% του ΑΕΠ  το 2019 χωρίς να περικοπούν οι συντάξεις είναι ένας στόχος πρόκληση για το οικονομικό επιτελείο. Μπορεί σε πολιτικό πεδίο τα κέρδη για την κυβέρνηση να προδιαγράφονται μεγάλα όμως η πίεση για υψηλά για πρωτογενή πλεονάσματα ( 3,5% του ΑΕΠ) διατηρείται.
Πρόκειται για μία εξαιρετικά δύσκολη ισορροπία για τον προϋπολογισμό αλλά και για την ελληνική οικονομία  που παραμένει σε καθεστώς αυξημένης εποπτείας από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. 
Η Κομισιόν πάντως στην έκθεση της περνά το μήνυμα ότι «κλειδί» για την επίτευξη των στόχων για τα πλεονάσματα είναι ο έλεγχος της συνταξιοδοτικής δαπάνης και των αντίστοιχων κονδυλίων για τον κλάδο της Υγείας.
Επίσης, επιπλέον πίεση θα μπορούσε να προκύψει από νέες πρωτοβουλίες  κοινωνικής πολιτικής. 
Υπενθυμίζεται ότι οι θεσμοί έχουν τη δυνατότητα να ζητούν και νέα μέτρα αν η Ελλάδα αποκλίνει από τον στόχο για τη διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% ώς το 2022. Δηλαδή να εισηγούνται διορθωτικά μέτρα σε περίπτωση που διαπιστώνουν παρεκκλίσεις.
3. Μεταρρυθμίσεις:  Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί έχουν αρχίσει ήδη να ενοχλούνται από την μεταρρυθμιστική απραξία της ελληνικής πλευράς.
Το ολιστικό σχέδιο για την ανάπτυξη παρά τον πομπώδη τίτλο του τείνει να μεταμορφωθεί σε ευχολόγιο για την εκπλήρωση των 240 μεταρρυθμίσεων που ενσωματώνει από φέτος έως και το 2020.
Για την ώρα πάντως πρόοδος δεν υπάρχει σε καμία μεταρρύθμιση αφού τα πάντα έχουν επισκιαστεί από τις συντάξεις - που είναι και το μόνο θέμα που ενδιαφέρει την κυβέρνηση. Υπενθυμίζεται ότι οι μεταρρυθμίσεις είναι συνδεδεμένες με την επιστροφή των κερδών από τα ANFA’s.
4. Εξωτερικός δανεισμός: Υπέρτατη πρόκληση θωρείται και ο στόχος για φθηνό δανεισμό τους επόμενους μήνες.
Η ιταλική κρίση έχει κάνει ακόμη πιο δύσκολα τα πράγματα για την Ελλάδα που περιμένει την κατάλληλη ευκαιρία οπόταν οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων θα υποχωρήσουν  να προχωρήσει στην πρώτη μεταμνημονιακή έκδοση.  Δεν βιάζεται διότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες το 2019 είναι μικρές, κάτω από 10 δις. ευρώ, ενώ έχει και το μαξιλάρι των 30 δισ. ευρώ που την προστατεύει και γι ΄ αυτό δεν πιέζεται. 
Το οικονομικό επιτελείο με το προσχέδιο του προϋπολογισμού  Καλύτερες προεξοφλεί καλύτερες συνθήκες  δανεισμού προσβλέποντας σε αποκλιμάκωση της απόδοσης του 10ετούς ομολόγου στο 3,8% έναντι 4% που είχε προβλέψει για το 2018.
5. Δημόσιο χρέος: Η εξόφληση μέρους των ακριβών δανείων που έχει απέναντι στο ΔΝΤ είναι πρόκληση για την κυβέρνηση ώστε να μπορέσει να μειώσει κόστος για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.
Το ΔΝΤ προβλέπει το χρέος της Ελλάδας να ακολουθεί καθοδική τροχιά από το 188,1% του ΑΕΠ φέτος να καταλήγει στο 151,1% του ΑΕΠ το 2023.
6.Τραπεζικό σύστημα: Η δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών στην οικονομία (επενδύσεις, αποκρατικοποιήσεις κ.ά) που θα συμβάλλουν στην περαιτέρω αύξηση των καταθέσεων είναι μία πρόκληση για το οικονομικό επιτελείο και τον προϋπολογισμό μετά την άρση των capital controls στο εσωτερικό της χώρας.
Το προσχέδιο προσβλέπει σε καταθέσεις 137,4 δισ. ευρώ  το 2019 από 132,8 δισ. ευρώ που είναι η εκτίμηση για το 2018.
 
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης