H κυβέρνηση επιλέγει να κάνει κάτι άλλο να ξεχωρίσει την ήρα από το στάρι: τα χρέη που μπορεί να εισπράξει με αυτά που είναι ανεπίδεκτα είσπραξης.
Σε δεκαετή δέσμευση θυρίδων και τραπεζικών λογαριασμών προχωρεί η κυβέρνηση, η οποία περνάει το μαρτύριο του Ταντάλου με τα ληξιπρόθεσμα χρέη των πολιτών: βλέπει τη δεξαμενή με τις οφειλές των 92 δισ. ευρώ, δεν μπορεί όμως να την φτάσει.
Κατόπιν τούτου επιλέγει να κάνει κάτι άλλο∙ να ξεχωρίσει την ήρα από το στάρι: τα χρέη που μπορεί να εισπράξει με αυτά που είναι ανεπίδεκτα είσπραξης.
Σε αυτό το πλαίσιο διατάσσει τις ελεγκτικές αρχές, πριν φτάσουν να χαρακτηρίσουν μια οφειλή προς το Δημόσιο ως «ανεπίδεκτη είσπραξης», να εξαντλούν κάθε πιθανή πηγή πληροφόρησης από την οποία μπορεί να προκύψει το αντίθετο.
Ετσι θα πρέπει να «σκανάρουν» όλα τα περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη, κινητά και ακίνητα: από τυχόν μετρητά που μπορεί να υπάρχουν σε θυρίδες μέχρι μετοχές, ομόλογα ή άλλα επενδυτικά προϊόντα ακόμη και επιδοτήσεις.
Εφόσον ο οφειλέτης βρεθεί με αποταμιεύσεις τότε ο ελεγκτικός μηχανισμός θα προχωρεί, για τα επόμενα 10 χρόνια, στη δέσμευση του συνόλου των τραπεζικών καταθέσεων και του περιεχομένου των θυρίδων που τυχόν διαθέτουν στις τράπεζες και δεν θα επιτρέπουν να χορηγούνται σ' αυτούς αποδεικτικά φορολογικής ενημερότητας για οποιαδήποτε αιτία.
Από τη στιγμή εκείνη και μετά, όποιας μορφής περιουσιακό στοιχείο, εισόδημα ή έσοδο αποκτά ο οφειλέτης θα τελεί υπό την απειλή της κατάσχεσης καθώς θα αποχαρακτηρίζονται από «ανεπίδεκτα είσπραξης».
Σε όλες τις περιπτώσεις εφόσον τα χρέη είναι υψηλότερα των 100.000 ευρώ θα πρέπει, επιπλέον, να έχουν υποβληθεί μηνυτήριες αναφορές για την άσκηση ποινικών διώξεων σε βάρος των οφειλετών.
Αυτά, μεταξύ, άλλων αναφέρει εγκύκλιος του γ.γ. Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλή, με την οποία δίνονται οδηγίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα Ελεγκτικά Κέντρα, οι ΔΟΥ, τα Τελωνεία και η Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης θα διεκπεραιώνουν τη διαδικασία διαχωρισμού των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ανεπίδεκτες είσπραξης και εισπράξιμες.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την εγκύκλιο:
1. Για τον χαρακτηρισμό ληξιπρόθεσμης οφειλής προς το Δημόσιο ως «ανεπίδεκτης είσπραξης» πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες των φορολογικών αρχών για τον εντοπισμό των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και με βάση τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της Φορολογικής Διοίκησης.
Ειδικότερα, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να έχουν ερευνήσει, αντλώντας στοιχεία από όλα τα διαθέσιμα πληροφοριακά συστήματα εντός και εκτός υπουργείου Οικονομικών, εάν υφίστανται στο όνομα του οφειλέτη ή των συνυπόχρεων προσώπων άλλες συμμετοχές σε επιχειρήσεις, ακίνητη περιουσία, κινητά περιουσιακά στοιχεία (ΙΧ αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, φορτηγά, λεωφορεία, σκάφη κ.λπ.), μετοχές, ομόλογα, άλλα επενδυτικά προϊόντα, καταθέσεις σε τράπεζες, καθώς και απαιτήσεις προς είσπραξη (μισθοί, συντάξεις, επιδόματα, ενοίκια, επιδοτήσεις κ.λπ.).
2. Για τον χαρακτηρισμό οφειλής ως ανεπίδεκτης είσπραξης θα πρέπει να συντάσσεται από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή έκθεση με την οποία θα πιστοποιείται ότι:
* Λήφθηκαν όλα τα προβλεπόμενα ασφαλιστικά, διοικητικά, δικαστικά και αναγκαστικά μέτρα σε βάρος του οφειλέτη.
* Διενεργήθηκε εκτεταμένη έρευνα για τον εντοπισμό κάθε κινητής ή ακίνητης περιουσίας και λήφθηκε αντίγραφο της μερίδας του οφειλέτη τουλάχιστον από τα υποθηκοφυλακεία και τα κτηματολογικά γραφεία του τόπου κατοικίας, επαγγελματικής δραστηριότητας και του τόπου καταγωγής.
* Διερευνήθηκε και διαπιστώθηκε ότι δεν υπόκεινται σε διάρρηξη, λόγω καταδολίευσης, μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.
* Ολοκληρώθηκε η έρευνα για τον εντοπισμό χρηματικών απαιτήσεων, όπως μισθωμάτων, μισθών, συντάξεων, απαιτήσεων στις τράπεζες και τα λοιπά πιστωτικά ιδρύματα, τη μεταφορά χρημάτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη στο εξωτερικό και την απόληψη τόκων από το εξωτερικό.
* Διερευνήθηκε κάθε στοιχείο που περιλαμβάνεται στα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα στη Φορολογική Διοίκηση και στο φυσικό φάκελο του οφειλέτη, όπως φορολογικές δηλώσεις, δηλώσεις μητρώου, ισολογισμοί και λοιπές χρηματοοικονομικές καταστάσεις, έντυπα πληροφοριών για περιουσιακά στοιχεία.
*Σε περίπτωση πτώχευσης του οφειλέτη, έχει κηρυχθεί η παύση των εργασιών της πτώχευσης ή έχει επέλθει περάτωση αυτής.
* Ολες οι ανωτέρω έρευνες, ενέργειες και μέτρα έχουν ολοκληρωθεί ή ληφθεί και κατά των συνυπόχρεων προσώπων χωρίς να προκύψει δυνατότητα αποπληρωμής τους χρέους.
3. Εφόσον οι οφειλές ενός φορολογούμενου χαρακτηριστούν ανεπίδεκτες θα δεσμεύονται για 10 χρόνια όλοι οι τραπεζικοί του λογαριασμοί και τα περιεχόμενα των θυρίδων του σε τράπεζες, ενώ δεν θα έχει το δικαίωμα να λάβει αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας για να διεκπεραιώσει διάφορες συναλλαγές του, δηλαδή μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων ή είσπραξη χρηματικών ποσών από το Δημόσιο (επιστροφών φόρου, εφάπαξ ασφαλιστικών παροχών κ.λπ.).
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δέσμευση του συνόλου, 100% των καταθέσεων, των πάσης φύσεως λογαριασμών και παρακαταθηκών, μέχρι του ύψους των οφειλών προς το Δημόσιο και των συμβεβαιωμένων οφειλών προς τρίτους, καθώς και του περιεχομένου των θυρίδων σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα, προκειμένου να αποτραπεί η απόκρυψη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και να επιβληθούν τα προβλεπόμενα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης.
M.X.
www.bankingnews.gr
Κατόπιν τούτου επιλέγει να κάνει κάτι άλλο∙ να ξεχωρίσει την ήρα από το στάρι: τα χρέη που μπορεί να εισπράξει με αυτά που είναι ανεπίδεκτα είσπραξης.
Σε αυτό το πλαίσιο διατάσσει τις ελεγκτικές αρχές, πριν φτάσουν να χαρακτηρίσουν μια οφειλή προς το Δημόσιο ως «ανεπίδεκτη είσπραξης», να εξαντλούν κάθε πιθανή πηγή πληροφόρησης από την οποία μπορεί να προκύψει το αντίθετο.
Ετσι θα πρέπει να «σκανάρουν» όλα τα περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη, κινητά και ακίνητα: από τυχόν μετρητά που μπορεί να υπάρχουν σε θυρίδες μέχρι μετοχές, ομόλογα ή άλλα επενδυτικά προϊόντα ακόμη και επιδοτήσεις.
Εφόσον ο οφειλέτης βρεθεί με αποταμιεύσεις τότε ο ελεγκτικός μηχανισμός θα προχωρεί, για τα επόμενα 10 χρόνια, στη δέσμευση του συνόλου των τραπεζικών καταθέσεων και του περιεχομένου των θυρίδων που τυχόν διαθέτουν στις τράπεζες και δεν θα επιτρέπουν να χορηγούνται σ' αυτούς αποδεικτικά φορολογικής ενημερότητας για οποιαδήποτε αιτία.
Από τη στιγμή εκείνη και μετά, όποιας μορφής περιουσιακό στοιχείο, εισόδημα ή έσοδο αποκτά ο οφειλέτης θα τελεί υπό την απειλή της κατάσχεσης καθώς θα αποχαρακτηρίζονται από «ανεπίδεκτα είσπραξης».
Σε όλες τις περιπτώσεις εφόσον τα χρέη είναι υψηλότερα των 100.000 ευρώ θα πρέπει, επιπλέον, να έχουν υποβληθεί μηνυτήριες αναφορές για την άσκηση ποινικών διώξεων σε βάρος των οφειλετών.
Αυτά, μεταξύ, άλλων αναφέρει εγκύκλιος του γ.γ. Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλή, με την οποία δίνονται οδηγίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα Ελεγκτικά Κέντρα, οι ΔΟΥ, τα Τελωνεία και η Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης θα διεκπεραιώνουν τη διαδικασία διαχωρισμού των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ανεπίδεκτες είσπραξης και εισπράξιμες.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την εγκύκλιο:
1. Για τον χαρακτηρισμό ληξιπρόθεσμης οφειλής προς το Δημόσιο ως «ανεπίδεκτης είσπραξης» πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες των φορολογικών αρχών για τον εντοπισμό των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και με βάση τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της Φορολογικής Διοίκησης.
Ειδικότερα, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να έχουν ερευνήσει, αντλώντας στοιχεία από όλα τα διαθέσιμα πληροφοριακά συστήματα εντός και εκτός υπουργείου Οικονομικών, εάν υφίστανται στο όνομα του οφειλέτη ή των συνυπόχρεων προσώπων άλλες συμμετοχές σε επιχειρήσεις, ακίνητη περιουσία, κινητά περιουσιακά στοιχεία (ΙΧ αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, φορτηγά, λεωφορεία, σκάφη κ.λπ.), μετοχές, ομόλογα, άλλα επενδυτικά προϊόντα, καταθέσεις σε τράπεζες, καθώς και απαιτήσεις προς είσπραξη (μισθοί, συντάξεις, επιδόματα, ενοίκια, επιδοτήσεις κ.λπ.).
2. Για τον χαρακτηρισμό οφειλής ως ανεπίδεκτης είσπραξης θα πρέπει να συντάσσεται από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή έκθεση με την οποία θα πιστοποιείται ότι:
* Λήφθηκαν όλα τα προβλεπόμενα ασφαλιστικά, διοικητικά, δικαστικά και αναγκαστικά μέτρα σε βάρος του οφειλέτη.
* Διενεργήθηκε εκτεταμένη έρευνα για τον εντοπισμό κάθε κινητής ή ακίνητης περιουσίας και λήφθηκε αντίγραφο της μερίδας του οφειλέτη τουλάχιστον από τα υποθηκοφυλακεία και τα κτηματολογικά γραφεία του τόπου κατοικίας, επαγγελματικής δραστηριότητας και του τόπου καταγωγής.
* Διερευνήθηκε και διαπιστώθηκε ότι δεν υπόκεινται σε διάρρηξη, λόγω καταδολίευσης, μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.
* Ολοκληρώθηκε η έρευνα για τον εντοπισμό χρηματικών απαιτήσεων, όπως μισθωμάτων, μισθών, συντάξεων, απαιτήσεων στις τράπεζες και τα λοιπά πιστωτικά ιδρύματα, τη μεταφορά χρημάτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη στο εξωτερικό και την απόληψη τόκων από το εξωτερικό.
* Διερευνήθηκε κάθε στοιχείο που περιλαμβάνεται στα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα στη Φορολογική Διοίκηση και στο φυσικό φάκελο του οφειλέτη, όπως φορολογικές δηλώσεις, δηλώσεις μητρώου, ισολογισμοί και λοιπές χρηματοοικονομικές καταστάσεις, έντυπα πληροφοριών για περιουσιακά στοιχεία.
*Σε περίπτωση πτώχευσης του οφειλέτη, έχει κηρυχθεί η παύση των εργασιών της πτώχευσης ή έχει επέλθει περάτωση αυτής.
* Ολες οι ανωτέρω έρευνες, ενέργειες και μέτρα έχουν ολοκληρωθεί ή ληφθεί και κατά των συνυπόχρεων προσώπων χωρίς να προκύψει δυνατότητα αποπληρωμής τους χρέους.
3. Εφόσον οι οφειλές ενός φορολογούμενου χαρακτηριστούν ανεπίδεκτες θα δεσμεύονται για 10 χρόνια όλοι οι τραπεζικοί του λογαριασμοί και τα περιεχόμενα των θυρίδων του σε τράπεζες, ενώ δεν θα έχει το δικαίωμα να λάβει αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας για να διεκπεραιώσει διάφορες συναλλαγές του, δηλαδή μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων ή είσπραξη χρηματικών ποσών από το Δημόσιο (επιστροφών φόρου, εφάπαξ ασφαλιστικών παροχών κ.λπ.).
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δέσμευση του συνόλου, 100% των καταθέσεων, των πάσης φύσεως λογαριασμών και παρακαταθηκών, μέχρι του ύψους των οφειλών προς το Δημόσιο και των συμβεβαιωμένων οφειλών προς τρίτους, καθώς και του περιεχομένου των θυρίδων σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα, προκειμένου να αποτραπεί η απόκρυψη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και να επιβληθούν τα προβλεπόμενα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης.
M.X.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών