Τελευταία Νέα
Οικονομία

Τα ποσά της συμφωνίας με την Cosco για το λιμάνι του Πειραιά – Ποιες προοπτικές ανοίγονται

Τα ποσά της συμφωνίας με την Cosco για το λιμάνι του Πειραιά – Ποιες προοπτικές ανοίγονται
Το συνολικό ποσό της συμφωνίας αγγίζει τα 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 368,5 εκατ. αφορούν την εξαγορά μεριδίου 67% του ΟΛΠ
Με αφορμή το επίκαιρο θέμα της επένδυσης της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, θυμόμαστε ποια είναι τα σημεία κλειδιά της συμφωνίας που υπεγράφη ανάμεσα στην κινεζική εταιρεία και την ελληνική κυβέρνηση.
Όπως φαίνεται και στην παρακάτω εικόνα του ΑΠΕ – ΜΠΕ, το συνολικό ποσό της συμφωνίας αγγίζει τα 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 368,5 εκατ. αφορούν την εξαγορά μεριδίου 67% του ΟΛΠ.
Το υπόλοιπο του ποσού αφορά τόκους, μερίσματα, έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης, αλλά και δεσμεύσεις της εταιρείας για επενδύσεις στους τομείς της κρουαζιέρας και της ναυπηγοεπισκευής.
Επίσης, απόρροια της επένδυσης θα είναι η δημιουργία νέων, χιλιάδων θέσεων εργασίας, καθώς είναι γνωστό ότι η Cosco διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως.
Ωστόσο, οι θέσεις εργασίας μπορούν να είναι ακόμα περισσότερες αν η εταιρεία καταφέρει να πραγματοποιήσει την επέκταση των επενδύσεων της στην χώρα μας.
Εξηγώντας, ήδη έχει εκδηλωθεί άμεσο ενδιαφέρον για εξαγορά των ΓΑΙΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προκειμένου να αναπτυχθούν ναυπηγικές δεξαμενές του λιμανιού.
Όπως γίνεται κατανοητό, ο Πειραιάς ενισχύει τη θέση του σαν ένα από τα ισχυρότερα και πιο δραστήρια λιμάνια της Ευρώπης, ενώ ταυτόχρονα καθίσταται και εμπορικός κόμβος μεταξύ της Γηραιάς Ηπείρου και της Ασίας.



Εμείς να θυμίσουμε πως τελικά το νομοσχέδιο για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ στην Cosco, «πέρασε» χθες 30/6 με ευρεία πλειοψηφία από την Ολομέλεια της Βουλής, καθώς υπερψηφίστηκε από τους βουλευτές των κομμάτων ΣΥΡΙΖΑ, Νέα Δημοκρατία, Δημοκρατική Συμπαράταξη (ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ), Ποτάμι, Ανεξάρτητοι Έλληνες και Ένωση Κεντρώων.
Το νομοσχέδιο καταψήφισε το Κομμουνιστικό Κόμμα και η Χρυσή Αυγή.
Τη σύμβαση υπερψήφισαν συνολικά 223 βουλευτές, η οποία καταψηφίστηκε από 25 βουλευτές, στην ονομαστική ψηφοφορία που προκάλεσε η Χρυσή Αυγή με συμμετοχή 248 βουλευτών.
Είχε προηγηθεί μέσα στην ημέρα η κατάθεση νομοτεχνικών βελτιώσεων στο νομοσχέδιο από τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θοδωρή Δρίτσα, πράξη που χαρακτήρισε «ένδειξη καλής θέλησης» της κυβέρνησης.
Ο ίδιος, αναφερόμενος στην επιστολή της Cosco, τη χαρακτήρισε «νομική υπερβολή».
Η κινεζική εταιρεία είχε καταγγείλει λίγες ημέρες νωρίτερα τις πολιτικές της κυβέρνησης, κάνοντας λόγο για μονομερείς ενέργειες.

Αναλυτικότερα, τα 7 κύρια σημεία στην επιστολή της Cosco: 

1. Προχώρησε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ ΑΕ, όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.

2. Διέγραψε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών.
Η Cosco για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών.
Η μη ύπαρξη της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.


3. Μας αφαιρέθηκε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης) την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης.
Την ίδια μάλιστα στιγμή που το ΕΔ μας υποχρεώνει να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.


4. Έχει διαγράψει την ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.

5. Κατέστησε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμία απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο.

6. Αφαίρεσε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς τη συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ

7. Υποβάθμισε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφής της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης