Άρθρο του Προέδρου Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, Αθανάσιου Σαββάκη, στο bankingnews
Ίσως είναι κουραστικό, αλλά τελικά η τεκμηριωμένη προβολή κρίσιμων ζητημάτων για τη συνέχεια των επιχειρήσεων στη χώρα, ενισχύει το σοβαρό δημόσιο διάλογο γύρω από αυτά, και, κατά την άποψή μου, συμβάλλει στην επίλυσή τους.
Μερικά από αυτά είναι τα επόμενα τέσσερα 4 τα οποία, πραγματικά, επιλυόμενα από το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης, θα δώσουν «ανάσα» ρευστότητας και μείωσης γραφειοκρατίας στις χειμαζόμενες από την οικονομική κρίση, επιχειρήσεις της χώρας μας.
Αυτά είναι:
1. Επιτάχυνση της διαδικασίας επιστροφής πιστωτικού ΦΠΑ. Εξαιτίας της αδυναμίας του κρατικού μηχανισμού να προβεί σε ελέγχους και συνακόλουθα να βεβαιώσει τα ποσά επιστροφής, προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα στις επιχειρήσεις με την υποβολή Υπεύθυνης Δήλωσης να καταβάλλεται το 50% του οφειλόμενου ποσού. Παράλληλα, θα πρέπει να τεθεί και ανώτατο χρονικό όριο από την αίτηση της επιχείρησης για βεβαίωση έως και τον έλεγχο από τα αρμόδια όργανα.
Προτείνουμε το χρονικό αυτό όριο να μην υπερβαίνει τους δύο μήνες.
2. Έκδοση εγκυκλίου για εξαίρεση από τον αυτόματο συμψηφισμό των απαιτήσεων για μη ληξιπρόθεσμες οφειλές των επιχειρήσεων στο Δημόσιο. Σε σχέση με τον συμψηφισμό απαιτήσεων επιχειρήσεων – δημοσίου προτείνεται να εξαιρεθούν του αυτεπάγγελτου συμψηφισμού οι χρηματικές απαιτήσεις του οφειλέτη έναντι του Δημοσίου με βεβαιωμένα, αλλά μη ληξιπρόθεσμα χρέη του προς το Δημόσιο. Παράλληλα για τυχόν υπόλοιπο ποσό να ισχύσει αυτό το οποίο ισχύει για τον ευρύτερο Δημόσιο τομέα, δηλαδή να υπάρχει παρακράτηση και συμψηφισμός ποσοστού 15% της αμοιβής την οποία πρέπει να εισπράξει ο ιδιώτης υπό την σαφέστατη πάντα προϋπόθεση ότι δεν έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο.
3. Επαναφορά του ποσοστού των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις στο 0,5% επί του κύκλου εργασιών. Η προσπάθεια που έγινε με το άρθρο 26 του Ν. 4172/2013 αντί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις, δυσκόλεψε ακόμη περισσότερο το έργο τους καθώς απαιτείται πλέον η εξάντληση των ένδικων μέσων για να θεωρηθεί μια απαίτηση ως επισφαλής, πρακτική που στην πράξη αποδεικνύεται χρονοβόρα έως ανεφάρμοστη. Για τον παραπάνω λόγο προτείνεται η επαναφορά του ποσοστού των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις στο 0,5% επί του κύκλου εργασιών.
4. Δυνατότητα έκδοσης ηλεκτρονικής φορολογικής ενημερότητας στις επιχειρήσεις που έχουν βεβαιωμένες αλλά μη ληξιπρόθεσμες οφειλές. Η αδυναμία έκδοσης ηλεκτρονικής ενημερότητας αναγκάζει τις ενήμερες και καθ’ όλα συνεπείς επιχειρήσεις να χάνουν χρόνο και αντίστοιχα να επιβαρύνονται με πρόσθετο κόστος, ενώ παράλληλα δημιουργούνται πρόσθετες εργασίες και φόρτος στις ήδη επιβαρημένες φορολογικές υπηρεσίες. Προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα έκδοσης ηλεκτρονικής φορολογικής ενημερότητας όταν υπάρχουν βεβαιωμένες αλλά μη ληξιπρόθεσμες οφειλές, όταν δια νόμου προβλέπεται καταβολή φόρου σε δόσεις. Επίσης, ζητείται το αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας στις περιπτώσεις οφειλών που έχουν ρυθμιστεί και δεν είναι ληξιπρόθεσμες να εκδίδεται για όσο διάστημα απομένει έως ότου η μη ληξιπρόθεσμη οφειλή καταστεί ληξιπρόθεσμη. Και βέβαια, μείζον ζήτημα κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης είναι η μείωση των υψηλών συντελεστών εταιρικής φορολόγησης. Κυρίαρχο πρόβλημα – διαχρονικά – στην άσκηση φορολογικής πολιτικής στη χώρα μας, αποτελεί η φοροδιαφυγή. Ειδικά τα τελευταία έτη, αντί να αντιμετωπιστεί το σημαντικό αυτό πρόβλημα, έχει υπέρμετρα διογκωθεί, με αποτέλεσμα τη διαρκή λήψη μέτρων υπερφορολόγησης πολιτών και επιχειρήσεων. Συνεπώς απαιτείται η αλλαγή της ασκούμενης ορολογικής πολιτικής, με βασικό άξονα τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, για τον περιορισμό των ελλειμμάτων και την αποπληρωμή του χρέους.
www.bankingnews.gr
Μερικά από αυτά είναι τα επόμενα τέσσερα 4 τα οποία, πραγματικά, επιλυόμενα από το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης, θα δώσουν «ανάσα» ρευστότητας και μείωσης γραφειοκρατίας στις χειμαζόμενες από την οικονομική κρίση, επιχειρήσεις της χώρας μας.
Αυτά είναι:
1. Επιτάχυνση της διαδικασίας επιστροφής πιστωτικού ΦΠΑ. Εξαιτίας της αδυναμίας του κρατικού μηχανισμού να προβεί σε ελέγχους και συνακόλουθα να βεβαιώσει τα ποσά επιστροφής, προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα στις επιχειρήσεις με την υποβολή Υπεύθυνης Δήλωσης να καταβάλλεται το 50% του οφειλόμενου ποσού. Παράλληλα, θα πρέπει να τεθεί και ανώτατο χρονικό όριο από την αίτηση της επιχείρησης για βεβαίωση έως και τον έλεγχο από τα αρμόδια όργανα.
Προτείνουμε το χρονικό αυτό όριο να μην υπερβαίνει τους δύο μήνες.
2. Έκδοση εγκυκλίου για εξαίρεση από τον αυτόματο συμψηφισμό των απαιτήσεων για μη ληξιπρόθεσμες οφειλές των επιχειρήσεων στο Δημόσιο. Σε σχέση με τον συμψηφισμό απαιτήσεων επιχειρήσεων – δημοσίου προτείνεται να εξαιρεθούν του αυτεπάγγελτου συμψηφισμού οι χρηματικές απαιτήσεις του οφειλέτη έναντι του Δημοσίου με βεβαιωμένα, αλλά μη ληξιπρόθεσμα χρέη του προς το Δημόσιο. Παράλληλα για τυχόν υπόλοιπο ποσό να ισχύσει αυτό το οποίο ισχύει για τον ευρύτερο Δημόσιο τομέα, δηλαδή να υπάρχει παρακράτηση και συμψηφισμός ποσοστού 15% της αμοιβής την οποία πρέπει να εισπράξει ο ιδιώτης υπό την σαφέστατη πάντα προϋπόθεση ότι δεν έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο.
3. Επαναφορά του ποσοστού των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις στο 0,5% επί του κύκλου εργασιών. Η προσπάθεια που έγινε με το άρθρο 26 του Ν. 4172/2013 αντί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις, δυσκόλεψε ακόμη περισσότερο το έργο τους καθώς απαιτείται πλέον η εξάντληση των ένδικων μέσων για να θεωρηθεί μια απαίτηση ως επισφαλής, πρακτική που στην πράξη αποδεικνύεται χρονοβόρα έως ανεφάρμοστη. Για τον παραπάνω λόγο προτείνεται η επαναφορά του ποσοστού των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις στο 0,5% επί του κύκλου εργασιών.
4. Δυνατότητα έκδοσης ηλεκτρονικής φορολογικής ενημερότητας στις επιχειρήσεις που έχουν βεβαιωμένες αλλά μη ληξιπρόθεσμες οφειλές. Η αδυναμία έκδοσης ηλεκτρονικής ενημερότητας αναγκάζει τις ενήμερες και καθ’ όλα συνεπείς επιχειρήσεις να χάνουν χρόνο και αντίστοιχα να επιβαρύνονται με πρόσθετο κόστος, ενώ παράλληλα δημιουργούνται πρόσθετες εργασίες και φόρτος στις ήδη επιβαρημένες φορολογικές υπηρεσίες. Προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα έκδοσης ηλεκτρονικής φορολογικής ενημερότητας όταν υπάρχουν βεβαιωμένες αλλά μη ληξιπρόθεσμες οφειλές, όταν δια νόμου προβλέπεται καταβολή φόρου σε δόσεις. Επίσης, ζητείται το αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας στις περιπτώσεις οφειλών που έχουν ρυθμιστεί και δεν είναι ληξιπρόθεσμες να εκδίδεται για όσο διάστημα απομένει έως ότου η μη ληξιπρόθεσμη οφειλή καταστεί ληξιπρόθεσμη. Και βέβαια, μείζον ζήτημα κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης είναι η μείωση των υψηλών συντελεστών εταιρικής φορολόγησης. Κυρίαρχο πρόβλημα – διαχρονικά – στην άσκηση φορολογικής πολιτικής στη χώρα μας, αποτελεί η φοροδιαφυγή. Ειδικά τα τελευταία έτη, αντί να αντιμετωπιστεί το σημαντικό αυτό πρόβλημα, έχει υπέρμετρα διογκωθεί, με αποτέλεσμα τη διαρκή λήψη μέτρων υπερφορολόγησης πολιτών και επιχειρήσεων. Συνεπώς απαιτείται η αλλαγή της ασκούμενης ορολογικής πολιτικής, με βασικό άξονα τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, για τον περιορισμό των ελλειμμάτων και την αποπληρωμή του χρέους.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών