Κεντρικός στόχος του προγράμματος είναι η αύξηση των κρατικών εσόδων που θα προέλθει από την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.
Μπαράζ κατασχέσεων σε θυρίδες, τραπεζικούς λογαριασμούς αλλά και σε χρηματοοικονομικά προϊόντα όπως μετοχές, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια, κ.ά προωθεί από φέτος η Εφορία σε όσους έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη και δεν τα εξοφλούν.
Αυτά προκύπτουν από το επιχειρησιακό σχέδιο του 2016 που εκπόνησε και έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) , σύμφωνα με το οποίο μαζί με το «σαφάρι» των 103.770 φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων που επιμερίζονται σε περίπου 8.640 τον μήνα, προβλέπεται επίσης:
• Αναμόρφωση φορολογίας των ακινήτων (σχετική εισήγηση θα υποβάλει η ΓΓΔΕ έως τις 30 Νοεμβρίου 2016) με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για 5 εκατ. ιδιοκτήτες.
• Επανεξέταση των 630 φοροαπαλλαγών που έμειναν… όρθιες από τα Μνημόνια.
• Δημοσιοποίηση «μαύρης λίστας» οφειλετών με χρέη διαστήματος μεγαλύτερου των τριών μηνών προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Πρόκειται για δράσεις που απορρέουν από το τρίτο Μνημόνιο και στις οποίες εμπλέκεται -στον βαθμό που του αναλογεί- και ο υπερ-γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής.
Κεντρικός στόχος του προγράμματος είναι η αύξηση των κρατικών εσόδων που θα προέλθει από την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.
Ωστόσο, η ίδια η υπηρεσία αναγνωρίζει ότι πρόκειται για ένα φιλόδοξο σχέδιο, αφού παρόμοια επιχειρησιακά προγράμματα, που υποτίθεται ότι θα ήταν αποτελεσματικά στις «χρυσές εποχές» της ελληνικής οικονομίας, αποδείχθηκαν «άσφαιρα».
Τα παχιά λόγια για την πάταξη της φοροδιαφυγής όχι μόνο δεν εφαρμόστηκαν, αλλά φτάσαμε ως χώρα στο σημείο να μη δέχεται το κουαρτέτο να συμπεριλάβει στους υπολογισμούς για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού προβλέψεις για έσοδα που προέρχονται από την αντιμετώπιση της παραοικονομίας.
Πάντως σε ορισμένα «μέτωπα» η ΓΓΔΕ φαίνεται να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις με ρεαλισμό, όπως τη σταδιακή ανάπτυξη και υλοποίηση του e-περιουσιολογίου, που αναβάλλεται για το επόμενο έτος και συγκεκριμένα έως τις 30 Ιουνίου 2017.
Ακόμα πιο πίσω, στο τέλος του 2017, μεταφέρεται και η σχεδιαζόμενη επέκταση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών για την ενσωμάτωση της είσπραξης εισφορών κοινωνικής ασφάλισης μέσω της φορολογικής διοίκησης.
Η ΓΓΔΕ, βέβαια, επιχειρεί ολική μετάβαση στην ψηφιακή εποχή με την καθιέρωση αυτοματοποιημένων διαδικασιών κατασχέσεων και εισπράξεων, τη διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων του Δημοσίου και την ηλεκτρονική εφορία.
Οι ελεγκτές του υπουργείου Οικονομικών, όπως αναφέρεται στο επιχειρησιακό σχέδιο, θα αποκτήσουν πρόσβαση σε όλα τα πληροφοριακά συστήματα. Σε αυτό το πλαίσιο προγραμματίζεται το ηλεκτρονικό σύστημα Taxis να διασυνδεθεί με τα ηλεκτρονικά συστήματα της ΕΧΑΕ, της ΕΡΓΑΝΗ, με το μητρώο του υπουργείου Εσωτερικών για την άντληση στοιχείων ληξιαρχικών μεταβολών καθώς και με το πληροφοριακό σύστημα της «Εθνικό Κτηματολόγιο & και Χαρτογράφηση Α.Ε.». Η διασύνδεση με το Κτηματολόγιο γίνεται προκειμένου οι ελεγκτικές υπηρεσίες να έχουν πλήρη στοιχεία για ιδιοκτησίες ακινήτων σε υποθέσεις ελέγχου και είσπραξης οφειλών.
Στο Επιχειρησιακό Σχέδιο που ανακοίνωσε η ΓΓΔΕ προαναγγέλλονται και τα ακόλουθα μέτρα:
• Επανεξέταση πλαισίου για άμεση απόδοση από τα τραπεζικά ιδρύματα των κατασχεθέντων χρηματικών ποσών από τους λογαριασμούς οφειλετών.
• Επανεξέταση και μεταρρύθμιση του Κώδικα Είσπραξης Δημόσιων Εσόδων.
• Απλοποίηση της διαδικασίας ρύθμισης οφειλών και σύνδεση των όρων της ρύθμισης με τη φοροδοτική ικανότητα του φορολογούμενου μέσω μεθόδων ανάλυσης κινδύνου. Εξέταση δυνατότητας παροχής προσωποποιημένων λύσεων ρύθμισης με αναφορά στους όρους της ρύθμισης (επιτόκιο, εξασφαλίσεις κ.λπ.).
• Εντατικοί έλεγχοι ρευστών διαθεσίμων.
• Εμφαση στη διενέργεια ελέγχων των πιο πρόσφατων χρήσεων (2011 και μετά), με μεγαλύτερη αναμενόμενη εισπραξιμότητα.
• Εντοπισμός των μη δηλωμένων καταθέσεων, μέσω ελέγχων τραπεζικών συναλλαγών σε τραπεζικά Ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
• Εντοπισμός ακινήτων Ελλήνων φορολογουμένων στο εξωτερικό και αξιοποίηση των σχετικών στοιχείων.
• Διενέργεια ελέγχων υποθέσεων εμβασμάτων, λιστών, προσώπων μεγάλου πλούτου και μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
• Διενέργεια στοχευμένων προληπτικών και λοιπών ελέγχων μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων για την αποκάλυψη εστιών φοροδιαφυγής.
• Δημιουργία μητρώου επαγγελματικών σκαφών και σκαφών αναψυχής.
103.770 έλεγχοι
Όσον αφορά τους ελέγχους, φέτος προβλέπεται να διενεργηθούν 52.220 στον τομέα της φοροδιαφυγής και 51.550 στο λαθρεμπόριο. Προβλέπονται δηλαδή συνολικά 103.770 έλεγχοι που αναλύονται ως εξής:
• 400 έλεγχοι σε μεγάλες επιχειρήσεις από το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (ΚΕΜΕΠ).
• 600 έλεγχοι από το Κέντρο Φορολογούμενων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ)
• 3.400 πλήρεις έλεγχοι από τις Εφορίες.
• 300 πλήρεις έλεγχοι από τις Εφορίες Ανωνύμων Εταιρειών (ΦΑΕΕ)
• 15.700 μερικοί έλεγχοι από τις Εφορίες (μερικός έλεγχος γίνεται κατά κύριο λόγο σε ΦΠΑ ή σε συγκεκριμένα φορολογικά αντικείμενα)
• 1.600 μερικοί έλεγχοι από τις Εφορίες Ανωνύμων Εταιρειών (ΦΑΕΕ)
• 2.000 έλεγχοι υποθέσεων Κεφαλαίου (π.χ. κληρονομιών κ.λπ.)
• 25.000 μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι από τις Εφορίες (π.χ. έκδοση αποδείξεων κ.λπ.)
• 3.000 στοχευμένοι μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι από τις υπηρεσίες είσπραξης και διασφάλισης δημοσίων εσόδων (ΥΕΔΔΕ)
• 200 έλεγχοι υποθέσεων έρευνας φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου και ΦΠΑ
• 6.000 έλεγχοι στα παραστατικά που αφορούν εισαγωγές - εξαγωγές
• 40.000 τελωνειακοί έλεγχοι
• 5.000 έλεγχοι από τις κινητές ομάδες ελέγχου για την παράνομη διακίνηση αγαθών
• 180 έλεγχοι από τα αντιλαθρεμπορικά σκάφη των τελωνείων
• 550 έλεγχοι σε χώρους παρασκευής, χρήσης και διακίνησης χημικών ουσιών και προϊόντων
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Αυτά προκύπτουν από το επιχειρησιακό σχέδιο του 2016 που εκπόνησε και έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) , σύμφωνα με το οποίο μαζί με το «σαφάρι» των 103.770 φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων που επιμερίζονται σε περίπου 8.640 τον μήνα, προβλέπεται επίσης:
• Αναμόρφωση φορολογίας των ακινήτων (σχετική εισήγηση θα υποβάλει η ΓΓΔΕ έως τις 30 Νοεμβρίου 2016) με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για 5 εκατ. ιδιοκτήτες.
• Επανεξέταση των 630 φοροαπαλλαγών που έμειναν… όρθιες από τα Μνημόνια.
• Δημοσιοποίηση «μαύρης λίστας» οφειλετών με χρέη διαστήματος μεγαλύτερου των τριών μηνών προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Πρόκειται για δράσεις που απορρέουν από το τρίτο Μνημόνιο και στις οποίες εμπλέκεται -στον βαθμό που του αναλογεί- και ο υπερ-γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής.
Κεντρικός στόχος του προγράμματος είναι η αύξηση των κρατικών εσόδων που θα προέλθει από την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.
Ωστόσο, η ίδια η υπηρεσία αναγνωρίζει ότι πρόκειται για ένα φιλόδοξο σχέδιο, αφού παρόμοια επιχειρησιακά προγράμματα, που υποτίθεται ότι θα ήταν αποτελεσματικά στις «χρυσές εποχές» της ελληνικής οικονομίας, αποδείχθηκαν «άσφαιρα».
Τα παχιά λόγια για την πάταξη της φοροδιαφυγής όχι μόνο δεν εφαρμόστηκαν, αλλά φτάσαμε ως χώρα στο σημείο να μη δέχεται το κουαρτέτο να συμπεριλάβει στους υπολογισμούς για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού προβλέψεις για έσοδα που προέρχονται από την αντιμετώπιση της παραοικονομίας.
Πάντως σε ορισμένα «μέτωπα» η ΓΓΔΕ φαίνεται να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις με ρεαλισμό, όπως τη σταδιακή ανάπτυξη και υλοποίηση του e-περιουσιολογίου, που αναβάλλεται για το επόμενο έτος και συγκεκριμένα έως τις 30 Ιουνίου 2017.
Ακόμα πιο πίσω, στο τέλος του 2017, μεταφέρεται και η σχεδιαζόμενη επέκταση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών για την ενσωμάτωση της είσπραξης εισφορών κοινωνικής ασφάλισης μέσω της φορολογικής διοίκησης.
Η ΓΓΔΕ, βέβαια, επιχειρεί ολική μετάβαση στην ψηφιακή εποχή με την καθιέρωση αυτοματοποιημένων διαδικασιών κατασχέσεων και εισπράξεων, τη διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων του Δημοσίου και την ηλεκτρονική εφορία.
Οι ελεγκτές του υπουργείου Οικονομικών, όπως αναφέρεται στο επιχειρησιακό σχέδιο, θα αποκτήσουν πρόσβαση σε όλα τα πληροφοριακά συστήματα. Σε αυτό το πλαίσιο προγραμματίζεται το ηλεκτρονικό σύστημα Taxis να διασυνδεθεί με τα ηλεκτρονικά συστήματα της ΕΧΑΕ, της ΕΡΓΑΝΗ, με το μητρώο του υπουργείου Εσωτερικών για την άντληση στοιχείων ληξιαρχικών μεταβολών καθώς και με το πληροφοριακό σύστημα της «Εθνικό Κτηματολόγιο & και Χαρτογράφηση Α.Ε.». Η διασύνδεση με το Κτηματολόγιο γίνεται προκειμένου οι ελεγκτικές υπηρεσίες να έχουν πλήρη στοιχεία για ιδιοκτησίες ακινήτων σε υποθέσεις ελέγχου και είσπραξης οφειλών.
Στο Επιχειρησιακό Σχέδιο που ανακοίνωσε η ΓΓΔΕ προαναγγέλλονται και τα ακόλουθα μέτρα:
• Επανεξέταση πλαισίου για άμεση απόδοση από τα τραπεζικά ιδρύματα των κατασχεθέντων χρηματικών ποσών από τους λογαριασμούς οφειλετών.
• Επανεξέταση και μεταρρύθμιση του Κώδικα Είσπραξης Δημόσιων Εσόδων.
• Απλοποίηση της διαδικασίας ρύθμισης οφειλών και σύνδεση των όρων της ρύθμισης με τη φοροδοτική ικανότητα του φορολογούμενου μέσω μεθόδων ανάλυσης κινδύνου. Εξέταση δυνατότητας παροχής προσωποποιημένων λύσεων ρύθμισης με αναφορά στους όρους της ρύθμισης (επιτόκιο, εξασφαλίσεις κ.λπ.).
• Εντατικοί έλεγχοι ρευστών διαθεσίμων.
• Εμφαση στη διενέργεια ελέγχων των πιο πρόσφατων χρήσεων (2011 και μετά), με μεγαλύτερη αναμενόμενη εισπραξιμότητα.
• Εντοπισμός των μη δηλωμένων καταθέσεων, μέσω ελέγχων τραπεζικών συναλλαγών σε τραπεζικά Ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
• Εντοπισμός ακινήτων Ελλήνων φορολογουμένων στο εξωτερικό και αξιοποίηση των σχετικών στοιχείων.
• Διενέργεια ελέγχων υποθέσεων εμβασμάτων, λιστών, προσώπων μεγάλου πλούτου και μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
• Διενέργεια στοχευμένων προληπτικών και λοιπών ελέγχων μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων για την αποκάλυψη εστιών φοροδιαφυγής.
• Δημιουργία μητρώου επαγγελματικών σκαφών και σκαφών αναψυχής.
103.770 έλεγχοι
Όσον αφορά τους ελέγχους, φέτος προβλέπεται να διενεργηθούν 52.220 στον τομέα της φοροδιαφυγής και 51.550 στο λαθρεμπόριο. Προβλέπονται δηλαδή συνολικά 103.770 έλεγχοι που αναλύονται ως εξής:
• 400 έλεγχοι σε μεγάλες επιχειρήσεις από το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (ΚΕΜΕΠ).
• 600 έλεγχοι από το Κέντρο Φορολογούμενων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ)
• 3.400 πλήρεις έλεγχοι από τις Εφορίες.
• 300 πλήρεις έλεγχοι από τις Εφορίες Ανωνύμων Εταιρειών (ΦΑΕΕ)
• 15.700 μερικοί έλεγχοι από τις Εφορίες (μερικός έλεγχος γίνεται κατά κύριο λόγο σε ΦΠΑ ή σε συγκεκριμένα φορολογικά αντικείμενα)
• 1.600 μερικοί έλεγχοι από τις Εφορίες Ανωνύμων Εταιρειών (ΦΑΕΕ)
• 2.000 έλεγχοι υποθέσεων Κεφαλαίου (π.χ. κληρονομιών κ.λπ.)
• 25.000 μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι από τις Εφορίες (π.χ. έκδοση αποδείξεων κ.λπ.)
• 3.000 στοχευμένοι μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι από τις υπηρεσίες είσπραξης και διασφάλισης δημοσίων εσόδων (ΥΕΔΔΕ)
• 200 έλεγχοι υποθέσεων έρευνας φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου και ΦΠΑ
• 6.000 έλεγχοι στα παραστατικά που αφορούν εισαγωγές - εξαγωγές
• 40.000 τελωνειακοί έλεγχοι
• 5.000 έλεγχοι από τις κινητές ομάδες ελέγχου για την παράνομη διακίνηση αγαθών
• 180 έλεγχοι από τα αντιλαθρεμπορικά σκάφη των τελωνείων
• 550 έλεγχοι σε χώρους παρασκευής, χρήσης και διακίνησης χημικών ουσιών και προϊόντων
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών