Τελευταία Νέα
Οικονομία

NAI Hellas: Οι εξελίξεις ανέκοψαν τη θετική πορεία που είχαν αρχίσει να καταγράφουν οι μεγάλοι εμπορικοί δρόμοι της Αθήνας

tags :
NAI Hellas: Οι εξελίξεις ανέκοψαν τη θετική πορεία που είχαν αρχίσει να καταγράφουν οι μεγάλοι εμπορικοί δρόμοι της Αθήνας
Παρατηρείται οριακή αύξηση ενοικίων καταστημάτων σε μεγάλους εμπορικούς δρόμους αλλά και μικρότερος αριθμός κενών καταστημάτων, σύμφωνα με τη νέα έρευνα αγοράς retail για το 2015 της NAI Hellas
Η άνοδος που καταγράφηκε το τελευταίο τετράμηνο του 2014 καθώς και το πρώτο του 2015 στην Αθηναϊκή αγορά καταστημάτων λιανικού εμπορίου, κυρίως σε μεγάλους εμπορικούς δρόμους, ανακόπηκε λόγω των πολιτικών και οικονομικών γεγονότων.
Η επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, τα νέα μέτρα λιτότητας και η αύξηση των φορολογικών υποχρεώσεων των καταναλωτών δημιούργησαν σημαντική αβεβαιότητα, η οποία με τη σειρά της σταμάτησε και το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Παρόλες τις δυσκολίες της χρονιάς που πέρασε, η αγορά των καταστημάτων retail σε μεγάλους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας καταγράφει λιγότερα κενά το 2015 συγκριτικά με το 2014, ενώ ανοδικά κινήθηκαν και οι πωλήσεις λόγω του θετικού κλίματος που επικρατούσε πριν τον Ιούλιο του 2015.
Έτσι, οι μεγάλοι εμπορικοί δρόμοι της πρωτεύουσας παρουσιάζουν μικρό ποσοστό κενών καταστημάτων, ενώ οι λιγότερο δημοφιλείς περιοχές εξακολουθούν να έχουν υψηλό αριθμό κενών καταστημάτων.
Η μείωση των κενών καταστημάτων στους δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους οφείλεται στην είσοδο νέων διεθνών αλυσίδων λιανικής στην Ελληνική αγορά, όπως η αλυσίδα ειδών σπιτιού English Home (7 νέα καταστήματα) και η αλυσίδα αθλητικών ειδών Athlete’s foot (2 νέα καταστήματα), καθώς και στην επεκτατική διάθεση μεγάλων διεθνών και ελληνικών αλυσίδων που έδραξαν της ευκαιρίας για να εισχωρήσουν στην καρδιά των εμπορικών δρόμων της πόλης.
Τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης αποτελούν τους πιο δυνατούς ένοικους των μεγάλων εμπορικών δρόμων, καλύπτοντας περίπου το 40% της κάθε αγοράς, με εξαίρεση την Ερμού όπου αποτελούν το 76% των καταστημάτων.
Ο κλάδος εστίασης ακολουθεί, συνεχίζοντας να αυξάνει το μέγεθός του για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, και να αποτελεί τον πρώτο σε ανάπτυξη κλάδο της αγοράς του retail.
Όπως προκύπτει από την έρευνα της NAI Hellas, εταιρίας συμβούλων επαγγελματικών ακινήτων, μέλος της NAI Global, τα ενοίκια αυξήθηκαν οριακά σε παραδοσιακούς μεγάλους εμπορικούς δρόμους του κέντρου, των Βορείων και των Νοτίων προαστίων, ενώ στο 40% των αγορών που καταγράφηκαν παρουσιάζεται μείωση των ενοικίων.
Αντίστοιχα, οι αποδόσεις στις δημοφιλείς εμπορικές περιοχές της Αθήνας αυξήθηκαν κατά 0,25% για καταστήματα σε κεντρικούς δρόμους και 0,50% για καταστήματα σε λιγότερο εμπορικούς δρόμους, αντικατοπτρίζοντας την πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα.
Συγκεκριμένα, ο πρώτος εμπορικός δρόμος της Αθήνας, η Ερμού κινείται σταθεροποιητικά, με τα ενοίκια σε χώρους πρώτης κατηγορίας να κυμαίνονται από 90 έως 140 €/m2/μήνα.
Μετά την Ερμού, τα υψηλότερα ενοίκια καταγράφονται στη Γλυφάδα (60-100 €/m2/μήνα) που παρουσιάζει αύξηση τιμών σε σχέση με το 2014, καθώς και στην Πανεπιστημίου (60-105 €/m2/μήνα) και το Κολωνάκι (55-90 €/m2/μήνα) που παρουσιάζουν πτώση σε σχέση με το 2014.
Η μέση απόδοση για τους επενδυτές σε καταστήματα και χώρους λιανικής κυμαίνεται από 7,50% έως 8,25% για τους χώρους πρώτης κατηγορίας και από 8% έως 9,5% για τους χώρους δεύτερης κατηγορίας.

Εμπορικά Κέντρα
Για άλλη μια χρονιά τα εμπορικά κέντρα (malls) ξεπέρασαν την απόδοση των εμπορικών καταστημάτων ακόμα και αυτών σε μεγάλους εμπορικούς δρόμους.
Παρόλο που το 2015, οι πωλήσεις καταστημάτων σε εμπορικά κέντρα ήταν μικρότερες από αυτές του 2014, τα περισσότερα αύξησαν το ποσοστό πληρότητά τους καθώς και τον αριθμό των επισκεπτών τους.
Τα The Mall Athens, Golden Hall & Mediterranean Cosmos άγγιξαν πληρότητα πάνω από 97% ενώ το Smart Park & το Metro Mall έκλεισαν στο 100%.
Οι τιμές ενοικίασης των εμπορικών κέντρων παρουσιάζουν ως επί το πλείστων σταθεροποιητική πορεία και ξεκινούν από 50-90 €/m2/μήνα για καταστήματα μικρότερα των 100m2,, από 35-60 €/m2/μήνα για καταστήματα μεγαλύτερα των 100m2 και από 9-20 €/m2/μήνα για anchor tenants.
Επιπρόσθετα, το ποσοστιαίο μίσθωμα επί των πωλήσεων κυμαίνεται για άλλη μια χρονιά από 6% έως 14%, ενώ οι αποδόσεις από 8,25% έως 9,25%.
Η προσφορά εμπορικών κέντρων στην Ελλάδα είναι μικρή, κάτι που προσδίδει δυναμική για ανάπτυξη του κλάδου στη χώρα.
Η Ελλάδα έχει εμπορικά κέντρα που λόγω απαρχαιωμένου σχεδιασμού και αλλαγών στις προτιμήσεις των καταναλωτών παρουσιάζουν μη ικανοποιητικές αποδόσεις.
Επιπλέον, η αυξημένη ζήτηση από πλευράς καταναλωτών για προορισμούς που συνδυάζουν διάφορα είδη του κλάδου λιανικής και προσφέρουν πολλές επιλογές ενισχύουν τη τάση για περαιτέρω ανάπτυξη εμπορικών κέντρων.
Σύμφωνα με την NAI Hellas, τα παραπάνω σε συνδυασμό με τις καλές αποδόσεις των εμπορικών κέντρων στη χώρα δημιουργούν επενδυτικό ενδιαφέρον κυρίως για ανακατασκευή, ανακαίνιση και επέκταση υπαρχόντων εμπορικών κέντρων.
Μερικά από τα μεγαλύτερα έργα του κλάδου η πορεία των οποίων θα εξαρτηθεί και από την πορεία ανάκαμψης της Ελληνικής οικονομίας είναι το Cambas Project, στα Ανατολικά προάστια της Αττικής που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2018, το πρώην Ολυμπιακό Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης που αναμένεται να ανακατασκευαστεί και να ενωθεί με το εμπορικό κέντρο Golden Hall, το εμπορικό κέντρο στο Βοτανικό που φαίνεται να ξαναπαίρνει ζωή και τέλος το Ελληνικό που αποτελεί μια από τις εννιά ιδιωτικοποιήσεις της χώρας που σταδιακά κερδίζουν έδαφος.

Supermarkets & Υπεραγορές
Και ο τομέας των supermarket & των υπεραγορών φαίνεται να διατηρεί δυνάμεις. Μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς της αλυσίδας χονδρικής Makro Cash & Carry από τον Όμιλο Σκλαβενίτη το 2014, μια νέα συμφωνία είναι κοντά στην ολοκλήρωσή της, αυτή της εξαγοράς της Βερόπουλος από την Metro Α.Ε. Κινητικότητα, όμως, παρουσίασαν και άλλες μεγάλες

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης