Κάθε νέα μέρα καθυστέρησης στην έναρξη της πρώτης αξιολόγησης, πιθανόν να οδηγήσει “στην ανάγκη λήψης ακόμα δυσκολότερων αποφάσεων”
Τη σημασία της επιτυχούς και έγκαιρης ολοκλήρωσης της αξιολόγησης ως το ουσιαστικό βήμα για την άρση της αβεβαιότητας και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία, υπογραμμίζει με συνέντευξή του στο bankingnews.gr ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής (ΓΠΚ), Παναγιώτης Λιαργκόβας.
Όπως επισημαίνει ο ίδιος, “η προοπτική της έναρξης της συζήτησης για τη ρύθμιση του χρέους μπορεί να δώσει ουσιαστικό στήριγμα στην Κυβέρνηση, καθιστώντας ως ένα βαθμό ευκολότερη την ψήφιση των μέτρων από την Κοινοβουλευτική Ομάδα”.
Αναφορικά με την αναγκαιότητα της παρουσίας του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, ο κ. Λιαργκόβας κάνει λόγο για “επιβεβλημένη” συμμετοχή, τόσο για τεχνικούς όσο και για πολιτικούς λόγους.
Όπως εξηγεί, “το Ταμείο έχει τη φήμη του σκληρού διαπραγματευτή, που πιέζει συνεχώς για τη λήψη περαιτέρω επώδυνων μέτρων, αλλά από την άλλη πλευρά, επιμένει στην ανάγκη για δραστική αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Ως εκ τούτου, η ελληνική πλευρά κρίνεται σκόπιμο να «εκμεταλλευτεί» την παρουσία του Ταμείου, προκειμένου να ληφθεί τελικά μια γενναία απόφαση για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους.”
Ο κ. Λιαργκόβας προειδοποιεί, τέλος, πως κάθε νέα μέρα καθυστέρησης στην έναρξη της πρώτης αξιολόγησης, πιθανόν να οδηγήσει “στην ανάγκη λήψης ακόμα δυσκολότερων αποφάσεων”.
Διαβάστε αναλυτικά ολόκληρη τη συνέντευξη του Παναγιώτη Λιαργκόβα στο bankingnews.gr:
- Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έκθεσης είναι πως το ασφαλιστικό είναι μεν «πολιτικά επώδυνο», αλλά συγχρόνως είναι θετικό και αναγκαίο. Μπορείτε να μου αναλύσετε τι εννοείτε όταν αναφέρετε «πολιτικά επώδυνο»; Εκτιμάτε ότι μπορεί να βρεθούμε εκ νέου μπροστά σε ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις;
Υπό τη σημερινή του μορφή, το Ασφαλιστικό Σύστημα της χώρας δεν είναι βιώσιμο, σε σημείο μάλιστα που να κινδυνεύει άμεσα η καταβολή των συντάξεων, αν δε ληφθούν τα αναγκαία μέτρα εγκαίρως. Αυτό φαίνεται να έχει γίνει αντιληπτό από την Κυβέρνηση, αλλά σε κάθε περίπτωση, οι επικείμενες ψηφοφορίες αναμένεται να δοκιμάσουν τις αντοχές της. Τα μέτρα που εν τέλει θα συμφωνηθούν και θα έρθουν προς ψήφιση θα είναι πιθανότατα εκτός των προεκλογικών της υποσχέσεων, ενώ θα προκύψει και κάποιο θέμα κοινωνικής συνοχής, δεδομένου ότι οι σημερινές συντάξεις επιτρέπουν τη στήριξη των νέων ανέργων στο πλαίσιο της οικογενειακής αλληλεγγύης.
- Θα συμφωνούσατε με την άποψη ότι η κυβέρνηση καλείται να «βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά» για μεταρρυθμίσεις που δεν έχουν γίνει στο παρελθόν;
Η αλήθεια είναι ότι παρά τη σημαντική πρόοδο που σημείωσαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις κυρίως στα δημοσιονομικά, πολλές κρίσιμες μεταρρυθμίσεις καθυστέρησαν.
Οι κυριότερες από αυτές σχετίζονται με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, καθώς και τις παρεμβάσεις στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών.
Η εφαρμογή τους είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και τελικά για τη δημιουργία συνθηκών διατηρήσιμης ανάπτυξης στην ελληνική οικονομία.
Αν με κάποιο τρόπο είχε ολοκληρωθεί επιτυχώς η τελευταία αξιολόγηση του προηγούμενου προγράμματος, οι μεσο- μακροπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας θα διακυβεύονταν ακριβώς λόγω της μη εφαρμογής ορισμένων κρίσιμων μεταρρυθμίσεων.
- Με βάση τα δεδομένα, τους αριθμούς και φυσικά την πολιτική κατάσταση στη χώρα, υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε η ελληνική οικονομία να γυρίσει σελίδα από την ύφεση στην ανάπτυξη εντός του 2016;
Ο Προϋπολογισμός για το 2016 (που περιέχει τα πιο αισιόδοξα στοιχεία) προβλέπει συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας κατά 0,7% το τρέχον έτος, ενώ υπό ορισμένες συνθήκες είναι πιθανή η επίτευξη θετικού ρυθμού μεγέθυνσης από το δεύτερο εξάμηνο.
Οι συνθήκες αυτές σχετίζονται κυρίως με την άρση της αβεβαιότητας και τη χαλάρωση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.
Είναι λοιπόν κοινά αποδεκτό ότι η επιτυχής και έγκαιρη ολοκλήρωση της αξιολόγησης αποτελεί το ουσιαστικό βήμα για την άρση της αβεβαιότητας και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία.
Θα δρομολογήσει επίσης την έναρξη της συζήτησης για τη διευθέτηση του δημοσίου χρέους, την επαναφορά της παρέκκλισης (waiver) επί των ελληνικών ομολόγων από την ΕΚΤ, τη συμμετοχή της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, την επιτάχυνση της επιστροφής των καταθέσεων κ.α.
- Η S&P προχώρησε την περασμένη εβδομάδα σε αναβάθμιση της μακροπρόθεσμης πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας. Χαρακτήρισε, ωστόσο, δύσκολη την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές. Πόση ζημιά έχει κάνει ο πολυετής αποκλεισμός από τις αγορές;
Η πολιτική αστάθεια που συχνά προέκυπτε, αλλά κυρίως η μη βιωσιμότητα του χρέους της χώρας εκτίνασσε τα επιτόκια δανεισμού, καθιστώντας την άντληση κεφαλαίων από τις διεθνείς αγορές ουσιαστικά αδύνατη.
Δεν αναμενόταν δηλαδή, μια χώρα με όχι μόνο πολύ υψηλό, αλλά και αυξανόμενο λόγο χρέους προς ΑΕΠ να έχει τη δυνατότητα να αναχρηματοδοτήσει το τεράστιο χρέος της με προσφυγή στις διεθνείς αγορές. Εξαίρεση αποτέλεσε η άντληση περίπου 3 δισ. ευρώ τον Απρίλιο του 2014 με έκδοση πενταετούς ομολόγου.
Το ΓΠΚ από πολύ νωρίς έχει αναγνωρίσει την ανάγκη δραστικής αναδιάρθρωσης του χρέους της χώρας, σε ευρωπαϊκό μάλιστα επίπεδο.
Διαφορετικά, θα εξακολουθήσει να επικρέμαται πάνω από την οικονομία της χώρας, καθιστώντας την εξαιρετικά ευάλωτη σε εξωτερικές διαταραχές και υποσκάπτοντας τις αναπτυξιακές της προοπτικές.
- Η κυβέρνηση εμφανίζεται αποφασισμένη να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις και να κλείσει την αξιολόγηση μέχρι τον Μάρτιο, για να ξεκινήσει η συζήτηση για το χρέος. Πόσο εφικτός κρίνετε ότι είναι αυτός ο στόχος;
Η προοπτική της έναρξης της συζήτησης για τη ρύθμιση του χρέους μπορεί να δώσει ουσιαστικό στήριγμα στην Κυβέρνηση, καθιστώντας ως ένα βαθμό ευκολότερη την ψήφιση των μέτρων από την Κοινοβουλευτική Ομάδα, αλλά και αναδεικνύοντας την ανάγκη για ολοκλήρωση της αξιολόγησης.
Το στήριγμα αυτό θα σχετίζεται με οφέλη που θα προκύψουν τόσο σε επικοινωνιακό επίπεδο (βραχυπρόθεσμα), όσο και σε ουσιαστικό κυρίως επίπεδο (μεσοπρόθεσμα).
Εκτός όμως από την κυβερνητική σταθερότητα, απαιτούνται και ευνοϊκές συνθήκες διεθνώς (πχ προσφυγικό, Κίνα).
- Τι σημαίνει για την οικονομία κάθε νέα μέρα καθυστέρησης στην έναρξη της πρώτης αξιολόγησης;
Μία από τις πολύτιμες εμπειρίες που μας έχει προσφέρει η ελληνική κρίση σχετίζεται με τη διαπίστωση ότι οι καθυστερήσεις οδηγούν τελικά στην ανάγκη λήψης ακόμα δυσκολότερων αποφάσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, η γενικότερη κωλυσιεργία στη διαδικασία της αξιολόγησης προκαλεί γενικευμένη αναστάτωση, αυξάνει την αβεβαιότητα, καθυστερεί ευνοϊκές εξελίξεις και αποφάσεις για την ελληνική οικονομία (ρύθμιση χρέους, επαναφορά του waiver, συμμετοχή στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης κ.α.) και τελικά καθυστερεί περαιτέρω την εκ νέου επίτευξη θετικού ρυθμού μεγέθυνσης.
Εξάλλου, αν η Κυβέρνηση κινηθεί γρήγορα και αποτελεσματικά στη διαπραγμάτευση, αυτό θα αποτελέσει ένα θετικό μήνυμα προς τις διεθνείς αγορές, ως δείγμα δέσμευσης και αποφασιστικότητας.
- Θεωρείτε απαραίτητη τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Ελλάδας;
Η παρουσία του ΔΝΤ στα ελληνικά προγράμματα στήριξης προήλθε και επιβάλλεται ακόμα κυρίως από τους Ευρωπαίους εταίρους της χώρας, τόσο για τεχνικούς όσο και για πολιτικούς λόγους.
Αυτό αποτελεί και καλό και κακό νέο για την Ελλάδα.
Το Ταμείο έχει τη φήμη του σκληρού διαπραγματευτή, που πιέζει συνεχώς για τη λήψη περαιτέρω επώδυνων μέτρων, αλλά από την άλλη πλευρά, επιμένει στην ανάγκη για δραστική αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Ως εκ τούτου, η ελληνική πλευρά κρίνεται σκόπιμο να «εκμεταλλευτεί» την παρουσία του Ταμείου, προκειμένου να ληφθεί τελικά μια γενναία απόφαση για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους.
Α. Δ.
www.bankingnews.gr
Όπως επισημαίνει ο ίδιος, “η προοπτική της έναρξης της συζήτησης για τη ρύθμιση του χρέους μπορεί να δώσει ουσιαστικό στήριγμα στην Κυβέρνηση, καθιστώντας ως ένα βαθμό ευκολότερη την ψήφιση των μέτρων από την Κοινοβουλευτική Ομάδα”.
Αναφορικά με την αναγκαιότητα της παρουσίας του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, ο κ. Λιαργκόβας κάνει λόγο για “επιβεβλημένη” συμμετοχή, τόσο για τεχνικούς όσο και για πολιτικούς λόγους.
Όπως εξηγεί, “το Ταμείο έχει τη φήμη του σκληρού διαπραγματευτή, που πιέζει συνεχώς για τη λήψη περαιτέρω επώδυνων μέτρων, αλλά από την άλλη πλευρά, επιμένει στην ανάγκη για δραστική αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Ως εκ τούτου, η ελληνική πλευρά κρίνεται σκόπιμο να «εκμεταλλευτεί» την παρουσία του Ταμείου, προκειμένου να ληφθεί τελικά μια γενναία απόφαση για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους.”
Ο κ. Λιαργκόβας προειδοποιεί, τέλος, πως κάθε νέα μέρα καθυστέρησης στην έναρξη της πρώτης αξιολόγησης, πιθανόν να οδηγήσει “στην ανάγκη λήψης ακόμα δυσκολότερων αποφάσεων”.
Διαβάστε αναλυτικά ολόκληρη τη συνέντευξη του Παναγιώτη Λιαργκόβα στο bankingnews.gr:
- Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έκθεσης είναι πως το ασφαλιστικό είναι μεν «πολιτικά επώδυνο», αλλά συγχρόνως είναι θετικό και αναγκαίο. Μπορείτε να μου αναλύσετε τι εννοείτε όταν αναφέρετε «πολιτικά επώδυνο»; Εκτιμάτε ότι μπορεί να βρεθούμε εκ νέου μπροστά σε ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις;
Υπό τη σημερινή του μορφή, το Ασφαλιστικό Σύστημα της χώρας δεν είναι βιώσιμο, σε σημείο μάλιστα που να κινδυνεύει άμεσα η καταβολή των συντάξεων, αν δε ληφθούν τα αναγκαία μέτρα εγκαίρως. Αυτό φαίνεται να έχει γίνει αντιληπτό από την Κυβέρνηση, αλλά σε κάθε περίπτωση, οι επικείμενες ψηφοφορίες αναμένεται να δοκιμάσουν τις αντοχές της. Τα μέτρα που εν τέλει θα συμφωνηθούν και θα έρθουν προς ψήφιση θα είναι πιθανότατα εκτός των προεκλογικών της υποσχέσεων, ενώ θα προκύψει και κάποιο θέμα κοινωνικής συνοχής, δεδομένου ότι οι σημερινές συντάξεις επιτρέπουν τη στήριξη των νέων ανέργων στο πλαίσιο της οικογενειακής αλληλεγγύης.
- Θα συμφωνούσατε με την άποψη ότι η κυβέρνηση καλείται να «βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά» για μεταρρυθμίσεις που δεν έχουν γίνει στο παρελθόν;
Η αλήθεια είναι ότι παρά τη σημαντική πρόοδο που σημείωσαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις κυρίως στα δημοσιονομικά, πολλές κρίσιμες μεταρρυθμίσεις καθυστέρησαν.
Οι κυριότερες από αυτές σχετίζονται με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, καθώς και τις παρεμβάσεις στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών.
Η εφαρμογή τους είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και τελικά για τη δημιουργία συνθηκών διατηρήσιμης ανάπτυξης στην ελληνική οικονομία.
Αν με κάποιο τρόπο είχε ολοκληρωθεί επιτυχώς η τελευταία αξιολόγηση του προηγούμενου προγράμματος, οι μεσο- μακροπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας θα διακυβεύονταν ακριβώς λόγω της μη εφαρμογής ορισμένων κρίσιμων μεταρρυθμίσεων.
- Με βάση τα δεδομένα, τους αριθμούς και φυσικά την πολιτική κατάσταση στη χώρα, υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε η ελληνική οικονομία να γυρίσει σελίδα από την ύφεση στην ανάπτυξη εντός του 2016;
Ο Προϋπολογισμός για το 2016 (που περιέχει τα πιο αισιόδοξα στοιχεία) προβλέπει συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας κατά 0,7% το τρέχον έτος, ενώ υπό ορισμένες συνθήκες είναι πιθανή η επίτευξη θετικού ρυθμού μεγέθυνσης από το δεύτερο εξάμηνο.
Οι συνθήκες αυτές σχετίζονται κυρίως με την άρση της αβεβαιότητας και τη χαλάρωση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.
Είναι λοιπόν κοινά αποδεκτό ότι η επιτυχής και έγκαιρη ολοκλήρωση της αξιολόγησης αποτελεί το ουσιαστικό βήμα για την άρση της αβεβαιότητας και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία.
Θα δρομολογήσει επίσης την έναρξη της συζήτησης για τη διευθέτηση του δημοσίου χρέους, την επαναφορά της παρέκκλισης (waiver) επί των ελληνικών ομολόγων από την ΕΚΤ, τη συμμετοχή της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, την επιτάχυνση της επιστροφής των καταθέσεων κ.α.
- Η S&P προχώρησε την περασμένη εβδομάδα σε αναβάθμιση της μακροπρόθεσμης πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας. Χαρακτήρισε, ωστόσο, δύσκολη την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές. Πόση ζημιά έχει κάνει ο πολυετής αποκλεισμός από τις αγορές;
Η πολιτική αστάθεια που συχνά προέκυπτε, αλλά κυρίως η μη βιωσιμότητα του χρέους της χώρας εκτίνασσε τα επιτόκια δανεισμού, καθιστώντας την άντληση κεφαλαίων από τις διεθνείς αγορές ουσιαστικά αδύνατη.
Δεν αναμενόταν δηλαδή, μια χώρα με όχι μόνο πολύ υψηλό, αλλά και αυξανόμενο λόγο χρέους προς ΑΕΠ να έχει τη δυνατότητα να αναχρηματοδοτήσει το τεράστιο χρέος της με προσφυγή στις διεθνείς αγορές. Εξαίρεση αποτέλεσε η άντληση περίπου 3 δισ. ευρώ τον Απρίλιο του 2014 με έκδοση πενταετούς ομολόγου.
Το ΓΠΚ από πολύ νωρίς έχει αναγνωρίσει την ανάγκη δραστικής αναδιάρθρωσης του χρέους της χώρας, σε ευρωπαϊκό μάλιστα επίπεδο.
Διαφορετικά, θα εξακολουθήσει να επικρέμαται πάνω από την οικονομία της χώρας, καθιστώντας την εξαιρετικά ευάλωτη σε εξωτερικές διαταραχές και υποσκάπτοντας τις αναπτυξιακές της προοπτικές.
- Η κυβέρνηση εμφανίζεται αποφασισμένη να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις και να κλείσει την αξιολόγηση μέχρι τον Μάρτιο, για να ξεκινήσει η συζήτηση για το χρέος. Πόσο εφικτός κρίνετε ότι είναι αυτός ο στόχος;
Η προοπτική της έναρξης της συζήτησης για τη ρύθμιση του χρέους μπορεί να δώσει ουσιαστικό στήριγμα στην Κυβέρνηση, καθιστώντας ως ένα βαθμό ευκολότερη την ψήφιση των μέτρων από την Κοινοβουλευτική Ομάδα, αλλά και αναδεικνύοντας την ανάγκη για ολοκλήρωση της αξιολόγησης.
Το στήριγμα αυτό θα σχετίζεται με οφέλη που θα προκύψουν τόσο σε επικοινωνιακό επίπεδο (βραχυπρόθεσμα), όσο και σε ουσιαστικό κυρίως επίπεδο (μεσοπρόθεσμα).
Εκτός όμως από την κυβερνητική σταθερότητα, απαιτούνται και ευνοϊκές συνθήκες διεθνώς (πχ προσφυγικό, Κίνα).
- Τι σημαίνει για την οικονομία κάθε νέα μέρα καθυστέρησης στην έναρξη της πρώτης αξιολόγησης;
Μία από τις πολύτιμες εμπειρίες που μας έχει προσφέρει η ελληνική κρίση σχετίζεται με τη διαπίστωση ότι οι καθυστερήσεις οδηγούν τελικά στην ανάγκη λήψης ακόμα δυσκολότερων αποφάσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, η γενικότερη κωλυσιεργία στη διαδικασία της αξιολόγησης προκαλεί γενικευμένη αναστάτωση, αυξάνει την αβεβαιότητα, καθυστερεί ευνοϊκές εξελίξεις και αποφάσεις για την ελληνική οικονομία (ρύθμιση χρέους, επαναφορά του waiver, συμμετοχή στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης κ.α.) και τελικά καθυστερεί περαιτέρω την εκ νέου επίτευξη θετικού ρυθμού μεγέθυνσης.
Εξάλλου, αν η Κυβέρνηση κινηθεί γρήγορα και αποτελεσματικά στη διαπραγμάτευση, αυτό θα αποτελέσει ένα θετικό μήνυμα προς τις διεθνείς αγορές, ως δείγμα δέσμευσης και αποφασιστικότητας.
- Θεωρείτε απαραίτητη τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Ελλάδας;
Η παρουσία του ΔΝΤ στα ελληνικά προγράμματα στήριξης προήλθε και επιβάλλεται ακόμα κυρίως από τους Ευρωπαίους εταίρους της χώρας, τόσο για τεχνικούς όσο και για πολιτικούς λόγους.
Αυτό αποτελεί και καλό και κακό νέο για την Ελλάδα.
Το Ταμείο έχει τη φήμη του σκληρού διαπραγματευτή, που πιέζει συνεχώς για τη λήψη περαιτέρω επώδυνων μέτρων, αλλά από την άλλη πλευρά, επιμένει στην ανάγκη για δραστική αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Ως εκ τούτου, η ελληνική πλευρά κρίνεται σκόπιμο να «εκμεταλλευτεί» την παρουσία του Ταμείου, προκειμένου να ληφθεί τελικά μια γενναία απόφαση για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους.
Α. Δ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών