Τελευταία Νέα
Οικονομία

Καρτέλ έχουν φτιάξει οι ελεγκτικές εταιρείες που ελέγχουν τις επιχειρήσεις λογιστικά και φορολογικά

tags :
Καρτέλ έχουν φτιάξει οι ελεγκτικές εταιρείες που ελέγχουν τις επιχειρήσεις  λογιστικά και φορολογικά
Η άτυπη συμφωνία μεταξύ των ισχυρών του κλάδου που εξυπηρετούν 70.000 επιχειρήσεις
Καρτέλ με τη «βούλα» του κράτους έχουν στήσει οι ελεγκτικές εταιρείες στη χώρα μας.
Έχοντας το νομοθετικό πλαίσιο στην… τσέπη τους ενώ όταν αυτό απουσιάζει, για να μη τους πάρουν «μυρωδιά», διαμορφώνεται μία άτυπη συμφωνία μεταξύ των ισχυρών του κλάδου και η δουλεία πάει… ρολόι.
Κατά καιρούς «φυτεύουν» το δικό τους άνθρωπο στον κρατικό μηχανισμό και η μπίζνα παίρνει νέα διάσταση, αφού ο διοριζόμενος στην υψηλόβαθμη θέση ξεκινά με τις καλύτερες προοπτικές, καθώς λαμβάνει ποιοτικά χαρακτηριστικά και περιβάλλεται με τις γνώσεις του τεχνοκράτη.

Τι προβλέπει η νομοθεσία
Το 2010 τροποποιείται η σχετική νομοθεσία και η παλαιότερη παράγραφος 5 του άρθρου 82 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, αντικαθίσταται ως εξής:
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι οι νόμιμοι ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία που είναι εγγεγραμμένοι στο δημόσιο μητρώο του νόμου 3693/2008 ( ΦΕΚ 174 Α) και διενεργούν υποχρεωτικούς ελέγχους σε ανώνυμες εταιρείες και εταιρείες περιορισμένης ευθύνης , υποχρεούται στην έκδοση ετήσιου πιστοποιητικού.
Το πιστοποιητικό αυτό εκδίδεται μετά από έλεγχο που διενεργείται , παράλληλα με το έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης σε φορολογικά αντικείμενα.
Το πιο πάνω πιστοποιητικό που παρέχει παρατηρήσεις και διαπιστώσεις παραβάσεων της φορολογικής νομοθεσίας κοινοποιείται με ευθύνη του νόμιμου ελεγκτή ή ελεγκτικού γραφείου στη Διεύθυνση Ελέγχου του υπουργείου Οικονομικών το αργότερο μέσα σε ένα μήνα από την έκδοσή του.

Τι συμβαίνει στα ελεγκτικά γραφεία
Η πελατεία των ελεγκτικών γραφείων ανέρχεται περίπου σε 70.000 επιχειρήσεις, οι οποίες αγοράζουν τις υπηρεσίες τους.
Ο σκοπός των προσφερόμενων υπηρεσιών είναι ο έλεγχος των λογιστικών καταστάσεων της εταιρείας κατά τον ετήσιο ισολογισμό της, και αναγράφουν στο τέλος τις παρατηρήσεις τους με βάση τα στοιχεία που τους δίνουν τα λογιστικά γραφεία των εταιρειών.
Η δική τους ευθύνη περιορίζεται σε αυτά που διαβάσουν και τίποτε περισσότερο.
Στην περίπτωση που εταιρεία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών βγαίνουν στη δημοσιότητα οι τριμηνιαίες κα οι εξαμηνιαίες λογιστικές καταστάσεις.
Όμως μία εταιρεία έχει ανάγκη και από φορολογικό έλεγχο και κυρίως πιστοποιητικό. Το bankingnews.gr για τη πληρότητα του ρεπορτάζ απεύθυνε ερώτημα σε μεγάλη εταιρεία του κλάδου αν υπάρχει καρτέλ στην αγορά των ελεγκτικών εταιρειών.
Δεν θα αναφέρουμε το όνομα της εταιρείας.
Μας ανέφεραν ότι κάθε επιχείρηση έχει δικαίωμα να επιλέξει την ελεγκτική εταιρεία της αρεσκείας της.
Μια φορά το χρόνο ανακοινώνεται στη γενική συνέλευση των μετόχων ποια εταιρεία θα ασκεί το νόμιμο έλεγχο.
Το στέλεχος της εταιρείας που ρωτήθηκε μας είπε ότι μία εταιρεία μπορεί να επιλέξει μια ελεγκτική εταιρεία για το λογιστικό έλεγχο και μία άλλη για το φορολογικό.

Το λέει όμως η αγορά
Η διοίκηση μίας εταιρείας που και σε αυτή την περίπτωση διατηρούμε την ανωνυμία της είπε στο bankingnews.gr.
Η εταιρεία που αναλαμβάνει τον λογιστικό έλεγχο θα πάρει και το δεύτερο κομμάτι του ελέγχου που είναι το φορολογικό.
Αυτό συμβαίνει διότι καμία εταιρεία δεν θέλει να παρέμβει στην δουλειά κάποιας άλλης εταιρείας.
Έτσι η ελεγχόμενη εταιρεία βρίσκεται απέναντι και στη νομοθεσία στις καθημερινές πρακτικές, είναι εγκλωβισμένη και οι πιθανότητες ελιγμών είναι περιορισμένες έως ανύπαρκτες.
Ο «εγκλωβισμός» όμως της πελατείας και συγκεκριμένα των εταιρειών που είναι υποχρεωμένες να προσλάβουν μια ελεγκτική εταιρεία είναι δεδομένος, αναφορικά και με την τιμολόγηση των υπηρεσιών.
Ποιά είναι ετήσια αμοιβή για το λογιστικό έλεγχο και ποία είναι το κόστος για τον φορολογικό έλεγχο.
Μια εταιρεία πληρώνει κατά μέσο όρο 35.000 ευρώ για τον λογιστικό έλεγχο και το κόστος για τον φορολογικό έλεγχο διπλασιάζεται.
Να σημειωθεί ότι στη διαμόρφωση του κόστους έχει σημασία και ο τζίρος της εταιρείας.
Ο ανταγωνισμός είναι προφανές ότι δεν λειτουργεί και ένας ακόμη λόγος είναι ότι είναι ότι «ισχυροί» λένε ότι στο πελάτη τους, μετά την επιλογή που κάνατε δεν θα δεχτείτε προληπτικό έλεγχο από τις κρατικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών.

Οι υψηλόβαθμοι τεχνοκράτες του υπουργείου Οικονομικών
Ποιοι είναι όμως οι τεχνοκράτες που αναλαμβάνουν θέσεις υπουργών , υφυπουργών και γενικών γραμματέων στο υπουργείο Οικονομικών.
Μα τα έμπειρα στελέχη των ελεγκτικών εταιρειών που προσφέρονται να δουλέψουν για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, το οποίο πάσχει και στα δίχτυα του πέφτουν μονίμως, οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι.
Στην «περιοχή» που ζουν τα μεγάλα « ψάρια» δεν βρίσκεται ψαράς να ρίξει τα δίχτυα του.
Τι κατάφεραν ακόμη οι «ισχυροί έκλεισαν τα φορολογικά ελεγκτικά κέντρα που είχαν στην αρμοδιότητα τους το έλεγχο των επιχειρήσεων, όπως ήταν τα ΔΕΚ και ΠΕΚ , που δημιουργήθηκαν στην πρώτη κυβερνητική θητεία του Κώστα Σημίτη και στη συνέχεια υπολειτουργούσαν διότι οι τεχνοκράτες θεώρησαν ότι το έργο τους δεν ήταν αποτελεσματικό.

(πρώτη ενημέρωση 17 Δεκεμβρίου 2015, 08:13)

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης