Η κάμψη του ΑΕΠ για το 2016 θα είναι -0,7% που σε απόλυτα μεγέθη μεταφράζεται σε 174 δισ. ευρώ από 175 δισ. ευρώ τo 2015.
Λιτότητα 5,7 δισ. ευρώ φέρνει ο νέος προϋπολογισμός που κατατέθηκε νωρίτερα στη βουλή και προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 0,53% του ΑΕΠ ή 919 εκατ. ευρώ και ύφεση 0,7% για το 2016, επιβεβαιώνοντας σχετικό δημοσίευμα που μετέδωσε νωρίτερα το www.bankingnews.gr.
Οι αυξήσεις φόρων φθάνουν τα 3,2 δισ. ευρώ και η περιστολή δαπανών τα 2,5 δισ. ευρώ.
Πρόκειται ουσιαστικά για έναν ακόμα περιοριστικό προϋπολογισμό με αναπόφευκτες τις συνέπειες στην ανάκαμψη της οικονομίας, αν και η ύφεση τόσο για φέτος όσο και για του χρόνου αναμένεται να κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις προηγούμενες προβλέψεις.
Ο προϋπολογισμός προβλέπει ότι για φέτος το ΑΕΠ θα παραμείνει αμετάβλητο ενώ το 2016 αναμένεται μείωση 0,7% στο σύνολο του έτους, καθώς από το δεύτερο εξάμηνο η οικονομία θα εισέλθει και πάλι σε τροχιά ανάπτυξης.
Σε σχέση με το προσχέδιο του προϋπολογισμού το σύνολο των δημοσιονομικών παρεμβάσεων είναι μειωμένες κατά 500 εκατ.
Η ετήσια απόδοση των μέτρων, από 6,2 δισ. στο προσχέδιο έπεσε στα 5,7 δισ. στο τελικό σχέδιο.
Στα έσοδα δεν έχουν προϋπολογισθεί εισπράξεις από την πάταξη της φοροδιαφυγής, την αύξηση της εισπραξιμότητας, και παρόμοια «διαχειριστικά» μέτρα.
Το σύνολο των εσόδων εκτιμάται σε 53,5 δισ. ευρώ ενώ επιμέρους τα καθαρά έσοδα υπολογίζονται σε 49,1 δισ. ευρώ.
Οι δαπάνες εκτιμάται ότι θα φθάσουν τα 55,7 δισ. ευρώ.
Αναλυτικότερα, η περιστολή των δαπανών θα προέλθει από:
*Τις συντάξεις του Δημοσίου (188 εκατ. ευρώ) ,
*Τη μείωση του πετρελαίου θέρμανσης κατά 50% (105 εκατ. ευρώ),
*Τη μείωση αμυντικών και λοιπών καταναλωτικού και λειτουργικού χαρακτήρα δαπανών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (500 εκατ.),
*Την περικοπή των συντάξεων Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (538 εκατ. ευρώ),
*Τις εισφορές και λοιπές Παροχές Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης κατά (1,113 δισ. ευρώ)
*Λοιπές παρεμβάσεις (89 εκατ. ευρώ).
Στην αύξηση των εσόδων θα συμβάλλουν:
-Ο ΦΠΑ κατά 1,310 δισ. ευρώ.
-Η αναμόρφωση συντελεστών στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης (377 εκατ. ευρώ).
-Η αύξηση συντελεστών στο φόρο πολυτελούς διαβίωσης ( 32 εκατ. ευρώ ).
-Η αύξηση συντελεστών στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων (150 εκατ. ευρώ).
- Η αύξηση στα ασφάλιστρα (90 εκατ.)
- Η κατάργηση ορισμένων απαλλαγών από τον ΕΝΦΙΑ (20 εκατ. ευρώ)
-Η αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα (157 εκατ. ευρώ).
-Η αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στους ελεύθερους επαγγελματίες (114 εκατ. ευρώ).
-Η αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στους αγρότες (79 εκατ. ευρώ).
-Από τους ελέγχους οχημάτων για ΚΤΕΟ ( 56 εκατ.)
-Κατάργηση επιστροφής του ΕΦΚ στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση (13 εκατ.).
-Ενεργοποίηση φορολόγησης επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων (41 εκατ.)
-Παροχή κινήτρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου των ανασφάλιστων οχημάτων ( 5 εκατ.)
-Αύξηση των συντελεστών φορολόγησης εισοδήματος από ενοίκια (142 εκατ. ευρώ ).
-Επέκταση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στο 30% των κερδών από παιχνιδομηχανές ( 100 εκατ.)
-Αύξηση συντελεστών φόρου εισοδήματος στους αγρότες (32 εκατ.)
-Αναμόρφωση Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (150 εκατ.)
-Επιβολή ειδικού τέλους, ανά στήλη, κάθε παιγνίου του ΟΠΑΠ (210 εκατ.)
-Λοιπές παρεμβάσεις (123 εκατ. ευρώ).
ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 2016
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ
ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Οι αυξήσεις φόρων φθάνουν τα 3,2 δισ. ευρώ και η περιστολή δαπανών τα 2,5 δισ. ευρώ.
Πρόκειται ουσιαστικά για έναν ακόμα περιοριστικό προϋπολογισμό με αναπόφευκτες τις συνέπειες στην ανάκαμψη της οικονομίας, αν και η ύφεση τόσο για φέτος όσο και για του χρόνου αναμένεται να κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις προηγούμενες προβλέψεις.
Ο προϋπολογισμός προβλέπει ότι για φέτος το ΑΕΠ θα παραμείνει αμετάβλητο ενώ το 2016 αναμένεται μείωση 0,7% στο σύνολο του έτους, καθώς από το δεύτερο εξάμηνο η οικονομία θα εισέλθει και πάλι σε τροχιά ανάπτυξης.
Σε σχέση με το προσχέδιο του προϋπολογισμού το σύνολο των δημοσιονομικών παρεμβάσεων είναι μειωμένες κατά 500 εκατ.
Η ετήσια απόδοση των μέτρων, από 6,2 δισ. στο προσχέδιο έπεσε στα 5,7 δισ. στο τελικό σχέδιο.
Στα έσοδα δεν έχουν προϋπολογισθεί εισπράξεις από την πάταξη της φοροδιαφυγής, την αύξηση της εισπραξιμότητας, και παρόμοια «διαχειριστικά» μέτρα.
Το σύνολο των εσόδων εκτιμάται σε 53,5 δισ. ευρώ ενώ επιμέρους τα καθαρά έσοδα υπολογίζονται σε 49,1 δισ. ευρώ.
Οι δαπάνες εκτιμάται ότι θα φθάσουν τα 55,7 δισ. ευρώ.
Αναλυτικότερα, η περιστολή των δαπανών θα προέλθει από:
*Τις συντάξεις του Δημοσίου (188 εκατ. ευρώ) ,
*Τη μείωση του πετρελαίου θέρμανσης κατά 50% (105 εκατ. ευρώ),
*Τη μείωση αμυντικών και λοιπών καταναλωτικού και λειτουργικού χαρακτήρα δαπανών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (500 εκατ.),
*Την περικοπή των συντάξεων Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (538 εκατ. ευρώ),
*Τις εισφορές και λοιπές Παροχές Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης κατά (1,113 δισ. ευρώ)
*Λοιπές παρεμβάσεις (89 εκατ. ευρώ).
Στην αύξηση των εσόδων θα συμβάλλουν:
-Ο ΦΠΑ κατά 1,310 δισ. ευρώ.
-Η αναμόρφωση συντελεστών στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης (377 εκατ. ευρώ).
-Η αύξηση συντελεστών στο φόρο πολυτελούς διαβίωσης ( 32 εκατ. ευρώ ).
-Η αύξηση συντελεστών στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων (150 εκατ. ευρώ).
- Η αύξηση στα ασφάλιστρα (90 εκατ.)
- Η κατάργηση ορισμένων απαλλαγών από τον ΕΝΦΙΑ (20 εκατ. ευρώ)
-Η αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα (157 εκατ. ευρώ).
-Η αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στους ελεύθερους επαγγελματίες (114 εκατ. ευρώ).
-Η αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στους αγρότες (79 εκατ. ευρώ).
-Από τους ελέγχους οχημάτων για ΚΤΕΟ ( 56 εκατ.)
-Κατάργηση επιστροφής του ΕΦΚ στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση (13 εκατ.).
-Ενεργοποίηση φορολόγησης επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων (41 εκατ.)
-Παροχή κινήτρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου των ανασφάλιστων οχημάτων ( 5 εκατ.)
-Αύξηση των συντελεστών φορολόγησης εισοδήματος από ενοίκια (142 εκατ. ευρώ ).
-Επέκταση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στο 30% των κερδών από παιχνιδομηχανές ( 100 εκατ.)
-Αύξηση συντελεστών φόρου εισοδήματος στους αγρότες (32 εκατ.)
-Αναμόρφωση Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (150 εκατ.)
-Επιβολή ειδικού τέλους, ανά στήλη, κάθε παιγνίου του ΟΠΑΠ (210 εκατ.)
-Λοιπές παρεμβάσεις (123 εκατ. ευρώ).
ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 2016
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ
ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
| ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ |
||||
| Προϋπολογισμός 2015 |
Εκτίμηση Σχέδιο 2016 |
Πρόβλεψη Προσχεδίου 2016 |
Πρόβλεψη Σχέδιο 2016 |
|
| Ι. Έσοδα (1+2) |
55.603 |
53.091 |
53.344 |
53.527 |
| 1. Καθαρά έσοδα τακτικού προϋπολογισμού |
50.871 |
48.618 |
49.462 |
49.107 |
| 2. Έσοδα ΠΔΕ |
4.732 |
4.473 |
3.882 |
4.420 |
| ΙΙ. Δαπάνες (1+2) |
55.705 |
55.664 |
55.685 |
55.751 |
| 1. Δαπάνες τακτικού προϋπολογισμού |
49.305 |
49.264 |
48.935 |
49.001 |
| α. Πρωτογενείς δαπάνες |
41.887 |
41.924 |
41.735 |
41.861 |
| β. Εγγυήσεις σε Γενική Κυβέρνηση |
667 |
660 |
380 |
380 |
| γ. Τόκοι |
5.900 |
5.830 |
5.930 |
5.930 |
| δ. Ταμειακές Πληρωμές για εξοπλιστικές δαπάνες |
700 |
590 |
598 |
598 |
| 2. ΠΔΕ (α+β) |
6.400 |
6.400 |
6.750 |
6.750 |
| α. Συγχρηματοδοτούμενο σκέλος |
5.700 |
5.700 |
6.000 |
6.000 |
| β. Εθνικό σκέλος |
700 |
700 |
750 |
750 |
| ΙΙΙ. Ταμειακό Ισοζύγιο Κρατικού Προϋπολογισμού |
-103 |
-2.573 |
-2.340 |
-2.224 |
| ΙΙΙ.α. Ταμειακό Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού (ΙΙΙ-γ) |
5.797 |
3.257 |
3.590 |
3.706 |
| Εθνικολογιστικές προσαρμογές κεντρικής διοίκησης |
-3.285 |
-3.412 |
-2.314 |
-2.846 |
| Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA |
4.512 |
965 |
2.346 |
1.860 |
| Ισοζύγιο Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA |
-3.388 |
-5.985 |
-4.654 |
-5.070 |
| Ισοζύγιο Νομικών Προσώπων πλην ΔΕΚΟ |
1.374 |
355 |
1.092 |
1.105 |
| Ισοζύγιο επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ |
853 |
649 |
554 |
545 |
| Ισοζύγιο Νοσοκομείων - ΠΕΔΥ κατά ESA |
588 |
344 |
406 |
455 |
| Ισοζύγιο ΟΤΑ κατά ESA |
863 |
241 |
300 |
315 |
| Ισοζύγιο ΟKΑ εκτός Νοσοκομείων κατά ESA |
-750 |
-1.221 |
-1.675 |
-1.044 |
| Ισοζύγιο Γενικής κυβέρνησης κατά ESA |
-459 |
-5.618 |
-3.977 |
-3.695 |
| % ΑΕΠ |
-0,2% |
-3,2% |
-2,3% |
-2,1% |
| Τόκοι Γενικής Κυβέρνησης |
7.867 |
6.904 |
6.919 |
6.821 |
| Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής κυβέρνησης κατά ESA |
7.408 |
1.286 |
2.942 |
3.126 |
| % ΑΕΠ |
4,0% |
0,7% |
1,7% |
1,8% |
| Προσαρμογές Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας |
-1.812 |
-1.636 |
-2.048 |
-2.207 |
| Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας |
5.595 |
-349 |
894 |
919 |
| % ΑΕΠ |
3,03% |
-0,20% |
0,52% |
0,53% |
| Στόχος Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας |
5.546 |
-439 |
867 |
872 |
| % ΑΕΠ |
3,00% |
-0,25% |
0,50% |
<spa |
Σχόλια αναγνωστών