Μόλις στο 60% οι πληρότητες των ξενοδοχείων
Πτώση έως 40% καταγράφουν οι κρατήσεις τουριστών στα μεγάλα ξενοδοχεία της χώρας.
Η Ρόδος, η Κρήτη και η Κέρκυρα που θεωρούνται το «βαρύ πυροβολικό» της τουριστικής βιομηχανίας ξέμεινε από …πυρομαχικά.
Οι πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων έχουν πέσει στο 60% σε σχέση με πέρυσι.
Η σχετικά χαμηλή προσέλευση τουριστών το Μάιο δημιουργεί κλίμα ανησυχίας στα στελέχη του τουριστικού κλάδου για τους επόμενους μήνες. Σημαντικά προβλήματα καταγράφονται και στους προμηθευτές των ξενοδοχείων, οι οποίοι λαμβάνουν μειωμένες παραγγελίες σε πολλά προϊόντα.
Η χαμηλή τουριστική κίνηση πλήττει τα έσοδα τόσο των ξενοδοχείων, όσο και των προμηθευτών.
Στελέχη της τουριστικής βιομηχανίας αποδίδουν τον σχετικά χαμηλό αριθμό αφίξεων των τουριστών στο πολιτικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί, όπως στο πλήθος των σεναρίων που διατυπώνονται καθημερινά από το διεθνή τύπο.
Στο ενδεχόμενο να μην υπάρξει συμφωνία ανάμεσα στην κυβέρνηση και στους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκαλεί τρόμο στους τουρίστες που θέλουν να επισκεφτούν τη χώρα μας.
Τα ίδια θεωρούν ότι τα σενάρια για διπλό νόμισμα, όπως και άλλες ευφάνταστες υποθέσεις αναφορικά με το μέλλον της χώρας, κρατούν μακριά τους τουρίστες από την Ελλάδα.
Οι tour operators από τις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες καθοδηγούν τους τουρίστες σε αλλά παραθεριστικά κέντρα τα οποία δεν αντιμετωπίζουν ανάλογα προβλήματα με αυτά που έχει η χώρα μας.
Ξενοδόχοι θεωρούν επιβεβλημένη μια συμφωνία της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Η τουριστική επιχειρηματική κοινότητα όμως βρίσκεται σε «αναμμένα κάρβουνα» λόγω και των επικείμενων αλλαγών των συντελεστών ΦΠΑ.
Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων έχει διατυπώσει τις διαφωνίες του με τις επικείμενες αλλαγές.
Σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι
1) Να μην εφαρμοστεί η αλλαγή εντός του 2015, όταν η τουριστική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει και έχουν πωληθεί περισσότερα από το 70% του συνόλου των τουριστικών πακέτων.
Η άμεση εφαρμογή θα επιφέρει βαρύτατο πλήγμα στις επιχειρήσεις, οι οποίες θα αναγκαστούν είτε να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος είτε να το μετακυλήσουν στους πελάτες τους, οι οποίοι θα θεωρούν ότι έχουν εξοφλήσει τις διακοπές τους, δημιουργώντας εξαιρετικά αρνητική εικόνα και φήμη για τη χώρα μας.
2) Οι συντελεστές του ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο να κινηθούν στο επίπεδο του μέσου όρου του ανταγωνισμού.
Με δεδομένες τις δυσκολίες και το υψηλότερο κόστος δανεισμού, το οποίο είναι τριπλάσιο ή και το τετραπλάσιο σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες, οι συντελεστές ΦΠΑ του τουρισμού θα πρέπει να παραμείνουν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα σε σχέση με αυτές, που κινούνται μεταξύ του 8% - 10% ώστε να αντισταθμισθεί –έστω, εν μέρει- το υπέρογκο κόστος δανεισμού στην χώρα μας. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται και σε άλλους κρίσιμους συντελεστές του τουριστικού πακέτου, πέραν της διαμονής και της εστίασης, όπως οι υπηρεσίες ταξιδιωτικών γραφείων, τουριστικών λεωφορείων, αερομεταφορών, ακτοπλοΐας, και ενοικίασης αυτοκινήτων που πρέπει και αυτές να κινηθούν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Και καταλήγει τονίζοντας την ανάγκη να παραμείνει ο ΦΠΑ σε ανταγωνιστικά επίπεδα προκύπτει από το ότι ο τουρισμός αποτελεί το μόνο εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας το οποίο υπάγεται σε ΦΠΑ λόγω του ότι καταναλώνεται εντός της χώρας.
Πρέπει να γίνει, για πολλοστή φορά, σαφές πως η απόφαση του επισκέπτη επηρεάζεται αναμφίβολα από το αυξημένο κόστος.
Σας αναφέρουμε ως παράδειγμα την Ουγγαρία στην οποία επιβλήθηκε στο τουριστικό πακέτο μη ανταγωνιστικός ΦΠΑ (διαμονή 18% - Εστίαση 27%) με την μείωση των τουριστικών εσόδων της χώρας μεταξύ του 2004 και 2014 κατά 20%.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
Η Ρόδος, η Κρήτη και η Κέρκυρα που θεωρούνται το «βαρύ πυροβολικό» της τουριστικής βιομηχανίας ξέμεινε από …πυρομαχικά.
Οι πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων έχουν πέσει στο 60% σε σχέση με πέρυσι.
Η σχετικά χαμηλή προσέλευση τουριστών το Μάιο δημιουργεί κλίμα ανησυχίας στα στελέχη του τουριστικού κλάδου για τους επόμενους μήνες. Σημαντικά προβλήματα καταγράφονται και στους προμηθευτές των ξενοδοχείων, οι οποίοι λαμβάνουν μειωμένες παραγγελίες σε πολλά προϊόντα.
Η χαμηλή τουριστική κίνηση πλήττει τα έσοδα τόσο των ξενοδοχείων, όσο και των προμηθευτών.
Στελέχη της τουριστικής βιομηχανίας αποδίδουν τον σχετικά χαμηλό αριθμό αφίξεων των τουριστών στο πολιτικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί, όπως στο πλήθος των σεναρίων που διατυπώνονται καθημερινά από το διεθνή τύπο.
Στο ενδεχόμενο να μην υπάρξει συμφωνία ανάμεσα στην κυβέρνηση και στους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκαλεί τρόμο στους τουρίστες που θέλουν να επισκεφτούν τη χώρα μας.
Τα ίδια θεωρούν ότι τα σενάρια για διπλό νόμισμα, όπως και άλλες ευφάνταστες υποθέσεις αναφορικά με το μέλλον της χώρας, κρατούν μακριά τους τουρίστες από την Ελλάδα.
Οι tour operators από τις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες καθοδηγούν τους τουρίστες σε αλλά παραθεριστικά κέντρα τα οποία δεν αντιμετωπίζουν ανάλογα προβλήματα με αυτά που έχει η χώρα μας.
Ξενοδόχοι θεωρούν επιβεβλημένη μια συμφωνία της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Η τουριστική επιχειρηματική κοινότητα όμως βρίσκεται σε «αναμμένα κάρβουνα» λόγω και των επικείμενων αλλαγών των συντελεστών ΦΠΑ.
Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων έχει διατυπώσει τις διαφωνίες του με τις επικείμενες αλλαγές.
Σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι
1) Να μην εφαρμοστεί η αλλαγή εντός του 2015, όταν η τουριστική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει και έχουν πωληθεί περισσότερα από το 70% του συνόλου των τουριστικών πακέτων.
Η άμεση εφαρμογή θα επιφέρει βαρύτατο πλήγμα στις επιχειρήσεις, οι οποίες θα αναγκαστούν είτε να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος είτε να το μετακυλήσουν στους πελάτες τους, οι οποίοι θα θεωρούν ότι έχουν εξοφλήσει τις διακοπές τους, δημιουργώντας εξαιρετικά αρνητική εικόνα και φήμη για τη χώρα μας.
2) Οι συντελεστές του ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο να κινηθούν στο επίπεδο του μέσου όρου του ανταγωνισμού.
Με δεδομένες τις δυσκολίες και το υψηλότερο κόστος δανεισμού, το οποίο είναι τριπλάσιο ή και το τετραπλάσιο σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες, οι συντελεστές ΦΠΑ του τουρισμού θα πρέπει να παραμείνουν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα σε σχέση με αυτές, που κινούνται μεταξύ του 8% - 10% ώστε να αντισταθμισθεί –έστω, εν μέρει- το υπέρογκο κόστος δανεισμού στην χώρα μας. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται και σε άλλους κρίσιμους συντελεστές του τουριστικού πακέτου, πέραν της διαμονής και της εστίασης, όπως οι υπηρεσίες ταξιδιωτικών γραφείων, τουριστικών λεωφορείων, αερομεταφορών, ακτοπλοΐας, και ενοικίασης αυτοκινήτων που πρέπει και αυτές να κινηθούν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Και καταλήγει τονίζοντας την ανάγκη να παραμείνει ο ΦΠΑ σε ανταγωνιστικά επίπεδα προκύπτει από το ότι ο τουρισμός αποτελεί το μόνο εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας το οποίο υπάγεται σε ΦΠΑ λόγω του ότι καταναλώνεται εντός της χώρας.
Πρέπει να γίνει, για πολλοστή φορά, σαφές πως η απόφαση του επισκέπτη επηρεάζεται αναμφίβολα από το αυξημένο κόστος.
Σας αναφέρουμε ως παράδειγμα την Ουγγαρία στην οποία επιβλήθηκε στο τουριστικό πακέτο μη ανταγωνιστικός ΦΠΑ (διαμονή 18% - Εστίαση 27%) με την μείωση των τουριστικών εσόδων της χώρας μεταξύ του 2004 και 2014 κατά 20%.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών