Τελευταία Νέα
Οικονομία

ΙΟΒΕ – Σημαντική η συνεισφορά του κλάδου διύλισης στην οικονομία – Πάνω από 1 δισ. ευρώ η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία το 2012

tags :
ΙΟΒΕ – Σημαντική η συνεισφορά του κλάδου διύλισης στην οικονομία – Πάνω από 1 δισ. ευρώ η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία το 2012
Συνεισέφερε το 37,5% στο σύνολο των εξαγωγών, συμβάλλοντας στη συγκράτηση του ελλείμματος στο εμπορικό ισοζύγιο
Στη σημαντική συνεισφορά του κλάδου διύλισης στην ελληνική οικονομία, αλλά και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά διυλιστήρια αναφέρεται νέα μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, με τίτλο «Ο κλάδος Διύλισης Πετρελαίου στην Ελλάδα: Συμβολή στην Οικονομία και Προοπτικές».
Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, τα ελληνικά διυλιστήρια συνεισέφεραν άμεσα το 2012 στην εθνική οικονομία περισσότερο από 1 δισ. ευρώ ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας, απασχολώντας περίπου 4.100 άτομα και παρουσιάζοντας ισχυρή επενδυτική δραστηριότητα, με επενδύσεις που έφθασαν συνολικά τα 2,7 δισ. ευρώ την περίοδο 2009-2012.
Παράλληλα, συνέβαλαν καθοριστικά στη συγκράτηση του ελλείμματος στο εμπορικό ισοζύγιο καθώς το 2012 συνεισέφεραν το 37,5% στο σύνολο των εξαγωγών προϊόντων της χώρας έναντι 8,4% μια δεκαετία νωρίτερα.
Η συνολική επίδραση του κλάδου διύλισης στην ελληνική οικονομία είναι αρκετά ευρύτερη, επισημαίνεται στη μελέτη, καθώς εκτιμάται ότι συνεισέφερε το 2012 περίπου 3,8 δισ. ευρώ εγχώριου προϊόντος (2% του ΑΕΠ) και περισσότερες από 40.000 θέσεις εργασίας στην εθνική οικονομία.
Ακόμη τονίζεται η σημαντική συνεισφορά του στα φορολογικά έσοδα και τα έσοδα από εργοδοτικές εισφορές, όπως και η συνεισφορά των στενά συνδεδεμένων με τον κλάδο διύλισης τομέων χονδρικού και λιανικού εμπορίου προϊόντων πετρελαίου, οι οποίοι προσέφεραν άμεσα στην εθνική οικονομία επιπλέον 500 εκατ. ευρώ προστιθέμενης αξίας και τουλάχιστον 23.000 θέσεις εργασίας.
Στη μελέτη τονίζεται ακόμη το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται τα ελληνικά διυλιστήρια και επισημαίνεται χαρακτηριστικά το υψηλό κόστος εφοδιασμού αργού πετρελαίου, τα χαμηλά περιθώρια διύλισης, η κάθετη πτώση της εγχώριας ζήτησης και το αυξημένο κόστος χρηματοδότησης και ενέργειας.
Όπως επισημαίνεται, οι ανταγωνιστικές πιέσεις που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά διυλιστήρια είναι ισχυρές και αναμένεται να οξυνθούν, εκπορευόμενες από την πλεονάζουσα παραγωγική δυναμικότητα σε διεθνές επίπεδο και την ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό της παραγωγικής δυναμικότητας διύλισης σε Μέση Ανατολή και Νοτιοανατολική Ασία, δηλαδή από διυλιστήρια εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) που δεν επιβαρύνονται με το κόστος συμμόρφωσης με τις ποιοτικές προδιαγραφές των προϊόντων και τις αποδεκτές περιβαλλοντικές επιδόσεις της παραγωγικής διαδικασίας που ισχύουν στην Ε.Ε.
Οι ευρωπαϊκές πολιτικές που αφορούν τον κλάδο, αναφέρεται στη μελέτη του ΙΟΒΕ, επηρεάζουν σημαντικά την ανταγωνιστικότητά του, κυρίως έναντι διυλιστηρίων χωρών εκτός Ε.Ε.
Η πολιτική για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής της Ε.Ε. επιβάλλει στον κλάδο, μέσω του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ), πρόσθετα άμεσα και έμμεσα στοιχεία κόστους από τις εκπομπές CO2, ενώ αβεβαιότητα υπάρχει και σχετικά με την προστασία του κλάδου από τον κίνδυνο «διαρροής άνθρακα» σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο της Ε.Ε. λαμβάνει υπόψη τον κίνδυνο διαρροής άνθρακα και προστατεύει τους κλάδους που είναι εκτεθειμένοι σε αυτόν, όπως ο κλάδος της διύλισης, με τη διανομή δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών. Ωστόσο, για μια σειρά από λόγους τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια απολαμβάνουν μερικής μόνον προστασίας που μάλιστα μειώνεται διαχρονικά.
Όσον αφορά το επίπεδο εκπομπών που συνδέεται με τις βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές (BAT) στο πλαίσιο της Οδηγίας για τις βιομηχανικές εκπομπές, με το οποίο είναι υποχρεωμένα να συμμορφωθούν τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια, τονίζεται ότι αυτό συνεπάγεται υψηλό κόστος το οποίο επιδεινώνει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Τέλος, η Οδηγία για την ποιότητα των καυσίμων επιβάλλει τη μείωση του «αποτυπώματος» άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές, που συνεπάγεται πρόσθετες απαιτήσεις κατεργασίας ή/και αλλαγές στην επιλογή αργού πετρελαίου, οι οποίες αυξάνουν τις απαιτούμενες επενδύσεις και το λειτουργικό κόστος των διυλιστηρίων.
Τέλος, τονίζεται ότι η νομοθεσία και οι υπό διαμόρφωση πολιτικές της Ε.Ε. δημιουργούν σημαντικό πρόσθετο βάρος/αβεβαιότητα στον κλάδο διύλισης, ενώ σε εθνικό επίπεδο η ανάγκη δημοσιονομικής προσαρμογής και η ύφεση δημιούργησαν συνθήκες που αυξάνουν το κόστος ενέργειας και επιβαρύνουν σημαντικά το κόστος παραγωγής.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης