Τελευταία Νέα
Οικονομία

Λιτότητα 7,1 δισ. προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο 2015 - 2018 - Οι φόροι αυξάνονται κατά 5,4 δισ. - Επιβεβαίωση bankingnews

Λιτότητα 7,1 δισ. προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο 2015 - 2018 - Οι φόροι αυξάνονται κατά 5,4 δισ. - Επιβεβαίωση bankingnews
Κόβονται δαπάνες 1,7 δισ. ευρώ
Υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα με περισσότερους φόρους από την έμμεση φορολογία κατά 4,1 δισ. ευρώ αλλά και με νέες μεγάλες  μειώσεις σε όλα τα κονδύλια του κράτους, προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο για την περίοδο 2015 - 2018.
Συγκεκριμένα  προβλέπει πρόσθετες περικοπές  δαπανών σε υπουργεία, ΟΤΑ, ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και γενικά σε όλους τους φορείς που «σιτίζονται» από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Μόνο από το «ψαλίδι» των πιστώσεων η κυβέρνηση στοχεύει σε μία εξοικονόμηση δαπανών που θα φθάσει το 1,7 δισ. ευρώ στο τέλος της περιόδου και θα συμβάλει στην κάλυψη του δημοσιονομικού κενού με την κυβέρνηση να το υπολογίζει σε 1,9 δισ. ευρώ για την διετία 2015-2016. Μόνο για το 2015 η «τρύπα» στα δημοσιονομικά υπολογίζεται σε 915 εκατ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι η Κομισιόν στην πρόσφατη έκθεσή της υπολόγιζε σε 2 δισ. ευρώ το δημοσιονομικό «κενό» για το 2105, σε 3,8 δισ. ευρώ για το 2016 και 1,9 δισ. ευρώ για το 2017 (σύνολο 7,7 δισ).  
Το δημοσιονομικό κενό του 2015 και ο τρόπος κάλυψης του (σ.σ. όπως με την επέκταση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης) θα τεθεί «επί τάπητος» με τον προϋπολογισμό του 2015 στη νέα αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος  από την τρόικα που θα γίνει τον Σεπτέμβριο.
Τον ίδιο μήνα θα ξεκινήσουν και οι συζητήσεις για το  χρηματοδοτικό «κενό» έχοντας ως αφετηρία τα 14,9 δισ. ευρώ που προτείνουν οι δανειστές για την διετία  2014 - 2015.
Το νέο Μεσοπρόθεσμο προβλέπει για το 2015 ότι τα έσοδα από τους  έμμεσους φόρους θα αυξηθούν κατά 850 εκατ. ευρώ σε 25,135 δισ. ευρώ, κατά 1,5 δισ. ευρώ το 2016 σε 26,627 δισ. ευρώ, το 2017 κατά 800 εκατ. ευρώ στα 27,406 δισ. ευρώ και το 2018 κατά 900 εκατ. ευρώ, σε 28,301 δισ. ευρώ.
Σταδιακά δηλαδή, τα έσοδα από την έμμεση φορολογία θα αυξηθούν σε μια 4ετία κατά 4,1 δισ. ευρώ (!) και από την άμεση κατά 1,26 δις. ευρώ. Αυτό μεταφράζεται σε αύξηση της φορολογικής σοδειάς  κατά 5,36 δις. ευρώ!
Η ερμηνεία που επισήμως δίνει το υπουργείο Οικονομικών είναι ότι η αύξηση των εισπράξεων αυτή θα προέλθει χωρίς νέα μέτρα, μόνο από την αύξηση του ΑΕΠ (κατά 3,3% ετησίως κατά μέσο όρο ως το 2018) και από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Πίσω από τα στοιχεία-στόχους αυτά όμως, κρύβεται και η συζήτηση την οποία άνοιξε η έκθεση της Κομισιόν πριν τέσσερις μέρες, για αλλαγές στο καθεστώς είσπραξης του ΦΠΑ με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς του –και με «καρότο» την δυνατότητα μείωσης των υψηλών φορολογικών συντελεστών στην περίπτωση που επιτευχθεί σταθερή υπέρ απόδοση στην είσπραξη των εμμέσων φόρων.
Η έκθεση αξιολόγησης του κλιμακίου της Κομισιόν υπολογίζει τις απώλειες στην είσπραξη από ΦΠΑ σε 10 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, λόγω της φοροδιαφυγής στον τομέα αυτό.
Κεντρική θέση στο Μεσοπρόθεσμο έχουν τα πλεονάσματα που για το 2014 υπολογίζονται στο 2,3% του ΑΕΠ (4,190 δισ. ευρώ έναντι στόχου στο Μνημόνιο 2,733 δισ. ευρώ ή 1,5% του ΑΕΠ) το 2014.
Για τα επόμενα έτη, προβλέπονται πρωτογενή πλεονάσματα τα οποία θα προκύψουν μέσα από τις νέες φορολογικές θυσίες των Ελλήνων.
Συγκεκριμένα:
*2,3% του ΑΕΠ (4,190 δισ. ευρώ έναντι στόχου στο Μνημόνιο 2,733 δισ. ευρώ ή 1,5% του ΑΕΠ) το 2014,
*2,5% του ΑΕΠ (4,737 δισ. ευρώ έναντι στόχου 5,648 δισ. ευρώ ή 3% του ΑΕΠ) το 2015,
*3,5% του ΑΕΠ (6,955 δισ. ευρώ έναντι στόχου 8,882 δισ. ευρώ ή 4,5% του ΑΕΠ) το 2016,
*4,6% του ΑΕΠ (9,423 δισ. ευρώ έναντι στόχου 9,312 δισ. ευρώ ή 4,5% του ΑΕΠ) το 2017,
* 5,3% του ΑΕΠ (11,585 δισ. ευρώ έναντι στόχου 9,108 δισ. ευρώ ή 4,2% του ΑΕΠ) το 2018.
Το ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 0,6% εφέτος και κατά μέσο όρο κατά 3,3% ανά έτος έως το 2018, ενώ το δημόσιο χρέος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί (από 175,1% του ΑΕΠ  το 2013) σε 173,9% του ΑΕΠ το 2014, σε 168,3% του ΑΕΠ το 2015, σε 158,9% του ΑΕΠ το 2016, σε 149,1% του ΑΕΠ το 2017 και σε 139,1% του ΑΕΠ το 2018.
Χαμηλά έχει τοποθετηθεί ο πήχης των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις  που στην πενταετία 2014-2018 θα φθάσουν τα 12,828 δισ. ευρώ.

ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΑ


-         2014: 4,19 δισ. ευρώ

-         2015: 4,737 δισ. ευρώ

-         2016: 6,955 δισ. ευρώ

-         2017: 9,423 δισ. ευρώ

-         2018: 11,585 δισ. ευρώ



ΕΣΟΔΑ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ


-         2014: 55,9 δισ. €

-         2015: 53,2 δισ. €

-         2016: 53,3 δισ. €

-         2017: 55,9 δισ. €

-         2018: 57,4 δισ. €

 

ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΙΣ ΔΑΠΑΝΕΣ


-         2014: 42,6 δισ. €

-         2015: 41,4 δισ. €

-         2016: 41,2 δισ. €

-         2017: 41,2 δισ. €

-         2018: 40,9 δισ. €



ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ


2014:                     173,9%                
 
2015:                     168,3%                
 
2016:                     158,9%                 

2017:                     149,1%               
 
2018:                     139,1%              



ΔΑΠΑΝΕΣ 2015 - 2018


-       Λειτουργικές-καταναλωτικές: -700 εκ. €

-         Μισθοί-συντάξεις: -380 εκ. €

-         Ασφάλιση-Περίθαλψη: -36 εκ. €



ΕΣΟΔΑ 2015-2018

-         Άμεσοι φόροι: +1,26 δισ. €

-         Έμμεσοι φόροι: +4,1 δισ. €



Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης