Άρθρο του Καθηγητή Γιάννη Μουρμούρα Οικονομικού Συμβούλου του Πρωθυπουργού Α. Σαμαρά και πρώην Υφυπουργού Οικονομικών
Με την υπερψήφιση του κρατικού Προϋπολογισμού του 2014 το περασμένο Σάββατο στην Βουλή των Ελλήνων κυρώθηκε πλέον και επισήμως η ολική αναστροφή της ελληνικής οικονομίας, όπως αυτή αποτυπώνεται:
(α) στην επίτευξη, μετά από μια δεκαετία, πρωτογενών πλεονασμάτων το 2013 και 2014, ύψους 0,4% και 1,6% του ΑΕΠ αντιστοίχως,
(β) στο υψηλότερο κυκλικά προσαρμοζόμενο πρωτογενές πλεόνασμα στην ευρωζώνη (ύψους 6,3% το 2013 και 7.3% το 2014) – απόδειξη της μόνιμης βελτίωσης των δημοσιονομικών της χώρας,
(γ) καθώς επίσης και στην επιστροφή στην ανάκαμψη, μετά από 6 χρόνια βαθειάς ύφεσης.
Έτσι, μετά τις πιο πάνω σημαντικές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας, η Κυβέρνηση Σαμαρά έθεσε έναν ακόμη στρατηγικό στόχο, πέρα και πάνω των μνημονιακών της υποχρεώσεων, αυτόν «της επιστροφής της χώρας στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου μέσω προσφυγής της σε νέο δανεισμό, μεσοπρόθεσμης διάρκειας» μέσα στο 2014 (βλ. το κεφάλαιο ΙΙΙ του Προϋπολογισμού 2014, σελ 46).
Υπενθυμίζουμε ότι η Πορτογαλία, χώρα επίσης που δεσμεύεται με ανάλογη δανειακή σύμβαση, κατάφερε τον Ιανουάριο του 2013 να προχωρήσει επιτυχώς σε ομολογιακή έκδοση 5ετούς διάρκειας συνολικού ύψους 2,5 δισ. ευρώ και επιτόκιο 5%.
Είναι αλήθεια ότι αν και σαφώς βελτιωμένα τα θεμελιώδη μεγέθη της ελληνικής οικονομίας (βέβαια οι αγορές λειτουργούν προεξοφλητικά στηριζόμενες στις προσδοκίες που δημιουργεί η τάση και όχι το απόλυτο ύψος των μακροοικονομικών μεγεθών και δεικτών) η επιστροφή στις αγορές προαπαιτεί μια σειρά δράσεων όπως τα συνεχή road shows για την ανάδειξη των θετικών οικονομικών μας επιδόσεων, τη συγχώνευση των 22 post PSI+ σειρών ομολόγων σε 5-6 για μεγαλύτερη ρευστότητα στη δευτερογενή αγορά, την αναχρηματοδότηση των έντοκων γραμματίων με βραχυχρόνια ομόλογα κλπ.
Προφανώς, το εγχείρημα της εξόδου στις αγορές θα γίνει σε συνεννόηση με τους επίσημους πιστωτές μας, οι οποίοι θα το εκλάβουν ως τρανταχτή ψήφο εμπιστοσύνης των διεθνών χρηματαγορών στην αποκατασταθείσα πλέον αξιοπιστία της Ελλάδας.
Η προσωπική μου εκτίμηση, μετά από τις πολλές επαφές που είχα με επενδυτές στην Wall Street της Νέας Υόρκης και στο City του Λονδίνου τον τελευταίο μήνα, είναι ότι η σταδιακή επάνοδος στις χρηματαγορές του ελληνικού δημοσίου είναι εφικτή κάποια στιγμή ίσως και πριν από τις ευρωεκλογές του 2014 καθώς η καχυποψία για τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας αρχίζει φανερά να κάμπτεται και η επενδυτική κοινότητα φαίνεται να αναζητά τρόπους τοποθέτησης κεφαλαίων στην χώρα, συμπεριλαμβανομένης ασφαλώς και της αγοράς κυβερνητικών ομολόγων.
Αυτό θα βοηθήσει τα μέγιστα τις ελληνικές επιχειρήσεις και τράπεζες να εξασφαλίσουν χαμηλότερο κόστος δανεισμού (εταιρικά ομόλογα) από τις διεθνείς αγορές.
Η ανάληψη σε τρεις εβδομάδες της ευρωπαϊκής προεδρίας από τη χώρα μας θα μπορούσε να λειτουργήσει επίσης ως καταλύτης της έγκαιρης επιστροφής της Ελληνικής Δημοκρατίας στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου, επιβεβαιώνοντας έτσι ότι όχι μόνο τα χειρότερα της διπλής κρίσης έχουν περάσει αλλά και ότι η Ελλάδα είναι μια φυσιολογική ευρωπαϊκή χώρα .
www.bankingnews.gr
(α) στην επίτευξη, μετά από μια δεκαετία, πρωτογενών πλεονασμάτων το 2013 και 2014, ύψους 0,4% και 1,6% του ΑΕΠ αντιστοίχως,
(β) στο υψηλότερο κυκλικά προσαρμοζόμενο πρωτογενές πλεόνασμα στην ευρωζώνη (ύψους 6,3% το 2013 και 7.3% το 2014) – απόδειξη της μόνιμης βελτίωσης των δημοσιονομικών της χώρας,
(γ) καθώς επίσης και στην επιστροφή στην ανάκαμψη, μετά από 6 χρόνια βαθειάς ύφεσης.
Έτσι, μετά τις πιο πάνω σημαντικές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας, η Κυβέρνηση Σαμαρά έθεσε έναν ακόμη στρατηγικό στόχο, πέρα και πάνω των μνημονιακών της υποχρεώσεων, αυτόν «της επιστροφής της χώρας στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου μέσω προσφυγής της σε νέο δανεισμό, μεσοπρόθεσμης διάρκειας» μέσα στο 2014 (βλ. το κεφάλαιο ΙΙΙ του Προϋπολογισμού 2014, σελ 46).
Υπενθυμίζουμε ότι η Πορτογαλία, χώρα επίσης που δεσμεύεται με ανάλογη δανειακή σύμβαση, κατάφερε τον Ιανουάριο του 2013 να προχωρήσει επιτυχώς σε ομολογιακή έκδοση 5ετούς διάρκειας συνολικού ύψους 2,5 δισ. ευρώ και επιτόκιο 5%.
Είναι αλήθεια ότι αν και σαφώς βελτιωμένα τα θεμελιώδη μεγέθη της ελληνικής οικονομίας (βέβαια οι αγορές λειτουργούν προεξοφλητικά στηριζόμενες στις προσδοκίες που δημιουργεί η τάση και όχι το απόλυτο ύψος των μακροοικονομικών μεγεθών και δεικτών) η επιστροφή στις αγορές προαπαιτεί μια σειρά δράσεων όπως τα συνεχή road shows για την ανάδειξη των θετικών οικονομικών μας επιδόσεων, τη συγχώνευση των 22 post PSI+ σειρών ομολόγων σε 5-6 για μεγαλύτερη ρευστότητα στη δευτερογενή αγορά, την αναχρηματοδότηση των έντοκων γραμματίων με βραχυχρόνια ομόλογα κλπ.
Προφανώς, το εγχείρημα της εξόδου στις αγορές θα γίνει σε συνεννόηση με τους επίσημους πιστωτές μας, οι οποίοι θα το εκλάβουν ως τρανταχτή ψήφο εμπιστοσύνης των διεθνών χρηματαγορών στην αποκατασταθείσα πλέον αξιοπιστία της Ελλάδας.
Η προσωπική μου εκτίμηση, μετά από τις πολλές επαφές που είχα με επενδυτές στην Wall Street της Νέας Υόρκης και στο City του Λονδίνου τον τελευταίο μήνα, είναι ότι η σταδιακή επάνοδος στις χρηματαγορές του ελληνικού δημοσίου είναι εφικτή κάποια στιγμή ίσως και πριν από τις ευρωεκλογές του 2014 καθώς η καχυποψία για τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας αρχίζει φανερά να κάμπτεται και η επενδυτική κοινότητα φαίνεται να αναζητά τρόπους τοποθέτησης κεφαλαίων στην χώρα, συμπεριλαμβανομένης ασφαλώς και της αγοράς κυβερνητικών ομολόγων.
Αυτό θα βοηθήσει τα μέγιστα τις ελληνικές επιχειρήσεις και τράπεζες να εξασφαλίσουν χαμηλότερο κόστος δανεισμού (εταιρικά ομόλογα) από τις διεθνείς αγορές.
Η ανάληψη σε τρεις εβδομάδες της ευρωπαϊκής προεδρίας από τη χώρα μας θα μπορούσε να λειτουργήσει επίσης ως καταλύτης της έγκαιρης επιστροφής της Ελληνικής Δημοκρατίας στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου, επιβεβαιώνοντας έτσι ότι όχι μόνο τα χειρότερα της διπλής κρίσης έχουν περάσει αλλά και ότι η Ελλάδα είναι μια φυσιολογική ευρωπαϊκή χώρα .
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών