Τελευταία Νέα
Νομικό Βήμα

Κίνδυνος για επιβάρυνση προϋπολογισμού - Οικονομικές υποχρεώσεις Δημοσίου κατόπιν εγγυήσεων για τιτλοποιήσεις κόκκινων δανείων

Κίνδυνος για επιβάρυνση προϋπολογισμού - Οικονομικές υποχρεώσεις Δημοσίου κατόπιν εγγυήσεων για τιτλοποιήσεις κόκκινων δανείων
Η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου συνίσταται στην ανάληψη υποχρέωσης πληρωμής των υποχρεώσεων του αποκτώντος για την ολοσχερή εξόφληση απαιτήσεων από ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεων για αποπληρωμή του κεφαλαίου και των τόκων για όλη τη διάρκεια των τίτλων
Η πώληση και μεταβίβαση κόκκινων δανείων σε αλλοδαπά funds από τις ελληνικές τράπεζες έλαβε χώρα υπό την θεσμοθέτηση ποικίλων νομοθετημάτων όπως του Ν. 4354/2015 δυνάμει του οποίου συστήθηκαν και λειτουργούν στην Ελλάδα οι εκπροσωπούσες τα αλλοδαπά funds εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, αλλά και υπό το πρίσμα του νόμου 4649/2019 που τιτλοφορείται «πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων» και είναι κοινώς γνωστός ως «ΣΧΕΔΙΟ ΗΡΑΚΛΗΣ».
Σύμφωνα με τον Ν 4649/2019 και πιο συγκεκριμένα το άρθρο 2 παρ. 3 αυτού «Ως "αποκτών" ή «εκδότης ομολογιών» νοείται το νομικό πρόσωπο του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 10 του ν. 3156/2003, ήτοι το αλλοδαπό fund.
Σύμφωνα δε με το άρθρο 6 του Ν. 4649/2019 «Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να παρέχει εγγύηση (η «πράξη παροχής εγγύησης»), μετά από σύμφωνη γνώμη της Διυπουργικής Επιτροπής της παραγράφου 1 του άρθρου 96 του ν. 4549/2018 (Α΄ 105), όπως ισχύει, προς τους ομολογιούχους υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας και υπέρ του αποκτώντος, για τιτλοποιημένες απαιτήσεις του παρόντος νόμου. Η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου συνίσταται στην ανάληψη υποχρέωσης πληρωμής των υποχρεώσεων του αποκτώντος για την ολοσχερή εξόφληση απαιτήσεων από ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεων για αποπληρωμή του κεφαλαίου και των τόκων για όλη τη διάρκεια των τίτλων. Η εξόφληση των απαιτήσεων διενεργείται κατά τόκους ή/και κεφάλαιο, αναλόγως της δομής και των συμβατικών όρων κάθε ομολογίας υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας».
Κατά δε το άρθρο 13 του Ν. 4649/2019 «Μετά την παρέλευση πενήντα (50) ημερών από τη μη πληρωμή οποιασδήποτε υποχρέωσης του αποκτώντος που απορρέει από τις ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, οι ομολογιούχοι υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας κοινοποιούν, διά του εκπροσώπου τους, στον εγγυητή αίτημα πληρωμής των οφειλόμενων ποσών (αίτημα κατάπτωσης). Το αίτημα δεν δύναται να υποβληθεί μετά την παρέλευση εννέα (9) μηνών από την συμπλήρωση της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου».
Χωρίς να υπεισέλθουμε σε βαθύτατα νομικά ζητήματα, καθίσταται σαφές ότι τα αλλοδαπά funds απέκτησαν απαιτήσεις από τραπεζικά δάνεια κατόπιν μεταβίβασης των απαιτήσεων αυτών σε αυτά από τις Ελληνικές τράπεζες τουλάχιστον ως ένα βαθμό χωρίς την καταβολή εκ μέρους τους ζεστού χρήματος αλλά δια της εκδόσεως ομολογιών. Η δε αποπληρωμή των ομολογιών αυτών σε περίπτωση μη καταβολής των ποσών από τα αλλοδαπά funds είναι εγγυημένη από το Ελληνικό Δημόσιο με μόνο και αποκλειστικό ζητούμενο αυτή την στιγμή τον χρόνο κατάπτωσης και το ύψος βέβαια της κατάπτωσης αυτής. Εάν δηλαδή τα αλλοδαπά funds δεν διαθέτουν αυτή τη στιγμή ή στο άμεσο μέλλον κεφαλαιακή επάρκεια για την αποπληρωμή των ποσών, σύμφωνα με τον ίδιο τον νόμο, τα ποσά αυτά θα πρέπει να καταβληθούν στους δικαιούχους από το Ελληνικό Δημόσιο. Σημειωτέον ότι σύμφωνα με το άρθρο 6 του Ν. 4649/2019 «Το ανώτατο συνολικό ποσό της δυνάμενης να χορηγηθεί εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου κατ’ εφαρμογή του παρόντος νόμου ανέρχεται σε δώδεκα δισεκατομμύρια (12.000.000.000) ευρώ. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδεται κατόπιν σχετικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ως άνω ποσό δύναται να αυξάνεται».
Αυτή τη στιγμή όπως είναι φυσιολογικό, δεν δυνάμεθα να γνωρίζουμε με ακρίβεια ούτε τα ποσά για τα οποία έχει μέχρι στιγμής εγγυηθεί ή θα εγγυηθεί στο μέλλον το Ελληνικό Δημόσιο, ούτε το ποσοστό εκ των εγγυήσεων που θα καταπέσει και θα πρέπει να πληρωθεί από το Ελληνικό Κράτος, δηλαδή από τον Έλληνα φορολογούμενο. Εκφράζουμε παρά ταύτα τον προβληματισμό μας για τον θεσμοθετημένο κίνδυνο επιβάρυνσης του Ελληνικού Δημοσίου για ένα ζήτημα που από πολλές εκφάνσεις του αποτελεί μία χαίνουσα πληγή για την ελληνική κοινωνία, πολλώ δε μάλλον όταν σύμφωνα με δημοσιεύματα το δημοσιονομικό συμβούλιο αναφέρει σε προειδοποίησή του ότι έχουν ήδη παρασχεθεί εγγυήσεις ύψους 8,5 δις ευρώ με κίνδυνο αυτές να ανέλθουν ακόμη και στα 24 δις ευρώ. Θα είναι δηλαδή πραγματικά οδυνηρό και λυπηρό ο Έλληνας φορολογούμενος μετά τις ανακεφαλαιοποιήσεις των τραπεζών να κληθεί να πληρώσει και το κόστος της πώλησης των κόκκινων δανείων.
logo_Lekkakou_transparent_M_10.png

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης