Η Κίνα επεκτείνει ταχύτατα την επιρροή της στην παγκόσμια αγορά μαχητικών αεροσκαφών, αξιοποιώντας οικονομική τιμολόγηση, ευέλικτους όρους χρηματοδότησης και ελάχιστους πολιτικούς περιορισμούς
Η Κίνα αυξάνει ταχύτατα την επιρροή της στην παγκόσμια αγορά μαχητικών αεροσκαφών, αξιοποιώντας οικονομικές τιμές, ευέλικτες επιλογές χρηματοδότησης και σχεδόν καθόλου πολιτικούς περιορισμούς.
Παρά το γεγονός ότι εξακολουθεί να υστερεί έναντι κυρίαρχων παικτών όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γαλλία και η Ρωσία, και μακριά από την επίτευξη πλήρους κυριαρχίας στην αγορά, η Κίνα τοποθετείται όλο και καλύτερα για να αναδειχθεί σε σημαντικό εξαγωγέα μαχητικών αεροσκαφών και άλλων στρατιωτικών αεροσκαφών.
Ανησυχία στις ΗΠΑ
Αυτό επισημαίνεται στην ετήσια έκθεση του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ προς το Κογκρέσο για τον στρατό της Κίνας, που δημοσιεύθηκε στις 23 Δεκεμβρίου 2025, η οποία αναφέρει ότι το Πεκίνο προωθεί ενεργά τρία από τα προηγμένα μαχητικά του αεροσκάφη για εξαγωγή.
Σύμφωνα με την έκθεση του Πενταγώνου, η Κίνα ήταν ο τέταρτος μεγαλύτερος προμηθευτής όπλων στον κόσμο, χρησιμοποιώντας κυρίως κρατικούς οργανισμούς όπως η Aviation Industry Corporation of China (AVIC) και η North Industries Corporation (NORINCO) για τις εξαγωγές της, έως τον Δεκέμβριο του 2024.
«Οι μεταφορές όπλων αποτελούν στοιχείο της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας και συμπληρώνουν τη βοήθεια και τις πρωτοβουλίες που εντάσσονται στην Πρωτοβουλία Belt and Road», αναφέρει η έκθεση.
Η Κίνα διαθέτει μερικά από τα πιο προηγμένα μαχητικά στον κόσμο, περιλαμβάνοντας δύο αεροσκάφη stealth: τα J-20 και J-35. Επίσης, λειτουργεί τον ισχυρότερο φλαγκέρ στον κόσμο - το J-16 - και τη ντόπια σειρά J-10 πολυλειτουργικών μαχητικών.
Επιπλέον, πετά ήδη δύο πρωτότυπα έκτης γενιάς μαχητικών, γνωστά ως J-36 και J-50, ενώ συνεχίζει να επενδύει σε τεχνολογίες stealth, υπερηχητικής ταχύτητας και προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου.
Παρά τα προηγμένα μαχητικά, οι εξαγωγές μαχητικών της Κίνας παραμένουν περιορισμένες, ενώ οι εξαγωγές drones έχουν σημειώσει τεράστια επιτυχία, γεγονός που ενισχύει το στρατηγικό προφίλ της Κίνας σε χώρες που θέλουν φθηνές και αξιόπιστες λύσεις χωρίς πολιτικούς περιορισμούς.
Το Πεντάγωνο αναφέρει ότι η Κίνα προσφέρει τρία μαχητικά προς εξαγωγή: το FC-31 πέμπτης γενιάς, το J-10C τετάρτης γενιάς και το κοινής παραγωγής με το Πακιστάν JF-17.
Επιπλέον, έχει προμηθεύσει επιθετικά UAV Caihong και Wing Loong σε Αλγερία, Αίγυπτο, Αιθιοπία, Ινδονησία, Ιράκ, Μαρόκο, Μιανμάρ, Πακιστάν, Σερβία και ΗΑΕ.
Προσφέρει εναλλακτικές
Η πιθανή πώληση του FC-31 στο Πακιστάν είχε ευρεία κάλυψη παγκοσμίως. Ένας ανώτερος Πακιστανός αξιωματούχος δήλωσε νωρίτερα φέτος ότι η Κίνα θα ξεκινήσει σύντομα την προμήθεια των Shenyang FC-31 «Gyrfalcon» στην Πολεμική Αεροπορία του Πακιστάν (PAF), ενώ οι πιλότοι της PAF εκπαιδεύονται ήδη στην Κίνα.
Ωστόσο, το Πακιστανικό Υπουργείο Άμυνας τον Ιούλιο του 2025 αρνήθηκε ότι υπήρξε συμφωνία.
Όσον αφορά το J-10C, η Κίνα έχει παραδώσει περίπου 20 από τα 36 που αγόρασε το Πακιστάν. Το JF-17, που παράγεται από κοινού με το Πακιστάν, έχει πωληθεί σε Αζερμπαϊτζάν, Μιανμάρ και Νιγηρία, ενώ διαπραγματεύσεις για πιθανή πώληση στο Ιράκ ήταν σε εξέλιξη το 2024.
Η Κίνα προσφέρει οικονομικά, προηγμένα αεροσκάφη με γρήγορη παράδοση και χωρίς πολιτικούς περιορισμούς (όπως το CAATSA).
Στρατηγικά, η Κίνα έχει επιλέξει χώρες που πλήττονται από κυρώσεις ή περιορισμούς στις αγορές όπλων, όπως το Ιράν και η Αίγυπτος, όπου παρατηρείται έντονη ζήτηση για ικανά και άμεσα διαθέσιμα αεροσκάφη.
Η Κίνα προσπαθεί να θέσει το J-10C ως εναλλακτική λύση στα αμερικανικά F-16, το Eurofighter Typhoon και το γαλλικό Rafale, προβάλλοντας τις χαμηλότερες τιμές, την ευέλικτη χρηματοδότηση, την ταχεία παράδοση και την απουσία πολιτικών όρων ως κύρια πλεονεκτήματα.
Κάθε μονάδα J-10C κοστίζει περίπου 40–50 εκατ. δολάρια, έναντι 90–100 εκατ. για τα αντίστοιχα δυτικά μαχητικά.
Επιπλέον, η Κίνα προωθεί τα J-35/FC-31 ως stealth επιλογή σε χώρες που δεν μπορούν να αποκτήσουν αμερικανικά stealth αεροσκάφη ή αντιμετωπίζουν περιορισμούς εξαγωγών.
Αυτό τη φέρνει σε άμεση αντιπαράθεση με τις ΗΠΑ και τη Γαλλία, ιδιαίτερα σε αγορές όπως η Μέση Ανατολή και η Νοτιοανατολική Ασία.
Η στρατηγική της Κίνας φαίνεται να είναι η συνδυασμένη αξιοποίηση τεχνολογίας, χαμηλού κόστους και γεωπολιτικής ευελιξίας, ώστε να εδραιωθεί ως ο κύριος εναλλακτικός προμηθευτής μαχητικών αεροσκαφών εκτός Δύσης, υπονομεύοντας σταδιακά την παραδοσιακή κυριαρχία ΗΠΑ, Γαλλίας και Ρωσίας σε αγορές υψηλής ζήτησης.
www.bankingnews.gr
Παρά το γεγονός ότι εξακολουθεί να υστερεί έναντι κυρίαρχων παικτών όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γαλλία και η Ρωσία, και μακριά από την επίτευξη πλήρους κυριαρχίας στην αγορά, η Κίνα τοποθετείται όλο και καλύτερα για να αναδειχθεί σε σημαντικό εξαγωγέα μαχητικών αεροσκαφών και άλλων στρατιωτικών αεροσκαφών.
Ανησυχία στις ΗΠΑ
Αυτό επισημαίνεται στην ετήσια έκθεση του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ προς το Κογκρέσο για τον στρατό της Κίνας, που δημοσιεύθηκε στις 23 Δεκεμβρίου 2025, η οποία αναφέρει ότι το Πεκίνο προωθεί ενεργά τρία από τα προηγμένα μαχητικά του αεροσκάφη για εξαγωγή.
Σύμφωνα με την έκθεση του Πενταγώνου, η Κίνα ήταν ο τέταρτος μεγαλύτερος προμηθευτής όπλων στον κόσμο, χρησιμοποιώντας κυρίως κρατικούς οργανισμούς όπως η Aviation Industry Corporation of China (AVIC) και η North Industries Corporation (NORINCO) για τις εξαγωγές της, έως τον Δεκέμβριο του 2024.
«Οι μεταφορές όπλων αποτελούν στοιχείο της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας και συμπληρώνουν τη βοήθεια και τις πρωτοβουλίες που εντάσσονται στην Πρωτοβουλία Belt and Road», αναφέρει η έκθεση.
Η Κίνα διαθέτει μερικά από τα πιο προηγμένα μαχητικά στον κόσμο, περιλαμβάνοντας δύο αεροσκάφη stealth: τα J-20 και J-35. Επίσης, λειτουργεί τον ισχυρότερο φλαγκέρ στον κόσμο - το J-16 - και τη ντόπια σειρά J-10 πολυλειτουργικών μαχητικών.
Επιπλέον, πετά ήδη δύο πρωτότυπα έκτης γενιάς μαχητικών, γνωστά ως J-36 και J-50, ενώ συνεχίζει να επενδύει σε τεχνολογίες stealth, υπερηχητικής ταχύτητας και προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου.
Παρά τα προηγμένα μαχητικά, οι εξαγωγές μαχητικών της Κίνας παραμένουν περιορισμένες, ενώ οι εξαγωγές drones έχουν σημειώσει τεράστια επιτυχία, γεγονός που ενισχύει το στρατηγικό προφίλ της Κίνας σε χώρες που θέλουν φθηνές και αξιόπιστες λύσεις χωρίς πολιτικούς περιορισμούς.
Το Πεντάγωνο αναφέρει ότι η Κίνα προσφέρει τρία μαχητικά προς εξαγωγή: το FC-31 πέμπτης γενιάς, το J-10C τετάρτης γενιάς και το κοινής παραγωγής με το Πακιστάν JF-17.
Επιπλέον, έχει προμηθεύσει επιθετικά UAV Caihong και Wing Loong σε Αλγερία, Αίγυπτο, Αιθιοπία, Ινδονησία, Ιράκ, Μαρόκο, Μιανμάρ, Πακιστάν, Σερβία και ΗΑΕ.
Προσφέρει εναλλακτικές
Η πιθανή πώληση του FC-31 στο Πακιστάν είχε ευρεία κάλυψη παγκοσμίως. Ένας ανώτερος Πακιστανός αξιωματούχος δήλωσε νωρίτερα φέτος ότι η Κίνα θα ξεκινήσει σύντομα την προμήθεια των Shenyang FC-31 «Gyrfalcon» στην Πολεμική Αεροπορία του Πακιστάν (PAF), ενώ οι πιλότοι της PAF εκπαιδεύονται ήδη στην Κίνα.
Ωστόσο, το Πακιστανικό Υπουργείο Άμυνας τον Ιούλιο του 2025 αρνήθηκε ότι υπήρξε συμφωνία.
Όσον αφορά το J-10C, η Κίνα έχει παραδώσει περίπου 20 από τα 36 που αγόρασε το Πακιστάν. Το JF-17, που παράγεται από κοινού με το Πακιστάν, έχει πωληθεί σε Αζερμπαϊτζάν, Μιανμάρ και Νιγηρία, ενώ διαπραγματεύσεις για πιθανή πώληση στο Ιράκ ήταν σε εξέλιξη το 2024.
Η Κίνα προσφέρει οικονομικά, προηγμένα αεροσκάφη με γρήγορη παράδοση και χωρίς πολιτικούς περιορισμούς (όπως το CAATSA).
Στρατηγικά, η Κίνα έχει επιλέξει χώρες που πλήττονται από κυρώσεις ή περιορισμούς στις αγορές όπλων, όπως το Ιράν και η Αίγυπτος, όπου παρατηρείται έντονη ζήτηση για ικανά και άμεσα διαθέσιμα αεροσκάφη.
Η Κίνα προσπαθεί να θέσει το J-10C ως εναλλακτική λύση στα αμερικανικά F-16, το Eurofighter Typhoon και το γαλλικό Rafale, προβάλλοντας τις χαμηλότερες τιμές, την ευέλικτη χρηματοδότηση, την ταχεία παράδοση και την απουσία πολιτικών όρων ως κύρια πλεονεκτήματα.
Κάθε μονάδα J-10C κοστίζει περίπου 40–50 εκατ. δολάρια, έναντι 90–100 εκατ. για τα αντίστοιχα δυτικά μαχητικά.
Επιπλέον, η Κίνα προωθεί τα J-35/FC-31 ως stealth επιλογή σε χώρες που δεν μπορούν να αποκτήσουν αμερικανικά stealth αεροσκάφη ή αντιμετωπίζουν περιορισμούς εξαγωγών.
Αυτό τη φέρνει σε άμεση αντιπαράθεση με τις ΗΠΑ και τη Γαλλία, ιδιαίτερα σε αγορές όπως η Μέση Ανατολή και η Νοτιοανατολική Ασία.
Η στρατηγική της Κίνας φαίνεται να είναι η συνδυασμένη αξιοποίηση τεχνολογίας, χαμηλού κόστους και γεωπολιτικής ευελιξίας, ώστε να εδραιωθεί ως ο κύριος εναλλακτικός προμηθευτής μαχητικών αεροσκαφών εκτός Δύσης, υπονομεύοντας σταδιακά την παραδοσιακή κυριαρχία ΗΠΑ, Γαλλίας και Ρωσίας σε αγορές υψηλής ζήτησης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών